Wat is er nieuw

80x30x40 met Puntius oligolepis van Jones

Ach zo 🙂
Is 20 graden ook niet wat koud voor de chuna en lalia dan?

De visjes komen er sowieso pas in na de verhuizing. Dan komt de bak op een kamer die verwarmd wordt tot 20,5 en door de verlichting zal het opwarmen naar 21,5 o.i.d. en 's nachts afkoelen naar 20. Perfect voor de lalius, of het goed is voor de chuna's moet ik nog even uitzoeken.

Ludger zei:
Mooie foto en vissen Jones!
Thanks!

Inuz zei:
Trichopsis pumila niet wat?
kun je er alleen geen garnaaltjes in doen.
of is daar geen nakweek van?
Trichopsis pumila wil helaas wat warmer water (24/25+).

Mooi bakkie hoor! :daisy:

Ja ik zag het 😉
Niet bij na gedacht. Vind het wel een leuk visje. Maar vanwege die garnalen jagerij had ik verder ook niet meer over dit visje verdiept 🙂

Hahaha, ik zag net wat leuks in deze bak. Er zat een Cory op een muggenlarfje te sabbelen. Komt de dominante man oligolepis eraan. Gaat er naartoe om het af te pakken, "Nee, toch maar niet", gaat een stukje terug, weer wat dichterbij "Nee, ik durf niet", weer terug, probeert het nog een keer "Ik ben bang", gaat weer terug, komt er een vrouwelijke oligolepis aan, grist de muggenlarf uit de bek van de Cory en zwemt ermee weg xD

Het zijn net mensen, er is altijd wel een dominant mannetje maar de vrouwen staan daar alsnog boven 😀

Ze zien er mooi uit hoor! Heb je maar een mannetje? Ik merk nu ik ze een jaar heb de mannetjes tegen zwart aan zitten in de balts, prachtig om te zien! Je kan misschien ook aan paradijsvissen denken ipv lalia/chuna?

Ik heb twee mannetjes. Wou er eigenlijk nog een paar bijzetten, in het begin hadden ze veel ruzie, maar nu laten ze elkaar met rust dus is het misschien niet nodig?

Dit zijn nog best jonge visjes, maar met name het dominante mannetje laat al een voorproefje zien van hoe mooi hij gaat worden 😀. Dat zwarte is inderdaad schitterend, zeker i.c.m. die rode vinnetjes met een zwart randje.

Aan paradijsvissen heb ik even gedacht, maar die worden wel erg groot voor een 80 cm. bak, zeker i.c.m. visjes die maar 5 cm. worden. Suggesties voor een ander leuk koppel/haremvormend oppervlaktevisje (geen killi's) zijn welkom!

Ja dan zijn paradijsvissen wel erg groot misschien... Jammer dat je een oppervalktevisje zoekt want anders zijn Badis badis fantastische vissen! De mannetjes kunnen tijdens het baltsen prachtig donkerblauw worden 😉. Misschien zijn halfsnavelbekjes wat? Zijn wel hele schrikkerige visjes dus daar moet je wel rekening mee houden. Of anders X. variatus of X. pygmaeus, maar dan heb je wel vrij snel veel nageslacht. Maar dat kun je dan misschien weer aan de kikkers voeren. 🙂

Naar badis badis heb ik inderdaad gekeken. Heel mooi, maar nog een bodemvisje erbij wordt iets te. Ik zie trouwens dat de P. oligolepis wat meer midden/boven zwemmen nu.

Ik vind blauwe Platy's erg mooi. Die zouden er misschien leuk bij passen 😀

Fantoom zei:
Inuz zei:
Trichopsis pumila niet wat?
kun je er alleen geen garnaaltjes in doen.
of is daar geen nakweek van?
Trichopsis pumila wil helaas wat warmer water (24/25+).
Ik zag laatst Botia schrijven dat ze in de winkel zonder naam al jarenlang wat koeler dan dat zitten.

Misschien even navragen Jones 😉

~ Ivo

Volgens mij had Botia het over 22 graden, maar ik weet niet. Zal eens wat info over de herkomstgebieden opzoeken.

Ik heb de pumila op 23 graden zwemmen, daar doen ze het heel goed op, beter nog dan als ik de temperatuur enkele graden hoger zet.

Bedankt voor de info Prullenbak!

haha dus toch 😀

ik kwam er trouwens ook op omdat ze mij als eventueel visbestand werden aangeraden. Ik heb immers ook gewoon 22 graden. Maar toch maar niet gedaan, omdat ze zo jagen op garnalen.

En anders een groepje Chuna's? (Zie discussie over groepje in 80cm, ik heb nog wat interessants gevonden)

~ Ivo

Dat heb ik op de vorige pagina al geopperd 😉

😳 :sorry:
Dan vind je dus in dat andere topic wat info ter onderbouwing daarvan 😉

Mooie bak jones, super foto's ook.

Ziet er ook weer goed uit. Wat voor cory's zitten in deze bak en hoe groot is de groep?
Ze zijn al best groot trouwens 😛

Thanks Zwits en Patries!

Het zijn 8 Corydoras trilineatus van Mascha & Ivo. Deze kunnen prima wat koeler gehouden worden en matchen dus goed met P. oligolepis. 6 trili's zijn al uitgegroeid. 2 anderen zijn bij M&I geboren waarvan 1 nog heel klein is en de andere bijna even groot als de volwassen mannetjes. Ik had liever een wat groter schooltje gehad, maar ze kweken vrij makkelijk dus ik hoop dat de groep vanzelf aanvult 🙂.

Met de oligolepis erbij zul je denk ik geen kleine trillineatussen overhouden, de helft van de eitjes eten de trillineatussen zelf al op 😛

Hoe kom je daar bij? Ervaring mee?

~ Ivo

We hebben zelf ook trillineatussen en oligolepisjes 😛 Een klein garnaaltje dat al iets gegroeit is is net zo groot als een klein corydorasje, eten ze makkelijk op. Ook omdat de oligolepis wat onderaan zwemt.

Wat foto's gemaakt:

DbjQ0ahdpEXXeU0INstCAqWrkRR3hsP2.jpeg

C. trilineatus

P. oligolepis

mooie foto's.
die trilli's zijn leuk, h�

Jazeker! Bezige baasjes. Ze zwemmen zo'n beetje de hele dag achter elkaar aan. Wel zijn ze best schuw (de P. oligolepis ook). Als ik voor de bak ga zitten verstoppen ze zich. Als er voer tevoorschijn komt laten ze zich wel zien 😉.

Hier zitten ze in de bak van Joe en waren in het begin ook erg schuw, maar nu verstoppen ze zich niet meer als Joe of ik voor de bak komen (wel weer bij anderen...).
En ja, voor voer gaan ze wel, hahaha.

die P. oligolepis hebben echt een apart patroon op hun lichaam !
wel grappige visjes.

Ik heb zojuist 2 P. oligolepis van <1 cm. gespot 😀

Heel leuk Jones. Ik zag ze laatst ergens zwemmen, maar heb helaas niet genoeg liters en al helemaal geen Aziatisch water.. 🙂

:smitten:

Nu de trilis nog bijkweken, waterwisseltje met iets koeler (een graadje was bij ons vaak al genoeg) water zodra je dikke vrouwtjes ziet en dat moet goed komen 🙂

~ Ivo

Ik was erg blij verrast 😀

Blijkbaar valt de roofzuchtigheid van P. oligolepis naar kleine visjes wel mee. De bak is nog niet heel dicht beplant, dus ik sta er echt van te kijken. De kleintjes zijn al te groot om opgegeten te kunnen worden.
De kleintjes zien eruit als Boraras maculatus (incl. de vlekjes), maar dan met een grijze kleur. Ik ga straks proberen ze te fotograferen.

Nu de trili's nog inderdaad 🙂

De Puntius oligolepis fokt als de konijnen. Ik ken iemand die heeft er een paar losgelaten in anderhalve meterbak die zeer zwaar beplant is zonder veel medebwoners. Hij heeft er nu honderden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan