Wat is er nieuw

60x30x30 bak KyleSauren

• Onderwerp starter Onderwerp starter KyleSauren
  • Startdatum Startdatum
K

KyleSauren

Guest
Een aantal dagen geleden heb ik mijn eerste aquarium aangeschaft bij de lokale dierenwinkel hier in het centrum. Het betreft een 60x30x30 bak van het merk 'Marina'.
Tegelijk met de bak heb ik ook de eerste 5 planten aangeschaft (de exacte namen van de planten zijn mij eerlijk gezegd onbekend).

Op de bodem heb ik allereerst een voedingsbodem aangebracht met daaroverheen zwart grind, hier heb ik voor gekozen omdat ik het contrast met de groene kleuren van de planten erg mooi vind.
Vandaag ben ik naar een goede aquarium speciaalzaak gegaan om verder advies in te winnen en om nog enkele planten aan te schaffen.
In totaal staan er nu 10 planten in de bak (8 verschillende soorten). De thermostaat heb ik afgesteld op 24 graden (indien ik dit volgens jullie zou moeten veranderen verneem ik dit graag). Ook beschikt mijn bak over een bijgeleverd binnenfilter.

Zodra de waarden in het water goed zijn (na 2 tot 3 weken zonder vissen te draaien) ben ik van plan om de volgende vissen toe te voegen:

- Een school 'Neon Tetra's'
- Een aantal 'Guppen'
- Een aantal 'Bijlzalmen'
- E�n of twee algeneters
- Eventueel een aantal 'Corydoras'
- En eventueel een koppel (onbekend welk soort)

Hieronder een aantal foto's van hoe het aquarium er tot nu toe bij staat:

EdZ75Tw7Pe8jBi7-MOHg5XAZdGcjjiGL.jpeg

Dit is het hele aquarium

Ingezoomd op een ornament links vooraan

De rechterkant van de bak

Een totaaloverzicht van de bak

Ik ben een beginner zonder ervaring en opbouwende kritiek en tips kunnen uiteraard helpen tot een nog mooier aquarium. Die verneem ik dus graag.

Welkom, KyleSauren!

Je bakje ziet er al erg mooi uit. 🙂

Ik ben alleen bang dat je nogal overschat wat de mogelijkheden qua vissen zijn voor een aquarium van dat formaat. Met ��n soort die in groeps/schoolverband gehouden hoort te worden en een koppel of solitair zit je eigenlijk al aan het maximum tenzij je voor echte minivisjes van 2-3 cm. gaat. Dan zijn twee schooltjes wel mogelijk.

De soorten die je op het oog hebt kunnen in je bakje (even ervanuit gaande dat je de marmerbijlzalm bedoelt en niet de zilverbijlzalm die een stuk groter wordt), rekening houdend met het voorgaande.

Echte algeneters zijn er maar weinig. De beste algeneters zijn slakken en garnalen. De meeste vissen die weleens wat alg meepakken worden helaas te groot.

Wat ziet je bak er leuk uit!

Paar antwoorden heb ik wel.
temp hangt af van de vissen die erin gaan.

Jouw gewenste visbestandje is een beetje aan de ruime kant.

Je zou bijvoorbeeld dit kunnen doen.

School neon 10
groep corydoras 5 ligt er aan Hoe groot ze zijn/worden
Bijlzalmen.

corydoras
koppel
garnalen.

guppen met wat anders. Besef je wel dat guppen zich heel snel voort planten en dat je er zo teveel in je bak krijgt

Maar misschien kom je nog wel veel meer tegen wat je leuk vind.

In ieder geval succes

Erg leuk begin...
Visbestand is iets aan de grote kant. Ik begrijp ook niet waarom nieuwe aquarianen telkens weer op die gekke guppen uitkomen.
Maar goed, dat is persoonlijk. Ik denk dat er veel interessantere en leukere soorten zijn dan guppen. Heb ze zelf ooit gehad, kon er maar een week naar kijken. Drukke, irritante beestjes.
Nogmaals, is mijn mening.
Honinggoerami of dwergknorgoerami is veel leuker in dit formaat bak.
Dwergknorgoerami oftewel Trichopsis pumila is in de winkel kleurloos en saai, maar worden in jouw bak werkelijk pareltjes. En dan dat gezellige geknor erbij...
:smitten:

Welkom Kyle.
Ziet er mooi uit inderdaad.
Zie dat je een open plek hebt gehouden en vind ik zelf ook altijd mooi maar omdat je best veel planten in je bak hebt is de kans aanwezig dat ze elkaar in de weg gaan zitten door hun groei.
Over je visbestand is al het 1 en ander gezegd dus sla ik over maar het bijgeleverde filtertje is heel beperkt in filtercapaciteit dus is ook wel een puntje om rekening mee te houden wat belasting van je bak betreft.
Heb zelf ook deze bak maar met een buitenfilter.

Welkom Kyle.
Zet er ondanks de vele planten wat snelgroeiers bij.
In het water zitten silicaten,die in het begin opstartalg veroorzaken.
Snelgroeiers vreten dat op.

Verder,ziet het er goed uit.

Allereerst hartelijk dank voor de leuke reacties! Het vissenbestand wat ik opnoemde is me aangeraden door de verkoper van de aquariumwinkel. Als ik de eerste reacties lees doe ik er dus slim aan om minder vissen in mijn aquarium te doen dan ik van plan was.

Bertus zei:
Welkom Kyle.
Zet er ondanks de vele planten wat snelgroeiers bij.
In het water zitten silicaten,die in het begin opstartalg veroorzaken.
Snelgroeiers vreten dat op.

Verder,ziet het er goed uit.

Achter in het midden heb ik een 2 snelgroeiers staan, verder staat aan de linkerkant, voor mijn filter ook een snelgroeier. Is dit niet voldoende dan?

Zodra er weer vorderingen in mijn bak zijn zal ik die zo snel mogelijk met jullie delen!

Ik ben benieuwd. Als dit je eerste aquarium is belooft het wat! 🙂

Fijn dat je het advies over je toekomstige visbestand wil aannemen. Winkels hebben er een handje van om (vooral) beginners op te zadelen met een veel te groot/verkeerd visbestand. Het is beter om voorzichtig te beginnen, anders zit je na een korte tijd al met een hoop problemen en ergernis. Dat maakt de hobby er niet leuker op en we hebben met levende wezens te maken waar we de verantwoordelijkheid voor hebben.

Kleine bakjes => kleine visbestandjes. Jouw bakje valt in de kleine categorie. Een erg geschikte maat voor beginners, maar wel beperkt. Als je daar rekening mee houdt komt het wel goed.

Kijk ook eens in de foto-albums van leden die hetzelfde formaat aquarium hebben. Dat kan je op leuke idee�n brengen qua visbestand en/of inrichting.

Ik heb dankzij jullie bovenstaande reacties een aantal bakken van het zelfde formaat bekeken om wat idee�n op te doen. Ik wil in ieder geval een school neon tetra's toevoegen, verder weet ik ook hoe de algeneter heet die ik eerder bedoelde namelijk: 'Otocinclus affinis'. Dit zou volgens de verkoper van de aquarium winkel een geschikte algeneter zijn voor in mijn bak. Daarnaast heb ik even gegoogeld en overal staat dat ze gehuisvest kunnen worden in een aquarium vanaf 60cm.

Graag hoor ik wat idee�n van jullie betreft een geschikte aanvulling voor het eerder in dit bericht genoemde visbestand.

Hee Kyle,
Leuk dat jullie het zo grondig aanpakken! Ik had stiekem al wat foto's van Michel gezien natuurlijk 🙂
Ik zou met niet teveel vissen beginnen idd, ik zou ook beginnen met neons ipv guppen. Ze planten snel voort (guppen dus) en je raakt ze moeilijk kwijt. Oto's zou geen probleem moeten zijn volgens mij...

Ga je ook een foto album beginnen?

Groetjes,
Saskia

Rasbora kubotai is ook erg mooi en daar kun je dan een iets grotere school van nemen...
Otocinclus zijn leuk maar houd ze wel in een groepje van minstens 6.

Misschien nog een honinggoerami koppel of dwergknorgoerami harem.
Die laatste zijn in de winkel vrij kleurloos maar in jouw bakken worden het pareltjes..
En ze knorren zo leuk.

SaskiaP zei:
Hee Kyle,
Leuk dat jullie het zo grondig aanpakken! Ik had stiekem al wat foto's van Michel gezien natuurlijk 🙂
Ik zou met niet teveel vissen beginnen idd, ik zou ook beginnen met neons ipv guppen. Ze planten snel voort (guppen dus) en je raakt ze moeilijk kwijt. Oto's zou geen probleem moeten zijn volgens mij...

Ga je ook een foto album beginnen?

Groetjes,
Saskia

Hoi Saskia, ik wilde het inderdaad meteen goed aanpakken haha. Het idee om er guppy's in te doen is weer volledig van de baan haha. Die gaan er dus ook niet komen..

MsFelix zei:
Rasbora kubotai is ook erg mooi en daar kun je dan een iets grotere school van nemen...
Otocinclus zijn leuk maar houd ze wel in een groepje van minstens 6.

Misschien nog een honinggoerami koppel of dwergknorgoerami harem.
Die laatste zijn in de winkel vrij kleurloos maar in jouw bakken worden het pareltjes..
En ze knorren zo leuk.

Persoonlijk vind ik de Rasbora kubotai niet zo mooi, ik vind neon tetra's mooier en om in deze bak 2 scholen door elkaar te doen vind ik teveel van het goede.. Een koppel honinggoerami's vind ik prachtig!

Kleine update: De planten in de bak beginnen al flink te groeien, ook de plant die ik achter in het midden staat begint mooi rood te kleuren (dat is ook de bedoeling). Morgen ga ik een thermometer halen om ook de temperatuur in de bak goed bij te houden.
Wel heb ik nog een vraagje, het water lijkt iets minder helder dan het 2 dagen geleden was, waar kan dat aan liggen? Is het beginnende alg? En wat kan ik er aan doen?

Ik hoor het graag🙂

Wat een mooie heldere en groene bak zeg! Ben benieuwd wat je ermee gaat doen.

Kleine update, na 3 weken indraaien heb ik vandaag mijn aquariumwater laten testen, het NO2 gehalte wat de test aangaf was <0,3 wat dus goed is, verder is het Ph gehalte gemeten en dat lag tussen de 7,5 en de 8. Nu vraag ik mij af is dit goed voor het vissenbestand wat ik hierboven noemde?

Daarnaast vraag ik me af wat ik er aan kan doen om de watertemperatuur naar ongeveer 24 graden te krijgen, want deze is (zonder verwarming!!) gemiddeld rond de 27 graden.

Zodra dit allemaal in orde is ga ik de eerste vissen kopen voor m'n bak!
Ik houd jullie op de hoogte!

Wat vreemd dat de bak nog steeds zo warm is! Toch over op LED of niet? Ook voor drijfplantjes kun je bij ons langskomen (of we kunnen bij de Sjors afspreken). En ik had ook al tegen Michel gezegd dat ik ook een groepje garnalen voor je uit kan vangen als je wil, maar dan moet de temp. Wel iets omlaag nog 🙂

Succes!

Ik ben wel van plan om over te gaan op led verlichting ja. De grassen in het aquarium bedekken al flink de oppervlakte van het water dus weet niet of drijfplanten heel veel zin hebben?

Is misschien verstandig om een deel van het water af te hevelen en aan te vullen met koud water, want de watertemperatuur is wel stabiel, alleen te hoog.

Welke grassen bedekken het water oppervlak? De vallisneria? Water wiselen is geen duurzame oplossing, want dat water is met een dag dan ook opgewarmd. Drijfplanten vangen het eerst licht op waardoor het water iets minder opwarmt, vandaar 🙂

Het is weer tijd voor een update!

Om het temperatuurprobleem op te lossen heb ik een aantal dagen (en nu nog steeds) het deksel een stukje open gezet zodat de warme lucht kan ontsnappen. Verder heb ik ook led-verlichting aangeschaft ter vervanging van mijn t8 tl buis. De led-verlichting geeft mooier licht vind ik persoonlijk, en het water wordt niet meer opgewarmd door de lamp.

Verder heb ik nog meer goed nieuws, de waarden van het water waren goed dus ik heb de eerste vissen gekocht! Als eerste vissen heb ik een school van 10 neon tetra's gekocht en ik ben er nu al heel erg blij mee!
Hier wat foto's ervan (ze zijn met telefoon gemaakt, dus geen denderende kwaliteit):

Allereerst een foto van de led-verlichting:

GfPgdy2tGDXa8C-1t4J1PHf2Qvo8cYew.jpeg

Close up van de visjes:

En als laatst een totaaloverzicht:

Nou dat was de update weer. Zodra er nieuwe vorderingen zijn laat ik het weten.

Ziet er echt top uit kyle!
We maken nog wel even een afspraak voor eventuele garnaaltjes 🙂

Hierbij nog maar eens een korte update!

Het gaat erg goed met de visjes en sinds afgelopen weekend zitten er ook enkele garnalen bij (dankjewel SaskiaP). Deze zijn ook erg leuk en ze gaan telkens erg leuk door de bak.

Ook heb ik nog wat foto's van hoe de bak er tot nu toe bij staat:

Totaaloverzichtje:
6AGkn-OWIUD7CyyJVSkCc8hmzk2ODE95.jpeg

En zo ziet de bak er nu van binnen uit:
6AGkn-OWIUD7CyyJVSkCc8hmzk2ODE95.jpeg

Verder ben ik van plan om een extern filter aan te schaffen ter vervanging van het standaard binnenfilter.

Dit was de korte update, tot snel!

Makkelijker schoonmaken en meer mogelijkheden betreft de filtermaterialen..

Het is weer tijd voor een update!

Sinds afgelopen donderdag zit er een koppel dwerg goerami's in het aquarium! De eerste paar dagen kwamen ze erg agressief over richting de neon tetra's, verder mis ik ook een paar garnalen 🙁 Inmiddels zijn de goerami's gelukkig rustiger en is er een stuk meer rust in de bak.

Daarnaast ben ik vandaag weer gaan winkelen bij de aquariumwinkel. Ik heb nog een paar plantjes gekocht om de bodem te bedekken, verder heb ik een testkoffer gekocht om zelf de waardes van het aquarium te meten.
Dit zijn de waterwaardes op dit moment:

KH: 10o
Ph: 7,5
No2: <0,01
No3: 10mg/l
Nh4: <0,05
Co2: 10mg/l

Hier ook wat foto's, sommige foto's zijn niet helemaal scherp, omdat de vissen dan net iets te snel zijn. Alsnog wil ik jullie de foto's niet onthouden.

nvJw3YaBwn84mELPqYIQDz5Bz1Xr_zr5.jpeg

Close up van een garnaal:

De testkoffer zelf:

Tot de volgende update!

Dwerggourami's zijn eigenlijk niet zo'n goede keuze voor een 60 cm. bakje, juist vanwege de agressie.

Je bak staat er wel mooi bij. :thumbs:

mooie bak!

perfecte testkoffer daar kan je alle waardes mee meten!

je goerami hoeft niet per se de garnalen te hebben opgegeten, bij mij waren ze gewoon wat schuwer door de grote vis!

Allereerst bedankt voor de complimenten! De dwerggoerami's zijn inmiddels gelukkig weer rustig en ze zwemmen rustig en vredelievend in de bak rond 🙂

Verder ben ik ook blij met de aanschaf van de testkoffer. Vandaag ben ik weer naar de LFS geweest om nog 5 neon tetra's bij te kopen en nog 2 plantjes. Met deze aankoop ben ik helemaal tevreden met het aquarium.
Hier een totaaloverzicht:

bLnlS4fHx1czZksheXUyiMXjgMXLcuDj.jpeg

Ik overweeg de aankoop van een JBL cristalprofi e401 greenline extern filter, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en deze met mij willen delen?

Wat een prachtige bak, mooie planten heb je erin staan!

Ik heb ook de JBL cristalprofi e401 greenline extern filter op mij 60x30x30 aquarium, deze bevalt erg goed. Geen last van zweefvuil, hij maakt totaal geen geluid, de prijs is redelijk, etc.
Ik heb nog geen ervaring met het schoonmaken, ik heb hem nu zo'n 2,5 maand en heb nog geen enkele rede gehad om hem schoon te maken.

Lauwrensz

Bakje ziet er erg mooi uit.
Ook de planten blijven zo te zien erg mooi.
Erg netjes

Heehee, ziet er mooi uit! Fijn dat de goeramis tot rust zijn gekomen, en ik ben benieuwd naar je ervaringen met de pomp! 🙂

Erg mooie bak. Wat is je visbestand nu? Ik heb hier een tetratec ex400 op mijn rekord draaien. Is een erg fijne filter en gemakkelijk schoon te maken. Heeft een goede stroming en heb ook geen last van zweefvuil. Ik vind het een erg goede pomp en de prijs was bij mij een jaar geleden ook best redelijk..

Allereerst heel erg bedankt voor de superleuke complimentjes!!

Het visbestand is nu: 15x neon tetra small, koppel dwerg goerami's en een aantal garnalen.

Eergisteren heb ik weer flink onderhoud gepleegd aan het aquarium. Ik heb voornamelijk planten gesnoeid, maar ook 20% water ververst. De temperatuur van de bak is nu stabiel 24 graden.
Aan de waterwaarden is weinig veranderd alleen de Kh is gedaald van 10 graden Duitse hardheid naar 7. Het PH van 7,5 vind ik nog steeds aan de hoge kant. Ik heb wel een fles eikenbladextract liggen maar ik vind het eng om dit te gebruiken omdat ik bang ben dat het PH in ��n keer te veel daalt.

Hier nog enkele foto's van hoe de bak er uit zag voor de snoeibeurt en hoe hij er nu uit ziet.

De bak voor de snoeibeurt met een flinke wildgroei aan planten:
rcCFiQrc0Iqi9dKcIB3f34sn8IiW7Zvq.jpeg

De bak na de snoeibeurt:

Vervolgens heb ik het water ververst en aangevuld, aangezien de waterspiegel flink gedaald was.

Close up:

Ik weet het de foto's zijn niet van denderende kwaliteit, mede door wat reflectie in de ruit🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan