90 liter van Esthersvisjes


Esthersvisjes

Well-known member
Lid geworden
14 augustus 2016
Berichten
1,843
Op 18 juni heb ik na 25 mijn aquariumhobby weer opgepakt, met een Dennerle Scaper's Tank van 50L. Dit vond mijn man goed na het 25 jaar te hebben tegengehouden en we in mei ergens een kleine Dennerle zagen staan. Dit vond hij mooi! :D
Ik heb een aantal weken ingelezen, bakken vergeleken en uiteindelijk gekozen voor deze bak, omdat ik altijd al de voorkeur had voor een 'diepe' bak, dus niet hoog, maar het mooie diepteeffect dus. Het liefst zou ik er een op maat laten maken, maar dit is al een grote overwinning.
Mijn dochter wilde graag blauwoogjes (Aplocheilichthys normani) en daar heb ik uiteindelijk ook voor gekozen.
Omdat de visjes uit West-Afrika komen heb ik gekozen voor zoveel mogelijk Afrikaanse planten. Ik heb ergens een lijstje met wat erin is gegaan, maar dat zal ik later vermelden, moet ik even opzoeken. In ieder geval een mooi grote Anubias en wat er niet in hoort is de vallisneria, maar die heb ik gebruikt als opvulling voor de hoogte.
Ik wilde veel planten en dat kwam ook goed uit voor de blauwoogjes, die houden daar ook van volgens alle informatie die ik op internet vond. (Vandaar dat ik me hier aangemeld heb, ik kwam elke keer op deze site terecht.)
Alvast een foto, van net na het inrichten, alles is nog wazig.
18-6-2016-forum.jpg

Ik heb een Scaper's Light en pomp ook van Dennerle erbij. Een soort voedingsbodem uit een bakje en daarop filterzand als bodem.
De planten zijn er diagonaal ingezet. Ik heb op Youtube filmpjes gekeken van riviertjes en daarop besloten om de planten als een soort hoog muurtje neer te zetten, alles door elkaar en stukken 'kale bodem' te houden, om het er zo natuurlijk mogelijk uit te laten zien.
Oja, er zit natuurlijk ook verwarming in, de temperatuur is 24 graden.
 
Jij bent snel C�dric!
Ik heb nog veel meer foto's en verhalen van de afgelopen weken, maar dat komt nog wel de komende dagen.
In ieder geval nog eentje van nu net, hij staat bijna 2 maanden.

15-8-2016--forum.jpg
 
Esther,

Een mooi goed beplante aquarium.

Je hebt duidelijk groene vingers.

Het lijkt of je maar 2 tot 3 cm laag zand hebt gebruikt.

Zo ja, dan is dit te weinig voor je plantenwortels.

Succes ermee.
 
Dank jullie wel!

Klopt Henk, vooraan is het dun, maar verder naar achteren wordt het dikker en kom ik aan de 6 cm.
 
Het zijn hele mooie bakken. Ook het formaat is leuk. Bijna net zo diep als breed.
Planten zijn goed gegroeid zo te zien.
 
Mooi ingericht en weet je welke plant er direct naast het hout staat met de wat ronde bladeren zeg maar?
 
Wow, dank jullie wel voor alle complimenten! :smitten:

Even een lijst van alle planten, op eentje na, die stond niet op de bon, kreeg ik er als cadeautje bij, maar ik weet dus niet wat het is. Het gaat om het kleine plantje rechts vooraan, die vallisneria-achtige, behalve dan dat het blad kort is een een verbreding heeft aan het uiteinde, als een lepel.

Anubias heterophyla big
cabomba/el densa
vallisneria spiralis
nymphoides sp green (dat is diegene aan de linkerkant met het ronde, groene blad)
aponogeton madag(askar denk ik)
 
Foto's ergens aan het eind van de indraaiperiode, op 29 juni. Voor- en zijaanzicht.
Oh, voordat ik ging inrichten heb ik zwarte folie op de achterkant en rechter zijkant geplakt, vergat ik te melden. Dit omdat het bakje in de keuken staat en de kast eigenlijk mijn 'administratie' (grote berg zooi) herbergde. Nu kan mijn agenda er nog naast liggen zonder dat het voor de vissen of uitzicht storend is. Plus dat er dus ook een kastwand naast zit.
Toen ik de planten erin had gezet verdween het hout uit het zicht, dus heb ik na een paar dagen nog meer hout gekocht en erbij gezet. Sommige stukken bleven drijven, ik heb gewoon gewacht tot ze naar beneden zonken en het toen een plek gegeven.

29-6-2016-002-forum.jpg


29-6-2016-005-forum.jpg
 
Op 2 juli gingen de eerste vissen erin, 7 Blauwoogjes, Aplocheilichthys normani. Ik wilde zelf eigenlijk Endlers, man en zoon vonden het allemaal wel best. Dochter hield vast aan de Blauwoogjes. Ik wilde graag E. annulatus erbij, maar we beginnen met deze. Voorzichtig opbouwen tenslotte.
Ongeveer na een week was er een visje verdwenen. Het viel op dat er eentje heel erg paniekerig was steeds en we vonden er later een achter het aquarium. Ik denk dat het dus het paniekvisje was. Het was wel heel zielig om het beestje te zien liggen... ;(

2-7-2016-014-forum.jpg
 
Wat opviel was dat de visjes zo angstig zijn. Dat viel wel een beetje tegen, meestal was (en is er nog steeds) geen vis te zien als je de keuken inloopt. Maar ja, een andere plek is er niet, geen dressoir o.i.d. in de huiskamer om het aquarium daarop te zetten.

Qua voer krijgen ze de ene dag droogvoer, volgens de winkel eten ze dat goed en dat blijkt ook zo te zijn. De andere dag geef ik ze rode cyclops, wat ze veel lekkerder vinden, gezien het enthousiasme bij het voeren.

Op een gegeven moment zag ik steeds stukjes plant drijven. Die viste ik uit de bak, maar blijkbaar was er toch iets wat vooral de vallisneria en de cabomba afknaagt in de bak. Op een gegeven moment zag ik een soort nestje in de vallisneria aan de linkerkant en toen ik beter keek zag ik een soort wormpje bewegen. Getver. Ik heb het bewuste blaadje uit de bak geknipt en er zat inderdaad een beestje in het nest.

Voor de vakantie had ik geregeld dat iemand elke dag de vissen eten zou geven. Hij kwam toch al voor de kat, dus 7 kleine visjes konden er nog wel bij. Hij heeft vroeger ook een aquarium gehad, dus uitleg etc. ging zonder problemen.
Toen we weg waren hoorden we na 2 dagen dat die persoon in het ziekenhuis terecht was gekomen, dus moesten we vervanging regelen voor de zorg. Dat heeft 2 dagen geduurd, dus hebben kat en vissen 1 dag geen eten gehad. Maar alles was verder in orde, ook met degene die in het ziekenhuis terecht kwam, die mocht de volgende dag gelukkig weer naar huis.
Degene die de zorg overnam belde na een week op dat de aardlek eruit lag. Achteraf bleek het huis 4 dagen zonder stroom te hebben gezeten. Geen pomp, geen verwarming en achteraf bleek veel te veel eten voor de vissen.

Toen we terugkwamen ben ik niet meteen naar het aquarium gehold, maar mijn man zei dat de visjes gekrompen waren. Ehh, nou, dan ga je wel snel kijken! Helemaal achterin zag ik wat visjes, maar wat vooral opviel waren de jonge visjes die ineens in het aquarium zaten! Wow! Helaas waren van de grote vissen nog maar 4 in leven, waarvan eentje heel ziek, die zwom alleen maar met haar koppie naar beneden.
De bak was overwoekerd met waterpest, een slakkenexplosie had plaatsgevonden, van 2 slakjes voordat we weggingen naar vele tientallen. De waterpest heb ik gewoon naar achteren gelegd, ik wilde gezien de jonge visjes niet heel veel wegsnoeien. Omdat ik het licht had uitgelaten voor de zekerheid (1x per dag maar iemand in huis en geen timer) waren wel alle algen weg.

De plofbak met jonge visjes achterin:
img_20160805_165512179-forum.jpg


Een paar dagen na thuiskomst zag ik ineens een libellelarve zitten op het hout. Maar toen hij mij zag gluren kroop hij naar de achterkant van het hout en kon ik hem er niet uithalen. Een paar dagen geleden zag ik hem weer en heb ik geprobeerd om hem eruit te hevelen, maar hij hield zich stevig vast en ging aan de onderkant van het hout zitten. Toen heb ik gauw een lange metalen sat�prikker gepakt (bak staat tenslotte in de keuken, haha) en heb ik het beest een tik gegeven. Hij dwarrelde naar beneden en was weg. Maar toen ik weer bij ging vullen was hij blijkbaar opzij gedwarreld, de volgende dag zag ik hem ineens liggen toen ik door de linkerruit keek. Bij de volgende waterverversing heb ik hem eruit geheveld. Inmiddels waren er ook veel minder slakken, die kropen steeds omhoog en dan viste ik ze zo van het glas af. Beetje gemeen, maar het waren er echt veel te veel. Poelslakken, dus ja. Ze gingen als een speer, zeg maar.

Inmiddels zijn we bijna 2 weken thuis, heb ik meerdere malen 10% van het water ververst en zwemmen ze weer rond. De jonkies zijn er ook nog. Hoeveel weet ik niet, want ze laten zich niet goed tellen. De ene keer zie ik er 6 en soms lijken het er 11, of ze zwemmen snel naar de andere kant. Het ene zieke vrouwtje (inmiddels kan ik de geslachten onderscheiden) is weer een beetje opgeknapt. Ze zwemt wel zo goed als recht, een beetje wiebelig, maar ziet er een beetje gekreukeld uit, heeft duidelijk een klap gehad. Totaal dus 2 mannetjes, 2 vrouwtjes en een stel jongen.

Twee jonge blauwoogjes (en links achterin ook nog)
p8156261-forum.jpg


Ik vind het heel leuke visjes, maar jammer dat ze zo schichtig zijn. Ik merk wel dat ze me inmiddels herkennen als degene die over het eten gaat, dus komen ze 's ochtends wel voor de ruit zwemmen. Verder zie je dat vooral als je niet te dicht op de bak gaat gluren. Wat ik dus eigenlijk wel graag doe.
De plannen waren om nog Epiplatys annulatus erbij te doen, maar op dit moment wachten we af. Kijken hoe deze vier het doen, hoe de jongen het doen. Ze lijken happy zo in een bakje alleen voor hun. Het is tenslotte toch een klein aquarium en mijn oude 60x30x30 heb ik niet meer helaas. Daar heb ik nu spijt van! Het liefst zou ik toch een groter aquarium hebben. Het liefst gewoon net zoiets als dit, met een grote diepte, dat is toch wel heel mooi. Als ik het bescheiden hou, dan denk ik aan vierkant, dus dan zou het 60x30x60 worden, zoiets. Of misschien wat hoger, 35 misschien. Dan past het hier nog op de kast en heb je een mooi diep aquarium. Nou ja, blijven dromen kan altijd! :daisy:
 
Fijn dat het weer beter gaat met de visjes.. Misschien dat ze een beetje schrikachtig zijn omdat ze je niet aan zien komen door de folie?
 
Nee, het folie zit rechts, tegen de kastwand, dus ze kunnen me gewoon zien aankomen.
18-6-2016-010-forum.jpg
 
Dank jullie wel!
Ik denk dat het gewoon in de aard van de vissen zit, ze smaken vast heel lekker ofzo, hahaha!
En voor hun aard staan ze op de verkeerde plek, in de keuken, waar natuurlijk een hoop gebeurt.
Misschien wennen ze eraan.

@Guppy5, ja heel leuk, die jonge visjes, was echt een enorme verrassing bij thuiskomst!
 
Kleine update: van de week ontdekte ik een nieuw blauwoogje.

24-8-2016-001-forum.jpg



Voor het maatverschil zie je links nog een ouder jong.

24-8-2016-003-forum.jpg


En twee eitjes in de waterpest! Een ervan was vanochtend helaas verdwenen.

Voor de rest gaat alles zijn gangetje. Behalve dat ik best veel draadalg op mijn anubias heb. Ik ga eens kijken wat ik daar allemaal aan zou kunnen doen. Op met moment ben ik wel het aantal uren met lamp aan aan het verminderen en opletten dat ik niet teveel voer, maar dat heeft niet direct resultaat uiteraard. Ik vind die EI waar ik over gelezen heb interessant klinken, maar ook heel bewerkelijk. Heb ook een gezin met kinderen etc., dus het moet niet al te bewerkelijk worden. Voor nu pluk ik het zoveel mogelijk uit het aquarium tijdens de wekelijkse waterverversingen.

25-8-2016-006-forum.jpg
 
Draadalg kun je makkelijk verwijderen met een satéprikker. Gewoon rondjes draaien en je maakt er een mooie bruine suikerspin van

Voorderest gewoon wat waterverversen en zorgen dat je plantjes lekker kunnen groeien. De ei is heel simpel en juist niet bewerkelijk. Op aquariumbemesting.nl staat een calculator. Vul het aantal liters van je aquarium in en er komt zo een schemat'tje uitgerold. Dan kun je kiezen of je de dosering eenmaal in de week wilt doen of verspreid over de week.

Succes ermee!
 
Leuk trouwens dat we hetzelfde aquarium hebben. Ik vind de ronde hoeken echt geweldig mooi! En je heb je bak mooi ingericht esther. Succes in je gevecht tegen de algen. Ik ben er net een beetje van af.
 
Ja, ik kijk ook heel vaak bij jou en bij andere scaper's tankjes, om te zien hoe die gaan. Echt een leuke bak. Hij zou van mij alleen iets groter mogen. Ik voel het toch als een stapje terug ten opzicht van mijn toch ook al heel erg kleine 60x30x30 van vroeger, maar ja, het is niet anders voor nu. En ervan genieten doe ik toch wel.
En dank je voor je compliment! Die van jou is ook mooi! Vooral de verandering na de invoering van EI is indrukwekkend. Vandaar dat ik er ook eens naar wil kijken. Maar ik merk dat de grote hoeveelheid planten op zich voor rust zorgt in de bak, zowel qua biologisch evenwicht als voor rust bij de vissen die zich lekker kunnen verstoppen als ze willen. (Met als gevolg dat je ze niet zo vaak ziet, haha) Maar het is nu een maand of 2 oud, dus die conclusie is misschien wat voorbarig. We zullen zien!
Ik had ook al foto's en filmpjes gevonden van een 70L scaper's tank prototype, maar die is nog niet in de handel. Ben benieuwd of zoiets er ooit komt.
Maar die tip van je van de satéprikker ga ik zeker uitproberen. :thumbs:
 
Ja de sateprikkers werkten bijzonder goed bij mij. Was een idee van mijn schoonvader (doragon). Dus ga er van uit dat dat bij jou ook zal werken :)

70l scaperstank? Dat klinkt me als muziek in de oren. Kan ik mijn vriendin alvast langzaam laten wennen :p
 
Helaas (nog) niet in de verkoop, er staat wel een filmpje van een 70L prototype op Youtube.
Ik overweeg om zelf een bak te laten maken, laag en diep, maar dat is niet voor nu.
En helaas vond ik het laatste eitje vanmorgen ook niet meer terug. Ben benieuwd wat er met ze gebeurd is. Vind het wel heel jammer, maar op zich, met de jongen die ik nu heb zit ik op minstens 12 vissen en dat is voor deze maat aquarium natuurlijk wel genoeg eigenlijk.
 
Ik kan mijn volwassen blauwoogjes niet meer vinden. Raar toch... Ik snap er niets van. Vanmorgen kwam er nog maar eentje bij de ruit kijken wanneer ze voer zou krijgen, een van de twee vrouwtjes. Omdat mijn kinderen natuurlijk ook naar school moeten rond die tijd heb ik er niet echt op zitten letten. Maar nu zie ik alleen nog maar de jongen rondzwemmen. En twee eitjes zijn verdwenen, de twee andere zitten nog op hun plek. Zo maf dat vissen in zo'n enorm klein bakje dus gewoon totaal kunnen verdwijnen. :stom:
Ik blijf zoeken, het laatste vrouwtje dat ik vanmorgen nog zag kan ik nu ook niet meer vinden.
Ik ga maar eens goed kijken hoe het verder met de jongen en de overgebleven twee eitjes blijft gaan. Is wel spannend zo. Heb het nooit gehad dat er zomaar vissen verdwijnen. :'(
Zou er misschien toch nog een libellenlarve in zitten stiekem? Heb er tenslotte al twee uit de bak gehaald.... Je zou het gaan denken...
 
Inmiddels even een watercheck gedaan, alle waardes in het groen, dus daar zit geen probleem.
Nog even van een afstandje de boel zitten bekijken, maar geen enkele volwassen vis. Wat me opviel de laatste dagen, met voeren, was dat ze heel schrikkerig waren. Heel snel gauw wat eten en verder weer verstoppen zoals ze normaal doen. Maar opvallend schrikkerig en snel. Terwijl ze normaal lekker met elkaar bezig zijn, beetje pronken met mooi opgezette vinnetjes.
 

Terug
Bovenaan