80x80x30 roofvissen/schildpadden bak+sump


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,146
Locatie
Rotterdam
Screenshot 2021-08-25 at 15.22.34.png

zou dit werken?
heeft iemand nog tips of advies?

En moet er een airpump bij het biologische media?
En moet er uv licht bij het biologische media? Of is dit voor zeebakken?

Ik las dat de pomp voor de uitvoer 6x de inhoud moet zijn van de bak. Echter weet ik niet over welke bak dit gaat de sump of het aquarium zelf. Iemand enig idee hoe ik kan uitrekenen wat de uitvoer per uur moet zijn? En zou ik bijvoorbeeld hier de fluval fx aan kunnen verbinden ipv een pomp voor uitvoer.
De sump is 80x45hoog en 35breed.
 
Zou geen luchtuitlaat onder je filtermedia doen, die raakt verstopt en je kan er nooit meer bij, zowiezo zie ik het nut niet van een luchthevel in een bioloog, tenzij je bewegend bed filtermedia gebruikt
 
Zelfde geld voor je heater, daar moet je vrij makkelijk bij kunnen dus niet ergens onder bouwen/stoppen, wij hebben de heaters bij de inlaat van het bioloog
 
Zelfde geld voor je heater, daar moet je vrij makkelijk bij kunnen dus niet ergens onder bouwen/stoppen, wij hebben de heaters bij de inlaat van het bioloog
zou je een foto kunnen sturen van hoe jij het hebt gedaan of een link naar forum als dat er is?
Ik wou idd bewegend bio filter media gebruiken met een airpomp. Ik hoorde dat dit super werkt en verschonen van de sump minimaal maakt. (op de spons en sok na dan)
Als je de spons niet op de bodem zou plaatsen maar wel in die zelfde plek maar hoger is dat dan wel goed?
 
Laatst bewerkt:
Onze sump, rechts de inlaat waar 2 heaters en een uv-lamp (op timer) in zitten) Wat ikzelf wel heel handig vind is dat mijn partner er verlichting boven heeft gemaakt, werkt vele malen beter
 

Bijlagen

  • nieuwe-vloer_001_02.JPG
    nieuwe-vloer_001_02.JPG
    124.5 KB · Weergaven: 147
Zo bouw je een sump/bioloog op


De overdaad aan filtermedia moet je ff weg denken maar je snapt het idee.

Qua pomp is denk ik “gewoon” 1,5-2x inhoud (bioloog+aquarium) ook voor jou voldoende.

Zeker met een bioloog zijn luchtpompen overbodig gezien je al best veel GASuitwisseling hebt
 
schildpadden stinken wel maar als je het goed onderhoud niet nee. Ik ga van 12 bakken naar 3. Dus voor mijn gevoel voelt het alsof ik alle tijd heb, sinds ik maar 1 bak hoef te onderhouden ipv 10. Dus gaan stinken zullen ze niet.
 
Zo bouw je een sump/bioloog op


De overdaad aan filtermedia moet je ff weg denken maar je snapt het idee.

Qua pomp is denk ik “gewoon” 1,5-2x inhoud (bioloog+aquarium) ook voor jou voldoende.

Zeker met een bioloog zijn luchtpompen overbodig gezien je al best veel GASuitwisseling hebt

super bedankt. ik zat al de hele dag te zoeken op youtube maar dit filmpje is super helder.
Ik snap alleen de laatste 2 afdelingen niet. De ene laatste wordt het terug de bak in gepompt ? waar is de laatste dan voor?
of zijn het 2 pompen naar boven in beide bakken?
 
super bedankt. ik zat al de hele dag te zoeken op youtube maar dit filmpje is super helder.
Ik snap alleen de laatste 2 afdelingen niet. De ene laatste wordt het terug de bak in gepompt ? waar is de laatste dan voor?
of zijn het 2 pompen naar boven in beide bakken?
Nee de kleine pomp is voor de UVC.
De opvoerpompen staan in het laatste vak verstopt achter het net met keramische buisjes
 
Vandaag wordt de dag... Heb helaas een erg schuinhuis dus had wat vertraging daardoor.
Maar als het lukt ga ik hem vandaag vullen.
 
hey ik heb wat hulp nodig. Het ziet eruit alsof alles werkt. Echter als ik de pomp op pauze zet stroomt al het water de sump in. Hoe voorkom ik dit?
 

Bijlagen

  • Screenshot 2021-10-24 at 18.50.52.png
    Screenshot 2021-10-24 at 18.50.52.png
    1.5 MB · Weergaven: 113
  • Screenshot 2021-10-24 at 18.50.57.png
    Screenshot 2021-10-24 at 18.50.57.png
    1.4 MB · Weergaven: 109
  • Screenshot 2021-10-24 at 18.51.47.png
    Screenshot 2021-10-24 at 18.51.47.png
    1.3 MB · Weergaven: 107
hey ik heb wat hulp nodig. Het ziet eruit alsof alles werkt. Echter als ik de pomp op pauze zet stroomt al het water de sump in. Hoe voorkom ik dit?
Komt door de zwaartekracht dan loopt je leiding leeg in de sump, en met wat pech creëer je een hevelwerking en zuigtie je bak leeg
 
Of net onder de normale waterlijn een gaatje maken in je leidingen, als het water dan zakt beginnen de leidingen lucht te zuigen en stopt de hevelwerking.
 
Of net onder de normale waterlijn een gaatje maken in je leidingen, als het water dan zakt beginnen de leidingen lucht te zuigen en stopt de hevelwerking.
ja dat had ik ook gelezen, maar ik las dat ik dat bij de sump moest doen dan. Klopt dat of moet het bij de uitvoer echt in het aquarium? Tweede leek mij logischer, eerste las ik.
 
Mijn bewegend bed van k1, beweegt niet.... Wat kan ik daaraan doen?
Zitten 2 luchtpompen in.
 
Er moet idd een biofilm in groeien om wat massa te hebben inderdaad, maar zinken zullen ze nooit echt
ja dat bedoelde ik. Ik haal microbe lift bed filter. Dit gooi ik er dan iedere dag bij komende maand? of gooi ik alles erin in 1x ?
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan