Wat is er nieuw

60x30x30 Aquarium van Julian D

• Onderwerp starter Onderwerp starter Julian D
  • Startdatum Startdatum
Enkel ff de thermometer op de zijkant plakken want hangt nu best in het zicht maar verder is het mooi zo! 😉

Of een mooiere thermometer kopen. Mooie stenen, een beetje kaal aan de bovenkant maar verder heel mooi.

Je hebt er echt wat moois van gemaakt moet ik zeggen!
als je nog wat drijvertjes wil, die kan ik wel naar je opsturen

Ik heb zojuist iets meer dan 300ml water van mijn aquarium met visjes in het nieuwe aquarium gedaan. Ik hoop dat hiermee het rijpen van het nieuwe aquarium wat sneller gaat en de goede bacteri�n zich sneller opbouwen. Is het verstandig komende week dit nog een aantal keer te doen?

Je kan dat best doen, maar je kan het proces niet versnellen op deze wijze.
Natuurlijk is het best lekker dat er wat in het water zit, wat bacteri�n. Maar is bij lange na niet genoeg...
In de bodem en het filter komt de bacterie cultuur uiteindelijk pas echt goed tot stand en dat heeft tijd nodig...

Je bak ziet er nu wel erg leuk uit... misschien nog iets meer plantjes, nog wat meer de hoogte in aan de zijkant en voor op de voorgrond nog een laagblijvend plantje.

Ah oke ik lees ook iets over je oude filter leeg knijpen boven je nieuwe filter, zal ik dit doen? of is dit af te raden of geen idee eigenlijk🙂

Welke planten raadt je aan om op de voorgrond te nemen en welke aan de zijkant dat de hoogte ingroeien?

Bakje ziet er leuk uit. Filter uitknijpen schijnt wel te helpen. Heb het meerdere malen gezien hier op het forum. Bakje is toch maar 60x30x30? Of toch 60x60x30 zoals in je link 🙄

Oke dan ga ik dat proberen vanmiddag, Whoops aquarium is inderdaad 60x30x30 haha foutje🙂

Vandaag is de dag dat mijn aquarium 2 weken aan het indraaien is, hierdoor ben ik nog een watertest gaan doen en is het volgende uitgekomen:

VXyoHpR.jpg

De waterwaardes zijn volgens mij dus:

NO2: 0 (dit is goed dus)
NO3: 0-10 (hij lijkt iets roze verkleurt te zijn)
GH: 7-14
KH: 6
PH: 7.4 (hoe kan ik dit laten dalen? want dat moet volgens mij)
Temperatuur: 25 graden

Anyway ik ben redelijk blij met de waardes en heb het volgende plan.

Ik zal de neon tetra die ik heb zwemmen in het oude bakje als pionier in het nieuwe aquarium loslaten.
Ik neem aan dat dit visje geen grote vervuiler is en dus zal dit langzaam gebeuren waardoor de bacteri�n het kunnen bijhouden. Dan kan ik om de zoveel dagen 1 van de andere tetra's(tenminste is denk dat dit het zijn) erbij gaan doen en tot slot de platy's. Hierna aanvullen met de dwerg/honinggoerami's en de panda cory's

Foto's volgen!🙂

Persoonlijk zou ik nog een weekje wachten met het toevoegen van je vissen. Je weet wss nog niet of de nitrietpiek geweest is en het zou zonde zijn als je vissen doodgaan. Better safe then sorry. Als je over een week, dus in totaal na 3 weken, nog een keer meet en als de waarden dan nog goed zijn, voorzie ik niet te veel problemen, mits je de vissen langzaam toevoegd

Ja, maar die nitrietpiek zal niet zo heftig zijn als er maar 1 vis in zit denk ik, of heb ik het hiermee mis?
Had ook mijn oude filter over de nieuwe uitgeknepen. Dus op zich zouden de bacteri�n het aan moeten kunnen toch?

Neon tetra laten wennen aan de temperatuur:

SWwuTrZ.jpg

En hij is los:

45UvF54.jpg

En aan het verkennen:

mN9oNQR.jpg

Om te beginnen is dit geen neontetra maar een kardinaaltetra. Vooral qua uiterlijk kun je het verschil zien. Kardinaaltetras hebben hun hele buik rood, waarbij dit maar voor de helft rood is bij een neontetra. Kijk maar is op google, lettende op dit.
De nitrietpiek ontstaat doordat er niet genoeg bacterien zijn die de nitriet(giftig/dodelijk voor vissen) omzetten in nitraat (niet giftig, is plantenvoeding). Ammoniak in een bak (dus vervuiling) wordt nitriet, wat vervolgens nitraat wordt. Vissen poepen, wat vervuiling oftewel ammoniak is, wat dus juist voor meer nitriet zorgt. Als je geluk hebt, heb je de bacteriecultuur dusdanig opgebouwd met het uitgeknepen filter dat deze de nitrietpiek zal verlagen, maar slim is de vis niet in mijn ogen. Mss kunnen andere leden mijn verhaal bevestigen?!
Om positief te eindigen: bak ziet er erg mooi uit

@killerfish

Ja thank you wist idd niet of het een neon was of een kardinaal, maar dus kardinaal🙂

ik weet dat de voor vis Ammoniak zorgt en dus daarom heb ik maar 1 visje in de bak gedaan en hoop dat de bacterieen ervoor zorgen dat het uiteindelijk nitraat wordt en dat er niet nitriet in de bak blijft, daarom zal ik om de 2 dagen blijven meten of dit ook daadwerkelijk gebeurt anders haal ik de vis er weer uit, of blijf ik het water gewoon verversen.

@Petra

Dankjewel, ik ben ook benieuwd hoe het eruit ziet als het hele vissenbestand erin zit, kan bijna niet wachten🙂

Vissen laat je tijdens het overwennen niet enkel aan de temperatuur wennen maar ook aan de rest van de waarden of heb je dat ook gedaan bij de Kardinaaltetra Julian?
Kardinalen zijn overigens ook niet zo'n goede keus voor een 60cm bakje.

@Seabait

Ja dit heb ik gedaan steeds een beetje van het water erbij gedaan. Dit is trouwens de enige kardinaaltetra dat ik heb, maar dacht er nog overna een groepje erbij te kopen, maar dit is dus geen slimme keuze? Hoezo niet eigenlijk?

Kardinalen hebben liever meer zwemruimte (minimaal 80cm). Daarom heb ik voor neons gekozen in mijn 60cm.

Ah oke, ja dit is nog van me oude bestand, ik ga dan toch alleen maar dwerggoerami's en panda cory's aanschaffen🙂

Dwerggourami's houd je beter in een grotere bak. Trichogaster chuna is een beter alternatief.

@ Jones

Ik denk dat je Colisa chuna bedoelt dan, want trichogaster chuna hebben juist een grotere nodig?

Dat is dezelfde soort Julian 😉
Trichogaster chuna is de thans geldige naam, Colisa chuna is officieel niet meer geldig.

~ Ivo

Haha oke, maar een paartje van de Colisa Lalia of nu dan de Trichogaster Lalia, kan toch ook in een 60x30x30 aquarium? (dit lees ik namelijk op veel sites)

Geen dwerggoerami's dus? want deze kom ik meer in de dierenwinkels bij mij in de buurt tegen dan honinggoerami's. Maar stiekem vind ik de dwerggoerami's mooier 😉

Daarvoor is een 60 cm. bak te klein. In een 80 cm. bak wil het al weleens fout gaan met een te agressief mannetje.

Daarvoor is een 60 cm. bak te klein. In een 80 cm. bak wil het al weleens fout gaan met een te agressief mannetje.

Ah oke dan hou ik het op aanschaffen van honinggoerami's

Anyway even vraagjes over mijn planten, als iemand kan benoemen welke soorten het zijn want ik heb geen idee😛 Maar ook op de planten begint rood/bruin achtig spul te zitten(algen?) Is dit in orde of moet ik iets doen? (zie foto's)

Hierop zit het bruine
Dk0buEv.jpg

Ook hierop lijkt het te zitten, maar het hoort een beetje roodachtige plant te zijn
IcPF4G9.jpg

Welke planten zijn deze?
dgJkJKw.jpg

En deze?
WpSULiy.jpg

Kan je het bruine er met je vingers afwrijven? Zo ja, dan is het bruinalg. Dit komt veel voor in pas gestarte bakken en verdwijnt vanzelf.

De eerste plant is een Echinodorus. Ik vermoed de bleheri. De tweede weet ik niet.

Het is er idd wel af te vegen een beetje, wat moet ik doen? alles eraf vegen? afwachten? iets anders?

Ja er zijn 5 verschillende planten in de bak;

links is de waterpest
die erachter is dus echinodrus bleheri?
Die daarachter is een andere?
dit is dezelfde als die helemaal rechts staat
en de rood achtige is ook een aparte soort, maar welke😛

Iemand een idee?

Dit soort alg lijkt op hetzelfde als wat ik had. Ik heb het gewoon laten zitten. Hoort bij het indraaien en gaat vanzelf weg als je waterwaardes stabiliseren.
Als het blijft of een ander soort alg wordt dan het je ergens een tekort of teveel aan en kun je het beste testen om er achter te komen wat er mis is

@minizen

Oke dan zal ik het een tijdje aankijken, heb net wel de waterwaardes getest en ziet er allemaal nog goed uit klein beetje NO3, maar niks ernstig, tenzij ik niet de juiste dingen meet.

@garnaal038

Dankjewel! 🙂

Jeej vandaag de drijfplantjes binnengekregen dat An Vrolijk mij gestuurd heeft, super bedankt hiervoor!
Zo ziet het er nu dus uit:

5v4jf3T.jpg

vYU6JRb.jpg

Verder had ik nog als vraag omdat mijn bak nu bijna 3 weken staat, wanneer moet ik beginnen met waterverversen en hoeveel? Want ik wil natuurlijk niet de opbouwende bacterieen verstoren..

Verder wil ik nog graag een laag blijvend plantje erbij, gras-achtig denk ik, iemand een idee/aanrader?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan