80x35x49 cm Zuid-Amerika bak van Ed Tensen


Ed Tensen

Beheerder
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 december 2018
Berichten
3,080
Leeftijd
44
Locatie
Enkhuizen
Bij deze ook alvast de start van mijn 3de topic. Meer topic's in het foto album komen er niet van mij ?. Hieronder de foto van deze bak:
20200625_161058.jpg

Het is een Juwel, afmetingen staan in mijn topic titel. Ik zal later aangeven wat ik hiermee van plan ben. Wordt in ieder geval Zuid-Amerika.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Kort maar krachtig :DD
? Zekers, maar niet in mijn hoofd ??. Nu eerst bakkie van mijn zoon. En zo nu en dan deze bak.

Ja dat heb ik er meer horen zeggen :DD :DD ;). Veel plezier van je bak Ed.
Nee echt hoor, laatste bak.......of zit ik nu in de ontkenningsfase van MTS (Multiple Tank Syndrome) ??.
 
Ook voor deze alvast een kleine update;

20200705_132813.jpg
Apistogramma agassizii Fire red man.
20200705_132827.jpg
vrouwtje

Gister bij de lfs geweest voor 3 Synodonthissen voor mijn Malawi bak, maar kon deze Apistogramma's niet laten zitten met het risico dat ik over 6-7 weken zou misgrijpen. Dus meegenomen, ze zwemmen nu tijdelijk in mijn opvangbakje samen met de endlers van mijn zoon en eten goed. Cyclops wordt lekker genuttigd ?.

Verder qua visbestand komt hier een groep Hyphessobrycon pulchripinnis (Citroentetra) of een groep Hasemania nana (Koperzalm) in. Groepgrote 50 stuks.

Mogelijk nog wat garnalen en slakken als opruimings crew. Dit nog nader te bepalen.

Qua planten ben ik nog aan het kijken. In ieder geval drijfplanten te weten Pistia stratiotes.

Er komt ook hout in en ga dit anders benaderen dan de scape voor mijn zoon.

Wordt vervolgd ?.

Gr. Ed
 
Nu even alles wat hier in komt:

Plantenbestand:
4x Pistia stratiotes (D)
1x Echinodorus altberger (A/M)
3x Echinodorus tricolor (A/M)
6x Hydrocotyle leucocephala (A)
1x Echinodorus vesuvius, nu bekend als Helanthium bolivius (M)
5x Echinodorus parviflorus (M)
5x Helanthium tenellum (V)

Techniek:
- standaard binnenfilter Juwel voor deze bak, hier zit tevens het verwarmings element in en stromingspomp.
- 2x Led Aqualantis easy led T5. 11 w per lamp. 6400 K, 1880 lux, 945 lum op max stand.
- Lampen gaan aangestuurd worden door een Easy led controller 2 plus, dimmer voor 2 lampen.

Verder komt er brekerszand 0-3 mm in. Hier ga ik kleibolletjes in doen voor de Echinodorussen.

Ook ga ik werken met wat hout. Hier ga ik nog niks over verklappen.

Gister nog even de wanden zwart gemaakt.
20200706_175754.jpg
20200706_175802.jpg


Spullen zijn ook voor dit aquarium besteld ?.

Was hem weer ff,

Gr. Ed
 
Gaaf! Mooi hoe je dat hout in de inrichting hebt verwerkt! Groot, maar niet te groot
 
Mooie start inderdaad! Nu lekker laten groeien :))
 
Toffe inrichting ??
 
Tijd om deze is wat meer toe te lichten:

Ik heb helaas geen foto's kunnen maken van mijn hardscape vorming. Het was nogal laat en had mijn aandacht nodig bij het inrichten en de techniek ?.

Als materiaal heb ik 3 kleine spiderwood stukken en een groter stuk Eucalyptus wortelhout gebruikt. Dit laatste schijnt je pH van je water wat te verlagen, ik zal het gaan zien. Ik heb hiervan een soort golflijn gemaakt met net in het midden een onderbreking in deze lijn (weer een natuurlijk paatje). Om en onder het hout heb ik verschillende grote's aan donkerder gekleurde kiezelstenen gebruikt. Deze kon ik meenemen vanuit mijn werk ?.

Qua beplanting heb ik op 3 plaatsen Hydrocotyle geplaatst. Links en rechts achterin en ook rechts voor mijn binnenfilter. Op termijn zullen deze mijn binnenfilter uit het zicht ontrekken. Ook links en rechts achterin E. tricolor geplant en links net achter de Eucalyptus stronk E. altberger als 1 van mijn eye catchers. De andere eye catcher zal Helanthium bolivius gaan zijn rechts wat meer voorin. Verder beplanting afgemaakt met E. parviflorus, links voorin onderbroken door de scape en Helanthium tennelum, voorin en naar achter lopend in het midden en weer terug (met de scape mee als het ware). Qua vorm wil ik er een soort V vorm uit gaan halen achterin. De Pistia stratiotes hebben hun bladeren bijna helemaal uit gevouwen en gaan de nodige beschutting leveren aan mijn visbestand.

Qua verlichtingsduur hanteer ik hier nu 6h 80% intensiteit met 30 min zonsop en ondergang. Deze verlichting is sterker dan die in mijn 60x30x30 en is regelbaar in lichtsterkte, wat natuurlijk een mooi voordeel is. Ook in deze bak hoop ik uiteindelijk te kunnen bouwen naar 8h verlichtingsduur, in hoevere dat op 80% blijft valt te bezien.

Ook weer 0-3 mm brekerszand gebruikt.

Qua voeding heb ik ook hier links en rechts achterin kleibolletjes gedrukt en wil ik vandaag gaan starten met plantenvoeding. Voor nu zal dat 0,3 ml profito betekenen per dag.

Ook in deze bak hetzelfde regime in waterverversing als in de 60x30x30.

Qua vissenbestand:
- Koppel Apistogramma agassizii. Heb ik al in een opvangbakje zitten en doen het erg goed.
- 50 Hyphessobrycon pulchripinnis
- Garnalen nog te bepalen.
- Slakken. Eerste 2 al gespot, meegelift vanuit de planten.

Ook deze bak zal ik gaan houden op 40/60 of 50/50 osmose/leidingwater zodra ik mijn osmose apparaat binnen heb.

Voor nu weer ff genoeg, later wat foto's ?.

Gr. Ed
 
Mooie start ed! Een kleine opmerking over je voorgenomen visbestand: zijn 50 tetra"s niet een beetje te veel van het goede? Op 80 cm zou ik eerder denken aan een groep van 15 tot 20. Ik ben benieuwd naar de foto's
 
Mooie start ed! Een kleine opmerking over je voorgenomen visbestand: zijn 50 tetra"s niet een beetje te veel van het goede? Op 80 cm zou ik eerder denken aan een groep van 15 tot 20. Ik ben benieuwd naar de foto's
Dat wilde ik ook al zeggen. Citroentetra's zijn sowieso aan de grote kant en ze komen beter tot hun recht in de grotere bakken, ik zou er niet meer dan 15 in houden. 50 is sowieso veel te veel en zou eerder iets voor 150cm zijn.
 
Jullie hebben hier zeker een punt ja ?, 50 gaat hem zeker niet worden nee. Weet niet waar ik was met deze gedachte ??. Dit aantal gaat drastisch naar beneden naar 20.

Bedankt voor het op scherp zetten ?.

Gr. Ed
 
Dan wordt eigenlijk de koperzalmjes misschien wel wat intressanter. Maar ook dan geen 50! Ik laat nog ff mijn gedachte er over gaan.
 
Ja ook Koperzalmen zitten rond de 5cm. Tetra's die iets kleiner zijn zijn de P. innesi (neon) of de P. simulans (valse neon). Maar meer dan 20 wordt het denk niet in een rio125. Zit bij mijn rio180 al dat ik 15-20 roodneuszalmen wil al aan de max. En ik heb er geen ervaring met garnalen maar gaan die wel samen met de Apistogramma's?
 
Ja ook Koperzalmen zitten rond de 5cm. Tetra's die iets kleiner zijn zijn de P. innesi (neon) of de P. simulans (valse neon). Maar meer dan 20 wordt het denk niet in een rio125. Zit bij mijn rio180 al dat ik 15-20 roodneuszalmen wil al aan de max. En ik heb er geen ervaring met garnalen maar gaan die wel samen met de Apistogramma's?
Wat betreft de garnalen, dat komt wel goed. Ja er zal wel eens een jong garnaaltje sneuvelen maar meer niet. Als er maar voldoende schuilplekken zijn.
 
Ook voor dit bakkie een kleine update.

Deze loopt bijna gelijkwaardig als de 60x30x30.

Ook hier bloemknoppen en boven water blad verwijderd van de tenellum en veel bruikbare plantjes vanuit de bloemknoppen weer gepland. Was een gepriegel, maar gaat zeker de moeite waard zijn.

Aan deze bak voeg ik 3 ml profito toe de laatste 4 dgn en 650 ml aquarium water uit mijn opvangbakje vanaf vandaag.

Qua garnalen die ik bij mijn visbestand zou willen zat ik te denken aan citroen garnalen.

Ook hier even een paar foto's:
20200715_192640.jpg
20200714_160645.jpg
Foto gister genomen van de Pistia met uitlopers.

Gr. Ed
 
Gaaf om te zien, vooral de uitloper! Citroentjes zullen zeker niet misstaan in de bak!
 
En ook deze bak nog maar ff. Deze loopt qua waterverversing gelijk met de 60x30x30. Qua plantenvoeding voeg ik hier 3 ml toe.

Planten groeien hier ook mooi. Of de Pistia een blijvertje is op termijn weet ik niet. Wortels vind ik prachtig, alleen de grote vind ik niet echt in verhouding. Ik kijk het nog ff aan.
De Helanthium bolivius vind ik een pareltje in deze bak.
20200722_171639.jpg

Maar ook de Echinodorus altberger begint zijn pracht te laten zien.
20200722_171658.jpg


Qua belichtingsduur zou ik ook hier binnenkort 30 min erbij kunnen zetten. Maar het is ook mogelijk dat ik nog wat ga spelen met de lichtintensiteit, bv 5% erbij.

De meegelifte slakken hebben het enorm naar hun zin.
20200722_171710.jpg


Nog even een totaaltje:
20200722_171628.jpg


Weer even genoeg voor nu,

Gr. Ed
 
Mooi bakje hoor. De planten zullen over een tijdje wel de hoogte in gaan.

Een Z-A drijvertje met wat minder lange wortels is Salvina natans/minima. Kroosvaren (Azolla caroliniana) kan ook.
 
Die Helanthium is inderdaad een leukerd. Bak staat er netjes bij!
 
Ook hier een waterwissel gedaan. Geen alggroei gespot hier. NO2 is 0 mg/l, hier heeft de Pistia mee te maken, met zijn wortelgestel neemt hij zeer snel stoffen op uit het water. Ik verwacht hier geen NO2 piek meer, maar zal absoluut nog testen de komende week.

EC voor waterwissel was 824, na waterwissel 719, 14 ltr Osmose water toegevoegd. PH is 6,8 momenteel, 0,2 lager dan mijn 60x30x30. Dit komt door het grote stuk Eucalyptus hout wat hier in zit, deze heeft een pH verlagende werking op je water. Draait verder mooi.

Ook hier binnenkort wel weer wat foto's.

Gr. Ed
 
De eerste visjes zitten er in. Nitriet 0 en nitraat 10 mg/l. Fosfaat nog niet kunnen meten, maar zal vast al wat inzitten omdat ik nagenoeg elke dag aquariumwater heb toegevoegd vanuit mijn opvangbakje bij een waterwissel maar ook op andere dagen dat ik niet gewisseld had. Ik heb heel sterk het vermoeden dat mijn Pistia's behoorlijk hebben meegedragen aan mijn Nitriet en Nitraat waarde. Heb ze nu ook tijdelijk in mijn 60x30x30 zitten, omdat deze in een kleine piek zit momenteel.

Visbestand nu:
Apistogramma Agassizii m/v die al een aantal weken in mijn opvangbakje zaten en 2 Hasemania nana. Deze kwamen nog oorspronkelijk uit de garnalenbak van mijn vrouw, gingen naar het bakje van mijn zoon en mogen nu hun resterende leven slijten in deze bak. Ze gaan inmiddels wel naar de 3,5 jr.

Op dit moment 20/80 Osmose/leidingwater wat ik rustig afbouw naar mijn target 40/60 of 50/50. Voordeel van 20/80 nu is dat het verschil niet zo heel groot was tussen opvanbakje en deze bak.

Temp is 23,5 graden en voeg nog steeds 3 ml profito toe, naast de 2 kleibolletjes bij de Echino's achterin en 2 pillen van tuinkabouter, 1 o.a. bij de Helanthium vesuvius "bolivianum".

Ben wel van plan over te stappen naar een andere drijver Salvinia minima. In verhouding lijkt me dit beter, alhoewel die wortels van de Pistia ?.

Nu nog ff wat foto's:
20200726_153129.jpg

20200726_153136.jpg20200726_153146.jpg

Gr. Ed
 
Nog wel ff leuk detailtje, zo zag de bak er 2 mnd geleden uit bij mijn broer ?.

20200614_153409.jpg


Gr. Ed
 
Wereld van verschil :eek: Stuk beter zo. Prachtige apisto's! Hier destijds ook eenzelfde koppeltje gehad
 
Was ook helemaal weg van deze Apisto's. Kon ze ook niet laten zitten bij de lfs ff ruim 2 wkn geleden.
 
Ongelooflijk hoe een bakje zich in 2,5 week kan ontwikkelen. Hij doet het zeer goed. EC gister gemeten was 635, dit kan nog iets lager. Wil ik in de komende weken gaan bereiken.

De Apisto's doen het ook geweldig, scharrelen lekker samen door de bak heen.

De Pistia maakt in verhouding tot de moederplanten kleiner blijvende planten aan, wortels blijven verhoudingsgewijs nog wel hetzelfde. In ieder geval een aanrader voor net opgezette bakken, omdat deze plant in staat is grote hoeveelheden NH4, NO2 en NO3 op te nemen in zeer korte tijd en hierdoor snel een balans creeert.

Voor de bak heb ik 20 Neocaridina geel high grade backstripe garnalen besteld en ook 7 oranje posthoornslakjes. Ook deze komen do binnen en laat ik een paar uur wennen volgens de de druppel methode.

Misschien volgende week en anders later zal ik de laatste visjes voor deze bak gaan halen. 20 Hyphessobrycon pulchripinnis.

Als laatste nog wat foto's:
20200803_165425.jpg

20200803_165429.jpg

20200803_165437.jpg


Gr. Ed
 
Mooi hoor Ed maar is de combi garnalen met Apisto s niet gewaagd?
 
Mooi hoor Ed maar is de combi garnalen met Apisto s niet gewaagd?
Kan idd een gewaagde combi zijn. Garnalen moeten in ieder geval redelijk aan de maat zijn. Mochten de garnalen voor nageslacht gaan zorgen dan zullen er zeker wel wat verdwijnen, maar dat is niet anders. Er zijn ook genoeg voorbeelden dat het goed gaat. Ook belangrijk is genoeg schuil mogelijkheden.
 
Mooie bak hoor. Met deze apisto"s heb ik ook vuurgarnalen gehad maar ze waren in een mum van tijd verdwenen.
 
Mooi hoor Ed maar is de combi garnalen met Apisto s niet gewaagd?
hier gaan A. Borelli en gele garnalen goed samen
hun aantal neemt toe vlot toe

in men andere bak met blauwe acaras zitten er niet veel meer in:rolleyes:
 
Het is aankijken idd, maar heb wel goede hoop dat het goed gaat.

Blauwe acara is natuurlijk wel een wat grotere soort, prachtige vis ook.

Mijn agassizii man is rond de 6 cm en vrouw is 4 cm, bekjes zijn vrij klein.

Gr. Ed
 
Erg gaaf! Verlichting inderdaad maar zo weinig of? Geeft wel een mooie sfeer
 

Terug
Bovenaan