Wat is er nieuw

80cm samenstelling

• Onderwerp starter Onderwerp starter DorkV89
  • Startdatum Startdatum
D

DorkV89

Guest
Beste Lezers!

Ik heb mijn florida kreeften verkocht, en wil nu wat vissen in mijn aquarium. Het aquarium is 80*30*40.
Mijn vriendin vindt het erg leuk als de visjes jonkies krijgen, maar de guppen, black mollys en zwaarddragers heb ik wel een beetje gezien. Die zitten (nog) in mijn gezelschapsaquarium beneden.

Daarom ben ik opzoek gegaan naar wat apartere vissen, die toch relatief eenvoudig voor nageslacht zorgen.
Ik heb de volgende vissen gevonden:
APLOCHEILUS LINEATUS
CORYDORAS(verschillende soorten)
DARIO DARIO
PUNTIUS TITTEYA (sherry barbeel)
Apistogramma cacatuoides
Gymnocorymbus ternetzi - Zwarte Tetra
Pseudomugil furcatus - Vorkstaart Regenboogvis
Tanichthys lini - Chinese Danio
Pristella Maxillaris
Danio rerio - Zebrabarbeel

Hieruit heb ik een selectie gemaakt:
Apistogramma cacatuoides - 1man - 2 vrouw
APLOCHEILUS LINEATUS - 1 koppel of 1 man - 2 vrouw
DARIO DARIO 1man - 3 vrouw
Pseudomugil furcatus - Vorkstaart Regenboogvis 1 man - 2 vrouw

[size]Mijn vragen:[/size]
Passen deze vissen bij elkaar?
Indien dit niet zo is, wat is een betere combinatie?
Zijn er nog meer leuke vissen die voldoen aan mijn wensen?
Tips? Advies?

E8c1AntBLs-CceVMZdYD3Q368fcd2brM.jpeg

E8c1AntBLs-CceVMZdYD3Q368fcd2brM.jpeg

dario_dario_male_scarlet_badis_badis_bengalensis_713x480.jpg

pseudomugil-furcatus.jpg

Iemand?

Over de visjes van je eigen voorkeur:

Apistogramma cacatuoides > Kan in 80cm, dan wel zorgen voor een dicht ingerichte bak, minimaal 2 holletjes per vrouw.
APLOCHEILUS LINEATUS > wordt met 10 misschien erg fors voor 80cm, ken ik niet zo goed, vandaar dat ik de vraag stel.
DARIO DARIO > subtropische soort, onverwarmd houden, gezelschap daaraan aanpassen, bodemgericht net zoals de Apistogramma.
Pseudomugil furcatus > vind ik persoonlijk aan de drukken kan voor 80cm, misschien wel te druk.

Je moet denk ik een keuze gaan maken. Welke wil je het allerliefst?

~ Ivo

Zo'n Aplocheilus lineatus worden echt flinke vissen en daarbij zijn ze graag met meerdere soortgenoten.
Er is ook een kleinere soort, de Aplocheilus blockii bijv.
Of bij Dario's passen bijv goed de Pseudepiplatys annulatus (een keer wat anders dan zo'n A.blockii).. 🙂

Ik zie dat je van mooi gekleurde vissen houdt. Misschien vind je een school Oryzias woworae wat? Schitterend gekleurde visjes met mooi gedrag en ze kweken makkelijk (maar niet zo makkelijk dat je snel een overschot hebt). 23/24 graden is perfect voor ze met een neutrale pH. Ze hebben graag beschutting dus ben niet te zuinig met beplanten.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Mascha&Ivo zei:
Over de visjes van je eigen voorkeur:

Apistogramma cacatuoides > Kan in 80cm, dan wel zorgen voor een dicht ingerichte bak, minimaal 2 holletjes per vrouw.
APLOCHEILUS LINEATUS > wordt met 10 misschien erg fors voor 80cm, ken ik niet zo goed, vandaar dat ik de vraag stel.
DARIO DARIO > subtropische soort, onverwarmd houden, gezelschap daaraan aanpassen, bodemgericht net zoals de Apistogramma.
Pseudomugil furcatus > vind ik persoonlijk aan de drukken kan voor 80cm, misschien wel te druk.

Je moet denk ik een keuze gaan maken. Welke wil je het allerliefst?

~ Ivo

Ik ben nu druk bezig mijn bak te voorzien van planten en schuilplaatsen. Ik denk dat ik sowieso de Apistogramma cacatuoides wil.
De APLOCHEILUS LINEATUS wordt inderdaad redelijk groot. Dat zullen we dan maar niet doen.
Zoals Panchax aangeeft is de Aplocheilus blockii of de Pseudepiplatys annulatus dan een betere optie.
Ik heb op de hobbykwekers website gezien dat de dario tussen de 22 en de 27 graden gehouden kunnen worden. Dan moet het toch gaan?
Gaan de Apistogramma cacatuoides en de Dario Dario elkaar irriteren omdat ze in dezelfde laag zwemmen?
Zal de Apistogramma cacatuoides zich gaan irriteren aan de Pseudomugil furcatus? Omdat hij zo druk is?

De Oryzias woworae zet ik op mijn lijstje erbij! Thanks! Ik wil hem eerst even in het echt zien.
Bijna opendag bij Aquabeek dus, wie weet hebben ze hem daar.

Ik heb de vragen die ik door jullie antwoorden heb gekregen even dik gedrukt geschreven.

EDIT:
Is de Tateurndina ocellicauda (Pauwooggrondel)nog een optie?

Bij Apistogramma's in een 80cm aquarium is het zeer aan te raden geen andere bodembewoners te houden. De kans dat het mis gaat als er een nestje is (en cacatuoides kweekt redelijk eenvoudig) is aanzienlijk, mijns inziens te groot. Of medebewoners zijn de klos, of de Apistogramma's zijn niet op hun gemak en dan worden ze snel ziek. Dario dario lijkt me op geen enkele manier bestand tegen een fel cacatuoides vrouwtje. Apistogramma's zijn ook op hun rust gesteld. Zou me ergens niet verbazen als ze zich inderdaad storen aan de drukke furcatus. Tateurndina ocellicauda is een optie voor je bak, maar ook deze is bodemgericht en dus geen goede combinatie met Apistogramma's.

DorkV89 zei:
Ik denk dat ik sowieso de Apistogramma cacatuoides wil.
Dan bouw je dus daaromheen je bestand 😉

Van de soorten uit het lijstje van je vriendin zou bijvoorbeeld de Pristella maxillaris een aardige metgezel zijn lijkt mij.

~ Ivo

Bedankt voor je bericht Ivo!

Oke! dan ga ik op zoek naar medebewoners die in de bovenste en middelste laag leven.
Corydoras is dan ook geen optie neem ik aan? Welke bodem ruimers kunnen/mogen bij de apistogramma's!

edit: ik weet niet of je nu de cacatouides bedoelt of de pauwooggrondel?

als je het over de apisto hebt dan heeft ivo je al antwoord gegeven

Zwits zei:
edit: ik weet niet of je nu de cacatouides bedoelt of de pauwooggrondel?

als je het over de apisto hebt dan heeft ivo je al antwoord gegeven

Over de Apistogrammas inderdaad.

Mascha&Ivo zei:
Bij Apistogramma's in een 80cm aquarium is het zeer aan te raden geen andere bodembewoners te houden. De kans dat het mis gaat als er een nestje is (en cacatuoides kweekt redelijk eenvoudig) is aanzienlijk, mijns inziens te groot. Of medebewoners zijn de klos, of de Apistogramma's zijn niet op hun gemak en dan worden ze snel ziek.

~ Ivo

alhoewel ik denk dat kuhlii's niet veel kwaad kunnen... maar heb ik geen ervaring mee.

Kuhli's (Pangio semicincta meestal) kunnen ook erg druk zijn onder bepaalde omstandigheden, hebben wij gemerkt. 😉 Maar over het algemeen zijn ze wel rustiger dan cory's. Voornamelijk 's nachts (of wanneer ze nog moeten wennen in de bak) kunnen ze flink langs de ramen gaan racen. Ze lijken wel van gedempt licht te houden overdag (ik lees namelijk vaak dat de kuhli's zich overdag nauwelijks laten zien in veel aquaria. In ons behoorlijk donkere (blackwater) labyrinthbakje lijken ze zich overdag juist prima op hun gemak te voelen, en snuffelen ze gewoon een beetje rond of hangen ergens over een takje). Qua watereisen lijken ze wel redelijk bijpassend, hoewel ze wel uit een heel ander werelddeel komen, maar dat lijkt me voor de TS niet per se een probleem 😉

- Mascha

Ahaa, oke dan doe ik er denk ik geen verdere bodem bewoners erbij. Heb Kuhli's al in mijn andere aquarium.

Nog idee�n voor andere bewoners?
Mijn lijstje nu:
Apistogramma cacatuoides
Pseudepiplatys annulatus
Oryzias woworae

Of hierbij laten?

De epiplatys is een erg klein visje, zou voor een iets grotere gaan. Dus bijvoorbeeld epiplatys dageti, marmberbijlzalm of spatzalm.

Visbestand:

15 kardinaaltetra's/roodkopzalmen/potloodvisjes/Oryzias woworae (heb ik zelf nog nooit bij winkel gezien)
15 Epiplatys dageti, bijlzalmen of 7 spatzalmen (2m 5v)
2 App. Cacatuoides (liefst 2 vrouwen en 1 man, maar dit willen meeste zaken niet verkopen)
5 Otocinclus of 2 kleinblijvende L'nrs (zijn sterke dieren en storen de appisto niet zo erg)

Zoiets zou ik doen. Is prima bestand.
Ben zelf van mening dat appisto's prima met corydoras samen kunnen in een 80cm bak mits je de corydoras met een stuk of 10 houd, bijvoorbeeld de panda. Dan wordt de agressie een beetje verdeelt. En heb nog nooit een corydoras last zien hebben van mijn appisto's, ze worden af en toe wel weggejaagd, maar welke vis niet.

Succes 🙂

Thanks! Ik ga het morgen eens rustig bekijken😀!

Wat zeggen jullie van:
Apistogramma cacatuoides - 1man - 2 vrouw
Gymnocorymbus ternetzi - Zwarte Tetra - 10 stuks? Hoeveel man? Hoeveel vrouw?
Epiplatys dageti ??????????
Otocinclus 5 - zoals hierboven aangegeven.

De Hasemania nana - koperzalm nog een optie?

koperzalm is denk ik toch te druk.

Is de Melanotaenia praecox - Diamantregenboogvis een optie?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan