Wat is er nieuw

80cm bak, aanvullingen vissenbestand?

Peter74

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2015
Ik ben een beginner en heb vorig weekend een 80cm bak in gebruik genomen:
2015-01-31%2020.01.18.jpg

Ik streef er een beetje naar hem vooral met Zuid-Amerikaanse vissen te vullen, maar sta ook wel open voor alternatieven. Op dit moment zitten er in:
14x Kardinaal tetra (middenlaag)
10x Dwergpantsermeerval (onder het midden)

Ik mis dus nog
1) Een algeneter. De meesten lijken zo groot te worden? En als ze niet echt groot worden, moeten ze in behoorlijke aantallen gehouden worden?

2) Iets in de bovenlaag. Bijlzalmpjes liggen voor de hand, maar ik vraag me af of het handig is nog een scholenvis toe te voegen ivm de vereiste aantallen. Verder vind ik dwerggoeramis erg mooi en lijken interessant gedrag te vertonen, maar dan zou ik bij voorkeur iets vergelijkbaars uit Zuid-Amerika willen hebben.

3) I.h.a. een of meer wat grotere, kleurige vissen. Ik heb o.a. gedacht aan de Antennebaars, maar lees dat die toch wel wat eisen stelt aan het water (zurig, filteren over turf), waar ik op dit moment niet aan voldoe.

WElkom ,Peter.

Heb je de bak eerst in laten draaien, zodat Nitriet en nitraat goed zijn?
Daar zijn 3 weken voor nodig,om het filter en de bodem Bacterierijk te maken.

Nee, op advies van de winkel heb ik er na twee dagen een flesje bacterieen in gedaan en daar zeiden ze van (staat ook op de fles) dat er dan gelijk vissen bij kunnen en zelfs moeten omdat de bacterien afvalstoffen als voeding nodig hebben.

Ik ga de komende week niets bijvoegen. De bak moet nu eerst laten zien dat hij stabiel blijft. Maar ik wil wel vast een plan hebben voor de verdere invulling van het vissenbestand.

Helaas krijg je dan alsnog een nitrietpiek. Die flesjes zijn eigenlijk alleen goed voor de portomonee v/d winkel.

Verder raad ik dwerggoerami's af in verband met het iridovirus. Dit komt voor bij 9 v/d 10 dwerggoerami's

Peter74 zei:
Nee, op advies van de winkel heb ik er na twee dagen een flesje bacterieen in gedaan en daar zeiden ze van (staat ook op de fles) dat er dan gelijk vissen bij kunnen en zelfs moeten omdat de bacterien afvalstoffen als voeding nodig hebben.

Ik ga de komende week niets bijvoegen. De bak moet nu eerst laten zien dat hij stabiel blijft. Maar ik wil wel vast een plan hebben voor de verdere invulling van het vissenbestand.

Ja,maar dan moet er toch eerst een bacterie in het filter opgebouwd worden.

Hou je waterwaarden in de gaten, nitriet komt in week 2-3.

dwerg goerami kan in principe gehouden worden bij mij zitten ze er ook al 2 jaar in zonder moeite, een makkelijke vis om te houden.

rolfish zei:
dwerg goerami kan in principe gehouden worden bij mij zitten ze er ook al 2 jaar in zonder moeite, een makkelijke vis om te houden.
Lees dit maar eens om te zien waar de waarschuwingen vandaan komen.
Gebruik ook voor de gein de zoekfuctie maar eens om bakken ellende met dit visje tegen te komen.
Er wordt in ieder geval niet zonder reden op gewezen.

Er is (schijnt) wel aardige nakweek op de markt die dit (nog) niet onder de leden heeft, dus mischien heb jij ook wel een mazzeltje gehad.

Peter74 zei:
Ik mis dus nog
1) Een algeneter. De meesten lijken zo groot te worden? En als ze niet echt groot worden, moeten ze in behoorlijke aantallen gehouden worden?
Wil je een 'algeneter' omdat het 'moet' of omdat je al die meervallen die vaak zo - vaak geheel onterecht - worden genoemd je aanspreken?

Er zijn wel wat kleinerblijvende soorten 'algeneters'. L134 en L333 vind ik best fraai. L010a ook, maar die is weer anders gebouwd.

~ Ivo

Het gaat me wel echt om vissen die alg een beetje in de hand helpen te houden. Daarnaast is mijn indruk dat algeneters altijd wat bijzondere/vreemde soorten zijn wat het een leuke categorie maakt om er bij te hebben.

L134: "Omnivorous with a tendency towards meaty foods. Not an effective algae eater."

L333: "De L333 Hypancistrus sp. is voornamelijk een carnivoor." Wel een prachtig beest!

L010a: Ziet er aardig uit. Lees ik van dat hij ~13 cm wordt, maar dat er 3 in een 80cm bak zouden kunnen. Als algeneter lijkt dit de meest geschikte van de 3. Dat hij ook ander voer eet is wel handig voor als het met de algengroei meevalt?

Klopt wat Ivo zegt, de nakweek die volledig in Europa is gekweekt, en uit een zeer oude lijn komt, kan je makkelijk houden. Je moet wel opletten dat het sowieso geen nakweek uit Azi� is. Hier komt het eigenlijk altijd in voor.

Zelf ben ik 3 van mijn dwerggourami's binnen 3 weken kwijt geraakt aan het iridovirus. Eenmaal in je bak, blijft het er ook lang in zitten. Ik heb gehoord van diverse mensen dat na 10 jaar een aquarium te hebben gedraaid (nooit opnieuw begonnen) en ze er dwerggoerami's erin stopten, dat die het alsnog kregen, ook al was het europese nakweek. Daarnaast kan het ook overslaan naar Ramirezi's. Dat is de reden waarom ik geen ramirezi in m'n bak wilde.

De Colisa lalia moet je niet te warm houden 22 graden is meer dan genoeg. kardinalen willen warmer zo rond de 26 graden. Dus die combinatie kan beter niet.

Bedankt voor de input rond de Gouramis. Ik heb besloten die niet te doen. De Ramirezi's stonden op mijn lijstje, maar pas als ik uitgezocht heb hoe ik de pH goed gecontroleerd rond de vereiste 6 kan houden. Daarmee zou ik graag de discussie rond de gouramisziekte willen beeindigen om terug te gaan naar de vraag wat ik wel zou kunnen toevoegen aan mijn bak.

Wat vind je van het wat makkelijker te houden broertje van de ramirezi de Mikrogeophagus altispinosus?
Zie ik trouwens goed dat je een zangbodem hebt?

~ Ivo

Mooi beestje! Ik lees i.d.d. dat de waterkwaliteit erg lijkt op wat de kardinalen en corys vragen. Die staat dus bovenaan het lijstje aanvullingen 🙂

De bodem is fijn grind. Volgens mij was het: "grind graniet(firenza)".
Maar als het nodig is kan ik altijd nog stukken met ander materiaal maken, bijvoorbeeld door bakjes in te graven in de terrassen.

Zijn tetra 6-in-1 teststrips goed genoeg om te kunnen signaleren als de waterwaarden uit de hand lopen?

Peter74 zei:
Mooi beestje! Ik lees i.d.d. dat de waterkwaliteit erg lijkt op wat de kardinalen en corys vragen.
Oh maar de combinatie tussen Corydoras en bodemgerichte dwergcichliden in 80 cm is niet handig.
Vooral de dwergcichliden zullen niet optimaal op hun gemak zijn. Die verdienen de bodemlaag voor zichzelf in dat formaat.
Zand is voor dwergcichliden eigenlijk wel heel belangrijk. Ze nemen er happen van en filteren er voedseldeeltjes uit en (het lijkt er sterk op dat) ze spoelen er hun kieuwen mee.

Het geslachtonderscheid bij de altispinosus is wel wat lastig en een M en V bij elkaar zetten (als je dat dus al lukt) is allesbahalve een garantie dat ze ook een koppel gaan vormen Een koppel krijgen wordt dus wel een uitdaging.

Dat van die waterwaarden is ook maar relatief. De (vrijwel altijd wildvang) kardinaaltetra komt uit extreem zacht en zuur water. Eerder ramirezi-water dan altispinosus-water. Alleen doet die kardinaal het nu eenmaal beter (of minder slecht, als je je bedenkt dat ons kraanwater fors afwijkt, 't is maar hoe je het wilt noemen) op ons kraanwater. Past zich blijkbaar makkelijker aan.

~ Ivo

Geldt hetzelfde voor. Ook een bodemverontreiniging dwergcichlide.

Maar dwergcichlide + kardinaaltetra + bijlzalmpjes is een heel leuk bestandje.

Betekent dat simpel gezegd dat het bestand op slot zit door de Corydoras? Hmmm... Dan heb ik dat niet handig gepland....

Wat betreft dwergcichliden komt het daar wel een beetje op neer ja. Als je die tenminste alle rust gunt die ze erg waarderen.

Een leuk L-nummer erbij? L134 / L333 / L010a?
Edit: oh, had ik al genoemd. Ik zie je reactie daarop.

Die beide L-nummers ken ik zelf niet zo heel goed. De L010a 13cm worden zie ik niet zo snel gebeuren. Wij hebben er twee al een tweetal jaren en die bereiken dat niet.

~ Ivo

Dan wordt het in de onderlaag L1010a! In mijn bak zouden er 3 moeten passen (http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... a-sp-l010a), maar het is natuurlijk al vrij druk. Van zijn broertje (Rineloricaria lanceolata) lees ik dat ze in elk geval het beste als paar gehouden kunnen worden (http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... olata.html)?

Voor de bovenlaag is dan nog de vraag wat daar kan. Bijlzalmpjes zou nog een school betekenen. In de winkels vindt ik ze altijd wat passief aan het oppervlak hangen. Wordt dat anders als ze in een grotere bak zitten? Ook hik ik wat aan tegen een 3e scholenvis. Lijkt me vrij rommelig worden, hoewel deze wel zich wel heel duidelijk aan hun eigen laag lijken te houden.

Zijn er nog andere leuke vissen (solitair/paar/harem o.i.d.) die ik in de bovenlaag zou kunnen hebben? In de database vindt ik alleen soorten die met levend voer gevoerd moeten worden. Dat wil ik er op zeker moment wel bij gaan doen, maar ze moeten er niet van afhankelijk zijn.

Welke soorten was je oog op gevallen Peter die levend voer 'moeten' hebben? Dat soort termen zijn vaak nogal betrekkelijk. Ter illustratie: alle van onze 'lastige eters' accepteerden vanaf het begin diepvriesvoedsel,. Iets wat nooit gebeurd zou zijn als het 'moeten' al te letterlijk moet (pun intended) worden genomen.

Bijlzalmen zijn niet de beweeglijkste, maar met genoeg open wateroppervlak willen ze best wel achter elkaar aan racen af en toe. Ook een grotere bak helpt daaraan mee ja.

Welke Corydoras soort is/wordt het?

Er zijn nog wel wat vissen voor de bovenlaag (of die daar in ieder geval nestelen), maar de meeste zijn niet uit Zuid-Amerika.

Wat databases betreft is SeriouslyFish een hele aardige. Alleen de bakmaten wijken wat (en soms veel) af van wat we hier meestal aanhouden.

~ Ivo

Soorten die ik voor de bovenlaag gezien had zijn:
1) Rivulus rectocaudatus (alleen levend voer)
2) Rivulus rubrolineatus (na gewennig ook soms droogvoer)
3) Rivulus agilae (alleen levend voer)
4) Rivulus magdalenae (levend voer, accepteert diepvries/droogvoer)
5) Rivulus geayi (alleen klein levend voer, muggenlarven)

De Corydoras Pygmaeus zitten er al 9 van in.

Het hoeft niet perse Zuid-Amerikaans te zijn, maar zou ik wel het leukst vinden. Andere suggesties zijn dus ook zeker welkom!

Heel goed ken ik de Rivulus niet, maar een aantal best gerelateerden hebben we hier (of gehad) en dat geldt ook voor wat bekenden van ons en die lusten hun diepvriesvoer heel goed. Zou me dus niet verbazen als je er met diepvriesvoer wel komt. Overigens valt me op dat het onderscheid dat je opsomt twee uitersten kent: levend en droogvoer. Wat mij betreft zit diepvriesvoer - ingevroren gehele voedseldiertjes - daar tussenin, waarbij het meer gelijkenissen heeft met levend voer dan met droogvoer. Ik heb zelfs eens ergens gelezen dat de soorten die jagen met behulp van een zwak elektrisch signaal ((o.a.) Mormyridae) droogvoer niet, maar diepvriesvoer w�l herkennen als voedsel. Dat zegt me wat dat betreft veel.

Maar met die Rivulus kom je wel bij een ander puntje. Zie ze maar eens te vinden. Via de gebruikelijke kanalen heb ik ze in ieder geval nog nooit gezien. Wel eenmaal bij een hobbykweker een lijstje van enkele soortjes.

~ Ivo

Het is jammer dat mensen nooit een woonplaats bij hun account vermelden dat maakt het zo veel makkelijker als je wat zoekt!
Ik kan je wel vertellen dat je voor de Rivulus contact op kan nemen met Bob Thie maar het kan natuurlijk zo maar zijn dat je in Arnhem woont en dan is Zaandijk een eindje weg.

Mascha&Ivo zei:
Maar met die Rivulus kom je wel bij een ander puntje. Zie ze maar eens te vinden. Via de gebruikelijke kanalen heb ik ze in ieder geval nog nooit gezien. Wel eenmaal bij een hobbykweker een lijstje van enkele soortjes.
immixronnie zei:
Ik kan je wel vertellen dat je voor de Rivulus contact op kan nemen met Bob Thie maar het kan natuurlijk zo maar zijn dat je in Arnhem woont en dan is Zaandijk een eindje weg.
😀 😉 :idea: 😉 😀

Wat niet is, kan komen 🙂 Profiel aangevuld. Zaandijk is inderdaad een stukje rijden, maar als dat de beste optie is, is een halve dag in de auto om ze op te halen ook geen ramp. (Mits de visjes dat aankunnen!)

Zijn er nog andere mogelijkheden? Ik heb ik de SF database gekeken, maar volgens mij kan ik daar niet op waterlaag zoeken. Dat maakt het nogal onoverzichtelijk...

Voor waterlaag zul je inderdaad andere databases moeten gebruiken, maar qua info is SF al snel een stukje beter/uitgebreider) (op die bakmaat na dan).

Andere opties is de bovenlaag zijn Nannostomus eques (als je in Z-A blijft) en anders kom je uit in Afrika bij Epiplatys anulatus of E. dageti, of in Azi� bij Trichogaster chuna of een Betta.

Nannostomus eques vind ik wel leuk, maar blijft te klein (25-35mm) "standardized length" in SF?

Epiplatys anulatus vind ik schitterend, maar ook klein (30-35mm).

Epiplatys dageti is wel iets groter (40-45mm), maar nog altijd geen "eye-catcher" tov de kleurige kardinalen die zelfs iets groter zijn. In SF wordt aanbevolen er minimaal 6 te nemen. Kan dat in mijn bak? (bij ~15 kardinalen, 10 dwergpantsermeervallen, 2x 1010a)

Trichogaster chuna spreekt me erg aan!! Iets groter (45-55mm). Klopt het, dat een koppeltje een territorium van slechts 50 cm^2 claimt? (7x7cm in de bovenlaag??) Zou ik hier dan zelfs twee koppeltjes van kunnen hebben, aangezien de bovenlaag nog leeg is? (Bron: http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... chuna.html) Het lijken me leuke beestjes die je kennelijk eenvoudig tot kweek aan kunt zetten en daarbij leuk gedrag vertonen en kleurveranderingen door kunnen maken (de mannetjes).

Ik zie nu dat standardized length anders is dan ik dacht: Exclusief de staart. Dat betekent dat ze allemaal minimaal zo groot zijn als de kardinalen (20-35mm).

SL is inderdaad exclusief de staartvin.

Het territorium durf ik niets met zekerheid over te zeggen. Al komt 50 vierkante cm wel erg klein over. Dat is zoals je terecht opmerkt een vietkantje van ca. 7 x 7 cm, of 10 x 5 cm. Wordt niet bedoeld 50 x 50 cm? Waarbij dat laatste uitdrukkelijk g��n 50 vierkant cm is.

Van Apistogramma's geeft een kenner daarvan aan dat voor een vrouwtje een territorium van 'a square foot' (vierkant met zijden zo lang al een foot, dus ca. 30 x 30 cm, ca. 0,09 vierkante meter) een goede indicatie is. Dat is wel een fors verschil met wat jij hebt gelezen over de chuna. Natuurlijk zijn ze niet 1 op 1 gelijk, maar het komt op mij over als een wel erg fors verschil.

~ Ivo

2 koppels chuna zou ik pas doen in een bak vanaf een meter.

Let wel deze vis verlangt drijfplanten. Daarnaast niet te warm houden 22/23 graden, met zomers een natuurlijke verhoging is ideaal.

Verder ook niet samenhouden met drukke en/of oppervlakte bewonende vissen..

Dan blijft het bij 1 koppeltje. De drijfplanten worden morgen bezorgd, dus dat komt goed.

Dat brengt het totaal op:
15 Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra)
10 Corydoras pygmaeus (dwerpantsermeerval)
2 L010a
2 Trichogaster chuna (honinggoerami)

Nu eerst maar eens kijken hoe de bak zich houdt: ik ga nu door de aangekondige nitriet/nitraat piek heen (zichtbaar op teststrips, ~1/3e van het water vervangen.)

Daarna uitbreiden tot bovenstaande en zie hoe hij zich dan houdt. Op de website van de webshop waar ik ze kon vinden staat dat de Chuna's bij voorkeur als harempje gehouden moeten worden? 1 mannetje 2 vrouwtjes? Klopt dat? Of toch beter gewoon een koppel?

Paracheirodon axelrodi wil warmer dan de andere vissen namelijk een graad of 26/27 terwijl de rest rond de 2 3graden wenst.

De bak draait nu op 25 graden, wat een soort van gemiddelde moet zijn. Op het eerste gezicht (voor een leek 🙂 Zien de Corydorassen er speels uit. Ze scharrelen als school de bodem af, schrapen langs planten en kruipen door de gaten in het grootste stuk kienhout in het midden. De kardinalen zwemmen heen-en-weer als school. Ze reageren wel op wat er in de huiskamer gebeurt en schrikken soms, maar zijn vervolgens ook nieuwsgierig en komen voorzichtig terug om te kijken. Verder is grappig te zien dat er regelmatig 3 Corydorassen zich bij de kardinalen school voegen en daar aan de onderrand mee heen-en-weer gaan zwemmen.
Voor een leek ziet het er dus allemaal gezond uit.

Gisteravond heb ik weer een watertest gedaan en tot mijn stomme verbazing waren zowel het nitriet als het nitraat vrijwel verdwenen (ruimschoots in het veilige bereik volgens de kleurschaal op de verpakking.) Voor de zekerheid heb ik de test herhaald, maar dat gaf precies hetzelfde resultaat. Kan een nitriet probleem werkelijk in ~48-72 uur voorbij zijn? Zoals hierboven beschreven heb ik 1/3de van het water vervangen. Verder ben ik met intervallen van ~12 uur de resterende helft van een flesje bacterieen (gericht op nitriet/nitraat) gaan toevoegen, wat volgens de gebruiksaanwijzing genoeg zou moeten zijn om 55 liter water in evenwicht te brengen.

Ik ga het in elk geval nog even aanzien tot midden volgende week voor ik een volgende uitbreiding van het bestand bestel.

Ik zie dat ik een fout maakte. Je andere vissen willen en temperatuur van rondde 22/23 graden. de Kardinalen willen warmer. Een bak van 25 graden is voor je meeste vissen dus te warm, en voor de kardinalen te koud. Temperatuur is nogal een onderschatte factor.

De Colisa chuna zal nu constant in de "paar stand" staan. En dat is niet zo goed voor hem. Deze soort wenst ook veel drijfplanten.

En toen was er ineens toch paniek: We verliezen kardinalen (dinsdag, woensdag en vrijdag een dode gevonden.) Eerst dacht ik aan de nitrietpiek van afgelopen dinsdag, maar die is sinds donderdagavond echt opgelost (ook vandaag geen nitriet aantoonbaar met de teststrip.) Op dit moment is er nog eentje zoek, dus ik hoop niet dat die ook ook dood blijkt te zijn :-(
Verder is het gedrag van de Corys ineens drastisch veranderd: T/m gisteravond zagen ze meestal allemaal levendig scharrelen. Vandaag zagen we er de hele dag maar 3 tegelijk. We hebben heel erg moeten zoeken om uiteindelijk het idee te hebben dat er nog wel 6-7 levende zijn, maar ze zijn ineens erg schuw.

Ik heb nu de temperatuur omlaag gedaan. In de SF database lijken de kardinalen minder gevoelig (20-29 graden) voor lagere temperaturen dan Corys voor hogere (22-26 graden). Ik mik op 23-24 graden. Misschien is dat een beter compromis en dat dat de Corys helpt.

De drijfplanten zijn gearriveerd. 1/3e van de bak wordt afgedekt door silviana natans (groeit als onkruid! Alle takjes hebben binnen 24 uur een extra knoop met twee nieuwe blaadjes.) Dat spul groet als onkruid! Daarnaast is er Limnobium laevigstum bij die ik mooier vind, maar die langzamer zal groeien.

2015-02-07%2018.36.46.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan