Wat is er nieuw

80 x 35 x 45 van Orion Pax

• Onderwerp starter Onderwerp starter OrionPax
  • Startdatum Startdatum
O

OrionPax

Guest
Ik ben een nieuw projectje begonnen met een 126 literbak die ik voor 20 euro op marktplaats heb aangeschaft.

Ik wil er een vaste quarantainebak van maken die ik draaiend in mijn schuur heb staan, maar misschien ga ik hem ook wel gewoon inrichten.
Ik vind het wel een mooi maatje eerlijk gezegd, valt me niet tegen.

Ik wil er eerst zelf een bioloogfilter inmaken en het ding voortzien van LED. Zover ben ik nog niet, vandaag de eerste schoonmaak ronde gedaan.

Foto's volgen snel!

Vandaag een filterzand bodem geplaatst, wat kienhout, een klein plantje en water, waarvan 60 liter van mijn andere bak.
Dat zal het opstarten wel versnellen 🙂

Daarnaast een 300 watt heater en een SuperFish Aquaflow XL filter.
Dus geen bioloogfilter, ik heb me het werk bespaard en dit was een erg goedkoop filtertje met leuke reviews.

Ik heb het heatertje op 25 graden ingesteld, even kijken of hij dat gaat halen in mijn schuur.

Nu dus in laten draaien en meten.
Ik zal binnenkort wel wat foto's plaatsen.

Iemand suggesties voor deze bak?
Vooralsnog dus opvang en aquarantaine maar als jullie echt mooie suggesties hebben (die ook niet te duur zijn) dan ben ik wel te porren om hem echt in te gaan richten.

Vandaag een paar vuurtjes en guppen over gezet en nog een klein plantje.
Dus langzaam bevolken...

:foto:?

Evt een stuk hout en Wat mos als inrichting? Of planten vh forum of mp

Nou, eindelijk wat foto's.
Ik heb inmiddels zelf een led-verlichting setje in elkaar geknutseld en het bakje is aardig opgestart.
Er zitten nu ongeveer 15 Vuurtjes en een zooi guppen, Anatome helena's en 2 appelslakken in.

qMnIoVZBiKH_rSkFXgEk2yKv8exjgyKq.jpeg

Ik denk dat we binnenkort kleine appelslakjes krijgen 😉

Vuurtje:

Er is een ramp gebeurd... 😡 :help: 🙁
Ik kom vandaag in de schuur, staat alles uit van het aquarium. Pomp, filter, verwarming, alles.
Watertemperatuur: 9,3 graden.

Slachtoffers:
- 2 appelslakken
- 4 helena's
- alle mannenguppen (4)
- 2 vrouwenguppen

3 andere guppen liggen nog op apegapen, ik denk niet dat ze het gaan redden.
Ik zie nog zeker 6 jonge gupjes rondzwemmen en volgens mij hebben alle Vuurgarnalen het wel overleefd.
Ze hebben vanaf woensdagavond tot zaterdag ochtend zonder verwarming gezeten.

Ik heb meteen flink water ververst (80%) op ongeveer dezelfde temperatuur en toen langzaam de temperatuur opgevoerd.

Iemand heeft de verkeerde schakelaar uitgezet waardoor de hele schuur zonder stroom kwam te staan. Dat zal ons dus niet meer gebeuren.

och jeetje dat is een triest verhaal...

Wat erg! Dat is een fout die heel fataal ligt, wat erg.
Wat je ook niet wilt hebben is dat je binnenkomt en dat je natte voeten hebt, is echt het ergste dat je kan voorhebben. Alhoewel, het ergste weet ik nog zo niet, toch in ieder geval niet het beste.

Maar ja, wat kan je er aan doen, alles behalve zorgen dat dit niet meer gebeurd.

Ga je terug een paar extra bewoners aanschaffen, of ga je het zo laten?

Zo, dat is niet leuk.
Vuurgarnalen kunnen dat nog wel aan.
Stonden hier ook op het balkon met kou.

Wat lees ik, had je natte voeten ,of is dat bij een ander ontsproten? 😀

Bertus zei:
Zo, dat is niet leuk.
Vuurgarnalen kunnen dat nog wel aan.
Stonden hier ook op het balkon met kou.

Wat lees ik, had je natte voeten ,of is dat bij een ander ontsproten? 😀

Haha, heeft ooit eens een vriendin last van gehad, lek in het aquarium.

Was bij een tweedehands aquarium.

Daarom hou ik ook niet zo heel veel van mensen die de bak weigeren te vullen, en dan zit je dus met zo een problemen.

Een grote fout die ze had gemaakt, maar ze zal het nooit meer doen zonder hem gevuld te zien. :d

IK niet, als daar de prijs naar is.

Is hij lek,maar ziet er goed uit, kit ik hem zelf wel opnieuw.

Zo, en verder gaan we niet, zitten in ander mans topic.

Ja, dat was inderdaad geen pretje, en natte voeten heb ik ook wel eens gehad maar dat was omdat ik de aanvoerslang had vergeten en met een andere bak bezig was: dus overstroming :stom: 😳

Ik ga eerst de bak even tot rust laten komen. Ik heb ook nog een andere bak aangeschaft die ik eerst verder wil inrichten en dan deze 80cm bak als quarantainebak gebruiken. Als die andere dus ingericht is kan ik wat nog leeft daarin overzetten.

OrionPax zei:
Ja, dat was inderdaad geen pretje, en natte voeten heb ik ook wel eens gehad maar dat was omdat ik de aanvoerslang had vergeten en met een andere bak bezig was: dus overstroming :stom: 😳

Ik ga eerst de bak even tot rust laten komen. Ik heb ook nog een andere bak aangeschaft die ik eerst verder wil inrichten en dan deze 80cm bak als quarantainebak gebruiken. Als die andere dus ingericht is kan ik wat nog leeft daarin overzetten.

Ja, ik zou het ook helemaal niet willen voorhebben, hoor 🙁

Nou, bak is wel wat tot rust gekomen. Garnalen en guppen die het overleefd hebben zwemmen weer vrolijk rond.
Veel jonge gupjes hebben het overleefd, ongelofelijk wat die visjes sterk zijn!

Ik had nog 1 guppen man in mijn grote bak rondzwemmen, dus die maar "even" gevangen (half uur bezig geweest) . Alle mannen hadden het namelijk niet gered op ��n na. Dus nu 2 mannetjes 🙂

De garnalan beginnen al fl;ink te kweken, ik heb er gisteren ook weer een stuk of 15 uit mijn bioloog gevist en in deze bak geplaatst.

Door de lage kap was de ledverlichting erg onhandig (viel steeds in het water) dus toch de TL er maar weer in gemonteerd. Wellucht dat ik ze een keer aan de TL balken vastmaak.

RWiFFS6T0Lzs1_mdpMLw--7smFgLp0FN.jpeg

Het aquarium ziet er mooi uit zo 🙂

In mijn Lido 120 komen zodra het water goed is naast wat visjes, ook garnalen te wonen.
Ik ga voor een groepje Vuurgarnalen.

Update:

-9EpbMuZNBdM6szM_sTZ5SwUZrXJ4kZt.jpeg

Maar weer eens een paar fotootjes van dit bakkie.

IK heb mijn flipper hierin gehangen op een bio-co2 setje en dat lijkt erg goed te werken 🙂

oFfB09eR5rPQTUwZ4UAm9FCbYticw9ba.jpeg

Vuurgarnalen storten zich op een plecotablet 🙂

oFfB09eR5rPQTUwZ4UAm9FCbYticw9ba.jpeg

Ook van deze bak een update:

y-t4aW90p_fsB_QkmfvYAY5pNawmApN-.jpeg

Ziet er goed uit. Zitten er nog garnalen in?

Mooi ingericht hoor! Persoonlijk zou ik er nog zwart karton achter doen, denk dat je bak er nog mooier van word.

Lurensz66 zei:
Mooi ingericht hoor! Persoonlijk zou ik er nog zwart karton achter doen, denk dat je bak er nog mooier van word.

Honderden! (vuurtjes en kleine japonica's).
Klik maar eens op de foto en zoom wat in op de bodem rechtsvoor.

Dat zwarte karton wil ik ook wel maar ik kan er lastig bij.

Je hebt toch wel een cm ruimte aan de achterkant? Kun je zo van boven een stuk karton achter schuiven ,heb ik ook zo gedaan met mijn 60 cm.

nee, meer ruimte, dat is het probleem juist, het blijft niet staan.
Dus ik zal het vast moeten tapen...

In de afgelope dagen heb ik deze bak omgedoopt tot quarantainebak vanwege een zieke discus. Ik heb alle platne (behalve cabomba) over gezet naar mijn meterbak en ook alle vissen en garnalen over gezet.

Beetje kaal nu maar beter om een vis te behandelen en door de geringe afmetingen goedkoper in medicijngebruik terwijl de bak groot genoeg is om twee discussen tijdelijk in te huisvesten.

Dan heb je heel wat moeten uitvangen dus. Sterkte met de pati�nt.

Ten eerste sterkte met je zieke vis! Maar gelukkig heb je deze bak voor het geval dat.

De bak zelf vind ik echt leuk. Voor een bakje in de schuur, heb je er nog flink wat werk van gemaakt. Succes met je bak en de vissen.

Dank.
Hij functioneert goed als quarantainebak. Ik heb er een RVS verwarming van 500 watt in hangen die hem makkelijk op 32 graden krijgt.

Verder twee filters waarvan er ��n met een diffusor ook zuurstof inblaast. Dus geen aparte beluchting nodig bij medicijnen 🙂

S9Bty_inZfe-u8tQvnyCrAGBwN9K0vqa.jpeg

Even een update.
Deze bak is nu helemaal leeg en fungeert als (barebottom) quarantainebak.

Vandaag heb ik de bewoners en inhoud van de meterbak naar deze bak verhuisd.

Er zit nu in:
  • ongeveer 100 mini japonica garnalen
  • ongeveer 100 vuurgarnalen
  • ongeveer 15 volwassen guppen en 80 jonge guppen
  • een koppeltje Mikrogeophagus ramirezi.
  • twee ancistrussen (nog jong)
  • ongeveer 40 anatome helena's.
Planten:
  • 2x echinodorus red devil
  • cobomba
  • belgisch groen
  • en nog iets waar ik de naam niet meer van weet.
Foto's volgen binnenkort.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan