Wat is er nieuw

60L aquarium van Joost (joostnl)

• Onderwerp starter Onderwerp starter joostnl
  • Startdatum Startdatum
J

joostnl

Guest
Beste Forumleden,

Ik ben in mijn nieuwe appartement begonnen met een 60L aquarium.
Ik had hiervoor altijd een 200L maar die was wat te groot dus overgestapt naar een kleiner aquarium.

Ik vind het belangrijk dat ik mooi beplant aquarium krijg.
Een aantal vissen heb ik nog overgehouden van het grote aquarium die zullen binnenkort verhuizen naar het onderstaande aqauarium.

- Ik gebruik een Eheim 2224 pomp
- Dupla CO2 systeem met ph regeling
- 15 W 840 lamp met reflector (hopelijk genoeg)
- Continu Co2 Tester (op dit moment mooi groen)
- Voor het eerst geen voedingsbodem dus hier een daar een kleibolletje

Om mijn planten mooi te houden gebruik ik de EI methode
No3: 30
PO4: 2
Profito 8ML
PH: 6.8
KH: 7

Veel geleerd van site van Gilles.http://www.aquascaping-blog.com/

Ik heb een beetje te veel planten gekocht bij aquaplantsonline...
Er zullen er wel een paar niet mooi aanslaan dus dan komt er wat meer ruimte voor de vissen.

Lijstje planten:
Cryptocoryne beckettii
Anubias nana
Echinodorus aflame
Bacopa amplexicaulis
Ceratopteris siliquosa
Eustralis stellata
Ludwigia Inclinata var. verticillata "Curly"
Mayaca vandelli
Aponogeton longiplumulosus
Alternanthera rosanervig
Limnobium laevigatum
Nymphaea red (tijgerlotus)

Na aanplant:
a166c98ded52dffd77cf8814fc0443b4.jpg

Na 1 week:
a9065b861a41530476a425fdbcdc83b4.jpg

Tips en opmerkingen zijn welkom!

Ziet er al mooi uit. Persoonlijk zou ik er nog een stuk(je) hout in doen of zo.

Ik zou de hoge Echino achterin plaatsen en de Anubias in het midden moet opgebonden hoor want de wortelstok mag niet in de grond.

Bedankt voor de reacties, zodra alle plantjes aangepast zijn ga ik ze meer ordenen. De echino wou ik al naar achteren doen maar op dit moment zal veel verplaatsen denk ik geen goed doen. De anubias zal ik opbinden op mijn stukje hout wat nu nog bij mijn L nummer in het verhuisbakje zit.

Erg mooi!

Te veel planten kan bijna niet ! Dit gaat mooi worden. Welkom bij de 'Junglescapers' !

:thumbs:

Ik zou er ook een mooie tak bij doen !

Leuk bakje!
Junglerecept: grote planten achter, hout met anubias, en de andere planten erdoor heen laten "woekeren" . Zie bak van Crash Cowboy 😉

Haha 'Jungle scapers' leuk om te weten dat het een eigen categorie heeft.

Week 3:
2015-06-13%2014.44.00.jpg

De planten groeien als kool en het word tijd om sommige een beetje terug te snoeien zodat er wat ruimte over blijft voor de rest.
Ik merk dat mijn PH meter steeds hogere waardes aangeeft en hij bijna niet meer onder de 7 ph komt. Mijn Co2 indicator is ook donkerder groen dan in het begin.
Dit komt neem ik aan omdat de planten meer O2 produceren overdag?

Ik durf mijn Co2 kraan niet verder op te draaien omdat ik al merk dat de paar vissen die erin zitten het niet ruim in de zuurstof zitten.

Is het verstandig meer stroming in het water te cre�ren en meer Co2 toe te voegen? Mijn spraybar ligt horizontaal 2 cm onder water dus cre�ert niet veel oppervlakte beweging. Ik zie wel dat er aardig wat stroming in de bak zelf is

Wat voor vissen zitten er dan in als ik vragen mag? En hoe kun je zien dat zij niet zoveel zuurstof hebben?

Waarom wil je meer CO2, omdat de planten meer voeding willen of omdat je de pH naar beneden wilt?
Want bij de dat laatste kun je ook kijken naar elzenproppen/turf.

joostnl zei:
De planten groeien als kool en het word tijd om sommige een beetje terug te snoeien zodat er wat ruimte over blijft voor de rest.
Ik merk dat mijn PH meter steeds hogere waardes aangeeft en hij bijna niet meer onder de 7 ph komt. Mijn Co2 indicator is ook donkerder groen dan in het begin.
Dit komt neem ik aan omdat de planten meer O2 produceren overdag?

Ik durf mijn Co2 kraan niet verder op te draaien omdat ik al merk dat de paar vissen die erin zitten het niet ruim in de zuurstof zitten.

Is het verstandig meer stroming in het water te cre�ren en meer Co2 toe te voegen? Mijn spraybar ligt horizontaal 2 cm onder water dus cre�ert niet veel oppervlakte beweging. Ik zie wel dat er aardig wat stroming in de bak zelf is

Ten eerste. Als je merkt dat de vissen niet ruim in de zuurstof zitten, moet je dat als eerste aanpakken! Dan zou ik eerder minder CO2 gebruiken.

Verder:
Meer stroming en meer CO2 heffen elkaar (deels) op. En als je planten goed groeien, dan zijn er betere manieren om pH naar beneden te krijgen. Turf, of elzenproppen.

Wat is je KH? Een pH die terug wil naar de 7 klinkt alsof er een (te sterke) buffer is. Bovendien, als je KH en pH goed meet kom je er ook achter of je CO2 nodig hebt.

Wat wil je er in gaan houden trouwens, dat pH 7 niet goed is?

(ik zie nu dat ik bijna hetzelfde zeg als kikkervis voor mij)

Bedankt voor de tips, Gilles raden aan m'n calibratie van m'n ph meting na te kijken. Deze was verlopen...
Daarom had ik opeens verkeerde metingen die ik niet kon verklaren.

Ik wou de PH iets omlaag zodat ik zeker wist dat ik genoeg Co2 in mijn water had.
Mijn Kh is ongeveer 7 dus hij hoeft niet heel laag te zijn.
(ik weet dat de Co2/KH tabel niet 100% correct is daarom heb ik ook een continu tester er bij hangen)

Ik heb de co2 al terug gedraaid en zal dit langzaam meer doen.

Als je continutest echt donkergroen is dan heb je niet al teveel co2 in je bak en daar kunnen de vissen echt geen last van hebben volgens mij.
Ik gebruik ook co2 in de bakken en hier zijn ze heel lichtgroen tegen limoenkleur aan namelijk.
een co2 van 30mg is in de regel geen probleem hoor en daar kom jij met donkergroen lang niet aan toe.
Op zich is lichtgroen een mooie kleur voor de co2. Al zou je met jou verlichting met minder toe moeten kunnen bij 15W.

Waarom de vissen ander gedrag vertonen weet ik niet. Wat voor vissen zijn het??

Ik had nog ��n platys over. De Tester is donkergroen alleen voeg ik wel aardig wat bellen per minuut toe.
Ik kan dit echter niet tellen omdat de bellenteller eruit heb gehaald om een zo hoog mogelijke werkdruk te hebben op mijn atomizer.
Apart dat ik mijn vissen kan vergassen zonder dat hij limoen word.

De continutest is wel betrouwbaar hoor.
Ik weet niet welke kh en ph je had op het moment dat de vissen zou hebben gereageerd maar als de test niet lichtgroen is dan heb je echt niet overdadig veel co2 in je bak.

Ok ik zal nieuwe vulling kopen deze is nog geen maand oud maar misschien is er vocht bijgekomen omdat de zuignap los liet

Als niemand er van overtuigd is dat de uitval door de CO2 komt. Moeten we dan niet als de wiedeweerga gaan bedenken wat het wel kan zijn?

Niet dat ik nou direct het antwoord heb. Maar ik vraag het toch maar even, hoe is de opstart geweest?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan