60x30x30 Black water van Ed Tensen


Ed Tensen

Beheerder
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 december 2018
Berichten
3,289
Leeftijd
44
Locatie
Enkhuizen
Omdat mijn zoon toch een klein bakje op zijn kamer wou houden, in overleg met hem besloten om een Black water bakje op te starten met minimale beplanting.

Als voorproefje voor jullie even wat foto's gemaakt. Later deze week meer over dit bakje met techniek en bewoners info.

Moet zeggen, toch wel weer een leuk bakje zo 😉:

20240505_123539.jpg
20240505_123546.jpg
20240505_123602.jpg
20240505_123715.jpg


Gr. Ed
 
Leuke foto s Ed en ook erg leuk voor je zoon.
 
Dit bakje draait ook naar volle tevredenheid. Net nog even een 10 ltr ww gedaan en een pompje tanine. De volgende keer maar weer wat blad bijvoegen. Een stuk of 8 Lotus knollen liggen een kleine 2 wkn bij te komen en lopen weer uit. Een paar zet ik nog in dit bakje, bij de 2 die ik er al in heb geplant. De rest geef ik weg. Hieronder wat foto's, die zeggen toch meer dan woorden 😉:

20240608_181039.jpg
20240608_181046.jpg
20240608_181050.jpg
20240608_181055.jpg
20240608_181103.jpg

20240608_181903.jpg
20240608_182952.jpg



Fanatiekeling 😅:

20240608_181850.jpg
 
Haal je die knollen eerst uit de bak Ed?
 
Geef je die tanine alleen voor de kleur?
 
Haal je die knollen eerst uit de bak Ed?
De knollen heb ik uit de 80x40 gehaald destijds, die nu dienst gaat doen als quarentaine bak.

Geef je die tanine alleen voor de kleur?
Niet alleen voor de kleur, ook om de pH iets naar beneden te halen. In combi met een osmose en leidingwater versnijding van 80/20, met een tds van 146.
 
Tds is voor mij abracadabra. Ik voeg eikenbladextract toe als ik water ververs. Is dat de tanine die jij ook gebruikt? Ik heb geen osmosewater, maar zit er weleens over te denken om dat deels te gaan gebruiken.
 
Ik voeg eikenbladextract toe als ik water ververs. Is dat de tanine die jij ook gebruikt?
Dat is een soort tanine eigenlijk. Je hebt het in verschillende soorten dmv verschillende soorten plantaardige bronnen. De 1 beïnvloed het meer dan de ander.
 
En waarom is geleidbaarheid iets om te meten, of is het een verwaarloosbare factor?
 
Hangt een beetje af van wat voor bak je hebt en ik meet het wel bij de TB garnalen omdat die niet op een hele hoge waarde gehouden moeten worden.
In mn andere bakken meet ik het dan weer niet.
 
Maar heeft het dan te maken met een mate van vervuiling?
 
Het zijn zouten die je meet om het even simpel te zeggen. Als je in je aquarium de nitraat flink verhoogd dan zal de geleidbaarheid ook hoger zijn.
 
Maar heeft het dan te maken met een mate van vervuiling?
Wat je meet is eigenlijk alle opgeloste stoffen in het water. Wat voor stoffen dit zijn is met dergelijke meters niet te achterhalen.

Als je een lage tds hebt zegt dat meer wat over de zuiverheid van het water. Voor mij belangrijk mbt de Ramirezi's die ik in dit bakje heb. Deze houden van schoon zacht water.
 
Voor mij belangrijk mbt de Ramirezi's die ik in dit bakje heb. Deze houden van schoon zacht water.
Ik heb deze niet Ed maar is dat dan een lage geleidbaarheid wat ze graag willen want ik heb ook wel gehoord dat ze met schoon bedoelen een lage bacteriedruk.
 
Leuk Ed dat je zoon ook een bakje wil!
Als je nog een mooie bijvis zoekt kan ik Rhexipanchax lamberti aanbevelen. Houdt ook van zacht en zuur water en is een makkelijke soort!

Groetjes John.
 
Ik heb deze niet Ed maar is dat dan een lage geleidbaarheid wat ze graag willen want ik heb ook wel gehoord dat ze met schoon bedoelen een lage bacteriedruk.
Ze willen beide eigenlijk, alhoewel een lage bacteriedruk wat belangrijker is voor ze. Bacteriedruk kan je niet meten met een tds meter natuurlijk, maar als er heel veel plantaardig (of dierlijk/voer) afval is, dan stijgt de tds door de opgeloste stoffen in het water. Een hoge mate van afval betekend doorgaans een hogere bacterie druk. Of dat allemaal slechte bacteriën zijn is met het blote oog niet vast te stellen, maar de kans is groter dat er wat verkeerds tussen zit. Ook de hogere mate van opgeloste stoffen is niet wenselijk, ook hiervan weet je niet altijd wat daar tussen zit.
 
Nog een korte beschrijving van techniek en bewoners van dit bakje:

- Twinstar 3 600S (60% intensiteit, 8h duur).
- Tetra verwarmings elementje 100W.
- Eheim 2213 extern filter 440 ltr p/h bruto.

- 10 Hasemania nana. Zeker 4 jr oud, slijten hun leven in dit bakje.
- 2 Hyphessobrycon amandea. 7 jr oud, uiteindelijk wil ik hier een schooltje van maken voor in dit bakke.
- 2 Apistogramma ramirezi.
- 7 Corrydoras venuzuela orange (6) en 1 black.
- 2 Otocinclussen.
- 1 Amanogarnaal.
- 22 neocaradina's rood en geel. Hier komen nog wat andere kleurtjes bij met de tijd.

Bij deze nog een video, net nog wat blad toegevoegd en een portie cyclops. Dat gaat er wel in natuurlijk 😊:

 
Laatst bewerkt:
Een behoorlijke bezetting, maar blijkbaar gaat het goed.
 
Een behoorlijke bezetting, maar blijkbaar gaat het goed.
Meeste van deze bezetting kwam uit mijn 80x40 vandaan (Op de citroengarnalen na). Deze is afgebroken, maar omdat de meeste vissen al op leeftijd zijn (op de Apisto's na) wou ik ze niet wegdoen. Het gaat verder prima.
 

Terug
Bovenaan