Wat is er nieuw

80cm bak, aanvullingen vissenbestand?

Na aanvulling van het plantenbestand gisteren, vandaag ook het vissenbestand op peil gebracht door 6 kardinalen en 3 dwergmeervalletjes toe te voegen. (Actuele totalen in de signature tekst onderaan.)

Toen we thuiskwamen zag ik echter dat er bijvangst in zat: Een heel erg klein dwergrasboratje! Hij is kleiner dan de muggenlarven die ik vanmiddag gevoerd heb 🙂

De vraag is nu natuurlijk: wat te doen. Ik denk dat de bak al best vol is en ik hem nu sowieso eerst eens een poosje moet laten draaien. Aan de andere kant is de Rasbora maculata een scholenvis, dus alleen zwemmen is volgens mij stress. Ook zijn ze erg klein, dus misschien niet eens zo belastend voor de bak.... Echter, ik lees ook dat ze wel behoorlijk zuur water vragen (pH 4-6.5).

Ideeen? Meningen?

Naar aanleiding van de discussie over de hoge temperatuur die de kardinalen nodig hebben, terwijl die met name voor de Honinggoeramis vervelend is, wilde ik vandaag de kardinalen terugbrengen naar de winkel om ze om te ruilen voor neons. Echter
1) De winkel waarschuwde me dat de overleving slecht is bij nog een verhuizing naar het water in de winkel wat een andere kwaliteit heeft dan thuis.
2) Ik was er toch aan begonnen ze uit te vangen, maar nadat ik in een half 4 kardinalen gevangen had, zat de rest onzichtbaar verstopt tussen de planten en was doorgaan zinloos.

Ik weet niet hoe verder:
a) De temperatuur wat verder omlaag overleven de kardinalen wel, maar bekort hun levensduur.
b) Uitvangen om terug te brengen wordt een meerdaags projekt wat ook de nodige sterfte met zich mee zal brengen.

Ik zie twee opties:
I) De temperatuur op 23 laten staan en er een honinggoerami vrouw bij om de drukte van een mannetje in paarstemming te verdelen (zoals beschreven op hobbykwekers.nl)
II) De temperatuur wat omlaag om de goeramis rustiger te maken, de nadelige effecten op de kardinalen voor lief nemen en deze nu aanvullen met neons en bij sterfte vervangen door neons. Ik heb een aantal beschrijvingen gezien van mensen bij wie ze prima samenscholen.

Heb je al eens een vissenval geprobeerd?

:-(

Nu is het toch fout gegaan. De Chunas leken het goed te doen. Meestal was het rustig, soms vertoonden ze paargedrag. Af en toe joegen ze elkaar even weg (over en weer). Dan leek de bak altijd groot genoeg zodat de opgejaagde partner met een snele vlucht direkt buiten bereik van de ander kon komen en de rust steeds direkt weerkeerde.

Echter: Vanavond viel ons op dat we het vrouwtje niet zagen. Na even zoeken bleek ze zich vastgezwommen te hebben met de kop naar beneden in een javavaren en daar overleden.

Ik zie nu twee mogelijke oorzaken:

1) Het ziet er uit alsof ze op de vlucht in de problemen is gekomen en dan lijkt het erop dat 80 cm toch net te klein is? (In elk geval voor dit stel.)

2) Ik vorig weekend de Silviana natans vervangen door waterhyacint en pistia wat stabieler blijft liggen in de stroming van de pomp, maar dat bedekt nog maar ~10% van de bak. Misschien heeft het verdwijnen van de drijvers over ~2/3e van de bak het mannetje gestrester en daarmee agressiever gemaakt? Zijn kop is lichter geworden, wat daarmee zou kunnen kloppen.

Hoe dan ook: Ik heb nu dus een solitair Chuna mannetje en durf er niet nog eens een vrouwtje bij te zetten omdat een van de mogelijkheden toch is dat 80cm toch gewoon te weinig ruimte is om elkaar te kunnen ontlopen. Solitair is hij welkom, maar aangezien het vrouwtje een grote rol speelde in zijn gedrag, vraag ik me af of dat wel goed voor hem is?

Ik heb een setje in 80 cm zitten en dat gaat prima.

Wat mij wel opvalt is dat ze alles uitvoerig verkennen en als het rechtop niet past, dan maar plat er onderdoor. Kan het daar niet misgegaan zijn? Gewoon domme pech?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan