80 cm visbestand omgooien


R

Rianne20

Guest
Hallo allen,

Ik heb nu een tijdje dit visbestand maar ik ben er niet blij mee, vooral omdat sinds een dag of 2 de tetra's de vinnen van de betta kortwieken.
De betta zat alleen, maar omdat hij toen zo goed als niet zwom en at is besloten het bij mij te proberen, wat dus ook geen succes is
IMG_20200415_184227.jpg

16x kardinaal tetra
1 betta crowntail
1 jonge gup van een centimeter
En ik schat zon 15-20 plaatjes( 2 volwassenen, 10 van 2 maanden en de rest 2 weken ongeveer)

Verder heb ik er nog zon 30 vuurgarnalen in zitten.
Ik wil het dus helemaal anders doen, maar omdat ik geen flauw idee heb welke vissen bij elkaar kunnen en dergelijke hoop ik op jullie expertise ;)

Mijn eisen zijn dat de temperatuur zo mag blijven, 23 graden, en ik wil 1 van de soorten vissen houden, maakt niet uit welke, de rest gaat dan weg. Ook de garnalen wil ik houden, als er af en toe eentje weggesnoept word is dat niet erg.
Wat raden jullie aan? Wat kan een mooie toevoeging/vervanging zijn?

Nog een foto van het totaalplaatje nu
IMG_20200415_185305.jpg
 
Hierbij nog de waterwaardes:
ph 7.5
gh 8
kh 5
no3 15 mg/l
nh3 0
no2 0
po4 0,2
ik voeg dagelijks vloeibare co2 toe, omdat dat er dus niet genoeg is.
ik heb de eheim 2215, waarbij ik de uitlaat door een filterwat heb zitten zodat de stroming sterk verminderd is.
omdat ik de vuurgarnalen wil houden kan ik de waterwaardes niet zomaar aanpassen

Na zelf wat onderzoek gedaan te hebben, vond ik de killivissen wel heel leuk, welke ondersoort heb ik nog geen idee, dat ga ik nog verder uitzoeken. Kan dit met deze waterwaardes en een van deze vissen die ik al heb?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dit bestand gevonden in een ander topic
8x Corydoras panda
8x Pseudepiplatys annulatus
12x Hyphessobrycon amandae
Kunnen deze samen met de garnalen?
Kan ik de laatste ook vervangen voor mijn tetra's die ik al heb?
En voor de corydoras: ik heb grind van 1-2 mm, is dit te grof of kan dit? Het voelt niet scherp aan in het aquarium.

Het plan is dus dit bestand, behalve de laatste wat kardinaal tetra word. De plaatjes gaan er dan uit, de betta in een kleinere bak.
 
Voor de Cory s is het van belang dat het grind niet scherp is en dus afgerond.
 
In principe staat je bak er mooi bij qua inrichting en heb je voldoende schuilplekken voor de vissen. Echter, waarschijnlijk zijn de platy's de vissen die je betta lastigvallen. Dit zijn ook te drukke vissen, net als guppen, voor de gemiddelde betta. Corydoras zou ik enkel houden op een zandbodem, vanwege het gedrag dat ze vertonen; ze zeven het zand en halen hier zo hun voeding uit. Erg leuk om te zien oveirgens, maar dat gaat ze met grind niet lukken

Kijk het eerst eens aan met alleen de kardinalen en betta. Laat je bak even een paar weekjes draaien en kijk dan wat je nog mist.

Iets extra's in de bovenlaag zou ik niet snel doen, ook hier weer om je betta die ook graag aan het oppervlak hangt. Ligt overigens enorm af van het karakter van je betta, hier gaat het bijvoorbeeld prima met een aantal nannostomus. Al krijgt de betta binnenkort wel een eigen bak omdat ik die groep wat aan ga vullen en het dan te druk wordt bovenin

edit; prima wil overigens niet zeggen dat het optimaal is. Is een kwestie van keuzes maken en kijken hoe vissen reageren. Optimaal is in een aquarium nou eenmaal soms lastig te creëren, maar maakt het de vissen wel naar wens
 
Leuke bak! Ik sluit me aan bij Killerfish, denk ook niet dat het je tetra's zijn die je betta lastigvallen. Kardinaaltetra's zijn bijzonder vredige vissen, guppy's en platy's zijn eerder druktemakers die weleens kunnen happen. Persoonlijk zou ik die er dus uit halen en evt je school kardinaaltjes vergroten.
 
In principe staat je bak er mooi bij qua inrichting en heb je voldoende schuilplekken voor de vissen. Echter, waarschijnlijk zijn de platy's de vissen die je betta lastigvallen. Dit zijn ook te drukke vissen, net als guppen, voor de gemiddelde betta. Corydoras zou ik enkel houden op een zandbodem, vanwege het gedrag dat ze vertonen; ze zeven het zand en halen hier zo hun voeding uit. Erg leuk om te zien oveirgens, maar dat gaat ze met grind niet lukken

Kijk het eerst eens aan met alleen de kardinalen en betta. Laat je bak even een paar weekjes draaien en kijk dan wat je nog mist.

Iets extra's in de bovenlaag zou ik niet snel doen, ook hier weer om je betta die ook graag aan het oppervlak hangt. Ligt overigens enorm af van het karakter van je betta, hier gaat het bijvoorbeeld prima met een aantal nannostomus. Al krijgt de betta binnenkort wel een eigen bak omdat ik die groep wat aan ga vullen en het dan te druk wordt bovenin

edit; prima wil overigens niet zeggen dat het optimaal is. Is een kwestie van keuzes maken en kijken hoe vissen reageren. Optimaal is in een aquarium nou eenmaal soms lastig te creëren, maar maakt het de vissen wel naar wens
Dankjewel! Dat de platys de betta lastigvallen heb ik nog niet gezien, maar deze zijn dus nog zo klein dat het eerder andersom is. Een van de tetra's zie ik wel soms gericht naar hem toe zwemmen om dan even een hap te nemen, vandaar dat de betta er dus ook uit gaat. De betta is juist de vis die vaak lastiggevallen word dus, terwijl ik bang was dat het andersom zou zijn
 
Leuke bak! Ik sluit me aan bij Killerfish, denk ook niet dat het je tetra's zijn die je betta lastigvallen. Kardinaaltetra's zijn bijzonder vredige vissen, guppy's en platy's zijn eerder druktemakers die weleens kunnen happen. Persoonlijk zou ik die er dus uit halen en evt je school kardinaaltjes vergroten.
Dankjewel! De kardinalen uitbreiden vind ik een beetje eng, de laatste keren gingen de nieuwe na een week ongeveer dood.
De guppy gaat er inderdaad sws uit, deze had zich heel goed verstopt toen de andere weggingen, en is daarom alleen overgebleven. En wat de plaatjes betreft, deze fokken nog veel sneller dan ik had verwacht, elke maand weer nieuwe, deze maand zelfs 2 bevallingen. Er zit al een maand geen man meer bij, dus dat houd ook op gelukkig
 
Dankjewel! De kardinalen uitbreiden vind ik een beetje eng, de laatste keren gingen de nieuwe na een week ongeveer dood.
De guppy gaat er inderdaad sws uit, deze had zich heel goed verstopt toen de andere weggingen, en is daarom alleen overgebleven. En wat de plaatjes betreft, deze fokken nog veel sneller dan ik had verwacht, elke maand weer nieuwe, deze maand zelfs 2 bevallingen. Er zit al een maand geen man meer bij, dus dat houd ook op gelukkig
Hmm, wel vreemd dat alle nieuwe doodgaan. Heb je aleens een andere LFS geprobeerd? En na de gewenningsperiode, zet je ze dan vanuit zakje met of zonder 'transport'water over?
 
Hmm, wel vreemd dat alle nieuwe doodgaan. Heb je aleens een andere LFS geprobeerd? En na de gewenningsperiode, zet je ze dan vanuit zakje met of zonder 'transport'water over?
Ik heb nog niet bij een andere winkel geprobeerd, wellicht dat dit beter gaat. Die zijn voor mijn gevoel toch een stuk professioneler, de plaatjes zaten op kleur en geslacht gesorteerd, met zelfs de juiste benaming. Dat is bij de andere niet.
Ik zet ze altijd zonder het transport water over, ik heb gelezen dat dat de beste manier is
 
Ik wil eigenlijk ook de grindbodem vervangen door zand, achteraf gezien vind ik dit toch mooier. Het grind werd me aangeraden door de LFS. Door dit grind zitten ook vreemde bruine steentjes, waarschijnlijk grindkorrels waar de kleur afgespoeld is, al met al, geen fraai gezicht meer
 
Zonder transportwater is inderdaad de beste manier; durf zo gauw niet te zeggen waarom de nieuwe het niet redden bij je dan.
Grind vervangen door zand zou kunnen, hou wel rekening met eventuele ammoniumpieken :)
 
Zonder transportwater is inderdaad de beste manier; durf zo gauw niet te zeggen waarom de nieuwe het niet redden bij je dan.
Grind vervangen door zand zou kunnen, hou wel rekening met eventuele ammoniumpieken :)
Is het een optie om het in delen te doen? In een keer lijkt me praktischer omdat de bak anders 2 keer leeg moet. Hoe kan ik een eventuele ammoniumpiek verminderen? Gewoon een waterwissel, en dat aanhouden totdat het minder is zeker
 
Is het een optie om het in delen te doen? In een keer lijkt me praktischer omdat de bak anders 2 keer leeg moet. Hoe kan ik een eventuele ammoniumpiek verminderen? Gewoon een waterwissel, en dat aanhouden totdat het minder is zeker
Het kan in delen; je kan het ook in een andere bak laten indraaien als je die mogelijkheid hebt. Anders inderdaad dagelijkse waterwissels eerste periode.
 
Aangezien je toch van bestand wilt wisselen is dit denk ik de beste opzet:

Planten voorzichtig uit de bak halen om het water zo schoon mogelijk te houden. Dan vissen uitvangen en liefst gelijk ergens anders onderbrengen/zorgen dat als je ze verkoopt ze dan opgehaald worden. Zo hebben die het minste stress. Of bak pas leeg halen als je weet wanneer iemand ze op komt halen.
Bodem uit de bak halen met een slang, is zo af te hevelen. Of met een netje. Pas dan wel op voor krassen op het staande glas. Bodem zie je toch niet als daar een kras op komt.

Bak vullen met zand, dit kun je vooraf al spoelen.
Planten weer terug en als alles ingericht is weer de vissen. Eventueel tussendoor een waterwissel of 2 om het water wat helderder te krijgen. Scheelt je filter weer. Filter in de tussentijd zoveel mogelijk laten draaien, zonder hier aan te zitten of deze schoon te maken. Dit liefst nog een week of 6/8 na de bodemwissel door laten draaien zodat de bacteriën ook weer in de rest van de bak kunnen komen te zitten.

In het begin dan inderdaad wat spaarzamer voeren en zeker niks extra's toevoegen. Je bak zal zich weer even moeten stabiliseren en heeft hier toch echt een flink aantal weken voor nodig.

Dit is even de korte variant. Als je een uitgebreider antwoord wilt dan laat maar weten, pb ik je die even.

Dankjewel! Dat de platys de betta lastigvallen heb ik nog niet gezien, maar deze zijn dus nog zo klein dat het eerder andersom is.
Waarschijnlijk doet de betta dit omdat de rest van de vissen hem te druk zijn. Betta's zijn vissen die wel op hun rust gesteld zijn namelijk.

edit; het karakter verschilt overigens wel enorm van betta tot betta. De ene gaat prima samen met andere vissen, de ander een stuk minder
 
Ik heb mijn corydoras op voornamelijk afgerond grind 1-2 mm. Wel heb ik een aantal zandbankjes gecreëerd in mijn aquarium.
 
Aangezien je toch van bestand wilt wisselen is dit denk ik de beste opzet:

Planten voorzichtig uit de bak halen om het water zo schoon mogelijk te houden. Dan vissen uitvangen en liefst gelijk ergens anders onderbrengen/zorgen dat als je ze verkoopt ze dan opgehaald worden. Zo hebben die het minste stress. Of bak pas leeg halen als je weet wanneer iemand ze op komt halen.
Bodem uit de bak halen met een slang, is zo af te hevelen. Of met een netje. Pas dan wel op voor krassen op het staande glas. Bodem zie je toch niet als daar een kras op komt.

Bak vullen met zand, dit kun je vooraf al spoelen.
Planten weer terug en als alles ingericht is weer de vissen. Eventueel tussendoor een waterwissel of 2 om het water wat helderder te krijgen. Scheelt je filter weer. Filter in de tussentijd zoveel mogelijk laten draaien, zonder hier aan te zitten of deze schoon te maken. Dit liefst nog een week of 6/8 na de bodemwissel door laten draaien zodat de bacteriën ook weer in de rest van de bak kunnen komen te zitten.

In het begin dan inderdaad wat spaarzamer voeren en zeker niks extra's toevoegen. Je bak zal zich weer even moeten stabiliseren en heeft hier toch echt een flink aantal weken voor nodig.

Dit is even de korte variant. Als je een uitgebreider antwoord wilt dan laat maar weten, pb ik je die even.


Waarschijnlijk doet de betta dit omdat de rest van de vissen hem te druk zijn. Betta's zijn vissen die wel op hun rust gesteld zijn namelijk.

edit; het karakter verschilt overigens wel enorm van betta tot betta. De ene gaat prima samen met andere vissen, de ander een stuk minder
Fantastisch, dat moet wel lukken. Waarschijnlijk gaat het nog wel even duren gezien deze gekke tijd, maar als ik dan vragen heb hoor je het wel.
Dit is trouwens niet echt mijn idee van een korte variant, maar zelfs ik heb nu al vragen:oopss:.

Ik denk dat de betta of naar mijn kleine aquarium, of verkocht gaat worden. Als ik hem hou komt er wel een andere te staan, omdat die ik heb hoger is dan dattie breed is.
 
Fantastisch, dat moet wel lukken. Waarschijnlijk gaat het nog wel even duren gezien deze gekke tijd, maar als ik dan vragen heb hoor je het wel.
Dit is trouwens niet echt mijn idee van een korte variant, maar zelfs ik heb nu al vragen:oopss:.

Ik denk dat de betta of naar mijn kleine aquarium, of verkocht gaat worden. Als ik hem hou komt er wel een andere te staan, omdat die ik heb hoger is dan dattie breed is.
Schroom niet on ze te stellen! Desnoods via pb, ook prima! Betta apart is ook een prima optie! Heeft door zn lange vinnen niet veel nodig, check anders mn topic van Henk in de handtekening.
 
Schroom niet on ze te stellen! Desnoods via pb, ook prima! Betta apart is ook een prima optie! Heeft door zn lange vinnen niet veel nodig, check anders mn topic van Henk in de handtekening.
Wat een mooi visje is Henk! Deze heet Gerrit:giggle:. Hij had ook zo'n rode gloed in zijn vinnen, alleen vonden de andere vissen dat dus niet mooi. Maandag wil ik de bodem vervangen, dan worden ook de plaatjes opgehaald. Wat ik met die ene gup moet weet ik nog niet.

Als dat dan zover is, alle plantjes en vissen eruit zijn. Moet al het water er dan ook uit? Of mag dit lekker blijven zitten?
 
Laat ik er dan even een uitgebreid antwoord van maken, zoals ik het hier doe.

Zet een bak klaar waar de vissen tijdelijk even in kunnen en vul deze met water uit het aquarium. Dit voordat je iets anders doet, zodat dit water zo schoon mogelijk is. Vul dan ook een emmer/andere bak met water voor de planten, zodst die apart hebt van de vissen. Ik kies hier altijd bewust voor, zodat ik de viseen zo min mogelijk hoef te storen in de tijdelijke bak. Ligt uit en de bak lekker in de hoek waar je ook niet te veel langsloopt. Filter en verwarming ook mee laten draaien op deze bak.

Planten voorzichtig uit de bak, zodat je met het vangen je vissen nog ziet zwemmen. Ik doe dit vaak per soort, maakt het makkelijker met het terugplantn.

Vissen uitvangen en in de tijdelijke bak.

Bodem uit de bak scheppen met een netje en of weg of ik een emmer of iets om te bewaren. Hier verder nog niks mee doen aan schoonmaak, eerst verder met de bak. Uitspoelen kan later want je gebruikt het toch niet nu gelijk

Laatste grind kun je dan uit de bak hevelen met de rest van het water en een slang. Zuig je er zo uit, mits je een voldoende dikke slang gebruikt.

Als je de bak leeg hebt, kun je er even goed met een doek door. Zonder schoonmaakmiddel, hier enkel mer wat warmer of lauw water. Vooral om het glas even goed schoon te maken, vooral op de plekken waar je normaal lastig bij komt.

Bak weer op de plek en dan je evt hout/decoratie in de bak. Dit staat rechtsstreeks dan op het glas zodat er geen zand onderweg gehaald kan worden door de vissen. Staat dit, dan zand in de bak met een laagje water. Dit water net iets boven het zand want dat maakt hwt planten makkelijker dan met droog zand. Niet te veel, want grote kans dat na het spoelen je water ook nog wat troebel blijft.

Planten planten en vochtig houden. Als alles staat kan de bak weer vol. Dit lekker met water op temperatuur, liefst zo gelijk mogelijk aan de tijdelijke bak. Hier kun je ook het water waar de vissen inzitten voor gebruiken, om de waterwaarden wat meer overeen te laten komen. Filter en verwarming terug en zorgen dat de bakken zo goed als dezelfde temperatuur hebben. Mooiste is een tweede termostaat, zodat je beide bakken tegelijk kunt verwarmen. Maar anders met 1 werken en met wat warmer water de temperatuur omhoog halen van ht aquarium
Als de temperatuur dan gelijk is, en je filter weer op het aquarium draait, kun je de vissen terug doen.

Ik schep ze vaak in een bakje met een klein laagje water en zet ze dsn in 1x over, door het bakje langzaam te vullen in het aquarium met het nieuwe water. Zo mengt dit rustig met elkaar en hebben ze een korte wenperiode. Beste houd je dan je lampen even uit voor die dag, is voor de vissen wat rustiger. Bak trekt vanzelf wel helder en kost even, de volgende dag gewoon weer alles aan zoals normaal.

Als de vissen dan weer in het aquarium zwemmen, kun je opruimen/je oude grind spoelen enzo. Evt de dag erna zul je wat aanpassen als het water helder is, maar dat ligt aan jezelf.

Zoals gezegd de eerste paar weken dan spaarzaam voeren en de waarden goed in de gaten houden. Je bacteriën zaten ook veel in de bodem en die is nu weggevallen. Je filter zal het dus even alleen moeten doen. Na, werd mij verteld, een week of 6/8 is de bodem weer gevuld met bacteriën en kun je nieuwe bewoners toevoegen
 
Leuke bak! Ik sluit me aan bij Killerfish, denk ook niet dat het je tetra's zijn die je betta lastigvallen. Kardinaaltetra's zijn bijzonder vredige vissen, guppy's en platy's zijn eerder druktemakers die weleens kunnen happen. Persoonlijk zou ik die er dus uit halen en evt je school kardinaaltjes vergroten.
Ik heb gezien dat Rode Rio's en Rouwtetra's een Betta kortwiekte. Je zou dat ook niet bepaald verwachten.

Guppen en Platy's doen dat niet snel. Hun bovenstandige bek is er ook niet geschikt voor.
 
Ik heb gezien dat Rode Rio's en Rouwtetra's een Betta kortwiekte. Je zou dat ook niet bepaald verwachten.

Guppen en Platy's doen dat niet snel. Hun bovenstandige bek is er ook niet geschikt voor.
Nee dat verwacht je totaal niet! Maar de platy's gaan eruit, omdat ik die al verkocht heb. De betta waarschijnlijk ook, dus alleen de tetra's blijven dan over.

Het is er maar eentje die dat doet. De grootste, misschien is dat dan de 'alfa' van de groep
 
Ik heb gezien dat Rode Rio's en Rouwtetra's een Betta kortwiekte. Je zou dat ook niet bepaald verwachten.

Guppen en Platy's doen dat niet snel. Hun bovenstandige bek is er ook niet geschikt voor.
Nou ja, Rode Rio's kunnen zeker aggressief zijn, vaak als ze met te weinig soortgenoten zijn of de bak niet optimaal is. Rouwtetra's worden ook pas rustiger als ze ouder worden, dus jongere tetra's kunnen prima clashen met een betta mijn inziens.
 
Nou ja, Rode Rio's kunnen zeker aggressief zijn, vaak als ze met te weinig soortgenoten zijn of de bak niet optimaal is. Rouwtetra's worden ook pas rustiger als ze ouder worden, dus jongere tetra's kunnen prima clashen met een betta mijn inziens.
Dit waren 25 Rode rio's, in een zwaar beplante schemerbak van 100x50x50cm. Met verder alleen een betta. Dus de omstandigheden waren wel optimaal. Mijn Rouwtetra's waren ruim 5 jaar toen ze die Betta plukten. (Degevallen waren in andere bakken en andere jaren. )
 
Dit waren 25 Rode rio's, in een zwaar beplante schemerbak van 100x50x50cm. Met verder alleen een betta. Dus de omstandigheden waren wel optimaal. Mijn Rouwtetra's waren ruim 5 jaar toen ze die Betta plukten. (Degevallen waren in andere bakken en andere jaren. )
Hmm, dan zou ik het inderdaad ook minder snel verwachten. :)
 
Na, werd mij verteld, een week of 6/8 is de bodem weer gevuld met bacteriën en kun je nieuwe bewoners toevoegen
Ik vroeg me eigenlijk af waar deze tijd vandaan komt? Is dit om het aquarium weer opnieuw in te laten draaien zegmaar? Dit puur uit interesse, ik ben niet van plan om er na de vervanging gelijk vissen bij te doen ofzo, in mijn agenda staat juni al gemarkeerd, na ongeveer 6 weken dus:DD
 
Je hebt een flinke capaciteit aan bacteriën in de bodem. Voor dit echt weer terug is naar wat het was, heb je een week of 6 tot 8 nodig. Althans, dit is mij altijd verteld hier op het forum. Een echte onderbouwin gheb ik in ieder geval niet voor je
 
Je hebt een flinke capaciteit aan bacteriën in de bodem. Voor dit echt weer terug is naar wat het was, heb je een week of 6 tot 8 nodig. Althans, dit is mij altijd verteld hier op het forum. Een echte onderbouwin gheb ik in ieder geval niet voor je
Toch bedankt voor je antwoord
 
Ik heb dit zand. Nu vroeg ik me af of het niet té klein is? Zou het niet snel dichtslibben? Ik wil er dus wel ooit corydorassen in, die woelen het ook om natuurlijk
 
Ik heb dit zand. Nu vroeg ik me af of het niet té klein is? Zou het niet snel dichtslibben? Ik wil er dus wel ooit corydorassen in, die woelen het ook om natuurlijk
Korrelgrootte staat er helaas niet bij. Dat van de wachttijd en nieuwe bodem klopt wel ongeveer, de nitrificerende bacteriën hechten zich aan een oppervlak, dus de korrels van je bodem. Die vervang je dus in zn geheel en dus moet je een paar weken geduld hebben eer die kolonie zich weer heeft gevestigd.
 
Korrelgrootte staat er helaas niet bij. Dat van de wachttijd en nieuwe bodem klopt wel ongeveer, de nitrificerende bacteriën hechten zich aan een oppervlak, dus de korrels van je bodem. Die vervang je dus in zn geheel en dus moet je een paar weken geduld hebben eer die kolonie zich weer heeft gevestigd.
Het is wel echt strandzand, dat idee krijg ik erbij. In de recenties zijn mensen heel positief, we gaan het zien.
Dankjewel voor dat laatste stukje informatie, ik ben nou eenmaal een nieuwsgierig persoon :sorry:
 
De bodem vervangen ging best goed en ook nog redelijk vlot gelukkig, maar ik heb het zand blijkbaar niet goed uitgespoeld
IMG_20200420_221156.jpg

De pomp word nu dus ook bijgestaan door 2 superfish 100 pompjes, gevuld met fijne filterwatten. Als het niet snel bijtrekt ben ik van plan extra te verversen.
 
Ai ,ik ben bekend met dat zand en dat is veelste fijn en slipt heel snel dicht, met alle gevolgen van dien. Onbegrijpelijk dat, dat nog steeds verkocht wordt voor aquaria. Met metselzand van de bouwmarkt (in vroeger jaren hier heel populair op dit forum) heb ik zelf goede ervaringen, al zijn er mensen die hier ook problemen mee hadden. Met Filterzand (wat ik nu heb) is de kans op problemen nihil. Ook een groot voordeel van filterzand is, dat het gewoon schoon is als je het koopt. Een keer spoelen is genoeg.
 
Ai ,ik ben bekend met dat zand en dat is veelste fijn en slipt heel snel dicht, met alle gevolgen van dien. Onbegrijpelijk dat, dat nog steeds verkocht wordt voor aquaria. Met metselzand van de bouwmarkt (in vroeger jaren hier heel populair op dit forum) heb ik zelf goede ervaringen, al zijn er mensen die hier ook problemen mee hadden. Met Filterzand (wat ik nu heb) is de kans op problemen nihil. Ook een groot voordeel van filterzand is, dat het gewoon schoon is als je het koopt. Een keer spoelen is genoeg.
Ja die verkochten ze dus helemaal niet hier, dit zand wel. Ik heb het wel half half gedaan met metselzand, zo valt het wel mee met dichtslibben hoop ik. Als dat niet het geval is moet ie helaas nog een keertje leeg
 
IMG_20200421_124604.jpg

Aan mijn oriëntatie in het donker valt nog te verbeteren, maar ik ben blij dat het zo verbeterd is!
 

Terug
Bovenaan