80x35x49 cm Zuid-Amerika bak van Ed Tensen


Goed nu weer even on topic 😊:

Zoals iets eerder gezegd was deze bak toe aan een re-scape. Niet dat hij slecht draaide, dat absoluut niet, maar na ongeveer 2 jr was deze bak wel eens toe aan wat anders.

Natuurlijk is dit de 3de scape in deze tijd, maar het maakt onze hobby zo mooi om eens te wijzigen.

Wat ik nu wauw creëeren was een oever ergens langs een regenwoud. Niet zodanig soort of natuurgetrouw, maar wel de indruk daarvan.

Ik had nog hout over van @Fozzy en ben voor stenen even langs mijn oom gereden die een tuincentrum heeft. Hij had nog mooie keien liggen in div maten. Verder had ik genoeg planten en de vervangende bodem had ik ook nog, te weten filterzand 0.4-0.8 mm.

Ik ben begonnen de hoogte in te werken. Hiervoor heb ik een restant kiezels gebruikt die ik van links achter tot over de helft van het aquarium heb laten lopen. Daar overheen het filterzand met nog wat pillen van @tuinkabouter die ik stuk heb gemaakt en verdeelt over de bak. Daar weer een laag filterzand overheen en klaar.

In de tussentijd begonnen met de opbouw. Eerst natuurlijk de meeste keien. En later het hout erin gezet. Daarna eerst wat aan de details gedaan met kleinere steentjes, daarna de beplanting en verder gewerkt aan meer detail.

Qua beplanting staan er 4 soorten in. Dus echt wel ingeleverd in soorten diversiteit, maar dat geeft een hoop rust in uitstraling ervoor terug.

De planten zijn:
- Rode Lotussen
- Echinodorus magdalenensis
- Echinodorus latifolius
- Crypt. wendtii green

Qua vissen zit er nu in:
- 18 Hasemania nana (Koperzalm)
- 1 Apisto. agassizii (vrouw)
- 2 Otocinclus vittatus (wordt uitgebreid naar 5).
- 2 verdwaalde rode garnalen
- 2 Hyphessobrycon amandae (vuurtetra's overgebleven uit een bakje die mijn vrouw destijds had, bijna 5 jr oud dus 😵‍💫).

Er komt nog een schooltje Corydorras in. Ik denk aan 15 stuks. Ik denk dan aan hastatus, pygmaeus of al kan ik ze verkrijgen habrosus.

Verder is de techniek hetzelfde gebleven. Geef ik iets C02, niet overdreven veel. Dropchecker is donkergroen. Wel ga ik iets terug qua plantenvoeding. Van 20 ml kaliumnitraat en fosfaat naar 10 ml en blijf ik 2x 5 ml Profito geven. EC is rond de 250 momenteel.

Ook voeg ik vanaf vandaag rooibos thee toe. Dit bakje gaat dus meer naar de blackwater toe. Niet helemaal donker, maar wel een lekker tintje.

Nog wat foto's tot besluit, voordat de tint erin gaat:

20220918_130040.jpg
20220918_130046.jpg
20220918_130053.jpg
20220918_130109.jpg
20220918_130027.jpg


Bakje is behoorlijk helder geworden in 8h tijd 😊.

Gr. Ed
 
Camera pikt het niet echt op lijkt wel. Er zit 1 ltr rooibos thee in:

Voor:
Bekijk bijlage 348558

Na:
Bekijk bijlage 348559

Op de foto is hij iets voller qua kleur na toevoegen. In het echt is hij ff donkerder. Maar ben tevreden hoe hij is nu 😊.

Gr. Ed
Ik vind he prachtig, met thee springt alles er net iets meer uit en is de aachtergrond wat donkerder
 
Thee haalt inderdaad ook de kleuren op. Ik vind het mooi zo, sfeervol en warm als ik me dan ook de roodbruine kleur erbij voorstel.
 
Wauw wat is dit bakje leuk geworden!
Hopelijk maak je hem niet TE donker, een beetje subtiel vind ik wel gaaf.
Die kleine cory's zijn echt schattig. :)
 
Wauw wat is dit bakje leuk geworden!
Hopelijk maak je hem niet TE donker, een beetje subtiel vind ik wel gaaf.
Die kleine cory's zijn echt schattig. :)
Er zit 1 ltr rooibos thee in, dat geeft net even dat tintje. Meer doe ik niet, want de plantjes willen ook nog wat he 😉.
 
Oe, hele gave soort! Helaas hier enkel heeel erg duur te verkrijgen dus destijds voor de panda's gegaan.
Hier waren ze 3,5 euro, maar goed 2 cm. Ik kon ze niet daar laten en heb het hele groepje gekocht. Maar wat je zegt, zeer mooi soort, waar je vaak grif voor moet betalen al kom je ze tegen.
 
Hier waren ze 3,5 euro, maar goed 2 cm. Ik kon ze niet daar laten en heb het hele groepje gekocht. Maar wat je zegt, zeer mooi soort, waar je vaak grif voor moet betalen al kom je ze tegen.
Oh beter. Hier begint het meestal met een euro of 5/6 p.s en deze vaak nog wel ff wat duurder. Benieuwd of ze ook zo zwart blijven, schijnbaar willen ze nog wel eens wat bruiner worden als ze volwassen zijn heb ik gelezen. Hoop het niet want juist die diepzwarte kleur is heel erg vet!
 
Oh beter. Hier begint het meestal met een euro of 5/6 p.s en deze vaak nog wel ff wat duurder. Benieuwd of ze ook zo zwart blijven, schijnbaar willen ze nog wel eens wat bruiner worden als ze volwassen zijn heb ik gelezen. Hoop het niet want juist die diepzwarte kleur is heel erg vet!
Tot nu toe worden ze alleen maar zwarter, met diepbruine tot roodachtige vinnen. Wat een rakkertjes al 😊.
 
Werd wel weer eens tijd voor een update 😊.

Ik had een mooi schooltje van Corydorras Venezuela jonge black bemachtigd en uitgezet in dit bakje. Echter bleken veel van deze diertjes ziek te zijn, wat uitwendig niet te zien was op het moment dit ik ze aanschafte. Een paar dgn later menig visje met aangetaste vinnen en sommige met een dikke buik en gingen in rap tempo dood. Van de 15 heb ik er nog 3 rondzwemmen. Deze zijn gelukkig stabiel. 2 van deze visjes hebben nog aangetaste vinnen, maar herstellen verder wel goed. Nog nooit meegemaakt dit, en hoop dit ook niet meer mee te maken.

Na deze "uitbraak" een behoorlijk tijdje gewacht met nieuwe aanwinsten aanschaffen voor deze bak. Wou het eerst eens een periode aankijken. Tot ff ruim 1 week geleden. Het zag er al geruime tijd goed uit en dus besloten om een groepje Corydorassen aan te schaffen, te weten de Venezuela orange 12 stuks. Van deze 12 gingen er helaas ook 3 dood. Uitwendig helemaal niks te zien aan deze diertjes, gewoon perfect uitziende visjes. Met de vis handelaar overlegd en ik mocht 3 nieuwe halen. De totale groep doet het nu verder goed.

20230105_171459.jpg
20230105_171416.jpg


Ook 2 eye catchers aangeschaft voor dit bakje, te weten 2 Apistogramma ramirezi. 1m 1 v, deze doen het verder goed. Prachtige aanwinsten 😍.

20230105_171433.jpg
20230103_160226.jpg
20230103_160232.jpg


Verder draait dit bakje niet meer op CO2 en heb ik de voeding terug geschroefd 10/1. Wel nog draaiend op 70/30% osmose en leidingwater. EC zit rond de 360-370. En licht terug gezet naar 75% intensiteit wat ruim voldoende is voor dit bakje. Voor mijn beneden bakken streef ik ernaar om deze er zo natuurlijk mogelijk uit te laten zien. Door dit na te streven laat ik gecontroleerd algen groeien op de takken in deze bak. Iets wat een fraai uiterlijk geeft.

20230105_171407.jpg


Verder nog een paar andere foto's tot besluit:

20230105_171424.jpg
20230105_145154.jpg
20230105_145200.jpg


Gr. Ed
 
Prachtig die ramirezi's! Hoelang blijft het water op kleur na het toevoegen van rooibosthee?
 
Prachtig zeg. En inderdaad heel knappe visjes. Succes verder. Een inspiratie.
 
Prachtig die ramirezi's! Hoelang blijft het water op kleur na het toevoegen van rooibosthee?
Voeg ik niet meer toe, door gedimd licht en het vele blad van de rode lotussen heb ik hetzelfde effect. De rooibosthee tint blijf gewoon tot aan de volgende ww, werd niet minder in ieder geval.
 

Terug
Bovenaan