Wat is er nieuw

60cm Tanganyika van Blub1234 (Multifasciatus)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Blub1234
  • Startdatum Startdatum
Mooi dat het weer goed gaat de Multi s.
Verplaatsen ze bij jou het zand ook??
Heb je misschien ook een totaaltje van de bak want ik ben wel benieuwd hoe het er nu uitziet hoor.

Jazeker, ze zijn flink aan het verbouwen. Jongen heb ik nog niet gezien, dus ik hoop dat die snel zullen komen! Ik zal zo even wat foto's maken en plaatsen.

Nou ik had binnen enkele weken jongen en ze gaan maar door met fokken hoor.
Ze eten geen eigen jongen op dus ieder visje blijft zo n beetje in leven dus.
Ik vind het een leuk gezicht dat "verbouwen" al kennen ze geen zand in de natuur.

Hier volgen wat foto's van de bak hoe die er nu bij staat.
De bak draait ook goed, alleen heb ik nu veel last van een een of andere groene stippenalg op m'n stenen en schelpen...
Weet iemand hoe ik daar vanaf kan komen?

839273blub1234_0_82_afbeelding_001.jpg

117147blub1234_0_82_afbeelding_002.jpg

231758blub1234_0_82_afbeelding_003.jpg

985193blub1234_0_82_afbeelding_005.jpg

267377blub1234_0_82_afbeelding_006.jpg

652334blub1234_0_82_afbeelding_007.jpg

413181blub1234_0_82_afbeelding_009.jpg

829866blub1234_0_82_afbeelding_010.jpg

(Sorry van de slechte foto kwaliteit, maar m'n iPod maakt niet zulke scherpe foto's en mijn telefoon was leeg...)

Die alg zag ik gister al op je foto s en vroeg daarom ook om een totaaltje.
Is het niet blauwalg wat je er zo af kan wrijven??
Ik vind de kleur er naar neigen namelijk.
Als het echt stippen zijn dan heb je waarschijnlijk groene puntalg en dat is meestal een po4 tekort.
Hoeveel uur heb jij je verlichting aan??
ik heb het tussen de 8 a 9 uur branden namelijk en flink gedempt met veel drijvers.

Als het echt groene puntalg is dan heb je denk ik dus te weinig fosfaat in je bak.
Ik denk dat als je je verlichting niet langer dan 8 a 9 uur laat branden en er flink wat drijvers ingooit dat je de alg al kan tegengaan.
Ik heb dat ook in beide 60cm bakken en geen alg.

Edit: heel leuk bakje verder hoor.

Dankjewel, ik zal er naar kijken. De verlichting heb ik terug gedraaid naar ongeveer 10 uur. Ik had altijd heel veel eendenkroos, maar das nu weg. Ik zal wel wat uit m'n garnalenbakje naar de Multi's overbrengen.
Was blauwalg trouwens niet heel giftig? Het alg van de schelpen kan ik er wel zo afkrabben met een tandenborstel. Dus het zou best wel blauwalg kunnen zijn...

Ja blauw alg is een bacterie en is een slijmerig laagje zeg maar. Moet je er zo met de vinger af kunnen wrijven hoor.
Als je nu langer dan 10 uur belicht en geen voeding toediend dan is de kans op algen vrij groot zoals je merkt.
Drijfgroen zal al veel helpen denk ik.
Als je verlichting niet teveel is dan groeien de algen ook niet of amper.
ik voeg in de 60 cm bakjes dus ook niks toe.

Als het blauwalg is kan het ook komen omdat je bak nog niet zo lang draait toch maar er wel vrij snel vissen in zijn gekomen.
Wellicht is de bacteriecultuur nog niet op orde en krijg je een te hoge belasting.Dat geeft soms ook blauwalg.

De bak draait al wel lang, twee jaar ongeveer. Ik heb het bestand veranderd, maar heb hetzelfde water etc. gebruikt. Ik denk trouwens dat de blauwalg komt doordat het al op de schelpen zat toen ik ze kocht. Ik heb ze alleen niet goed schoon gemaakt, omdat de Multi's erin zaten en er niet uit kwamen. Misschien heb ik daarom dus nu blauwalg... :S
Ik ga de verlichting wel even terugdraaien, en wat drijvers d'r in gooien.

Tja als dat er al opzat dan heb je het in je bak ingebracht. Mmmmm, beetje jammer maar ik zou ze goed schoonmaken en even uitkoken desnoods en terugplaatsen.

Jammer van de alg...

Maar wat een ontzettend leuk bakje is het om te zien....

Okee, als ik het laat zitten, gaan m'n vissen dan dood?
@MsFelix, bedankt! Ik zal zo even wat (scherpere) foto's maken.
Ik heb trouwens in mijn tuin een bak met water gezet, zodat muggen er hun larven in kunnen leggen. Deze wil ik dan aan mijn vissen voeren. Is dat een goed idee, of krijg ik dan zo makkelijk ziektes in mijn bak?

Mvg

Foto's lukken even niet helaas. Over dat alg, ik had ergens gelezen dat je ze weg kon krijgen door het hele aquarium te beplakken met kranten, zodat er geen licht meer in komt, en dan een paar dagen de lichten uit te laten. Weet iemand of dit werkt en of mijn planten er niet dood van gaan en mijn vissen helemaal in orde blijven?

De foto's zijn toch gelukt 🙂

Totaaltje:
771286blub1234_0_82_afbeelding_001.jpg

Blaadje d'r bij:
522984blub1234_0_82_afbeelding_002.jpg

Vis:
631116blub1234_0_82_afbeelding_003.jpg

Vis en alg:
939967blub1234_0_82_afbeelding_004.jpg

Nog meer vis
777171blub1234_0_82_afbeelding_005.jpg

Nog meer vis en alg
519335blub1234_0_82_afbeelding_006.jpg

Ja sommige mensen plakken de bak enkele dagen af maar dat is niet echt bevorderlijk voor je planten. Omdat het op stenen en slakkenhuizen zit zou ik deze met de hand schoonmaken en desnoods even goed uitkoken en weer terug zetten.
Ik zou niet direct de bak gaan aflakken hoor.

Misschien een paar Afrikaanse Renslakken in je bak doen? Ik weet echter niet of dat kan met Cichliden. Ze moeten wel in een groepje gehouden worden in ieder geval.

Ik heb in het verleden 1x last gehad van algen. Toen heb ik bij bij de aquariumspeciaalzaak Flourish excel gekocht op aanraden van de medewerkers. Werkte bij mij erg goed. Doe nu elke keer een dopje bij het verversen in de bak, geen alg te zien in m'n bak.

@Jessicapilon, bedankt. Opzich denk ik dat de planten eigenlijk helemaal niet zo'n last zullen krijgen, omdat het (volgens mij) best sterke planten zijn.
-Anubias
-Vallisneria
-Echinodorus Bleheri

@Aqua1992, bedankt voor de tip! Ik zal er even naar gaan kijken!

Eten die Renslakken trouwens dan ook blauwalg?

Tja ik zou deze slakken niet bij de Multi s indoen. ik heb er een paar gewone posthoornslakjes in en regelmatig zie ik dat ze ze oppikken en door de bak spugen.
Of ze er verder nog schade bij aanrichten weet ik dus niet.

Ik las dat de renslakken hun huisje konden afdichten bij droogte of gevaar. Verder zijn ze ook best groot volgens mij, dus dat moet geen probleem zijn. Het enige probleem vind ik de prijs... E.22,00,- voor 5 slakken vind ik een hoop geld...

Appelslakken kunnen zich ook dicht trekken. Bij mij hebben ze nooit iets gedaan...

Renslak = Neritia (oid. iets met die letters 😛 ). Die kan je was wel bij de LFS bestellen.

Ja ze kunnen het huis afdichten.
Het waren natuurlijk ook kleine posthoornslakjes die ik zag vliegen.
Maar ja je moet de oorzaak wegnemen want anders is het dweilen met de kraan open.
En als het dus al op de slakkenhuisjes zat zou ik ze met de stenen goed boenen en uitkoken en terugplaatsen.
Blauwalg is een bacterie en kan niet tegen bv 10 min uitkoken denk ik.
Maar goed, het is jou keuze natuurlijk 😉

Bedankt! Ik zal er even goed naar kijken! Het wordt namelijk wel een heel gedoe om die steen en schelpen uit te koken, omdat de Multi's meteen hun schelp in schieten als ik in de bak kom. Die beblauwalgde steen is ook meteen de onhandigste, omdat hij helemaal onderaan ligt en alle andere stenen er op rusten. T gaat met uitkoken dus nog een hels karwei worden 😉
Ik ga wel even wat verschillende dingetjes proberen.
Bedankt voor het meedenken!

Mvg

Ja dat begrijp ik dan ja. Misschien als je ziet waar ze inschieten de andere huisjes eruit halen en even wachten tot je de vissen weer ziet zodat je zeker bent dat er geen in een huisje zit.
Maar ja dat is iets wat jij even moet bekijken of je dat wil.

Weer even een update'je! Vandaag was ik een beetje in m'n bak aan het turen en zag ik opeen een heleboel mini-Multi's! Op de foto willen ze niet, want zodra ze iets zien of opmerken schieten ze hun schelp in 😉
Eindelijk dan jonkies 🙂
Moeten de kleintjes eigenlijk speciaal voer hebben of was het zo dat de ouders eerst alles voorkauwen en dan uitspugen?

Zo, ook aan dit topic heb ik al lang niks meer ge�pload. De Multi's gaan goed en hebben jongen. De blauwalg is aan het wegtrekken, want ik heb t licht teruggedraaid naar zo'n 8 uur per dag en ik laat het eendenkroos ook lekker drijven nu.

Totaaltje:
5LIY41Qxd1VL334xxo8xc5aun3ShDFlq.jpeg

Grote Multi:

Kleine Multi:

Mini Multi:

Mooie bak en mooie Multi jongen 😉

Ik ben een tijdje afwezig geweest van het forum, omdat de aquarium-interesse een beetje was weggezakt, maar nu ben ik weer bezig... :engel:
Mijn Tanganyika bak heeft het wel een beetje moeilijk wegens achterstallig onderhoud, maar ik ben alles weer aan het opknappen. Ik heb inmiddels zelfs al weer nieuwe jongen!
Helaas is de bovenkant van mijn aquarium lek opeens, dus ik kan hem niet meer tot helemaal boven aanvullen, wat best wel jammer is, omdat ik zo'n lege rand nou niet bepaald mooi vind...
Maar goed, ik zal binnenkort weer eens foto's plaatsen, ik denk niet dat het binnen nu en twee weken lukt, want ik heb SE-week en maatschappelijke stage 😡

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan