7 liter aquaponic van Christine86


En dit is het geworden 😊
20220212000154_IMG_0274.JPG
 
En erboven dan? Daar dacht ik dat je er planten ging plaatsen.

Ja daarboven moet ik het ook nog gaan beplanten inderdaad, maar ik weet nog niet welke planten ik wil gebruiken. Misschien crypto's/echino's/ buces of andere moerasachtige planten.
 
Leuk! Zeker in zo'n piep miniatuur bakje.
Hopelijk blijft alles goed groeien, daar ben ik erg benieuwd naar.
Zelf ga ik morgen ook een klein bakje aquascapen, je hebt me wel aangestoken :D, deze is wat groter, maar ik heb er zin in.
Hou je de vorderingen hier bij? Ben erg benieuwd hoe het verder gaat met groei en hopelijk geen problemen(y)
 
Mooi bakje hoor.
Ik zou je willen aanraden meteen die baard- of staghorn-alg die ik op een paar blaadjes meen te zien de nek om te draaien voordat die alg op die mooie nieuwe plantje belanden.
Eerst even die blaadjes afknippen, en dan, zolang er nog géén garnalen of ander leven in zit kan je Easycarbo stootkuur doen.
Alternatief is om te kijken of de alg vanzelf weggaat.
 
Zelf ga ik morgen ook een klein bakje aquascapen, je hebt me wel aangestoken
Leuk, ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken! Het smaakt bij mij ook naar meer, maar ik heb nu echt geen ruimte meer :LOL:.

Hou je de vorderingen hier bij? Ben erg benieuwd hoe het verder gaat met groei en hopelijk geen problemen
Dat ga ik zeker doen. Het is lang geleden dat ik een nieuw bakje ben gestart, dus ik moest wel weer even nadenken tegen welke problemen ik aan kan lopen, nog niet te veel licht, nitrietpiek enz.
 
Mooi bakje hoor.
Ik zou je willen aanraden meteen die baard- of staghorn-alg die ik op een paar blaadjes meen te zien de nek om te draaien voordat die alg op die mooie nieuwe plantje belanden.
Eerst even die blaadjes afknippen, en dan, zolang er nog géén garnalen of ander leven in zit kan je Easycarbo stootkuur doen.
Alternatief is om te kijken of de alg vanzelf weggaat.

Ja daar heb je wel een punt inderdaad. Dat zit op de javavaren die ik uit mijn andere aquarium heb gehaald. Ik heb de verlichting nog niet heel lang aanstaan, dus ik gokte erop dat het vanzelf minder zou worden. Maar misschien maar het zekere voor het onzekere nemen en de blaadjes eraf halen.
 
Javavaren is om een of andere reden gevoeliger voor staghorn en baardalg dan andere planten. Maat een beetje easycarbo doet het al snel verdwijnen. En dan, bij goede omstandigheden, blijft het ook weg. Succes i.i.g,
 
Ondertussen weer een aantal weekjes verder:

IMG_20220306_191839[1].jpg


Zoals te zien is, gaat de bucephalandra niet heel lekker:

IMG_20220306_191825[1].jpg


Waarschijnlijk komt dit omdat ik de verlichting niet op een tijdschakelaar heb staan. Soms zet ik de verlichting dus pas laat aan en brand dan maar een paar uurtjes. Waarom geen tijdschakelaar..... geen plek meer op m'n stekkerblok ( terrarium staat hier ook op).
Het bakje erboven is nog niet beplant, staat nog wel op de planning maar weet nog niet precies wat ik erin wil.
 
Waarschijnlijk komt dit omdat ik de verlichting niet op een tijdschakelaar heb staan. Soms zet ik de verlichting dus pas laat aan en brand dan maar een paar uurtjes.
Dan is dat waarschijnlijk de reden idd, een klein stekkerblokje erbij wellicht? Verder wel een mooi bakje hoor Christine 😉.
 
Omdat ik het toch wel zonde vond van die hele dure bucephalandra die ik had gekocht, heb ik toch geprobeerd om de lamp op een tijdschakelaar te zetten. Helaas deed de lamp het daar niet op, dus via amazon voor 20 euro een aquarium led lampje op de kop getikt. Het is niet het meest mooie licht, vrij koud van kleur, ( de nachtverlichting is wel mooi maar gebruik ik niet ivm de tijdschakelaar, ik ga waarschijnlijk vergeten de nachtstand weer uit te schakelen.....) maar hopelijk krijgen de plantjes nu voldoende licht. Binnenkort wellicht eens wat garnalen over gaan zetten, dan zit er ook een beetje leven in. Dan alleen nog wat plantjes bovenin het bakje plaatsen, en is het project voorlopig klaar en moet ik het draaiende zien te houden.

In het echt ziet het licht er wel anders uit, meer koud van kleur.
IMG_20220321_192959[1].jpg
 
Ondertussen alweer een paar weekjes verder. Het nieuwe lampje doet zijn werk, de buces zijn niet verder versnotterd en ik zie bij het mos al wat nieuwe groei ontstaan. Vorige week heb ik 10 garnalen uit mijn andere aquarium overgezet in deze, die hebben direct korte metten gemaakt met wat algengroei. Ik ga ook een klein experimentje uitvoeren met deze garnalen.... De garnalen in het andere aquarium eten naast alg en catappablad voornamelijk met de pot mee. Ze zijn erg bleek geworden, niet meer zo mooi rood als ze ooit waren. Ik heb voor de garnalen in dit aquarium speciaal garnalen voer van Dennerle gekocht, zo'n 5 pack waar van alles inzit, en ik ben benieuwd of ik deze beter op kleur ga krijgen. Ik hoop trouwens dat er ook wat vrouwtjes tussen die 10 garnalen zaten, zou leuk zijn als ze zich gaan uitbreiden.

Vandaag de eerst keer dat ze echt garnalen voer krijgen:
IMG_20220404_193541[1].jpg
 
Vandaag eindelijk weer eens naar het tuincentrum geweest. Ze zijn al een paar weken de balkons aan het opknappen dus die moest ik continu leeghalen, planten verplaatsen enz. Ondanks dat het tuinseizoen dus begonnen was had het niet echt nut om wat leuke nieuwe plantjes te kopen. Daardoor had ik dus ook nog steeds geen plantjes voor dit bakje gekocht, maar vandaag dus eindelijk wel. Ik moet zeggen dat ik best tevreden ben met het resultaat:

IMG_20220413_200204[1].jpg
IMG_20220413_200218[1].jpg


Ik hoop dat de plantjes hierin gaan wortelen, heb alle aarde eraf gespoeld en ze zo goed en kwaad als het ging in deze korreltjes gezet. Ik heb trouwens de eerste garnaal met eitjes gespot, binnenkort dus baby's :giggle:
 

Terug
Bovenaan