Wat is er nieuw

65L bak. Amano of vuurgarnalen

jagermeister

Active member
Lid geworden
3 augustus 2021
Leeftijd
47
Hola!

Ik heb mijn eerste aquarium onlangs via de dark start methode zo'n 4 weken in laten draaien. Sinds vorige week is de bak beplant en draait nu dus zo'n 5 weken. Ammonia en nitriet gehalte is 0. Ik denk dat het tijd is om de eerste bewoners toe te gaan voegen en dacht meteen te beginnen met een algen clean-up crew. Vooralsnog weinig tot geen alg te bespeuren in mijn bak, maar daar gaat ongetwijfeld verandering in komen. Meteen maar beter op voorbereid zijn en wat algenetende bewoners in de bak huisvesten.

Ik zat te denken aan Amano of vuurgarnalen. Voorkeur gaat eigenlijk wel uit naar de vuurgarnalen vanwege de mooie rood/oranje kleur wat weer mooi contrasteert met de groene beplanting en zwarte achtergrond plus het feit dat ze niet zo heel groot worden, dacht ik (Correct me if wrong). Mijn bak is tenslotte ook maar 65 liter (ADA 60P) en ik las dat je er bij voorkeur minimaal 10 bij elkaar moet zetten dus als dat allemaal uitgegroeide Amano's van 5-6 cm zijn dan lijkt me dat wat vol worden qua garnalen.

Qua visbestand heb ik nog geen keuze gemaakt, maar ik ben me er van bewust dat ik vissen kies die samen kunnen met de garnalen (Neon tetra's oid). Verder misschien nog zaken die van belang kunnen zijn:

CO2 = ja
Verwarming = nee (kamertemp, maar verwarming zou wellicht toch nog een optie kunnen zijn)
Planten zijn nog niet volgroeid. Allemaal in-vitro spul dat er net een week in zit. Is dit nu al wel geschikt of moet ik nog wachten? (zie foto)

IMG_20210803_203047.jpg

Zijn er nog dingen waar ik zeker aan moet denken? Zoals bijvoeren van de garnalen als er geen of nauwelijks alg met het oog te bespeuren valt? Andere do's en/of dont's?

Alvast mijn dank 🙂

Groet,
Jeroen

mooi bakje
ik zou naar een hogen gradatie vuurgarnaal zoeken zodat je geen doorzichtige lelijke garnalen krijgt

mooi bakje
ik zou naar een hogen gradatie vuurgarnaal zoeken zodat je geen doorzichtige lelijke garnalen krijgt
Dankjewel 🙂
Wat bedoel je precies met 'hogere gradatie vuurgarnaal' ?

GPatton kweekt ze. hoge gradatie zijn de mooiste garnalen.

Zelf ben ik helemaal weg van die 'lelijke doorzichtige' hehe, maar dan die grote, omdat ze hun werk zo goed doen. Amano's dus. daarbij zijn ze ook nog eens erg brutaal en slim. wel in een groep houden.

Vuurgarnalen kan je kweken naar een mooie kolonie en amano's planten zich niet voort in aquarium, dus dat is ook nog wel een overweging

als je met lage gradatie vuurgarnalen gaat kweken raakt het nageslacht zijn kleur kwijt

GPatton kweekt ze. hoge gradatie zijn de mooiste garnalen.

Zelf ben ik helemaal weg van die 'lelijke doorzichtige' hehe, maar dan die grote, omdat ze hun werk zo goed doen. Amano's dus. daarbij zijn ze ook nog eens erg brutaal en slim. wel in een groep houden.

Vuurgarnalen kan je kweken naar een mooie kolonie en amano's planten zich niet voort in aquarium, dus dat is ook nog wel een overweging
Ik ben niet van plan om te gaan kweken. Die Amano's zijn toch eigenlijk wel te groot voor mijn bak zeker omdat je ze in een groep moet houden? Of denk jij daar anders over?

De hoge gradatie vuurtjes worden ook wel Sakura s genoemd maar ook daaruit kun je denk ik minder mooi gedekte jongen krijgen en dat ligt ook aan de genen.
Zover ik weet krijgen alle Neocaridina s ook minder mooie nakomelingen.

amano's zijn niet te groot hoor. ze hebben ook nog eens een zeer beperkte bioload

Ik ben net maar even naar de lokale dierenwinkel XL geweest en heb daar 6 Amano's en 6 vuurgarnalen (super red) vandaan. Ze liggen nu lekker in hun zak rond te dobberen. Over een half uurtje ga ik ze in een emmertje overzetten en telkens wat aquariumwater bijvoegen. 😎

Ze zitten inmiddels al lekker te knagen van een stick en sommigen zijn ook al algen aan het ruimen.

Lachen net.. Amano ging er alleen met een stuk van dat stickje vandoor. 😀

Ik zou als het kan de vuurtjes toch wat uitbreiden want het zijn groepsdiertjes die je het beste met minimaal 10 kan houden.

Ik zou als het kan de vuurtjes toch wat uitbreiden want het zijn groepsdiertjes die je het beste met minimaal 10 kan houden.
Ja dat is nog wel mogelijk hoor. Zou er morgen eventueel nog wel een stuk of 4 bij kunnen halen. In winkel had ik het nog gevraagd of zes geen probleem was, maar verkoper zei van niet... daar ben ik eigenlijk een beetje op afgegaan.

das ook zat hoor 6 garnalen zijn ook prijzig in de winkel

Nou in de regel stelt men wel 10 minimaal maar ja of je de Armano mee kan tellen dat weet ik niet. Ik ga dan uit van 10 van dezelfde soort.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan