60x40x40 CPO + Chinese danio's van GCJ


en we willen vanavond onze eerste portie nauplien

Erg mooie visjes en het wordt een prachtig schooltje!
Dat gaat ze denk ik wel smaken! Op welke manier laat je de eitjes uit komen? Fles? Schaal?
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Erg mooie visjes en het wordt een prachtig schooltje!
Dat gaat ze denk ik wel smaken! Op welke manier laat je de eitjes uit komen? Fles? Schaal?

Heee hoi :) Dat vind ik leuk.

En nee, je bent ons grote voorbeeld. We hebben ook zo'n fles gekocht, zo'n pakket. En eitjes. En verder gaan we jouw topic nog eens doorspitten.

We vinden het leuk en nuttig, maar stiekem vinden we die fles ook wel erg interessant :)

We willen ook verder laten ontwikkelen later, maar dat schijnt weer een aparte tak van sport te zijn :)

Ik hoop dat bij jou alles goed gaat. Een deel zullen we misschien meekrijgen in je topic.
 
Heel mooi als ze met zoveel zijn! Mag ik je vragen wat ze kosten? Gaan hier toch al gauw met een euro of 4/5 p.s. over de toonbank. Dat is de reden dat ik er nooit zoveel heb gehad..
 
Heel mooi als ze met zoveel zijn! Mag ik je vragen wat ze kosten? Gaan hier toch al gauw met een euro of 4/5 p.s. over de toonbank. Dat is de reden dat ik er nooit zoveel heb gehad..


Ik zeg niet dat ze goedkoop zijn hier, maar de prijs viel me wel alleszins mee.
2,75 euro per stuk zijn ze hier.

En dat heb ik al veel duurder gelezen.

De corydorasjes waren duurder :)
 
Ik zeg niet dat ze goedkoop zijn hier, maar de prijs viel me wel alleszins mee.
2,75 euro per stuk zijn ze hier.

En dat heb ik al veel duurder gelezen.

De corydorasjes waren duurder :)
Dat is idd een goede prijs voor de vissen! Je moet wat voor de hobby over hebben toch :D
 
Hier grote schoonmaak in de bak om hem opnieuw in te richten.
De inrichting vonden we mooi, maar is niet praktisch voor onderhoud en een goede doorstroming.

Het schooltje visjes is verhuisd naar de rio180 en vormt daar vreemd genoeg een grote school met de ember tetra's.

De kreeftjes bleken aardig huis te houden onder slakken, garnalen en een enkele vis. De een doet het meer dan de ander. Daar hebben we een goed tehuis voor gezocht.

Nu schoonmaken, slakken sorteren en nieuw inrichten...

 
Wat ga je dan in de bak houden Marjan?

Dat ligt er aan.
We hebben Joey de betta nu in de Rio180 met het vrouwtje gourami. Als dat goed gaat over een paar dagen, dan kan hij daar blijven. Als hij het daar niet naar zijn zin heeft komt hij in deze bak.

Dan hebben we straks toch een bak minder weer :)

Dus we gaan de bak straks opnieuw inrichten en laten draaien, en geven het enkele dagen voor we beslissen.

Als het goed gaat met Joey in de Rio180, misschien een paar dwergkogels, of 1, eens kijken.

De garnaaltjes laten we hier in elk geval gewoon inzitten, die passen overal wel bij.
 
Het eerste begin is er weer. Altijd ellendig die stenen die gelijk uit elkaar vallen :)

IMG_20200326_193709.jpg
 
Leuk begin! Staan die stenen wel stevig zo?
 
Leuk begin! Staan die stenen wel stevig zo?

De stenen liggen redelijk stevig. We hebben voor de onderste stenen degene gekozen met platte onderkanten. De steen die er op ligt heeft behoorlijk wat plek waar hij steunt.
 
heb je er nu een nieuwe bodem laag in gedaan of zit de oude er nog in ?

En die stenen, kun je zoiets lijmen ?


De oude bodemlaag zit er in. Hierboven kan je op het filmpje zien dat we het schoonmaken.

Lijmen van deze stenen lijkt me lastig. Het is een soort brokkige klei, erg zacht. Daarom valt het ook zo snel uit elkaar. Ik denk als je dat lijmt, dat het evengoed afknapt.
 
ik had al wel het vermoeden dat de oude er nog in lag, maar het verschil leek mij erg groot ( goed gewassen dus ) en was daardoor in dubio.

lijm bevat stoffen die het misschien juist nog sneller kapot maken ja. Het ziet er toch wel wat minder stevig uit aan de rechterkant, waar de lichte steen op de ietwat donkere steen ligt. Misschien lijkt dat zo op de foto en is het in werkelijkheid wel een stuk steviger
 
Normaal doen we zo moeilijk niet, maar deze bodem kostte een kapitaal, dus die gaat gebruikt worden tot hij versleten is.

De stenen hebben we geen zorgen over.

Nog wat fotootjes van hoe het nu is, maar alles moet zich nog zetten, en daarna moet over een poos gesnoeid worden en alles goed gezet worden.

IMG_20200326_211000.jpg
IMG_20200326_211207.jpg



We zijn benieuwd hoe het in deze bak gaat werken met de co2 en de stroming. Wij experimenteren tegenwoordig met de stroming andersom. Achter onder de spraybar naar beneden en langs de voorruit weer terug omhoog. Veel van onze vissen lijken dit prettiger te vinden en de co2-verspreiding lijkt goed te gaan onderlangs.

Soms iets kaamlaag bovenin omdat het oppervlak spiegelglad is. Dat vangen we op met een mini-filtertje wat bijzonder goed lijkt te werken op de bakken hier.
 
Gisterenavond een donkerblauwe checker in de bak gehangen. Nu mooi groen.

We zijn ons systeem met stroming en co2 nog steeds aan het optimaliseren. We hebben het nu in al onze bakken behalve de 10ltr bak (daar zou het niet praktisch zijn omdat het co2-niveau dan te hoog zou oplopen, daar gebruiken we een bakje voor diffusie co2) .

We denken dat we de meeste lastige punten van bio-co2 inmiddels omzeild hebben, en we hebben nu een stroming in de bak die ondanks dat het bovengemiddeld is, toch gewaardeerd wordt/geen problemen oplevert voor de bewoners, inclusief de betta's.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij gebruiken 2 flessen voor bio-co2 welke we aan het aquarium hebben hangen om de kans op vloeistofuitwisseling tussen fles en aquarium zo laag mogelijk te houden.

Dat doen we omdat bio-co2 een vieze vorm van co2 is, die smalle punten als bijvoorbeeld een terugslagklep snel doet verstoppen.

Om die reden hebben we ook de terugslagklep uit de jbl-bellenteller gehaald.

IMG_20200327_090406.jpg

De co2 uit de flessen flessen loopt via de bellenteller naar een luchthapper die we tussen 2 spraybars geplaatst hebben. Daardoor wordt het via de rechterspraybar recht naar beneden de bak in geblazen, waar de bellen door de sterke neerwaartse stroming best lang beneden blijven en er dus voldoende co2 oplost in het water.



De stroming gaat onderlangs naar voren waardoor de co2 direct langs de planten loopt. Het oppervlak blijft volledig vlak waardoor je minimaal co2-verlies hebt.
 

Terug
Bovenaan