Wat is er nieuw

Aan te raden vissen voor een beginner?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Peter Z
  • Startdatum Startdatum
P

Peter Z

Guest
Hallo iedereen,

Mijn vraag is kort en krachtig. Welke vissen raden jullie aan voor een beginner? Het gaat om een tropisch zoetwateraquarium van zo'n 70 liter. Ik heb in het verleden maar lukraak wat vissen gepakt, en dat liep niet goed af! Ik heb me vaak laten ompraten door verkopers en heb sindsdien geleerd kritisch te zijn. Oa heb ik maanvissen en tetra's gehad en die kenden jammer genoeg geen goed einde.

Het moeten een beetje gangbare vissen zijn die op veel plaatsen worden verkocht. Ik woon in een stad met een handjevol dierenwinkels en wat tuincentra.

Waar ik momenteel nog het meeste tegenaanloop is waterchemie en het schoonhouden van de bak. Er drijft bij het verversen altijd enorm veel poep en vuil in mijn aquarium rond, en daarbij zijn mijn waterwaarden niet altijd ok�. Ik ben momenteel aan het leren hoe ik deze dingen aanpak. Laatst had ik een hardheidprobleem en heb al eerder ook een nitrietprobleem gehad.

Maar de vissen die ik heb gekozen zijn nog wat te hoog gegrepen voor me, sommige zijn ook eigenlijk veel te groot. Het is geen verassing dat ik begon met een aquarium van zo'n 26 visjes en dat nu ruim de helft al is uitgestorven.

Wat zijn eenvoudige vissen voor een beginneling die ook goed bij elkaar passen? Voor wat voor visbestand moet ik gaan voor het opdoen van ervaring?

Groet

hallo, je hebt nu nog vissen in je aquarium begrijp ik? zo ja wat voor visjes zijn dat?

Rozan zei:
hallo, je hebt nu nog vissen in je aquarium begrijp ik? zo ja wat voor visjes zijn dat?

Ik heb nu molly's, een paar guppy's, wat algenetertjes (van die kleine oranje, sorry exacte benaming weet ik niet)

En nog een paar andere vissen, waar ik eerder de naam van vroeg. Die vind je in deze thread:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1886693

Het waren er eerst veel meer. Waaronder tetra's. Die zijn allemaal door de circulatiepomp verslinderd. Hier heb ik maatregelen voor genomen en de pomp bevindt zich nu in een ondoordringbare zelfgemaakte kooi met ontzettend fijn gaas waar ze niet door passen.

Daarnaast heb ik ook nog een klein krabje (vampierkrab geloof ik). Maar die zit altijd heel goed verstopt en zie ik amper.

Langzaam begin ik ook kleine slakjes in mijn aquarium te zien.

Omdat bijna al mijn vissen dood zijn, wil ik met een nieuwe start beginnen. De fout die ik heb gemaakt zijn vissen nemen die of te groot zijn of niet bij elkaar passen, en ik wil eenvoudig beginnen puur om ervaring op te kunnen doen voordat ik wat moeilijkere vissen neem.

ik weet even niet hoeveel cm je aquarium is maar zoals ik het nu zie, kan je beter je gouramis eruit halen die zitten te klein tenzij je bak 80 cm is. je mollys zou ik eruit halen je guppen kan je eventueel wel houden, en je vampierkrab moet geloof ik ook op het droge kunnen dus dat is ook niet heel handig. maar ik zou eerst graag je exacte maten willen weten 🙂

Inderdaad, wat zijn de exacte maten?

Eventueel zou je kunnen gaan voor een schooltje van zeg tien stuks neontetra's. Die vul je aan met zes corydoras. Corydoras Panda is een erg leuke en populaire soort. Als dat lekker loopt heb je er veel meer plezier aan. Het zijn absoluut geen lastige vissen.

Is de gewone binnenfilter of bv. Aqua Flow 200 niet voldoende. Waarom zo'n moordzuchtig elektronisch monster in je bak?

Hij heeft het in andere draadjes over 70 liter aquarium. Een externe pomp, welke niet goed werkt, en een aparte stromingspomp waar volgens Peter de vissen door doodgaan.

Vampierkrab? Als in Geosesarma dennerle? Die hebben een landdeel boven water nodig. Als je ze nooit ziet toch eens boven de waterlijn ook zoeken. Geen dieren voor in een tot de nok toe gevuld aquarium.

Hoeveel exemplaren van de soorten die je hebt zijn het?

Misschien kan de TS een foto van de krab posten. Ik heb ook de Vampierkrab gehad en die zie je heel erg weinig in het water en merendeels op het land. In een gewone bak zonder speciale inrichting kun je die beter niet houden.
Bij mij zaten ze heel af en toe in het speciale bakje met water dat in de bak stond.

Foto zou hier handig zijn om je goed kunnen te helpen.

Aan welke vissen had je ook al gedacht?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan