Aanleg vijver


Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
35
Locatie
Heerlen
Hallo allemaal!

Vorige zomer al plannen gemaakt voor de aanleg van een vijver. Maar wat rugklachten kon ik niet eerder beginnen. Ondertussen weer zo goed al hersteld en dus, met de eerste zonnige dagen, direct begonnen.
1614151407120.png

Oh nee dat was de verkeerde foto ;)

Eerst grof de contouren uitgegraven:
1614151337753.png
1614151353864.png


De maten zijn grofweg 320 cm in de lengte en 240 cm in de breedte. De diepte is zo'n 70-90 cm.
De dag daarna begonnen aan een rand met tegels:
1614151368752.png
1614151384575.png

De kant aan de muur heb ik al afgewerkt met vijverfolie om vocht tegen de muur te voorkomen, denk niet dat de buurman daar blij mee zou zijn geweest :rolleyes:
1614151395864.png


Ik heb EPDM folie besteld evenals een vijverdoek. Naast de vijver staat een esdoorn, wortels ben ik niet tegengekomen, maar voor de zekerheid komt er onder het vijverdoek aan die kant ook nog een worteldoek.

Ik ben van plan om vijveraarde erin te doen en zo veel mogelijk planten in de grond te zetten i.p.v. in bakken. Ik weet dat woekeren een probleem kan worden, dus daar zal ik op moeten letten.
Er komt een pompje met een 'beekloop' aan de kant van de muur, met grassen eromheen. Moet alleen nog even hoe ik dat precies ga maken, maar dat uitzoeken en wat uitproberen vind ik juist leuk.

De vraag welke bewoners erin komen ben ik nog niet uit. Als het aan mij ligt komt er een groep van 20 Chinese Danio's in. Maar mijn vrouw is meer van de fel gekleurde goedvisjes...
Misschien dat iemand ons kan helpen met wat suggesties voor mogelijke bewoners?
 
Misschien handig om op een paar plekken stapstenen te plaatsen, met extra bescherming eronder, zodat je makkelijker je vijver in kunt om je eventueel woekerende planten eruit te halen.
 
Wat een leuk project!

Notropis chrosomus is inderdaad een schitterende vis en prima geschikt voor zo'n vijver. Wat stroming vinden ze wel fijn en het is aan te raden om in ieder geval een deel van de vijver te bedekken met grove kiezels, zodat de eitjes daartussen vallen en niet opgegeten worden.
 
Vandaag de rand afgemaakt en de beekloop gemaakt. Voor de afwerking van de randen gaan we proberen om groene matten van vetplantjes aan te brengen, ben zelf wel nieuwsgierig of dat gaat werken.
Hieronder de laatste foto's:
20210227_172817.jpg

20210227_172855.jpg

20210227_172846.jpg

De flagstones en het hout heb ik er even bijgelegd voor het idee, er komt uiteraard eerst nog vijverfolie etc. en de stenen en kiezels heb ik nog niet.
 
Juist goed opletten dat je geen capillaire werking creƫert aan de randen (met die matjes) Niets is minder leuk dan een vijver die maar niet op niveau wil blijven.
 
Eergisteren en gisteren flink doorgewerkt. Wilde het graag afhebben nu ik het weer drukker ga krijgen met mijn werk deze week.
Nadat ik de EPDM folie in de vijver had aangebracht heb ik hem laten vollopen met water zodat ik de dag erna kon beginnen aan de afwerking. Hierna als eerst de voorkant afgemaakt. Ik was erg tevreden met de uitstraling van de rand. Misschien niet heel strak, maar wij houden juist wel van een natuurlijke uitstraling.
1614757676384.png
1614757703657.png


De dag erna moest ik de rand aan de achterkant maken, waar ik lastig bij kon komen. Uiteindelijk maar in de vijver gaan staan, erg koud! Nadat de vijverrand klaar was kon ik aan de beekloop beginnen. Deze is vrijwel klaar. Ik wacht momenteel nog op de levering van de pomp. Ook heb ik nog een platte steen nodig voor de overloop naar de vijver, deze ga ik vast lijmen of purren met het zeil.
1614757727573.png
1614757745880.png
 
Sinds het vorige bericht heb ik de steen voor de overloop aangebracht met vijverfoam. Na de eerste keer bleek er ergens water te ontsnappen. Ik vermoed op de plaats waar het water van de pomp in de beek terecht kwam, deze zat volgens mij iets boven het vijverzeil dat ik daar al onder de modder had weggewerkt.
Ik heb hier vijverfoam onder gespoten evenals wat extra foam achter de steen bij de overloop. Ondertussen 2 dagen verder met welliswaar wat regen, maar sindsdien bleef het waterniveau op peil.
Verder nog wat mos aangebracht langs de randen, wat hopelijk vroeg of laat gaat ingroeien. En wat gespeeld met stukken hout die ik nog had liggen. Die in de beek ga ik nog verplaatsen denk ik, verder wil ik nog wat moerasplantjes in de beekloop en op de modder tussen de beek en de vijver zetten zodat dat een beetje gaat volgroeien. Ook nog zuurstofplanten (Aardvederkruid) in de vijver gezet. Oh en i.v.m. de jongeste dochter van 1,5 toch maar een tijdelijk rooster over de vijver gelegd voor de zekerheid. Deze heb ik 'op maat' geflext'.
Zoals jullie zien zorgen de modder en de 'vijveraarde' (jongens wat heb ik daar al een spijt van...) voor een 'modderpoel' ik hoop dat het uiteindelijk helder wordt, maar tot dusver niet veel verbetering. Maar misschien moet ik geduldiger zijn. Hier zijn de foto's:
21-03-12_Vijver_02.jpg
21-03-12_Vijver_01.jpg
 
Ziet er top uit. Ik zou nog even geduld hebben ja. Eventueel tijdelijk een filtertje erop om het zweefvuil eruit te filteren
 
Ziet er mooi uit hoor! Vind het hout dat zo in het water 'groeit' een erg leuk accent. Hoe werk je de folieranden verder weg, met planten?

Verstandig om er een rooster op te leggen voor de jongste, nog een paar jaar tot haar A diploma šŸ™‚ Ik heb er zelf wel voor gekozen om een kleinere maat te nemen, een dubbelstaafmat zwart gecoat, zodat ze er ook niet met een voetje in kunnen vallen.
 

Terug
Bovenaan