Wat is er nieuw

80 cm bak van cone

cone

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2015
Dan nu de foto's van mijn 3e bak.
Hij is 80x35x40.
Het was een lastig bakje, maar hij staat. 🙂
De techniek moet namelijk via een deksel over de kap, dus in de kap heb ik een groter gat moet maken aangezien ik een buitenfilter wilde en er zat alleen een uitsparing voor elec. kabels voor verwarming en binnen filter. Verder wilde ik dat de aquarium hoger dan onze eettafel kwam te staan, en daar heb ik dit voor gemaakt:
372195_0_82_1.jpg

en dan krijg je deze opstelling:
954671_0_82_2.jpg

En dan nu de foto's van de gevulde bak :foto:
273188_0_82_3.jpg

de techniek:
878526_0_82_4.jpg

en met plantjes:
526898_0_82_5.jpg

931667_0_82_6.jpg

465442_0_82_7.jpg

Er komt nog wat spiralis voor de techniek te staan
En de binnenfilter links in de hoek gaat er binnenkort nog uit

Zo dit was het voor nu, meningen zijn altijd welkom 🙂

Dat is een stevige basis zo! 😉
Bak ziet er verder ook al goed uit.

Mooi plantje links achterin, he saskia 😉

Mooi hoor!
Je hebt het aqua virus goed te pakken he.

bedankt allemaal.
@ deesje, dat kan je wel zeggen ja.
er komt min. nog een bakje bij, een "kraam" bak 😉

Wat voor grind/zand heb je er in

Heb jeen link

Het begin is er!
het moet allemaal natuurlijk nog groeien, maar vind hem wel wat kaal ogen..
denk dat wat meer hout erg mooi zou staan, anubias erop en gaan met die kersenbuikjes 😉

@ zwits, er moet idd nog wat hout in, maar ik geen mooi stuk vinden bij LFS, dus dat moet nog komen. Vandaar dat er nog geen anubias in de bak staat.

@ ronan12345, ik heb er quarts grind van denerle

Even een update:
Plantjes zijn aan het groeien en een stuk hout uit mijn 1.20 bak gehaald en wat java varen op vast gebonden.
Er is nog wat hout besteld, als dat allemaal op zijn plaats ligt, kijk ik of het nog nodig is om nog gaten te vullen met plantjes.
183948_0_82_8.jpg

1 van mijn 2 bewoners tot nu toe:
764591_0_82_9.jpg

ben benieuwd hoe het gaat lijken met het extra hout!

Gisteren eindelijk twee bewoners gehaald 🙂 🙂
329417_0_82_10.jpg

551396_0_82_11.jpg

193829_0_82_18.jpg

Ze zijn nog wat schuw en foto's zijn gemaakt met gsm, mooiere foto's volgen nog 😉

nog ff een fotootje
459232_0_82_19.jpg

mooi bak en mooie visjes :smitten: 😛

~meer meer,
doet me niet gelijk denken aan de moliwe als ik eerlijk ben..

Ik ga nog eens naar LFS, kijken of ie nog weet welke variant het is, hij heeft er zelf ook nog twee in zijn eigen showbak zitten die wat ouder zijn. kan ik meteen eens kijken welke kleur die nu hebben.
Het vrouwtje ( die ik maar niet op de foto krijg ) lijkt sprekend op die van jou.
Alleen mijn mannetje heeft een paarse kleur in het onderste gedeelte van de staart en die van volgens mij wat rood/rose in de staart. En die van mij is een stuk donkerder.
Op google wordt ik ook niet wijzer.

Neemt niet weg dat het beide prachtige wissen zijn 😉

Heb het gemist geloof ik... wat voor vissen zijn dit?
Prachtig..

Oh sorry Msfelix, we hadden elkaar al regelmatig via PB gesproken, vandaar dat ik op die voet verder ging.

Cone heeft ook de pelvicachromis kribensis zwemmen, waarschijnlijk ook de Moliwe variant.

prachtige vissen though :thumbs:

Prachtig diertje 🙂

Zwits zei:
Cone heeft ook de pelvicachromis kribensis zwemmen, waarschijnlijk ook de Moliwe variant.
Zijn jullie daar zeker van?
Ik meen in de onderste helft van de staartvin namelijk de submarginale zoom te zien die P. taeniatus kenmerkt en onderscheidt van P. kribensis.
[al zou een iets scherpere foto uitkomst moeten bieden, want mijn hand gaat er niet voor in het vuur ;-)]

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Prachtig diertje 🙂

Zwits zei:
Zijn jullie daar zeker van?
Ik meen in de onderste helft van de staartvin namelijk de submarginale zoom te zien die P. taeniatus kenmerkt en onderscheidt van P. kribensis.
[al zou een iets scherpere foto uitkomst moeten bieden, want mijn hand gaat er niet voor in het vuur ;-)]

~ Ivo

daar ben ik inderdaad niet zo zeker van, had er ook al mijn twijfels bij. het is hem iig verkocht als Moliwe. ik had ook al om scherpere foto's gevraagd 😉

Bedankt allemaal.

Met scherpere foto's ben ik nog bezig, druk druk. Maar als ik binnenkort tijd heb ga ik een eens met de fotocamera voor de bak zitten. :foto:

Wel moet ik erbij zeggen dat de bak ook niet ideaal is qua verlichting. Er zit maar een Aquastar t8 lamp in, die ook maar 60 cm lang is.
Ik merk bijv. ook dat links van de bak meer licht is en daarom betere plantengroei links. Rechts in de bak voor de techniek heb ik vallisneria staan en die groeit erg langzaam.
Dus dit komt ook niet ten goede van de foto's van de visjes

Eindelijk weer een soort van update.
Door problemen met onze laptop al een tijd niet meer op het forum geweest. :sorry:
Nog steeds problemen met laptop, dus heb ik nog steeds geen scherpe mooie foto's.
Maar hier een update: we hebben een nestje gehad waar we vier kleintjes aan over hebben gehouden.
Totaal plaatje:
276677_0_82_23.jpg

Vader:
388943_0_82_24.jpg

Moeder ( die zich maar niet wil laten fotograferen ) :
623546_0_82_25.jpg

De kleintjes:
251449_0_82_26.jpg

Bij de volgende update hoop ik een nieuwe laptop te hebben en daarmee ook eindelijk betere foto's met onze spiegelreflex 😉

Mooi bakje en ook erg leuke legholen moet ik zeggen.

Dank je 🙂

Hey daar was je weer :thumbs:

leuk weer eens foto's van je te zien, al wacht ik al wel stiekem op je spiegelreflex foto's 😉
bak staat er goed bij!
maar 4 overgehouden? de andere jonkies opgegeten door de andere vissen?

@ zwits

Op de spiegelreflexfoto's moeten we nog wachten helaas. We hebben veel problemen met de laptop, maar we zijn opzoek naar een nieuwe en dan kan ik het foto toestel weer aan de laptop hangen om zo wee foto's te uploaden.
Toen de visje nog met mams in het holletje zat, zagen we dat er zeker 20 in zaten.
De vader mocht ook een hele week niet in de buurt van het holletje komen. Was dat bij jou ook zo?
Na een week zwom mams weer buiten het holletje en paps mocht er ook weer bij, maar we zagen toen nog maar 4 kleintjes. Ik heb verder alleen 15 danio's erin zitten.

Hoelang duurt het meestal tot er een nieuw nestje komt? Ik wil nl. een nieuwe 80cm bak kopen.
Ik ben over deze niet tevreden. Hij heeft nl. slecht licht ( 50cm t8 tl ) en het bij houden van de bak ( snoeien, ramen schoonhouden en bodem stofzuigen ) moet allemaal door een klein gat in de kap, omdat de kap er niet vanaf kan zonder de externe filter los te koppelen. Ellende dus

Leuke bak! Leuk ingericht! Die legholen vind ik ook erg leuk!

In de 6 nestjes die ik tot nu toe gehad heb van mijn Moliwe's mocht pa gewoon in de buurt blijven. pa bewaakte een groter territorium terwijl ma op de kleintjes past. wel bleef ma erg lang in het holletje met de kleintjes (wel een week) voordat ze zich buiten het holletje heeft gewaagd. Pa nam in de eerste weken vaak een groep kleintjes mee op pad om door de bak heen te trekken, om ze later weer bij ma en de rest van de jonkies af te leveren.

Ma jaagt af en toe wel eens op pa en jaagt hem dan even een halve minuut de bak door. waarom zou ik niet exact durven te zeggen, maar ze zal op deze manier meneer wel bij de les proberen te houden 😉

wel handig dat ze in de meest cruciale periode, als de eitjes net uitgekomen zijn, lang in het schuilholletje bleven (heb overigens ook een paar dezelfde schuilholletjes die jij hebt, hele fijne dingen). was op die manier makkelijk bijvoeren.

Hoe lang het duurt voordat het volgende nestje komt? dat kan verschillen. waterwaardes zullen ze zich niet heel erg druk om maken, een klein verschil in ph etc zullen ze niet om malen.
bij mij hebben ze al eens een nieuw nestje gemaakt terwijl de jongen van het vorige nestje nog geen centimeter groot waren. hoe kort op elkaar dat was zou ik even moeten nakijken in mijn logboek, mocht je dat willen weten.

Er was ook een periode dat ik helemaal geen nieuw nestje meer kreeg. dit had waarschijnlijk te maken met de drukte in de bak, want toen ik de jongen van het vorige nestje (40 stuks) had overgezet naar een andere bak, begonnen ze gelijk aan een nieuw nestje.

zolang je dus gewoon netjes water ververst en de visjes zich op hun gemak voelen, zal het niet lang duren. een flinke waterversing kan ook nog wel eens tot het afzetten van eitjes leiden. (50-60% waterverversen bijv).

@ ricky14 bedankt 🙂

@ zwits
Ik denk dat pa en ma bij dan ook normaal gedrag vertoonden. Pa mocht alleen niet in het holletje geduurde week. Wat ook leuk is om te zien is dat ma haar kroost vaker verplaatst door ze in de mond te nemen en dan een stukje verder op weer uit te spuwen.
Maar dat was tot de tweede week. Nu zwemmen ze met pa en ma zelf door de bak.
Ma is nu het linker holletje dicht aan het gooien. Ik wacht even met het wisselen van de bak, maar wil na de zomer toch echt de bak omwisselen.
Of ik moet geluk hebben dat de kap van de nieuwe bak op de oude bak past. Dan wissel ik verlopig alleen de licht bak. 😉

Nou ik heb inmiddels een nieuwe bak gekocht
147577_0_82_20150528_124353.jpg

Helaas past de lichtbak net niet op mijn oude bak. :stom: 😡
Nu ga ik toch maar de hele bak van oude naar nieuwe bak zetten.
Pa en Ma hebben nog geen nieuw nestje en de 4 kleintje zijn al aardig gegroeid. Dan kan ik het beter nu doen, voordat ze strx een nieuw nestje gaan maken.
Ben vandaag met de achterwand van de nieuwe bak begonnen te verven met schoolbord verf.
Volgende week dinsdag gaat de verhuizing plaats vinden.

Nou eindelijk mijn oude 80cm bak overgezet naar de nieuwe 80cm bak.
Eindelijk tevreden. 😀
Nu is het onderhoud van de bak een stuk makkelijker en ook veel mooier licht nu.
758488_0_82_30.jpg

849359_0_82_31.jpg

568274_0_82_32.jpg

Ik heb al het filtermateriaal behouden ( externe filter) en bodem + water komt uit oude bak.
Maar ook vers water toegevoegd en dat vond mevrouw wel lekker
889856_0_82_33.jpg

Ik verwacht zeer binnen kort een nieuw nestje 😀

Ziet er leuk uit en een nest zal je vast snel hebben. Ik heb ook een keer een nest van deze vis gehad en zag de ouders samen een grote Zwaarddrager de dood injagen in de hoek van de bak. Ze kunnen dan met jongen erg agressief zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan