Wat is er nieuw

A. Trifasciata

• Onderwerp starter Onderwerp starter Melle001
  • Startdatum Startdatum
M

Melle001

Guest
Wat zijn de werkelijke waterwaarde waar de A. trifasciata in zijn natuurlijke wateren in leeft. En in welke omstandigheden kunnen ze in het aquarium gehouden worden.

Ik vind hier zo veel verschillende informatie over. Dat ik eigenlijk niet meer weet welke temperatuur ze eigenlijk de voorkeur aan geven.

http://www.cichlidenkwekers.nl/apistogramma-trifasciata/
Temperatuur: 26-29 graden.
PH: 5-7
GH: 1-4

http://www.seriouslyfish.com/species/apistogramma-trifasciata/
Temperatuur: 20-25 graden.
PH: 5-7
Hardness: 18-179ppm

http://www.apisto.pl/index.php?opti...a-trifasciata&catid=14:apistogramma&Itemid=31
T: 21-29 C, pH 5.8-7.6

Ik heb mijn aquarium op 25 graden staan, maar zouden ze eigenlijk niet warmer of kouder moeten?

dat betekend dat 26-29 graden behoorlijk aan de hoge kant is.
Dat is wel de temperatuur die op Nederlandse site's het meeste voorkomt.

Onverwarmd, rond de 20-23 graden?
Seizoensinvloeden temperatuur wisselingen van 20 tot 26 graden oid?

Veel Nederlandse sites kijken denk ik niet naar waar de vissen in de natuur leven. Als je daar wel naar kijkt zie je dat ze een stuk zuidelijker leven dan de meeste Apistogramma, dat betekent lagere gemiddelde temperatuur en grotere verschillen. Dus als je inderdaad zo rond de 20-23 gaat zitten dan zit je aardig goed. Ook is het absoluut geen probleem als het een keer 's nachts flink afkoelt en 's zomers flink opwarmt, dit hoeft niet binnen de 20-26 range te blijven, maar mag ook best wel 18-30 zijn, hetzelfde zal je zien in de natuur.

Ook bedankt Markvk voor je antwoord.
Toch wel raar dat de informatie die je vind dus eigenlijk helemaal niet lijkt te kloppen. De onderste (poolse site) zit dan eigenlijk het best in de buurt van wat jullie aangeven.

Dan was ik eerst bang dat ze te koud zouden zitten, maar dan zitten ze eigenlijk te warm vin mijn aquarium ivm de ander vissen.
Ik vind de chinese danio ook leuk, maar die liet ik zitten, omdat die ook koeler moeten zitten. Maar die zouden dus eigenlijk goed gecombineerd kunnen worden met de A. trifasciata.

Dank zet ik de temp in ieder geval terug naar 23 graden.

Zo heel verkeerd is het ook niet, als zo'n site namelijk zegt dat ze tussen 18 en 30 graden Celsius gehouden kunnen worden zijn er altijd mensen die ze constant op 30 zullen houden, en dat houden ze niet lang vol. Door te zeggen dat ze tussen de 20 en 25 gehouden moeten worden zit je in het bereik dat ze lange tijd volhouden. Die uitersten zijn puur om aan te geven dat ze er voor korte duur heel goed tegen kunnen.

Laatst bewerkt:
sommige populaties worden geconfronteerd met winterse temperaturen tot slechts 10 graden C.

Dat is wel heel koud lijkt. En in een aquarium niet na te bootsen.
Ik verlaan de temperatuur tot 24 en ga kijken om een beetje in de seizoenen mee te gaan.

Ga ook mijn andere vissen onder de loep nemen en kijken wat reëel is wat betreft temperatuur schommelingen.

Dank jullie wel voor jullie antwoorden.

Nee dat red je niet en is ook niet nodig, maar geeft wel aan dat je de verwarming wel achterwege kan laten. Prima ook voor de Danio's.
"Verlagen" naar 24 graden C. dus ook tussen haakjes, is nog steeds jaarrond warm voor deze soort.

Misschien dat i jullie ook weten welke van de volgende vissen er het beste bij past.

L 010
Loricardia parva/ simillia
L183
hemiloricaria Castroi

Hemiloricaria parva past er uitstekend bij, combineert aardig met Apistogramma (want verkiest andere typen holen) en is wel aan te komen.

DanIos heb ik nu nog niet. Ik dacht ze niet te nemen ivm de temperatuur.
De meeste andere vissen willen niet zo koud als de danios.
Hoewel de A. Trifasciata dat dus wel waardeert.

Maar die heeft de temperatuur toch graag tussen de 24-30 graden liggen.
Dat is dan niet ideaal in combinatie met de A. Trifasciata? Die eigenlijk koeler zou willen.

Ik haal er nu 2 door elkaar. De hemiloricaria parva en de hemiloricaria Castroi.
De Castroi moet wel warmer zitten. De parva mag inderdaad lager.
De eerste naam hemiloricaria mag ook vervangen worden voor loricaria geloof ik.

Ik wil nog een koppel A. Trifasciata bijhalen, die komen dan op 4 (2m/2v) uit en dan een stuk of 3 van deze.
Daarnaast heb ik de C. Trillineatus, die ook zuidelijker leeft. Die matchen dan goed met de bovenstaande.

Dan alleen nog een mooie scholenvis erbij zoeken. (kan dus ook de danio's worden) maar wil nog wel even rondkijken. Of hebben jullie nog een leuke andere scholenvis?

Ik heb A. trifasciata laatst gekocht, zitten nu rond de 20 graden, laatst was het 18 graden, zonder enige problemen. Ze zitten samen met Nannostomus marilynae die het ook bijzonder goed doet.
In de grote bak zit als scholenvis Nannostomus marginatus, op 21graden, gaat ook super.
Mijn dochter heeft in haar bak (22 graden) sherry barbeeltjes (P. titteya) en 5-streepbarbeeltjes (D. pentazona)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan