800 Liter Aquarium op bovenverdieping


Fox

Well-known member
Lid geworden
8 januari 2022
Berichten
61
Leeftijd
20
Heyhey!

Ik ga binnenkort een 800 liter aqua oppakken met een sump eronder, de aquarium is 175x75x75cm groot.
Met kast eronder + metalen frame in de kast. Glazen bak.
Ik vraag mij af of deze bak in de bovenverdieping geplaatsd kan worden
 
Dat is maar net hoe de bovenverdieping gebouwd is, bij nieuwbouw zou ik mij sowieso niet te snel druk maken.
Maar bij oudere huizen kan dat anders uitpakken. hoe liggen de steunbalken in de vloer, is het beton of hout, staat die tegen een draagmuur ect.
 
Je zegt niet hoe groot de sump is maar je praat (afgerond) algauw over een 2 ton op 1,3 m²
Ook in nieuwbouw ben je afhankelijk van de constructie van de vloer, waar er al jaren heel veel van lange met tempex opgevulde stroken beton gebruikt worden

Ik raad het je af.. In mijn nieuwbouwhuis (2004) stond mijn Vision 450 in een hoek tegen de buitenmuur, de langekant tegen de binnenmuur, de korte kant in de woonkamer is in 3 jaar bijna 1 cm verzakt (kon je goed zien met verversen maar ook met lichtval), bovenvloeren zijn vaak nog minder stevig en jouw setje weegt schat ik toch makkelijk 3 keer meer dan wat ik had staan

Het lijkt heel wat maar het hoofdbestanddeel is tempex (dat van die Duitse Bunkerbouw doen ze al lang niet meer)

Ashampoo_Snap_vrijdag 14 januari 2022_8h29m50s_001_Huis HanenDick we zijn de grond uit! JagerJ...png
 
Laatst bewerkt:
Der was hier een jaar of 2 geleden iemand die zo'n grote bak beneden ging zetten, die had speciaal een extra funderinkje gemaakt met stalen balken of pijpen

@jessicapilon (wellicht weet u nog wie dat was)
 
Je zegt niet hoe groot de sump is maar je praat (afgerond) algauw over een 2 ton op 1,3 m²
Ook in nieuwbouw ben je afhankelijk van de constructie van de vloer, waar er al jaren heel veel van lange met tempex opgevulde stroken beton gebruikt worden

Ik raad het je af.. In mijn nieuwbouwhuis (2004) stond mijn Vision 450 in een hoek tegen de buitenmuur, de langekant tegen de binnenmuur, de korte kant in de woonkamer is in 3 jaar bijna 1 cm verzakt (kon je goed zien met verversen maar ook met lichtval), bovenvloeren zijn vaak nog minder stevig en jouw setje weegt schat ik toch makkelijk 3 keer meer dan wat ik had staan

Het lijkt heel wat maar het hoofdbestanddeel is tempex (dat van die Duitse Bunkerbouw doen ze al lang niet meer)

Bekijk bijlage 337591
Hetgeen wat jij hier afbeeld is een beton laag op de dwarsliggers van de fundering.
Dat is inderdaad gevuld met tempex, waarschijnlijk is dat goedkoper dan kanaalplaat.
Maar is dit een geheid huis met kruipruimte? Of is dit gewoon “koud” op het zand?
 
Hetgeen wat jij hier afbeeld is een beton laag op de dwarsliggers van de fundering.
Dat is inderdaad gevuld met tempex, waarschijnlijk is dat goedkoper dan kanaalplaat.
Maar is dit een geheid huis met kruipruimte? Of is dit gewoon “koud” op het zand?
Dat is een broodjesvloer.

Kan ongeveer 170 tot 200 kg per m2 dragen.

 
Hetgeen wat jij hier afbeeld is een beton laag op de dwarsliggers van de fundering.
Dat is inderdaad gevuld met tempex, waarschijnlijk is dat goedkoper dan kanaalplaat.
Maar is dit een geheid huis met kruipruimte? Of is dit gewoon “koud” op het zand?

Klopt, maar ja sta daar maar es bij stil van te voren..
Het ziet eruit als beton, het is zo hard als beton, het ruikt naar beton, en voor het gemiddelde huis tuin en keukengebeuren sterk zat, mahjah dan zijn er nog van die wacko's met 2 meterbakken enzo.. :D

Dat is een broodjesvloer.

Kan ongeveer 170 tot 200 kg per m2 dragen.


Dat bedoel ik..
Die wordt dus wel echt heel veel toegepast
 
Ik raad het je af.. In mijn nieuwbouwhuis (2004) stond mijn Vision 450 in een hoek tegen de buitenmuur, de langekant tegen de binnenmuur, de korte kant in de woonkamer is in 3 jaar bijna 1 cm verzakt (kon je goed zien met verversen maar ook met lichtval), bovenvloeren zijn vaak nog minder stevig en jouw setje weegt schat ik toch makkelijk 3 keer meer dan wat ik had staan
Je raad het af omdat je vloer 1 cm gezakt is hmm iedere vloer zet zich en verzakking van het hele gebeuren (lees huis) is ook meer feit dan uitzondering en 1 cm das geen rede om paniek te maken.
Kan trouwens ook nog zo zijn dat je kast zich gezet heeft door de loop van de tijd.
 
Je raad het af omdat je vloer 1 cm gezakt is hmm iedere vloer zet zich en verzakking van het hele gebeuren (lees huis) is ook meer feit dan uitzondering en 1 cm das geen rede om paniek te maken.
Kan trouwens ook nog zo zijn dat je kast zich gezet heeft door de loop van de tijd.

Ik zeg niet dat de vloer verzakt is
ik zeg dat de vloer (rechts bij de voorkant) van het aquarium ingedrukt werd (en nee die veerde niet meer terug)
Bij de muur was niks aan de hand maar in het zwevende gedeelte wel degelijk

Bovenvloeren zijn al minder stevig dan begane grondvloeren, en als daar ook nog een bak op moet die ca. 3 keer zo zwaar is als die bij mij al een afdruk achterliet..

Op zijn minst dan toch professioneel bouwkundig advies aanvragen (en het antwoord kunnen we zelf al wel een beetje inschatten lijkt mij)
 
Ik heb een benedenwoning en een paar jaar geleden een aquarium opgezet en bouwkundig advies gevraagd ( een vriend van ons kon advies geven). Bij ons moest er een verstevigende constructie onder. Aquarium 120x45x45 cm. Huis gebouwd halverwege jaren 80.
 
Ter aanvulling: wij bouwen nu een huis en daar kan een groter aquarium wel gewoon worden geplaatst.
 
Ik heb hier een huis uit 91 waar de bak gewoon overdwars in de woonkamer staat zonder enige moeite
 
Bij mij 450 liter bak op een houten vloer.
 
Tja en mijn bak van een 1400 liter weegt ook een 2ton bijna
 
Heb hier zowel een 150cm als een 100cm bak (400 en 600l) staan tegen de zelfde muur.
Het laminaat en ondervloer word inderdaad ingedrukt, en dit kan een vertekend beeld geven dat de vloer verzakt.

De muur er tegenover staat mijn mijn 3.25m bakkie met een gewicht van ik schat 3 - 3.5 ton.
Voor dat ik hem geplaats heb, heb ik meetpunten aangebracht, zodat ik nauwkeurig kan meten of er iets gebeurd. Nu, na 1.5 jaar, nog geen 10e milimeter.


Mijn advied: probeer de bak op de 1e etage zo dicht mogelijk tegen een dragende muur te zetten, en zorg ervoor dat de onderkast over het gehele oppervlakte draagt. Dan komt het helemaal goed.

#vaak ben je te bang, of word je te bang gemaakt.
 
Op mijn slaapkamer op de bovenverdieping met balkhouten verdiepingsvloer jarenlang op een tweepersoons waterbed geslapen. Ook gewicht boven de ton, wel mooi gelijkmatig verdeeld natuurlijk. Voorkom puntbelastingen zou ik zo zeggen.
 

Terug
Bovenaan