Aanschaf Discus en aantal


Wolf1976

Well-known member
Lid geworden
10 april 2021
Berichten
78
Leeftijd
48
Beste medeforumleden,

Mijn bak (Juwel Rio 450) draait nu ca 2,5 maand en gaat prima. momenteel een groepje van 10 Tetras en 2 Albino Ancistrus als start.

Nu wil ik een groepje Dicussen als hoofdvissen erin en vroeg mij af of er mensen een bepaalde kweker/winkel in Zuid-holland kunnen aanraden.

Tevens nog even een vraag over het aantal, ik lees regelmatig om een groep van 10 stuks te nemen wat ik vrij veel vindt voor de grote van mijn bak. Zelf dacht ik aan een groepje van een stuk of 4-5 ? Iemand ervaring met mijn grote van bak (Juwel Rio 450 - 151x55x60cm en een goed aantal om te starten?
 
Ik zit te denken aan een groep van min 6 stuks. Misschien max 8 maar denk dat je richting de 6 moet gaan.

Goede kwekers weet ik niet, ik heb daar geen idee. Wellicht dat iemand anders dat weet hier van de Discus kenners.
 
Met welke maat zou je willen beginnen? Dat is denk ik veel belangrijker voor het start aantal.

Nhamunda ben ik zelf tevreden over.
 
Met welke maat zou je willen beginnen? Dat is denk ik veel belangrijker voor het start aantal.

Nhamunda ben ik zelf tevreden over.
Bedankt voor de info, ik denk niet te klein. starten met ca 10-12 cm?
 
Dan zou ik voor een groep van 6 gaan. En daarna kijken hoe het gaat met de groepsdynamiek, dit wil bij 6 vissen soms lastig zijn, vanaf 10 heb je hier veel minder last van, maar dan moet je gewoon minimaal 2 x per week een 75% waterwissel doen. Juwel 450 is netto hoeveel liter? Ga je ze op "leidingwater" houden?

Gelet op het feit dat je 1 pomp hebt draaien, zou ik het op max 6 stuks houden
 
Dan zou ik voor een groep van 6 gaan. En daarna kijken hoe het gaat met de groepsdynamiek, dit wil bij 6 vissen soms lastig zijn, vanaf 10 heb je hier veel minder last van, maar dan moet je gewoon minimaal 2 x per week een 75% waterwissel doen. Juwel 450 is netto hoeveel liter? Ga je ze op "leidingwater" houden?

Gelet op het feit dat je 1 pomp hebt draaien, zou ik het op max 6 stuks houden
KLopt ik gebruik gewoon leidingwater, aantal van 6 lijkt mij een mooi aantal. Ik schat met alle inhoud zoals hout en zand een netto aantal liters van ca 375-400 liter?
 
Zou persoonlijk wel adviseren om er 2 potfilters onder te zetten/ of een bioloog

Ik heb hier nog een Trofis Colisa 1500 draaien met 2 Oase Biomaster 600 filters, en dat draait goed.
(Met 6 volwassen discus kom je met 1 filter gewoon tekort)
2e voordeel van 2 potten, is dat je ze om de beurten kan "schoonmaken" en hierdoor je waterwaarden veel stabieler kunt houden.

Andere optie is een bioloog eronder.
Persoonlijk wil ik niet meer zonder..

Ik denk ook dat een aantal van 7 mooi is, uitselecteren is makkelijker dan er 1 of 2 bijzetten
 

Terug
Bovenaan