Aanhoudende kaamlaag


Dat zou dan moeten ja, maar dat wordt lastig, slang is dan te kort en ik moet een extra uitsparing in de kap maken.



Slang hou je in de bak, he. onder de kap.

Een extern skimmertje is dan makkelijker.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Slang in de kap houden zou dan kunnen ja, met wat bochtjes naar de andere kant brengen.

Als het nog (te) lang gaat duren haal ik een externe skimmer, die pak je er ook zo weer uit
 
Net wat jij wilt.

Is jouw feestje.
Hangon kan je ook niet kwijt, besef ik nou.
 
Daar verdwijnen de garnalen ook in.
 
Daar verdwijnen de garnalen ook in.
Die heb ik dus wel ja (stuk of 80 nu) dus een skimmer kan dan helemaal niet eigenlijk, of misschien een zeefje er omheen doen?
garnalen zitten wel laag over het algemeen, of ze zitten in de planten.
 
Die heb ik dus wel ja (stuk of 80 nu) dus een skimmer kan dan helemaal niet eigenlijk, of misschien een zeefje er omheen doen?
garnalen zitten wel laag over het algemeen, of ze zitten in de planten.
Onder het buisje zit een sponsje dat garnalen zal opvangen (net als de kaamlaag, kroos ed).
Een of twee keer per dag 15 minuten is zat. Je zou er bij kunnen blijven en in elk geval na afloop het sponsje even controleren.
 
De garnaaltjes komen idd toch niet bij de rotor, en misschien klimmen ze er zelf ook nog wel uit.
 
De garnaaltjes komen idd toch niet bij de rotor, en misschien klimmen ze er zelf ook nog wel uit.
Als hij uit staat wellicht, in elk geval eten zat daar.

Ik zou het wel durven.
 
Hier ook een blijvende kaamlaag, eigenlijk sinds het toevoegen van co2 en de el methode. Ik merk dat de kaamlaag hier erger word op za & zo ( rustdagen el )

Sinds deze week heb ik de jbl skimmer draaien ipv de gewone filterinlaat. Je kunt zelf bepalen hoeveel water die boven en onder aan zuigt. Heb hem nu gewoon continu helft boven helft onder.
Kaamlaag is er nog steeds wel, maar wel een stuk minder. Laat ik hem voor 80% boven draaien dan is de kaamlaag snel weg.


De jbl top clean is naar mij idee een stuk veiliger dan de eheim skimmer. En je hebt geen extra apparatuur in je bak hangen.
 
Hier ook een blijvende kaamlaag, eigenlijk sinds het toevoegen van co2 en de el methode. Ik merk dat de kaamlaag hier erger word op za & zo ( rustdagen el )

Sinds deze week heb ik de jbl skimmer draaien ipv de gewone filterinlaat. Je kunt zelf bepalen hoeveel water die boven en onder aan zuigt. Heb hem nu gewoon continu helft boven helft onder.
Kaamlaag is er nog steeds wel, maar wel een stuk minder. Laat ik hem voor 80% boven draaien dan is de kaamlaag snel weg.


De jbl top clean is naar mij idee een stuk veiliger dan de eheim skimmer. En je hebt geen extra apparatuur in je bak hangen.
Zou je er eens een foto van willen maken? Ik dacht altijd dat die JBL skimmers vrij groot zijn?
 
eigenlijk sinds het toevoegen van co2 en de el methode
In mijn oude bak hanteerde ik ook de EI en Bio Co2, nergens last van gehad.

Misschien ben ik te ongeduldig en trekt de kaamlaag vanzelf weg over een tijdje omdat de bak nog redelijk vers is, maar ik kan me niet herinneren dat het in mijn vorige bakken zo lang heeft aangehouden.

Die Jbl Topclean is een behoorlijk apparaat, plus dat ik dan de aanzuig naar de andere kant van de bak moet verhuizen, en dat doe ik liever niet.
 
Zou je er eens een foto van willen maken? Ik dacht altijd dat die JBL skimmers vrij groot zijn?

Ik kan morgen wel even een foto maken, licht is nu uit :)

Is idd vrij groot, hij is als het ware hol achter, dus erachter zit nog ruimte. Ik heb hem daarom een stukje van de bodem. Kan de 187 er nog achter, en mijn pasgeboren diamantzalmp vind het een mooi verstopplekje.
 
In mijn oude bak hanteerde ik ook de EI en Bio Co2, nergens last van gehad.

Misschien ben ik te ongeduldig en trekt de kaamlaag vanzelf weg over een tijdje omdat de bak nog redelijk vers is, maar ik kan me niet herinneren dat het in mijn vorige bakken zo lang heeft aangehouden.

Die Jbl Topclean is een behoorlijk apparaat, plus dat ik dan de aanzuig naar de andere kant van de bak moet verhuizen, en dat doe ik liever niet.

Idd groot, maar er zitten bij mij wat planten voor dus eigenlijk valt het niet op, en stukje van de bodem, tussen de "behuizing" en de vlotter zit ruimte dus ik zie het als een extra verstopplek. :)
Als je het moet verhuizen is het idd niet echt een optie,
 
Hoe bedoel je dit eigenlijk?

Die groene uitsteeksels, plantenresten gaan er ook niet in, maar blijven ervoor.
Foto 3 zie je boven in wat mini oranje. Das de nieuwe bewoner :)

20190305_010737.jpg
20190305_010612.jpg
20190305_010603.jpg
 
Misschien ben ik te ongeduldig en trekt de kaamlaag vanzelf weg over een tijdje omdat de bak nog redelijk vers is, maar ik kan me niet herinneren dat het in mijn vorige bakken zo lang heeft aangehouden.


Daar sla je de spijker op de kop want geen bak is gelijk dus dat het in het verleden niet gebeurde zegt verder niets eigenlijk;)
 
Heb een 350 skim gebruikt maar over gegaan naar de topclean. Erg tevreden mee en mn betta zit er regelmatig achter, zo ook een aantal andere vissen. Is zwart dus vrij eenvoudig te verbergen achter de planten.

@Patrix Heb een eheim 350 te koop liggen, mocht je willen. Werkt prima, maar wou minder techniek in de bak
 
Die topclean is wel een fors ding ja, maar valt wel mooi in een hoek en in plaats van de originele aanzuig,
Dus je hebt niks extra's in de bak, wel iets wat groter is, dat dan weer wel.
 
Die topclean is wel een fors ding ja, maar valt wel mooi in een hoek en in plaats van de originele aanzuig,
Maar hoe lang/vaak gebruik je een skimmer nou eigenlijk en dan zo'n groot ding dat me aan een binnenfilter laat denken?
De skim350 of ander gelijksoortig model haal je er wel even snel uit.

Keuzes keuzes keuzes :)
 
Maar hoe lang/vaak gebruik je een skimmer nou eigenlijk
In mijn geval zou ik het (nog) niet weten, als de kaamlaag wegtrekt oké, maar als die blijft (om welke reden dan ook) zal er een permanente skimmer in moeten.
Of de reden zien te achterhalen, maar ik loop weer voor op de feiten eerst maar eens afwachten.
 
maar ik loop weer voor op de feiten, eerst maar eens afwachten.
JohnP deelt potjes geduld uit, wel opschieten dan sta je in elk geval achteraan in rij :juggle:
 
Dankjewel voor de foto's. Vind hem nog best groot ogen. Maar wel goed te verbergen.
Nog niet gehad dat er een vis in terecht is gekomen?


Nee geen last van, ook de garnalen niet. Mijn vissen zwemmen dan ook niet aan het oppervlakte, op 4 guppen na.

Wel een soort van springende vlo erin, denk een watervlo haha :) zal wel met plantje meegekomen zijn.

Ik heb de instroom voor boven ook niet helemaal open, dus er is maar een lichte aanzuiging.

Ondanks dat het een groot ding is vind ik hem in mijn bak niet echt opvallen:)
15519008634212803523014175335177.jpg
 
Ik zie de topclean gewoon als 2 in 1. Heb je last van een kaamlaag dan draai je boven helemaal open, is het oppervlakte weer mooi schoon dan draai je hem op de helft of laat je onder meer aan zuigen. :)
 
Nee geen last van, ook de garnalen niet. Mijn vissen zwemmen dan ook niet aan het oppervlakte, op 4 guppen na.

Wel een soort van springende vlo erin, denk een watervlo haha :) zal wel met plantje meegekomen zijn.

Ik heb de instroom voor boven ook niet helemaal open, dus er is maar een lichte aanzuiging.

Ondanks dat het een groot ding is vind ik hem in mijn bak niet echt opvallen:)Bekijk bijlage 269266
Valt ook niet echt zo, en ik denk al helemaal niet al je echt recht voor de bak staat.
 

Terug
Bovenaan