75 baby corydoras albino!


Eva&Rosa

Well-known member
Lid geworden
9 januari 2021
Berichten
154
Leeftijd
48
Locatie
Omgeving Groningen
Cory's hadden weer eens afgezet dus toch nog maar eens proberen. Vorige keren waren de eitjes verschimmeld. En nu opeens babies! Heel veel babies! Ik voel een lichte paniek en een grote verantwoordelijkheid.

Bijna heel de post van Joost1980 gelezen en nu zitten ze dus met een bruissteentje in een bakje aquariumwater en heb ik mijn 1e flesje artemia nauplii babies opgezet. 2e flesje start ik overmorgen.
20210921_171510.jpg


Veel nieuwigheden in 1 keer.

Maar de eerste batch is uitgekomen, ong 75 visjes. 2e batch van zondag komt wellicht morgen uit.
20210921_143941.jpg
Zo ontzettend leuk. Ik had net een nieuwe 180 liter bak opgezet en het was net tijd om de laatste vissen over te zetten afgelopen weekend. Dus nu een ingedraaide 60 liter bak zonder vissen staan om ze verder in op te kweken.

Dat weet ik dus nog niet, hoe ik dat ga doen. Over 2 weken alles daar gewoon inkiepen? Of nog een tussenstap? Tips zijn welkom!
 
Even een update.

Er zijn nog eitjes uitgekomen, nu ong 100 larfjes die al net zo wiebelen over de bodem als hun ouders.

Eitjes apart gezet, morgen nog even checken op visjes.

Artemia loopt voor geen meter, komt na 24 uur nog niks uit, duur potje eitjes van LFS voor niks gekocht? Morgen 2e batch inzetten met iets minder zout (20 g/L), weer luchtpompje erop, meer licht, en een snufje baking soda wie weet wordt het nog wat.
Loont het de moeite online te bestellen? Bv bij voervoorvis?

20210922_083349.jpg
 
Hangt volgens mij ook van de temperatuur af hoe snel de artemia eitjes uitkomen.
Bij mij duurt het meestal ook zo'n 2 dagen.
Succes met de kweek!
 
Dank @JesseV @jessicapilon inderdaad! Het begint nu te komen. Zo blij! Deze week is dat dan mijn tweede succes. En ik heb ook echt zin om te kijken wat mijn gvolwassen vissen ervan vinden. Maar kleintjes eerst natuurlijk.
 
Zo hey, wat een aantal 😁 Heel veel succes!
Mocht je toevallig vlakbij Hoogeveen wonen mag je hier gerust wat nauplii komen halen hoor zodat je eerst wat hebt.

Hier gaat het eigenlijk best prima qua uitkomst na 24 uur in een Hobby Dish, maar ik heb ze wel in de vensterbank staan zodat de zon er vol op komt een deeltje van de dag (eitjes van killivissenencorydoras, eerder ook wel voervoorvis). En straks als het weer kouder wordt zit de kachel daar ook onder. Daarnaast heb ik ook nog twee ZISS artemia blenders met een kleine 5 watt verwarming. Dan gaat het uitkomen ook behoorlijk stabiel.
 
O gaaf ja ik begin nu zo'n opstelling wel te snappen. Nu na 36 uur is er toch al heel wat uitgekomen. Vandaag geoefend met het eruit halen zonder schilletjes en gevoerd aan de grote vissen. Prachtig hoor, bij de tetra's was niks geen schuwigheid meer te bekennen, ze zogen het bijna zelf uit de voederpipet!
Vandaag de kleintjes heel iets liquidfry gegeven, sommigen hebben nog wel iets van een dooierzakje. Misschien dan vanavond al wat artemia en morgen meer.
Zo zien ze er nu uit (voor de foto even op het aanrecht gezet):
20210923_145835.jpg


En zo de artemia:
20210923_165544.jpg
 
Eén cory had weer afgezet, zat net te denken of ik die eitjes ook zou weghalen en opkweken, maar ... een bakgenoot heeft heeft daar al andere plannen mee. Dacht dat het een ALGEN eter was? Eerder een ALLES eter ...
20210924_114741.jpg
 
Die heeft gedacht lekker een paar verse eitjes;)
Nou inderdaad. Van mij mag het hoor, eerst deze rakkers maar eens goed bestuderen. Artemia is gelukt. Tjee als je een cake kan bakken kun je ook zeker artemia kweken. En zie ik hier nu oranje artemia buikjes? 1 dood, zat vast in zijn schilletje, ik vermoed degene die zwom alsof hij in een wasmachine zat.
20210924_154429.jpg
 
De smurfjes doen het in de 60L bak ook goed, deze is 8 dagen oud en al een echte scharrelaar! En die oogjes, zo mooi al.
Geef ze nu levende net uitgekomen artemia en tot stofvoer vermalen en gewelde TabiMin. Leuk klusje voor Rosa ;)
Beide breng ik met een voederpipet zo goed mogelijk bij de bodem aan, zodat het bezinkt ipv in het filter verdwijnt.
Luchthapgedrag zie ik bij deze kleintjes trouwens nog helemaal niet, ook niet in het kleine bakje.
 
Wat ook opvalt is dat de meeste goed artemia eten en bolle oranje buiken krijgen. Anderen doen dat niet, die blijven wit en dun, maar ze leven nog wel op dag 8. Ze krijgen ook 1x per dag soort liquifry dus wellicht dat ze dat opnemen en nu dus ook een beetje stofvoer. Zouden deze dus beter af zijn in de 60L bak (meer voedselkeuze ook biofilm) of juist niet?
20210929_091658.jpg
 
Zou ze laten zitten en wat meer groenvoer voeren (klinkt gek weet ik maar corydorassen hebben hoge groenbehoefte)
Dus meer groen/alg voedertablet fijnstampen ook? Ja ik kan kijken of dat lukt. I denk ook dat gevarieerd voeren wel belangrijk is, ook voor ontwikkeling darmfunctie en vitamines. Maar in de 60L bak is daarvan veel meer te vinden ivm alg, planten, 'afval' en ook micro organismen. Dus zou dat dan niet beter voor ze zijn, denk je?
 
Je rommelt teveel met ze, daardoor loop je meer kans op uitval dan dat je ze gewoon laat zitten en bijvoert met groenvoer
Hmm begrijp me niet verkeerd hoor, ik zet ze niet heen en weer! Een deel zit nog in een opkweekbakje en een deel in de 60L bak.
In de opkweekbak kan ik ze goed volgen, daar leer ik veel van. Had uberhaupt nog nooit babyvisje gezien, haha. Ook heel leerzaam voor mij hoe het gedrag zich ontwikkelt, van veel rusten naar actief rondzwemmen. Als ik weet wat de normale ontwikkeling is dan merk ik ook eerder als er wat mis is. Vandaar dat ik nieuwsgierig was naar de 'witte' visjes. Maar die zie ik dus wel eten van het stofvoer en de liquifry.
 
Het geeft niks dat je vragen stelt en twijfels hebt maar ik kweek al ruim 10 jaar corydorassoortjes en spreek dus met ruime ervaring (been there done that)
Jaaaa, dat heb ik meekregen. Omdat het mij allemaal nieuw is zit ik er met mijn neus bovenop, hè. Er zijn trouwens ook eitjes uitgekomen in de 60L bak hoor, had er een paar laten zitten. Eén dooie gevonden en 2 die er goed uitzagen, wat kleiner dan die in de kweekbak. Dus ik dacht hoppa, dat gaat dus blijkbaar ook. De easy way a la Antje ;) .
Haha die discussies over de diepte van de bak... deze rakkertjes zwemmen overal! Ook via de filterbehuizing naar boven om te zien of daar ook wat te halen valt. Dus toch maar een lapje filterwatten voor de instroom gehangen.

 
Ja het is ook een kulverhaal dat baycorydoras het oppervlaktewater niet zouden kunnen halen in een wat diepere bak, dan zou er in het wild ook niks overleven tenzlotte.

Voor je inzuig zou je een schrimpguard kunnen doen, die slibben niet dicht en zijn fijnmazig genoeg om zelfs babygarnaaltjes tegen te houden
 
Tijd voor ontbijt!



Ze zijn nu 13 a 14 dagen oud en ik geef inmiddels geen stofvoer meer. Ze eten goed van de bodemtabletten (Tetra TabiMin en eigen merk LFS) en krijgen nog 1x per dag pas uitekomen artemia of liquifry.
Als ze de hele bak door gaan zwemmen met zijn allen hebben ze geloof ik honger, dus daar stem ik de hoeveelheid voer op af. Inmiddels zit er ook een zebraslak bij, die probeert via het zand ook bij dat heerlijke bodemvoer te komen. Maar hij valt steeds om. Vermaakt zich makkelijker met alg op de ruiten. Hoop ik.

Vooralsnog is er erg weinig uitval, men is al visjes aan het reserveren ;) Zelf hoef ik nu in ieder geval niet bij te kopen voor de Rio180! Hoe groot zou je zo'n groep maken? Nog geen idee.
 
Je doet het goed hoor ziet er leuk uit ik heb in mijn tropische bak ook regelmatig jonge albino.s ze groeien best snel ik voer ontvelde artemia en artemiavervanger besteld bij voer voor vis
 

Terug
Bovenaan