60L 'plantenbakkie' (60x30x36cm) (Mafkees)


'Zeg, Mafkees, hoeveel kg steen past er in zo'n 60cm aquarium?'
-'Volgens mijn onderrug een kilo'tje of 75.'

En hoeveel kg volgens je weegschaal? :oo
Het is best een indrukwekkende hoeveelheid steen, ja... Zeker met die pilaar rechts :DD.
Ben benieuwd hoeveel water daar nog bij past. ;))
 
ik vond de vorige beide opties beter. de rechtopstaande steen is vrij massief en spanningsloos
Ik volg de mening van @Akwarium.
Zowel wat betreft het advies inzake de "middelste van de vijf takken" als inzake de rechthoekige steen rechts.
Less is more is van toepassing denk ik ook.
Dank voor de feedback heren. Helemaal met jullie eens.
In je eerste versies volgt het hout ook heel strak de vorm van de steen en dat oogt heel natuurlijk. Het lijkt ahw rond de steen gegroeid, en dat is een echte meerwaarde vind ik! :thumbs:
Dat effect zie ik veel minder in je laatste scape.
En ook hier eens. Die eerste vond ik zelf ook het mooiste.

En hoeveel kg volgens je weegschaal?
Het is best een indrukwekkende hoeveelheid steen, ja... Zeker met die pilaar rechts
Haha! Die heb ik niet dus geen idee.
Die pilaar was op het randje van wat ik beheerst kan tillen en manoeuvreren. Zeker een kilo of 30. Maar hij neemt teveel ruimte in voor wat hij biedt. Er zit geen lijnenspel etc. op.
 
Worden jullie mijn gepruts al beu? Idee #zoveel :D
4.1.jpg


4.2.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik vind de diagonale lijnen in vooral de opstelling van de stenen wel fraai, geeft meer ruimtelijk effect en perspectief.

Maar alle lijnen in de zelfde richting is wat saai misschien, en het grote hout(meest aandachttrekkende deel van je hardscape) is wel erg ver achterin. De ruimte achter je meest in het oog springende stukken hardscape bepaalt vaak voor een groot deel de dieptewerking.


Ik zou wel willen zien hoe het eruit ziet als je het hout (deels) 180 graden draait, zodat het omhoog wijst ipv naar beneden maar wel onderdezelfde hoek. (is dat te volgen)

En nee, je bent gewoon heel goed bezig, de tijd nemen, opties uitproberen etc. Met deze hoeveelheid hardscape heb je ook voldoende opties natuurlijk.:thumbs:
 
ik vind de diagonale lijnen in vooral de opstelling van de stenen wel fraai, geeft meer ruimtelijk effect en perspectief.
Haha. Tijdens het plaatsen dacht ik al: hout eruit laten en ik heb een prima Iwagumi :D
Maar alle lijnen in de zelfde richting is wat saai misschien, en het grote hout(meest aandachttrekkende deel van je hardscape) is wel erg ver achterin. De ruimte achter je meest in het oog springende stukken hardscape bepaalt vaak voor een groot deel de dieptewerking.
Point taken. Het lastige is dat het grote stuk hout maar één mooie kant heeft. Die zie je nu.
Met deze hoeveelheid hardscape heb je ook voldoende opties natuurlijk.
Ja, ik heb hier denk ik 30 stenen liggen. Van groot tot klein. Veel teveel, natuurlijk. Maar nu wel handig.
 
Pfff.. Genoeg om te kiezen, lastige keuze. Vind de grote stenen wel vrij groot, maar dat zal ook wel minder worden als er eenmaal planten inzitten.
 
Die pilaar was op het randje van wat ik beheerst kan tillen en manoeuvreren. Zeker een kilo of 30.

Ligt er ook iets tussen de stenen en het glas op de bodem?

En nee, je bent gewoon heel goed bezig, de tijd nemen, opties uitproberen etc. Met deze hoeveelheid hardscape heb je ook voldoende opties natuurlijk.
Worden jullie mijn gepruts al beu?

Zoals Akwarium zegt: tijd nemen en uitproberen! Nu is het ideale moment om te schuiven, zodra je de bak beplant is dat ineens veel ingrijpender.

Enige bedenking die ik heb bij je aanpak:
Het is natuurlijk altijd ietwat riskant om de scape een paar keer totaal om te gooien IN de bak, zeker met stenen van dit formaat.
Je hebt wel de handdoeken als bescherming maar toch: met stenen bezig zijn (draaien, verwisselen, vervangen, verplaatsen) in een glazen bakje...
Het kan snel fout gaan. Elke beweging is een risico!
In het beste geval kom je weg met een krasje.
In het slechtste geval denk je
"Scherven? Die brengen geluk! Dit is nog een geluk bij een ongelukje..."...:DD

Een scapebox (op maat van de bak) is daarvoor wel handig vind ik.
Ik moet bekennen dat ik, bij een nieuwe inrichting, veelal ook een paar weken na het vullen blijf kijken en schuiven met de hardscape in de bak, tot ik tevreden ben.
Maar ik probeer doorgaans wel te starten met proberen buiten de bak.
Dan kan ik aanvankelijk onbezorgd stoeien, experimenteren en opnieuw beginnen. Zonder stress of handdoeken...
Zodra de grote lijnen vastliggen plaats ik alles in de bak om te evalueren.
Een (paar) dag(en) later alles onder water en dit laat ik opnieuw een tijdje bezinken (letterlijk en figuurlijk) om eventuele laatste aanpassingen te doen.
Nu en dan zit ik dan even voor de bak om de compositie zo objectief en/of kritisch mogelijk te bekijken.
Dit kan ik twee tot zelfs drie weken volhouden tot de scape vastligt en op punt staat (I like it slow, i know...) en dan pas begin ik aan de planten.

Maar soms draait het na het vullen met water alsnog uit op een totale ommezwaai geef ik grif toe...
:engel:
"Goh ja, het plan was alvast goed en uiteindelijk is het de intentie die telt, toch?"
denk ik dan terwijl ik alsnog vrolijk met grote en scherpe stenen jongleer in de bak... :juggle:

Ik wil maar zeggen:
Veel speelplezier, neem je tijd!
But for the love of god: keep it safe! :br:
 
Ligt er ook iets tussen de stenen en het glas op de bodem?
Zeker weten. Een 'stekkenrooster'/'egg crate'.
Ik wil maar zeggen:
Veel speelplezier, neem je tijd!
But for the love of god: keep it safe!
Dank voor je inzichten, Willem. Ik heb voldoende vertrouwen in mijn motoriek om binnen de bak rond te experimenteren. Ik heb geen stress en zie het vooral als lekker hobbyen. Ik denk dat ik gisteren op mijn gemakkie een uur of zes bezig ben geweest. Wat je al zegt: straks ligt alles vast (althans: is het niet meer mogelijk om de boel om toe gooien zonder alles eerst te slopen) dus ik moet het er nu van nemen. De laatste compositie, met de grote wortel, bevalt op zich wel. Maar dan met name de driehoekige stenen hardscape. Eigenlijk is het grote stuk hout wat te onhandig in dit 60x30 bakkie. Maar ik houd van sterk hout in mijn scapes dus ik wil hem, eigenwijs dat ik ben, toch verwerken.
 
Gisteren had ik niet zoveel inspiratie maar vandaag heb ik na een grote kop koffie weer met frisse moed geprutst. Dit is het resultaat van vijf minuten lang lukraak stenen plaatsen en ik ben er zeer tevreden mee. Een mooie driehoekcompositie die op de lange termijn goed te onderhouden is. Overal voldoende ruimte voor beplanting en een goede flow. Wat vinden jullie ervan?

Een kanttekening vooraf: de lange rechte lijn van het grote stuk hout eindigt met een zaagvlak. Dit zal ik een centimeter of drie inkorten en even bewerken met de hamer zodat het einde er natuurlijker uitziet. Het rechte gat linksboven wordt ook nog wel opgevuld.
5.1.jpg

5.2.jpg

5.3.jpg

5.4.jpg
 
Ziet er goed uit. Zou een mooie crypto rechtsvoor niet voor opvulling kunnen zorgen? Ziet er zo niet storend uit, ook vanwege de strakke lijnen in de rest avn het hout
Merci! Over de planten heb ik nog helemaal niet nagedacht. Eerst maar eens bepalen waar de filtratie komt. Ik vrees dat ik er - met het oog op de waterdistributie - niet aan ontkom om deze links te hangen.
 
Intern of extern filter?
Extern. Biomaster 600 Thermo met glazen lipy pipe set.
Ziet er mooi uit Maffie en pas je wel op voor je vingers als je met de hamer gaat slaan ;))
Haha! Is al gelukt. Maar niet met de hamer, dat haalde echt niets uit. Dit kienhout is geweldig hard. Ik heb het met een bahco en een tang afgebroken.
 
Het einde begint in zicht te komen. Ik heb vandaag een aantal strategische plaatsen geblokkeerd met filterwatten, om verschuiving van de bodem te voorkomen.
20200324_145833.jpg

Daarnaast heb ik de lava split, die ik heb gebruikt als bodemverhoger, verrijkt met in kleine stukjes gebroken kleisticks (Easy Life root tabs) en met de inhoud van Tropica Nutrition Capsules. Bovenop deze laag komt achterin nog Tropica Aquarium Soil 'powder'. Op de voorgrond komt sierzand.
20200324_145526.jpg

20200324_150133.jpg

20200324_150308.jpg

20200324_150301.jpg

Donderdag kan ik alle hardscape vast gaan lijmen. Daarna gaat de aquasoil erin. En dan ga ik langzamerhand maar eens plantjes bestellen ;)
 
Heb dit topic nu pas gevonden. :oops: Ben erg benieuwd hoe het eruit komt te zien en de uiteindelijke plantkeuze.
De hardscape is iedergeval erg sterk van opzet.
Following
 
Bedankt voor de complimenten! Vanwege drukte op het werk ben ik vandaag pas toegekomen aan het vastlijmen van de hele boel.

Het was erg spannend werk en het bleek nog een aardige klus maar het lijkt te zijn gelukt. Ik laat het nu 48 uur harden (de verpakking zegt 24-72 uur) en dan zal ik eens voorzichtig aan een stukje hout trekken. Hier de foto's van hoe het uiteindelijk is komen te liggen. Zoals jullie zien, is het aardig gelukt om de 'spleet' tussen het hout en de steen linksboven te dichten.
Let op: aquasoil en sierzand moeten er nog in!
20200327_185400.jpg

20200327_185413.jpg

In de loop van dit weekend kunnen jullie hier een conceptuele 'plantenplattegrond' verwachten.

Vraagje: vinden jullie het prettig dat ik miniatuurfoto's gebruik of ziet men liever direct de grote foto's verschijnen?
 
Liefst klein, is op een telefoon ook wel zo handig kijken. Hoe heb je alle vastgelijmt? Watjes en secondelijm, kit?
 
Hieronder een zeer groffe schets van wat ik in gedachten heb. Ik heb meer dan 15 planten op mijn lijstje staan dus die kon ik niet allemaal intekenen. Maar dit is voor de beeldvorming. De plattegrond (met wél alle 15) volgt straks.
Plantenschets.jpg
 
Leuke uitwerking en ik ben benieuwd hoe dit er met de planten eruit gaat zien.
Dankjewel, John. Ik heb net toch maar een CO2-set aangeschaft dus ik denk dat ze er goed uit gaan zien onder de Twinstar 600C en met CO2-injectie.
 

Terug
Bovenaan