A. Australe samen met andere Aphyosemion ?


M

MissMalawi

Guest
hey iedereen,

Ik heb nu een koppel A Australe in mijn 60cm.
En dit gaat nu al een hele tijd erg goed.

Nu vroeg ik mij af of ik andere Aphyosemion killi's erbij kan houden en zo ja welke?
De bak is flink beplant met stukken hout die mooie schuilplekken cre�eren.

eventueel andere killi's zouden ook leuk zijn, heb al veel killi soorten gehad maar eigenlijk altijd 1 koppel van elke soort in een aquarium.

Als jullie mij aanraden het zo te houden of met een totaal ander vissoort erbij dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt !
 
er zit voor de rest geen enkele andere vis in het aquarium.
Ook geen garnalen niks. Ze zitten met z'n twee�n.
 
Andere Aphysemions kan ook zolang ze niet tot dezelfde groep horen.
 
hoe weet ik tot welke groep ze behoren?
ik heb namelijk een aantal gevonden die mij interessant lijken:
Aphyosemion Decorsi
Aphyosemion Gardneri
Aphyosemion Spoorenbergi
Deze bijvoorbeeld?

Of is er iemand die een beter idee heeft qua killivissen.
Misschien een Nothobranchius soort?
(Hier heb ik echter nog geen ervaring mee, wel met epiplatys soorten)
 
MissMalawi zei:
hoe weet ik tot welke groep ze behoren?
In die link van mij kun je dat terugvinden.

A. australe bijvoorbeeld wordt onder subgenus mesoaphyosemion en calliurum-groep ingedeeld: http://www.aka.org/wak/Ref_Library/Aphy ... strale.htm

MissMalawi zei:
Aphyosemion Gardneri
Tegenwoordig Fundulopanchax gardneri. Dus ook wel een geschikte combi qua kruisingsgevaar. Qua gedrag weet ik niet zeker, Jeffrey vast wel.

MissMalawi zei:
(Hier heb ik echter nog geen ervaring mee, wel met epiplatys soorten)
Daar zitten altijd opties tussen, Epiplatys.
(Chrom)aphyosemion bitaeniatium en bivittatum zijn ook soortjes die wat hoger in de bak rondhangen, kun je misschien als alternatief voor Epiplatys zien.

Vind je dwergklauwkikkertjes niet toevallig wat? Kun je ook gebruiken voor een heel leuk West-Afrika bakje :)

~ Ivo
 
bedankt voor de informatie!
Ben wel erg benieuwd naar het gardneri "temperament".

Sorry dwergklauwkikkers krijg ik de kriebels van, heb echt enorme angst voor kikkers haha.
Dus dat wordt hem echt niet, dan word ik bang van m'n eigen aquarium haha.
 
iemand een mooi ideetje toevallig?
Gardneri zou dat kunnen of iemand die zegt van joh epiplatys ...... zou ik kiezen
Ik hoor het graag.
 
Fundulopanchax zijn wat pittiger, combi gardneri en spoorenbergi weet ik niet of dat wat is. Overigens ken de spoorenbergi niet, maar over het algemeen zijn de vrouwen van Fundulopanchax erg gelijkend (geld overigens voor vrouwen alle killisoorten, zijn vaak niet gemakkelijk tot gewoonweg niet met het oog uit elkaar te houden).

Aphyosemion decorsi heb enkel op een tentoonstelling gezien, maar volgens mij is die niet in de handel, misschien wel aanwezig als je diep in het killi-circuit zit.

Overigens zwemmen Fp. gardneri en A. australe ongeveer op dezelfde hoogte. Geen idee of dat een leuk gezicht is.
 
Ik heb nu in iedergeval de A Australe (koppel)

Aphyosemion Decorsi kan ik krijgen via een kennis :).
Gardneri spreekt me wel erg aan, mijn Australe zwemmen eigenlijk overal en nergens.
Maar als je een leuke tip hebt voor een hele andere soort bijvoorbeeld hoor ik het graag.
 
Of bijvoorbeeld een Nothobranchius soort of is dat helemaal geen goed idee?
(Sorry maar heb met Nothobranchius maar weinig ervaring.
Heb wel een koppel Nothobranchius annectens in een andere bak, maar niet met andere vissen samen.
Deze heb ik echter ook maar tijdelijk omdat ik ze even opvang voor een vriend.
 
Ik heb hier een lijstje met soorten killi's waar ik waarschijnlijk wel aan kan komen (via kennissen etc):

Nothobranchius annectens
Nothobranchius eggersi
Nothobranchius guentheri
Nothobranchius rachovii

Aphyosemion ahli
Aphyosemion Spoorenbergi
Aphyosemion Decorsi kapou

Fundulpuntax gardneri

Aplocheilichthys normani (scholenvisje)

Epiplatys dageti

Pseudepiplatys annulatus


Eventueel idee�n voor andere vissen uit hetzelfde gebied ofzoiets wat geen killi's zijn hoor ik eventueel ook graag :)
 
Als je perse een Notho wil zou ik de guentheri of korthausa doen, is samen met de korthausa niet heel agressief. En kan wel gecombineerd worden met killi's die van zich af kunnen bijten, maar zelf zou ik het niet doen.

Gewoon oppervlakte groepje.
Middenzone koppel/trio.
Scholensoort (een van de kleinere lichtogen).
Een bodemsoortgerichte soort, Scriptaphyosemion ofzo, of de N. korthausau. De gele variant is prachtig.
 
Maar kan ik mijn A australe koppel samen houden met een andere killivissoort ?
Zoals de gardneri of hebben jullie een andere suggestie ?
 
Misschien met de Epiplatys multifasciatus?
Zou dat samen gaan?
 
MissMalawi zei:
Misschien met de Epiplatys multifasciatus?
Zou dat samen gaan?

Ik heb zelf hier de Gardneri en ben dus ook wel benieuwd of die samen gaan met de Multifasciatus.
Maar even op een reactie wachten of die samen kunnen.
Ik had ook al de overweging om de Garneri samen te houden met de Multi maar weet niet of di gaat.
De gardneri zit bij mij hoofdzakelijk op de bodem en in het midden van de bak en amper bovenin.
 
Mijn australes zwemmen overal en nergens haha.
Maar ben benieuwd of iemand ons iets hierover kan vertellen of dit kan.
 
Voor een 60cm bakje zou ik denken aan een groepje Pseudepiplatys annulatus of de Aziatische Aplocheilus blockii.
Andere Epliplatys (en Aplocheilus) soorten worden groter, hebben ook graag meer soortgenoten om zich heen en dan ook meer ruimte nodig. Bakken van minimaal 80cm tot 120cm.
E.dageti's hebben een speelser drukker gedrag, maar andere Epiplatys zijn rustiger en soms schuw van aard. Zijn niet agressief oid naar andere (Killi)vissen. Lust soms wel een klein visje dat in hun bek past, maar welke vis lust dat niet?

Vreedzame Chrom- of Script-Aphyosemion passen goed bij Australe.
Fundulopanchaxen zijn aktiever of worden groot. Sommige zoals Gardneri's kunnen ook zeer druk en onverdraagzaam zijn, zeker met kleine aantallen in te kleine bakjes.
Nothobranchius soortjes lijken mij wel wat agressief en bijterig tegenover andere vissen, maar heb daar geen ervaring mee.
 
Ps: MissMalawi, A.australe kunnen ook met andere rustige en vreedzame vissen, mits ze in de bak passen en niet in de weg zwemmen. Bijv Lichtoogjes, kleine Barbus (Jae bijv), Cory's, Garnalen ed.
Genoeg (drijf)planten en niet te warm water.
 
Ik lees net op diverse sites wel dat de Dageti als ze ouder worden wel onverdraagzaam worden en andere vissen aanvallen.
In hoeverre klopt dit??
 
Valt met de Dageti best mee hoor. Alleen als ze paargedrag etc vertonen worden ze naar andere vissen vrij vervelend.
Mijn dageti's doen weinig kwaad.
 
Zelfs m�t paargedrag vind ik het alleszins meevallen.
Ligt er ook maar net aan hoe we dat roofzuchtige moeten begrijpen... en dat vind je dan weer nergens.
Want, zo is op een eigen manier elke vis roofzuchtig, de ene op levende artemia de ander ook op garnalen en weer een ander op kleine visjes en een Airapaima zelfs of flinke vissen.

~ Ivo
 
Ja dat lees je niet en daar hebben jullie dan weer gelijk in. Nou ja dan maak ik me daar niet zo druk om verder :thumbs:.
 
Niet doen, John.
Dat is uiterlijk vertoon, van zo'n Dageti. Ze zien er uit als Snoeken.
Heb deze vissen al jaren en kan me niet eens herinneren dat ik een scheurtje in hun vinnen heb gezien. Dominant dat wel, maar houdt ze daarom met meer mannen dan twee..
Ze pronken regelmatig die (killi)mannen, met opgezette vinnen en prachtige kleuren maar dat is toch mooi. Mijn Dageti's of andere "snoekjes" zijn nooit agressief tegen andere vissen, ik weet niet wie dat ooit bedacht heeft.. :)
 
hier ook dageti's en australes in 1 bak...nog nooit problemen mee gehad. belangrijk is wel dat er voldoende schuilplekken zijn
 
Welke verhouding van man / vrouw is het beste voor de Dageti's ?
 
MissMalawi zei:
Welke verhouding van man / vrouw is het beste voor de Dageti's ?

Hele goede vraag, ik wil ze morgen gaan halen namelijk.
Ik dacht aan 1 man met 2 vrouwen, maar ja........ :S
Ik ben dus ook erg benieuwd naar het antwoord.
 
mannetjes 1 of 3 of meer...2 levert altijd strijd op (als je al van een echte strijd kunt spreken..), met 3 of meer "verdeelt" de druk zich.
aangezien het "hitsige" visjes zijn, denk er dan ook aan dat er voldoende vrowutjes zijn, zodat ook die druk zich een beetje verdeelt.
zelf heb ik op dit moment 4 vrouwtjes en een stuk of 8 mannetjes (eigen kweek) waarvan er weer 5 weggaan als ze groot genoeg zijn. de vrouwtjes blijven.

ze zijn zoooooo leuk :thumbs:
 
Ik ben het met Jane eens, 'geknok' met 3 beter wordt verdeeld dan met twee. Onderlinge strijd met meerdere mannen is er nu eenmaal. De vraag is of het tot problemen leidt.
Onze killies (A. australe en E. dageti) hebben we in 80cm 2m/4v. En dat gaat met pronken etc., maar zonder schade. We vonden 80cm net wat krap voor 3m/5v bijvoorbeeld.

@MissMalawi: 60cm bak toch? 1m/2v
@John: meterbak? Niks anders in de bovenlaag? 3m/5-6v moet kunnen.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan