750 liter zeewater pret


mini-fred

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2011
Berichten
1,648
Leeftijd
36
Locatie
almere-stad
Nadat de 400ish liter kapot s gegaan.. bodem gescheurd, nieuwe bak.. nieuw dagboek..

PXL_20230910_102459723.jpg

Maten:
Bak:140/70/70
Sump: 100/40/40
Opvoer: jecod dcs 5k (5500lph)
Schuimer: Royal exclusiv bubbleking 200 dc
Zeo: korallenzucht magnetic M met eheim 1000
Media: nyos torq g2 2.0 kool/life biofil
Zand: aquamedic Bali sand/af bio sand
Stroming: maxpect gyre 16k lph
Ato: redsea reef ato+ met leak detection en temp

We gaan er weer iets van maken
 
Nee naja buiten dat dit veel meer ruimte in neemt.. en aan beide kanten..

Ik zou zelf nooit zoveel boringen enzo kiezen.. maar het zit er eenmaal in...

Nu bij diebo..
Zand gehaald..
Zout gehaald..
Slang om dit ding te vullen..


En wat bacterie preparaten.. 2e zak biofil.. want grotere bak.. dus heb er nu 2 nodig
 
Nee naja buiten dat dit veel meer ruimte in neemt.. en aan beide kanten..

Ik zou zelf nooit zoveel boringen enzo kiezen.. maar het zit er eenmaal in...
Je kunt het nu nog vrij eenvoudig wijzigen... De 45º panelen eruit snijden, doorvoeren aan een kant dichtlijmen met een glasplaatje en aan de andere kant gaten bij boren.
 
PXL_20230910_201350716.jpg

In de bende... bak begint wel op te klaren.. vanmiddag in de namiddag de sump aansluiten.. ik mistte pvc.

De oorspronkelijke opvoer is met 25mm gedaan, en beetje beun aangesloten bij de pomp, dit heb ik afgezaagd, ook heb ik ipv de 80cm brede sump die erin stond, de vorige 100/40/40 sump
Je kunt het nu nog vrij eenvoudig wijzigen... De 45º panelen eruit snijden, doorvoeren aan een kant dichtlijmen met een glasplaatje en aan de andere kant gaten bij boren.
Naah.. zitten boringen in beide kanten.. maar de buitenkant van de schuine kant is ook beplakt (plexi plaat op gekit) kit etst het glas heel erg.. dus....Nee laat het lekker zo😂
 
Ja zo n klink wil je niet tegen het glas hebben want voor je het weet moet je weer op zoek naar een andere bak:eek:;)
 
Dan kan zeker.. de klink iig.. daarom ligt er een deurstopper tegenwoordig voor..

Opvoer is net aangesloten.. niet ideaal maar het meeste zat er al en heb gewoon de aansluiting verloopt..van 20 naar 25mm
Ik zou die deurstopper vastboren op de grond, stel dat je die per ongeluk even aan de kant schuift met stofzuigen, kun je daarna gelijk dweilen. 🤪
Erg scherpe bocht in de toevoerleiding... Die halveert zo ongeveer de opbrengst van de pomp.
 

Ik zou die deurstopper vastboren op de grond, stel dat je die per ongeluk even aan de kant schuift met stofzuigen, kun je daarna gelijk dweilen. 🤪
Erg scherpe bocht in de toevoerleiding... Die halveert zo ongeveer de opbrengst van de pomp.
Valt best mee eigenlijk.. ik stond versteld hoeveel water er nog uitkwam voor een beschaafde 5500 lph..

In theorie is 3/5x de bak per uur ideaal.. er zit 650 liter ongeveer in schat ik... dus ook de helft netto na verliezen is voldoende 🙌
 
Prima zat hoor, als deze kapot gaat koop k wel weer een reddragon en maak ik een nieuwe opvoer leiding, maar voorlopig is dit echt prima zat . De schuimer begint al lekker papje te maken.. de zeo reactor is weer schoon geschud.. gaan lekker door bacteriën toevoegen...

Ik wil alleen wel echt een keer een mooie aquascape maken, ik denk dat ik nog een doos arka reef rock bestel.. en cement.. en dat ik op me gemakje stukje bij beetje toch een beetje een wilde hardscape wil maken... nu heb k het op een hoop gegooid
 


Valt best mee eigenlijk.. ik stond versteld hoeveel water er nog uitkwam voor een beschaafde 5500 lph..

In theorie is 3/5x de bak per uur ideaal.. er zit 650 liter ongeveer in schat ik... dus ook de helft netto na verliezen is voldoende 🙌
Je verspild dan wel veel energie. Hoe hoger het debiet hoe meer leiding weerstand je krijgt. Bedenk daarbij ook dat het doorstroom oppervlak kwadratisch toeneemt met de leiding diameter.
 
Het moest ff snel erin dus ik heb het opgestapeld.. niks aan de hand.. ligt vast genoeg hoor.

En nee dit blijft absoluut niet zo...

Ik wil 3 "pilaren" bouwen.. beetje dit idee
maxresdefault (3).jpg


Ik heb daarvoor zojuist besteld:
Nog een doos steen 20 kilo
Emmer aquaforest stone fix cement
Aquaforest life source om er wat "leven" in te krijgen..
En wat calibratie vloeistoffen voor testset en refractometer.. mijn dobber meet 1021/1022 (33% ish) mijn refractometer meet 36.5%. Ik vertrouw beide niet zonder her-calibratie (al zou de refracte gecalibreerd moeten aankomen)

Stenen berg wordt dus dit weekend of voor dit weekend aangepakt... geen zorgen
 
Je verspild dan wel veel energie. Hoe hoger het debiet hoe meer leiding weerstand je krijgt. Bedenk daarbij ook dat het doorstroom oppervlak kwadratisch toeneemt met de leiding diameter.
Eens, 100%, echter zat merendeel van die leiding er al, ik had ook graag een grotere leiding gehad om dezelfde reden.. 25 of zelfs 32mm.. ik heb nog 1 boring en doorvoer voor 40mm.. dus kan altijd nog in de toekomst.. de afvoeren zijn beide 40mm dus zat ruimte voor meer afvoer..

Het geheel is wel geruisloos op dit moment dus denk niet dat k er nog veel aan verander
 
Je kan straks weer lekker aan de slag dus.
Zeker zeker..
Van het weekend 20kilo steen artistiek in elkaar lijmen...
Week erna haal k 20kilo steen uit het aquarium voor 2e deel.. week daarna het laatste deel.. doe het in 3en, en dan zou het bacteriologisch gezien wel moeten gaan, blijf gewoon niteout toevoegen
 
Zo dat geeft een bende zeg en hoe breed is dit nu ongeveer?
De brug is los.. anders krijg ik het geheel niet in de bak.. maar dit is ongeveer 40/40 breed zonder het bruggetje aan de rechterkant..
Zit ongeveer 14 kilo steen in

Bak s super troebel want heb vanmiddag laat in de middag aquaforest life source toegevoegd (Fiji modder).. morgen volgt een foto in de bak
 
Lijkt me nog een hele klus omdat hee in je bak te krijgen maar goed ik heb geen ervaring verder met verlijmen.
 

Terug
Bovenaan