60x40x40 CPO + Chinese danio's van GCJ


G

GCJ

Guest
Sinds een paar weken zijn wij bezig met de start van een aquarium van 60x40x40 op kamertemperatuur. In de winter plaatsen we een verwarmer bij om de temperatuur niet onder de 18 graden te laten zakken ivm de planten.
Het zal een aquarium worden met 2 oranje dwergkreeftjes en 15 Chinese danio's.

We gebruiken een bodem van zwart afgerond zand met een korrelgrootte van 0,7mm-1,2mm. Daarop ligt inmiddels het hout en enkele stenen. De stenen gaan nog iets veranderen. Ik wil iets minder steenmassa hebben rechts.
Met de planten zijn we nog druk bezig. Een klein gedeelte kan er vanavond in. Dat gaan we aanvullen met wat tijdelijke zuurstofplanten. De overige planten zitten nog in andere bakken ivm een behandeling tegen platwormen en (poel) slakken.
We verwachten dat we met een week of 6 tot 7 zover zijn dat we de bewoners kunnen plaatsen.

We maken gebruik van 2 goedkope led-lampjes, 10 watt, wit licht. Ze komen op een verschillende tijdklok waardoor we een geleidelijke overgang kunnen maken qua licht.

We gebruiken bio-co2. Dat bevalt ons tot nu toe het beste. We mikken op rond de 11 tot 15mg co2, dus vrij laag, net zoals we in onze andere bakken hebben. Dat zou een mosgroene checker moeten gaan geven.
Filtratie gaat middels een Eheim classic 2213, zo nodig aangevuld met een Aquael turbo 500.

IMG_20190813_193548.jpg
IMG_20190813_203801.jpg
IMG_20190814_200821.jpg
 
Gaaf bakje! Die achterkant, is dat gewoon laminaat?
 
Nee, dat was wel het plan, maar we hebben voor gemak gekozen :)
Een houten plaat met plakplastic. Kunnen we nog eens een ander achtergrondje kiezen :)
 
Ah, nou het ziet er in ieder geval mooi uit. Succes er mee.
 
Als alles meezit zouden de volgende plantjes in de bak gaan komen:

Achter van links naar rechts:
• Vallisneria asiatica (krul)
• Ludwigia Repens Rubin
• Hydrocotyle leucocephala
• Anubias Bartieri

Daarvoor van links naar rechts:
• Hygrophila polysperma
• Pogostemon erectus
• Cryptocoryne beckettii
• Microsorum pteropus +Anubias nana

Daarvoor van links naar rechts:
• Hyptis lorentziana
• Ammania sp. Bonsai
• Blyxa Japonica
• Bolbitis heteroclita difformis

Voorgrond:
• Hydrocotyle tripartita sp. Japan + Alternanthera reineckii mini
• Vesicularia montagnei
• Staurogyne Porto Velho of Limnophila sp. Vietnam mini
• Sagittaria subulata

Waarschijnlijk ergens op een steen Fissidens fontanus.

Rechterzijde bovenop dekplaat Scindapsus (epipremnum) aureum (Pothos). Met wortels in de bak tenzij de kreeften dit als ladder gaan gebruiken, dan buiten de bak in een breeder box die water wisselt met het aquarium.
Hierdoor zullen we zeer waarschijnlijk nitraat en fosfaat los moeten bijdoseren.
 
Dat zijn erg veel planten voor een 60cm zeg. Ik hoop dat het met de cpo s en de vissen goed zal gaan.
Is het geen idee om aan beide zijden een led te plaatsen zodat je het beter verdeeld hebt?
 
Ik heb de leds aan 1 kant juist om aan 1 kant veel licht te hebben en aan de andere weinig. Daar heb ik de planten op afgestemd.
Verder zijn het inderdaad erg veel plantsoorten, maar niet veel van elk. Ik wil graag bijna de hele bodem bedekt hebben en de extra 10cm zal denk ik goed van pas komen.

Dit is maar het beginplan. Er gaan vast planten bij zijn die het niet goed doen in deze bak, of juist wel goed, ze knokken het maar uit :)

De Cpo's en de vissen moeten we afwachten. We hebben in elk geval visjes gekozen die vlug zijn, en die vooral op de bovenste helft zullen zitten hopelijk. Verder geen lange vinnen en uitsteeksels.
We hebben eerder kreeftjes gehad, de eerste 2 vooral makkelijk, de laatste niet zo. Ik had er weinig verdriet over dat hij een voortijdig einde had.
We gaan het zien. Ik was sowieso van plan af te spreken dat wanneer het echte agressieve types zouden zijn, dat we ze kunnen ruilen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok dan is er goed over nagedacht dus. Bij de cpo is het ook wel afhankelijk van het karakter en het kan dus ook prima goedgaan. Hier ging het jammer genoeg ook mis.
 
Waarom dan niet jaarrond een verwarming voor de zekerheid in de bak? Als je die instelt op zeg 20 graden, zal die in de zomer niet snel aangaan omdat ik niet verwacht dat het water zo koud zal worden. Zo houdt je alles wel op een constantere temperatuur lijkt me en kun je qua beplanting gelijk je element mooi wegwerken.
 
Ik lees erg vaak over de super vriendelijke vreedzame Cpo's, en tja, ik geloof er niet in. Dat zullen ze zeker zijn in verhouding tot hun grote collega's, maar verder zijn het naar mijn mening opportunistische wezens.
 
Waarom dan niet jaarrond een verwarming voor de zekerheid in de bak? Als je die instelt op zeg 20 graden, zal die in de zomer niet snel aangaan omdat ik niet verwacht dat het water zo koud zal worden. Zo houdt je alles wel op een constantere temperatuur lijkt me en kun je qua beplanting gelijk je element mooi wegwerken.

Ik denk dat dat in zekere zin ook wel gebeurt. Het zal niet zo zijn dat we hem er na de winter weer uithalen. Maar we hebben geen haast. En verder komt de minimale temperatuur van 18 graden omdat in principe alle planten en de bewoners zich daar goed bij voelen. Een paar planten hebben een hogere ondergrens, 20 a 22, maar ik denk dat dat voor zulke korte momenten wel goed komt. En anders zien we het wel.

Overdag staat hier de verwarming rond de 18 a 19 graden, dus dat komt redelijk overeen. In de nacht minimaal 16, dus, zal het verschil klein zijn en goed op peil te houden.
 
Natuurlijk is het anders geworden dan gepland :)

Voor nu is het als volgt:

Achter van links naar rechts:
• Hyptis lorentziana
• Ludwigia Repens Rubin
• limnophila Sessiliflora
• Hydrocotyle leucocephala
• Anubias barteri

Daarvoor van links naar rechts:
• Vallisneria asiatica (krul)
• Vesicularia montagnei
• Pogostemon erectus
• Cryptocoryne beckettii
• Microsorum pteropus

Daarvoor van links naar rechts:
• Hydrocotyle tripartita sp Japan
• Limnophila sp Vietnam mini
• Fissidens fontanus
• Bolbitis heteroclita difformis

Voorgrond:
• Alternanthera reineckii mini
• Ammania sp Bonsai
• Sagittaria subulata
• Anubias nana

IMG-20190817-WA0002.jpg

Natuurlijk moet alles zich nog zetten, en in sommige gevallen omzetten van emers naar submers, maar we hebben de gok gewaagd, en zijn voor nu best blij met het resultaat.
 
Na een nachtje slapen gelukkig nog geen gekke dingen in de bak. Maar we geven het tijd. Het gaat vast nog wel komen :)

IMG_20190818_091843.jpg


En verder hebben we ontdekt dat we toch nog 1 overblijfsel hebben van de 3 plantjes Bacopa sp Japan die we hadden sinds 31 mei. Die deden het de eerste 4 a 5 weken fantastisch alhoewel ze er heel anders uitzagen dan verwacht. Daarna begonnen ze te smelten, de blaadjes wapperenden aan de steeltjes die ook duidelijk aan het wegrotten waren. Ik had het eigenlijk opgegeven. Verschillende keren de plantenbak moeten herplanten, aluinbehandeling, flubenol, en nu dus toch nog een ieniemienie overblijfseltje gevonden. Ik ga zeker proberen het op te kweken tot een mooi plantje.

IMG_20190818_085328.jpg
 
Bedankt!

Het doel was in eerste instantie een plantenbak met veel verschillende soorten planten. Ook planten die wat minder gebruikelijk zijn voor ons. We wilden wat uit onze "comfort zone" stappen als het ware. We hebben op deze bak ook een hogere hoeveelheid co2 en een gedeelte met voor ons doen veel licht.

We gaan de komende weken gebruiken om planten door de omschakeling te helpen en om co2 en licht op de planten en toekomstige bewoners af te stemmen.

Ik denk dat we nog een klein binnenfiltertje links vooraan gaan plaatsen om de co2 beter door de bak te verspreiden.
 
We hadden tegenslag met de bio-co2. De diffuser blokkeerde om onduidelijke reden de co2 (functioneerde voorheen normaal en nog extra gereinigd met 50% bleekwater), dus momenteel hebben we een voor ons onbekende vorm van co2 verspreiden.

We gebruiken de combinatie van een bakje met een overloop richting de uitlaat van ons interne filter. Voor nu doet het wat het moet doen, maar we gaan zeker opzoek naar de oorzaak van het probleem met de neo-diffuser.

De plantjes lijken er geen last van te hebben. De Ludwigia repens rubin begint aan de toppen al prachtig rood te worden. We waren benieuwd of dat zou lukken vanwege de goedkope verlichting die we gebruiken. Voor nu lijkt het te voldoen.
IMG_20190820_174710.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar de mini pat al niet handig voor is he:D:D:D
 
Officieel is het de aquael turbo 500, maar volgens mij is dat allemaal dezelfde pomp met verschillende onderdelen erbij inderdaad :)
En ja, wij ontdekken steeds meer het gemak van die dingen, bovenop de normale externe filters. We kunnen er altijd precies dat mee doen wat nodig is. Of het nou extra stroming is, extra mechanische filtering of het sturen van de co2-stroom.
 
Toch denk ik door de vrij grote bellen en dat vlak onder het oppervlak dat je nu wel een boel co2 verliest maar goed soms moet je iets.
 
Oh he, helemaal niet gezien sorry.

En ja beslist. Er zit natuurlijk permanent co2 in het bakje. Maar het bakje is veel te klein. Dat hebben we hier nog liggen van eerder en gebruiken we wanneer we ergens snel en makkelijk co2 in willen hebben. Verder valt het nog reuze mee eigenlijk. Er blijven heel veel kleine belletjes door de bak drijven ook, eigenlijk net als met een bazooka of diffuser. Dat had ik niet verwacht.

En, het belangrijkste voor nu, het houdt met de 2 co2-flessen netjes de checker op groen. De hele dag door. Dus de haast om de situatie te veranderen was even weg. Maar, zo inderdaad de diffuser maar eens gaan doorblazen om te kijken of we hem weer goed aan de praat krijgen.
 
Alvast succes met het weer aan de praat krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Wat een mooi bakje zeg, erg smaakvol ingericht :thumbs:
 
Wat een mooi bakje zeg, erg smaakvol ingericht :thumbs:

Dank je voor het compliment :)
Ik zeg niet dat ik jouw bak heb gekopieerd, dat is ook wel duidelijk. Maar met jouw mooie aquarium heb je me wel geïnspireerd om eens heel anders naar een aquarium te kijken.

Ik wilde graag een (planten)bak waarin ik meer kon doen met verschillende planten, zoals jij ook doet. Meer met kleuren en vormen spelen.

Nu heb ik daar niet veel talent voor, dus ik heb veel moeten denken en kijken enzo. En het blijkt dat ik dit erg leuk vind om te doen, en dat er heel veel in te leren valt voor me juist ook door gewoon te doen.

Dus dank je voor je Inspiratie :)
 
Als je je bak inricht naar je eigen smaak dan is dat altijd mooi denk ik ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Als je je bak inricht naar je eigen smaak dan is dat altijd mooi denk ik ;)

Absoluut. Dat is ook één van de leuke dingen van deze hobby denk ik. Dat ieder het precies zo kan maken als hij of zij zelf mooi of leuk vindt.

Maar ik heb gemerkt dat ik het ook leuk kan vinden om eens een andere kant op te gaan. Wel binnen mijn eigen smaak maar toch volstrekt anders.

Een nieuwe uitdaging :) Lastig uit te leggen :)
 
Nu heb ik daar niet veel talent voor
Nou ja, het is je anders goed gelukt hoor, je kunt veel kijken naar andere bakken maar tenslotte moet je het toch zelf op gaan zetten.
Zelf ben ik ook regelmatig aan het schuiven om te zien of het dan beter wordt of juist niet, soms heb je iets voor ogen maar pakt het in de realiteit toch weer anders uit, veel verschillende soorten en kleuren is wel belangrijk in mijn optiek, een groot bladerige Anubias moet ik nog een keer aanschaffen, deze geeft altijd veel contrast in een aquarium.
Van kopiëren is geen sprake uiteraard, dan zou iedere plantenbak een kopie van een kopie enz. zijn.
En bedankt voor het compliment naar mij toe :petjeaf:

Voor de Anubias die nu boven de bak hangt had je geen plek meer :D of is dit bewust zo gedaan?
 
In de regel blijven we vaak dingetjes in de bak veranderen.
 
Nou ja, het is je anders goed gelukt hoor, je kunt veel kijken naar andere bakken maar tenslotte moet je het toch zelf op gaan zetten.
Zelf ben ik ook regelmatig aan het schuiven om te zien of het dan beter wordt of juist niet, soms heb je iets voor ogen maar pakt het in de realiteit toch weer anders uit, veel verschillende soorten en kleuren is wel belangrijk in mijn optiek, een groot bladerige Anubias moet ik nog een keer aanschaffen, deze geeft altijd veel contrast in een aquarium.
Van kopiëren is geen sprake uiteraard, dan zou iedere plantenbak een kopie van een kopie enz. zijn.
En bedankt voor het compliment naar mij toe :petjeaf:

Voor de Anubias die nu boven de bak hangt had je geen plek meer :D of is dit bewust zo gedaan?

Die Anubias is denk ik de Pothos die in een breeder box buiten de bak staat :) Die probeer ik momenteel op water te krijgen.

Ik heb nog wel een Anubias Barteri over, maar die is niet heel groot. Ik had er 1 in 3 delen gedeeld, die werd veel te groot.

Past niet door de brievenbus denk ik :)
 
Ze kunnen idd erg fors worden, ik had ooit een Coffeefolia maar die heb ik weggedaan.
En nu heb ik eigenlijk ook helemaal geen plek voor zo'n monster, met de tijd maar eens zien.
 
Het aquarium loopt onverwacht goed. De wegsmelttoestanden die ik had verwacht zijn minimaal. Zelfs de crypto is nog heel redelijk. Je kan zien dat sommige blaadjes kleine gaatjes krijgen dus ik ga binnenkort wat van de oude blaadjes wegsnoeien.

De hardware daar zit ik nog een beetje mee te rommelen. Omdat het hob filter aquael versamax 2 zo'n succes dacht ik, als 2 goed is zal 3 nog beter zijn. Qua flow is die perfect inderdaad, maar de aanzuigbuis en het deksel trillen erg en maken een vreselijke herrie. Ik ga vandaag oordopjes indoen en wachten op een antwoordmailtje van de leverancier.

Vorige week was nitriet na een kleine piek duidelijk op zijn retour, maar door het geprutst met filters gaan we er min of meer vanuit dat de opbouw van nitrificatie opnieuw moet starten.

De omstandigheden zijn nog niet goed genoeg om de (eerder in een andere bak al aanwezige) baardalg op het Christmas mos weg te krijgen. Ik overweeg die tijdelijk in een andere bak te leggen voor een easy carbo stootkuur.

Alle planten pakken het super op. De eheim 2213 die tot gisteren nog meedraaide daar zat eigenlijk geen vuil in, en dat na 2 weken. Als we de sponzen uitknepen bleef het water helder. Dat is voor het eerst voor ons. Blijkbaar gaat er iets goed. Zelfs de Fissidens fontanus pakt het goed op en heeft lichte groeitopjes.

Om de toekomstige bewoners een wat meer locaal gevoel te geven, en wat meer opties voor privacy, heb ik 2 stukken onvervalst authentiek Mexicaans-Chinees aardewerk in het aquarium geplaatst.

De verlichting werkt echt super. Voor 7 euro per lampje vind ik het resultaat fantastisch. De planten lijken het er in deze bak erg goed op te doen.
Ik wil alleen nog een extra tijdschakelaar toevoegen waardoor we aan het begin en het einde van het tijdvak een overgang kunnen instellen.


IMG_20190902_091136.jpg
 
Zwarte achtergrond en zwart grind is toch wel mooi!
 
We hebben in dit geval gekozen voor zwart zand (0,7-1,2mm) en een donkere achterwand zonder warme tinten om het contrast met de oranje dwergkreeftjes te vergroten. Op filterzand vallen die qua kleur weg.
 
Hoe heb ik dit topic kunnen missen zeg. Dit is een heel erg mooi bak zoals die er nu bij staat.
 

Terug
Bovenaan