Wat is er nieuw

Aankoopadvies, Jewel Rio 125 of Ferplast Dubai 80?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Weemism
  • Startdatum Startdatum
W

Weemism

Guest
Ik wil over niet al te lange tijd mijn 46 liter nano vervangen door een 120 liter aquarium. Reden voor dit formaat is dat dit het grootste is dat ik kwijt kan op de plek, en op het meubel, waar ik het aquarium wil plaatsen.

Na wat te hebben rondgezocht kwam ik uit bij twee opties, de Ferplast Dubai 80, of de Jewel Rio 125.

Naast een grotendeels identiek ontwerp hebben beide aquaria ook bijna exact dezelfde afmetingen, 81*36*50 voor de Rio 125 en 81*36*51 voor de Dubai 80.

Ook qua leveromvang zijn beide aquaria praktisch gelijk met beide een interne filterpomp, een thermostaatverwarming en T5 verlichting. Wel heeft de Dubai 80 een ingebouwde timer voor de verlichting wat wel handig kan zijn, maar is natuurlijk ook makkelijk een aparte timer voor in te zetten in het geval van de Rio 125.

Voor beide aquaria geldt dat ik het optionele ondermeubel er niet bij wil.

Qua prijzen loopt het nogal uiteen. De prijzen voor de Rio liggen bij de meeste online aanbieders tussen de 145 (Hornbach) tot 175 euro (Pet's Place/Veldhuis), oplopend tot 245 euro (Zooster.nl).

De prijzen voor de Dubai 80 zijn aanzienlijk hoger, van 275 bij Huisdier.nl tot 345 bij BOL oplopend tot 365 bij Zooster.nl voor de zwarte variant (de kleur die ik graag wil).

Vraag is nu of iemand ervaring heeft met (een van) beide aquaria (of wat destijds bij aanschaf jullie overweging is geweest om voor een van deze twee te kiezen). Is er bijvoorbeeld een reden waarom de Dubai zoveel duurder lijkt te zijn, en zijn er nog andere alternatieven van deze grootte die het bekijken waard zijn?

Dank alvast voor jullie hulp!

Ik zou de Ferplast nemen omdat daar de goedkope buizen van Philips in kunnen en omdat er al een tijdklok inzit. Daarnaast is de interne filter los dus je kan zo over op een buitenfilter als je dat wil en bij de Juwel is die gekit.
Ik ben dus van Juwel op de Ferplast overgestapt.

Even een beetje off topic

Is die ingebouwde tijdklok nou ook makkelijk te vervangen als er wat aan mankeert?

Ja, voor ong �25 koop je een nieuwe inbouwtimer voor de Dubai.

Hij draait hier al jaren op de 80cm en de 1 meter. Vanaf 2012 om precies te zijn.
En anders kun je ook tzt een goedkope tijdklok van Action gebruiken voor de bak. Dan zet je de timer op de hele dag aan zeg maar en dan plug je de stekker in de tijdklok die je bij de Action kan kopen voor 2 euri s.

jessicapilon zei:
Ik zou de Ferplast nemen omdat daar de goedkope buizen van Philips in kunnen en omdat er al een tijdklok inzit. Daarnaast is de interne filter los dus je kan zo over op een buitenfilter als je dat wil en bij de Juwel is die gekit.
Ik ben dus van Juwel op de Ferplast overgestapt.

Dank voor je reactie. Ik moet nog even overwegen of de punten die je noemt voor mij de meerprijs waard zijn. Het scheelt 130 euro tussen beide modellen als ik uitga van de laagste prijs die ik op dit moment kan vinden, en daarbij kan ik de Juwel ophalen bij de Hornbach, maar komen bij de goedkoopste aanbieder van de Ferplast daarnaast ook nog verzendkosten.

Hoewel het niet kunnen loshalen van het filter inderdaad wel een groot nadeel is, en m.i. ook onbegrijpelijk vanuit gebruiksgemk, ben ik in principe niet van plan ooit een extern filtersysteem aan te schaffen tenzij daar een belangrijke meerwaarde aan zit, of de meegeleverde pomp niet voldoet. Een ingebouwde timer is wat mij betreft ook geen halszaak, die heb ik hier bij wijze van spreken nog liggen van m'n huidige bak, en kost zoals je zelf ook aangeeft haast niks. Lampen is misschien dan wel een ding, ik begrijp dat in de Juwel dus alleen Juwel lampen passen, en dat die aanzienlijk duurder zijn dan reguliere TL's?

Ik heb nog geen ervaring met TL, (vind het persoonlijk overigens jammer dat dat bij beide bakken LED nog niet de standaard is), maar hoe lang gaan die lampen ongeveer mee uitgaande van 12 uur verlichting per dag? Ofwel, hoe vaak zal ik worden geconfronteerd met de meerprijs van de Juwel lampen en hoeveel is die ongeveer? Ik sluit trouwens ook niet uit dat ik op termijn ga ombouwen naar LED als dat mogelijk is vanwege het lagere verbruik en meer lichtkleurmogelijkheden.

Snap je overwegingen...misschien een mooie bak via marktplaats nog een idee? Kan je aanpassen hoe jij het wilt en bespaart je een flinke smak pleuro's.

Het is overigens niet dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, of eigenlijk niet bereid ben er in te investeren, ook al komt uit m'n post misschien een beetje zo naar voren 🙂.

Ik wil echter wel een goed beredeneerde overweging maken wat ik nodig denk te (gaan) hebben, ook naar aanleiding van wat jullie aangeven, om te voorkomen dat ik onnodig geld spendeer aan zaken die in mijn geval minder relevant zijn.

Voor een paar tientjes prijsverschil maak ik me ook niet zo druk, maar in dit geval gaat het om een redelijk forse meerprijs voor de Ferplast, en dan moet er wel iets tegenover staan dat voor mijn geval relevant is. De los te halen pomp en de timer lijken me dat op het eerste gezicht niet, hoge periodieke extra kosten voor lampen denk ik wel, maar er dan dus ook rekening mee houdende dat ik �berhaupt liefst z.s.m. op LED overstap wat de meerprijs van de Ferplast, om daarmee te besparen op terugkerende kosten voor TL's, het mogelijk minder waard maakt.

De t5 verlichting vervang je pas als ze het gaan begeven. Ze hebben ruim 20000 lichturen als levensduur en lopen nauwelijks in intensiteit terug.
Dus die vervangingskosten zijn ook minimaal.

Dat is dus een levensduur van ongeveer 4,5 jaar bij dagelijks 12 uur lang gebruik. Dan denk ik dat het voordeel van het kunnen gebruiken van goedkopere TL's bij de Ferplast ipv de duurdere Juwel lampen bij de Juwel inderdaad niet zo groot is.

Yep. De huidige generatie tl verlichting gaan lang mee.

peterdenhaag53 zei:
Yep. De huidige generatie tl verlichting gaan lang mee. goedkope ring
De t5 verlichting vervang je pas als ze het gaan begeven. Ze hebben ruim 20000 lichturen als levensduur en lopen nauwelijks in intensiteit terug.

Ik zou de Rio nemen omdat de verlichtig beter is, alhoewel er niet bij staat of het t5 of t8 is.

daarnaast heb je die internet filter van de rio er echt zo uit.. lang plamuur mesje ertussen.. en t is zo los!

Ik heb 2 linker handen en dus lukte het mij niet. Toen ik het probeerde hoorde ik iets kanp zeggen en ben gestopt en heb hem op MP verkocht en ben op de Ferplast over gegaan. Daarin passen ook nogeens de goedkope Philips bouwmarkt buizen.

Tig zei:
Ik zou de Rio nemen omdat de verlichtig beter is, alhoewel er niet bij staat of het t5 of t8 is.
In de Rio 125 gaan inderdaad T8 buizen. Afgaande op de groei is de verlichting, in ieder geval voor de planten, inderdaad een stuk beter dan de LED verlichting die ik in m'n Fluval Edge had.

jessicapilon zei:
[...]
Daarin passen ook nogeens de goedkope Philips bouwmarkt buizen.
Dit was voor mij inderdaad dus nog wel een punt om in de overweging mee te nemen, maar zoals ik hierboven al ergens schreef gaan de lampen, op basis van een levensduur van 20.000 uur, ruim 4,5 jaar mee als je ze dagelijks 12 uur laat branden. De de kwaliteit van het licht neemt gedurende die levensduur dus blijkbaar ook niet af.

De lampen zelf kosten ook niet heel erg veel, bij de Hornbach zag ik ze meen ik staan van 12,50 euro per stuk.

Wat ik ook al in een ander topic schreef is het enige wat me tegenviel aan de Rio het standaard ontbreken van reflectoren, die moet je er los bijkopen voor 8,50 per stuk, en dat de kunststof delen (de kap ed.) minder kwaliteit uitstralen dan wat ik bij de Fluval Edge gewend was. Weet niet hoe dat bij de Dubai is.

Die reflectoren zijn niet interessant. De standaard verlichting boven een Rio is meer dan genoeg zelfs als je kiest voor een plantenbak.

100% meer lichtopbrengst in plaats van nutteloze 'kapverwarming' vind ik op zich wel interessant, zeker als je veel drijvers hebt en veel van het licht daardoor wordt afgevangen.

En anders kan je ervoor kiezen maar ��n lamp te laten zitten zodat het zowel de helft minder stroom kost (is tenslotte toch 56 watt wat anders continu staat te branden), en je een reservelamp hebt waardoor je in totaal 9 jaar vooruit kan met de meegeleverde lampen. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt natuurlijk.

Het is me inmiddels bekend dat er bij meer licht meer bemesting nodig is. We raken ook een beetje off topic denk ik waar het oorspronkelijk ging over de Rio vs de Dubai.

De Rio is inmiddels ook al een tijdje draaiende, dus is niet meer relevant. Dank voor jullie adviezen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan