Aan te raden techniek


Lucas180692

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2018
Berichten
57
Leeftijd
31
Hallo aquariumfans,

ik ben van plan een juwel rio 350 gezelschapsbak op te starten (mijn eerste aquarium). is er naast de standaard techniek (filter,co2, beluchting, verwarming, verlichting) nog andere aan te raden techniek?
bijvoorbeel een uv-sterilisator.

Ik wil de bak zo veel mogelijk automatiseren met een digitale thermometer en ph-meter. zijn dit soort systemen ook beschikbaar voor de hardheid en andere gifstoffen (nitraten enzo.) of ga je dan heel veel betalen.

graag hoor ik jullie ervaringen over jullie set-up en tips en tricks :)

alvast bedankt,

Lucas
 
Ja die zijn er, en nee die wil je niet betalen xD
Heb hier en daar eens wat voorbij zien komen en dat is duur heel duur, daar kan je met je test setjes niet tegenop testen
 
Ik gebruik om te testen een digitale ph pen van Voltcraft. Verder heeft Hanna wel digitale testers voor bepaalde waarden maar die zijn prijzig en ik denk dat je veel in onze bakken prima met druppeltesten kan meten.
 
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt, maar het belangrijkste is een goed filter, of beter 2 filters, de rest kan je makkelijk door de tijd heen aanschaffen, misschien eens kijken of je afhankelijk van je planten en verdere inrichting een Co2 set nodig hebt.
Er zijn wel meters voor heel veel doeleinden maar dan kom je al gauw aan een kostenplaatje van 600 tot over de 800 euri en mogelijk nog wat zelfbouw voor de aansturing en controle.
 
oke top, dan houd ik het "simpel" ik was bang dat de druppeltestjes vrij onnauwkeurig zouden zijn, maar zoals ik hier lees kan dit meer dan voldoende zijn.

is het een idee om een uv sterillisator achter de hand te houden? zodat bij een parasieten uitbraak ik deze er op kan zetten, maar zodra iedereen weer gezond is ik deze er weer af kan halen? of is dat geen goed plan.
 
is het een idee om een uv sterillisator achter de hand te houden? zodat bij een parasieten uitbraak ik deze er op kan zetten, maar zodra iedereen weer gezond is ik deze er weer af kan halen? of is dat geen goed plan.
Nee hoor niet nodig, hou je geld maar in je zak. De kans is zo minimaal dat dit gebeurd.
 
Als je een parasietenuitbraak oid vreest ga je niet de oorzaak aanpakken. Mischien is dan beter de basis wat stabieler te krijgen door bijvoorbeeld Osmose te gebruiken. Weet je in ieder geval zeker dat in je waterwissels geen rare dingen zitten. Geef meteen toe voor een kleine bak goed te doen maar groter wordt een uitdaging. Zit daar zelf nu mee te puzzellen hoe dit werkbaar te krijgen bij een bak die ongeveer net zo groot als jouw zou moeten worden. Ook op temperatuur brengen ben ik nog niet helemaal uit denk aan een waterkoker oid. heb geen interesse in langzaam voorverwarmen te veel verlies.

succes!
Erik
 
Voor je (onnodig) een hoop geld gaat uitgeven. Lees en bekijk hier zoveel mogelijk. Wat voor bewoners wil je? Wat voor soort bak? Veel of weinig planten? Hoe groot is je beschikbare budget?
Als je een beeld hebt gevormd van wat je wilt dan kun je starten. Raad/advies kun je hier continue vragen en zo bouw je stapje voor stapje je bak op.
Veel plezier!
 

Terug
Bovenaan