90 graden knietjes


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Goede morgen,

Ik heb twee weken gelelden een nieuwe spraybar gemaakt.
Ik heb deze op mijn eheim pro 3e aangesloten dmv 16 mm pvc en 3 knietjes van 90 graden.
Voorheen gebruikte ik de originele van eheim waar zo'n bocht in zit en die met een stuk dikke siliconen slang op de spraybar vast gemaakt.
Ik heb het idee dat die manier veel minder weerstand geeft en dus mijn pomp veel harder gaat.
Nu ik de knietjes heb gebruikt gaat het naar mijn idee minder hard.
Is dit een logische verklaring of zouden de knietjes niet zoveel weerstand kunnen geven ze zijn 16 mm?
 
Klopt, je had beter meerdere 45* bochten kunnen gebruiken of de grotere getrokken 90*. Is de binnengaat dezelfde als van je slangen?
 
Ik heb net de originele groene getrokken bocht van eheim die bij mijn filter zat er op gezet.
Deze is inwendig groter dan de 16 mm pvc, maar heb het idee dat er nog weinig porrie in zit.
Ik heb vorige week wel mijn filter schoon gemaakt(eheim pro 3e 600t)
Deze heb ik net zoals de pound guru ingedeeld dus onderin 2 sponzen, grof en fijn en daarop het filter vlies.
De grove en fijne spons(blauw) waren erg smerig ik heb ze uitgespoeld onder de kraan.
Kan het zijn dat dat niet goed gedaan is of kan ik ze beter vervangen?
Of heeft iemand een beter idee om ze schoon te maken?
 
Ja, had hem er zelfs uitgehaald, maar dan krijg je hem slecht op gang zonder de knop te gebruiken.
 
is je flow nu minder dan 2 weken geleden (voordat je hem schoonmaakte zeg maar?
 
Nee dat niet.
Ik ging hem schoonmaken omdat de flow minder werd.
 
Ah oke, ik zit dus net een weekje of 2 aan de sponzen, bij mij lijkt de stroming ook minder door de sponzen ten op zichte van de standaard eheim setup.
Wel maak ik gebruik van de Eheim installatieset (daar zitten ook haakse bochten in) en volgens mij vrij grote gaten.
Ik denk dat de standaard eheim spraybar minder weerstand geeft door de ronde bocht, lijkt me veel beter dan de haakse bochten.
Tevens laten kleine gaatjes het water verder spuiten
 
eheim pro 3e 600t

De niet stabiele flow (en/of flow indicatie) van de e serie is een redelijk veel voorkomend fenomeen. Is het zo dat je niet alle ledjes meer haalt qua stroming, waarbij dit eerst wel was? Typisch Eheim dingetje, zou dat dan kunnen zijn, heel herkenbaar.......
 
Je kan deze eheim op automatisch zetten dan regelt hij de flow zelf, maar als je hem handmatig zet kun je zelf dmv de plus en min knopjes de snelheid regelen, maar dan branden er geen ledjes.
 
Erik heb je het probleem al gevonden waarom hij minder geeft.
Ik heb er zelf ook last van.
Toen hij nieuw was blaasde hij de planten omver nu is dat zeker niet meer het geval.
Ik zag net op youtube dat er op de pompkop een klepje zit die je kan openklikken.
Mischien moet je dat er is vanaf halen en kijken of daar vuil zit ofzo.
 
Bij mij zat er dus inderdaad vuil in dat kanaal bij dat klepje.
Loopt weer als een kogel nu
 
Welk klepje bedoel je Fred?
Heb je een foto of zoiets, klink interessant.
 
partnummer: 7211568
 

Bijlagen

  • 2271-2275_Prof_4.pdf
    377.5 KB · Weergaven: 94
Slangen eens in de zoveel tijd even raggen. Bij mij liep de jbl e902 flink terug terwijl ik vorige week had onderhouden.
Slangen geragged en het ging weer. Heel veel gunk in de slangen wel
 
Fred,

ik heb een pro 3e 600t die kop is anders en heeft niet dat klepje.
 
Ah das jammer, bij mij is het een soort stop waarmee je de pers van de pomp goed kan schoonraggen.
Heb je al zoals hier al eerder vermeld de slangen goed schoongeragd, dat scheelt bij mij echt de wereld
 

Terug
Bovenaan