60cm Zoetwater Aquarium


Boris Cornelis

Well-known member
Lid geworden
4 november 2018
Berichten
152
Leeftijd
28
Heb sinds vandaag mijn aquarium officieel van vissen voorzien.
Aangezien ik het langzaam wil vullen met vissen heb ik besloten om te beginnen met 3 soorten vissen.

Nou heb ik 2 algen eters, 2 blue electric rams, en volgens mij 5 barbeel vissen.
Dag 1 dat ze in het aquarium zitten zijn ze nog wel wat schuwer, maar ik neem aan dat dit normaal is in het begin.
Ze zwemmen vooral nog tussen de planten en achter de rotsen.

Ik heb een aantal vragen:

- Ik zou heel graag mini kogelvissen erbij wille doen: ik las dat dit mogelijk is alleen moet je zorgen voor genoeg slakken. Hierbij misschien wat extra info en tips? Als het mogelijk is vraag ik mij ook af hoeveel aan te raden is 1 of juist meerdere?

- Verder heb ik het idee dat de vissen die ik nu heb vooral laag in het aquarium zwemmen, kan zijn dat ze nog schuw zijn aangezien het dag 1 is, maar wellicht wat leuke vis suggesties die heel goed bij mijn vissen/aquarium passen die ook nog eens gegarandeerd in het midden van mijn aquarium zullen zwemmen. Alle ideeen zijn welkom :).

- Verder vind ik het nogal lastig om in te schatten hoeveel voer ik ze precies moet geven, ik heb tot nu toe een klein beetje met mijn vinger toppen gepakt en dat boven de tank gestrooid. Hoe kan ik dit beter leren, zodat ik altijd de juiste hoeveelheid geef (niet te veel niet te weinig).

- Een van mijn algeneters zit al de hele dag actief de rotsen te poetsen, de andere zit al de hele dag aan de onderkant van mijn pomp? Is dit erg?

Ik hoor graag van jullie, alle hulp is mooi meegenomen :)

45351188_256621485055093_4797507005394714624_n.jpg


45421946_857194417760840_8342168455658602496_n.jpg


45427246_281341579164632_9149333719864049664_n.jpg
 
Heb je nou 2 topics geopend of lijkt dit zo? Het is overzichtelijke voor de reacties en jezelf om alles in 1 topic te houden.

De 5 barbelen visjes lijken mij vuurneons, maar kun je zelf het beste zeggen. Welke algeneters heb je in de bak? Heb je daar ook een foto van?

Edit; de planten voor zover je dit nog niet hebt gedaan uit de potjes en de steenwol (Dat bruinige spul rond de wortels) goed verwijderen en afspoelen. Twijfel ook of de groene plant een waterplant is, maar daar kunnen andere leden vast meer over zeggen
 
Grasachtige plant is Ophiopogon japonica. Is geen aquariumplant en kun je beter in de tuin planten.
 
Oke maar ik heb die wel van aquariuumzaak meegekregen? Dus dan zal het toch wel prima zijn?
 
Oke maar ik heb die wel van aquariuumzaak meegekregen? Dus dan zal het toch wel prima zijn?
Helaas niet voor onderwater, deze plant zou wel in een paludarium kunnen, met onderwater gebruik zal deze plant snel versnotteren en je water waarden negatief kunnen beïnvloeden
 
Hallo,
Wat leuk! Ik ga zelf binnenkort ook weer een 60cm bakje op starten!
Hoelang draait jouw bak al?
Wat voor algeneters heb je in je bakje zitten als ik vragen mag?
Verder kunnen de ramirezis volgens mij vrij territoriaal zijn, ik zou dus ook geen vissen meer in de onderlaag zetten.

Kogelvisjes zijn heel leuk, maar eigenlijk vissen voor in een speciaalbak.
Ik denk ook niet dat dit goed gaat met de ramirezis...

Afhankelijk van welke algeneters je hebt zou je miss nog iets kleins boven in kunnen zetten.
Maar als het goed is gaan de tetra's vanzelf weer naar boven als ze gewend zijn.
 
Verder over het wol en plastic bakje wat om een plant nog zit, is dit eenvoudig te verwijderen ik vonnd dit best lastig eerst aangezienn alle worstels er goed doorheen zaten gewikkeld
 
Verder over het wol en plastic bakje wat om een plant nog zit, is dit eenvoudig te verwijderen ik vonnd dit best lastig eerst aangezienn alle worstels er goed doorheen zaten gewikkeld
Onder een stromende kraan is dat redelijk gemakkelijk, dat er een paar worteltjes afbreken is geen probleem.
 
45407000_1209875002497556_170237698861170688_n.jpg



Dus deze plant er onmiddelijk uit halen? Vind het wel raar dat ze het dan bij een grootte zaak als avonturia aan me verkopen
 
en dat kan ik prima doen ook al heb ik al vissen in mijn bak, de planten er weer uit halen?
 
Dus deze plant er onmiddelijk uit halen? Vind het wel raar dat ze het dan bij een grootte zaak als avonturia aan me verkopen
Ja, eruit, over de zaak ga ik niets zeggen want ik ben niet bekend met deze.

en dat kan ik prima doen ook al heb ik al vissen in mijn bak, de planten er weer uit halen?
Daar zullen je vissen geen last van hebben als je rustig werkt, plant voor plant doen.
 
O. japonicus is frequently offered as aquarium plant in zoo shops, however, it is not suitable for submersed cultivation. When planted into a tank, it may survive for months due to its exceptional robustness, however, sooner or later it will die off and rot away.
Mondo grass, however, is highly suitable as slow-growing, robust terrarium plant in normally moist (not wet) soil.


Dit lees ik op internet. Is het nniet toevallig gwn monndo grass?
 
Oke super haal ik vanmiddag een plant er uit en haal ik direct een nieuwe
 
Verder nnog wat aan te raden vissen die goed in mijn bak passen?
 
Hey boris, ik had al wat advies gegeven voor de vissen. Maar had je mijn vraag mbt de algeneters gelezen toevallig?
 
Ik had op die vraag ook nog geen antwoord gezien. Grote kans dat de vis te groot (en vervelend) wordt voor in je bak


Ik gok inderdaad dat het om 2 ancistrus of zelfs pleco's zou moeten gaan. Er zijn volgens mij weinig algeneters die in een 60cm bakje kunnen toch? Behalve de ottocinclus? En hou je die per 2?

Mijn advies qua vissen is dan ook. NIETS er meer bij, misschien zelfs wat eruit.
 
Ik gok inderdaad dat het om 2 ancistrus of zelfs pleco's zou moeten gaan. Er zijn volgens mij weinig algeneters die in een 60cm bakje kunnen toch? Behalve de ottocinclus? En hou je die per 2?

Mijn advies qua vissen is dan ook. NIETS er meer bij, misschien zelfs wat eruit.
Nou dat ja. Die vissen houdt je in een groepje en beste niet in een nieuwe bak, omdat er niet genoeg natuurlijke voeding aanwezig is. Ze wennen namelijk maar lastig aan 'ons' voer
 
O. japonicus is frequently offered as aquarium plant in zoo shops, however, it is not suitable for submersed cultivation. When planted into a tank, it may survive for months due to its exceptional robustness, however, sooner or later it will die off and rot away.
Mondo grass, however, is highly suitable as slow-growing, robust terrarium plant in normally moist (not wet) soil.

Dit lees ik op internet. Is het nniet toevallig gwn monndo grass?
O. japonicus (ofwel Ophiopogon japonicus 'Nana') en Mondo gras zijn dezelfde plant :thumbs:
 
Dat ziet er inderdaad uit als een pleco!
Gibbicips als ik het goed heb..

Ik zou deze er zo snel mogelijk uit halen. Ze kunnen erg groot worden! Ik heb deze fout zelf ook gemaakt, in mijn 120 cm bak!
Ik dacht dat is wel groot genoeg zo snel gaat dat niet, nou binnen een half jaar had ik een 40 cm grote ALLESetende poepmachine. Moet je na gaan als je er 2 hebt!
 
Oke wat matig! Heb mijn vissen bij vissen asiel delft gekocht! Denken jullie dat ik het kan maken om ze weer terug te geven aan ze? Alsin de 2 algeneters dus
 
Dat zou ik inderdaad wel doen! Zeggen dat ze te groot worden voor je bak. Hadden zij kunnen weten denk ik dan.
 
Dat zou ik inderdaad wel doen! Zeggen dat ze te groot worden voor je bak. Hadden zij kunnen weten denk ik dan.
Mee eens! Nu nog leuk en schattig maar vrij snel veel te groot. Zou in overleg vast teruggebracht moeten kunne worden. Wel :petjeaf: dat je ze bij het asiel haalt en niet de dierenwinkel
 
Ah zo jammer. De algeneters zijn ook zo blij in de bak, wel een verschil ten opzichte van wat ze bij dierenasiel aan aquarium hebben
 
Heb zojuist bij 2 van de 4 planten het wol proberen te verwijderen. Dit ging vrij lastig (wortels zitten al zo goed vast gegroeit aan het wol zelf)
Ik heb een zo grootte hoeveelheid van het wol verwijdert, maar er blijft helaas nog wat aan zitten. Verder heb ik deze nu weer helemaal in de bodem geplaatst waardoor er geen wol meer zichtbaar is in tegenstelling tot eerst. Is dit dan voldoende?
 
Heb zojuist bij 2 van de 4 planten het wol proberen te verwijderen. Dit ging vrij lastig (wortels zitten al zo goed vast gegroeit aan het wol zelf)
Ik heb een zo grootte hoeveelheid van het wol verwijdert, maar er blijft helaas nog wat aan zitten. Verder heb ik deze nu weer helemaal in de bodem geplaatst waardoor er geen wol meer zichtbaar is in tegenstelling tot eerst. Is dit dan voldoende?
Wol verwijder je het best onder een zachtjes lopende kraan. En dan met een vorkje of zoals ik doe, met een pincet, in de richting van de wortels korte haaltjes maken.
Het begin je vaak maken door de twee helften van de wolpluggen open te trekken. Die pluggen bestaan namelijk uit twee delen.

Daarna begin je aan de punten van de wortels de wol weg te kammen. Zo gezegd onder een kraan die zachtjes loopt. Wol die goed nat is verwijder je makkelijker. Daarna ga ik altijd hetzelfde doen bij de basis van de plant, ook weer in de richting van de wortels. En tussendoor 'kam' ik het midden van de wol weg.

ALs je het eenmaal door hebt is het goed te verwijderen.

Vaak moet je vóór het planten de wortels iets inkorten (niet tè kort, dan hebben de planten geen houvast meer) en om het verwijderen van de wol in het midden te vergemakkelijken doe ik dit vaak al tijdens het uitkammen van de wol.
 

Terug
Bovenaan