Aanschaf en inrichting Juwel Rio 300


J

Joey117

Guest
Beste forumleden,

Na 7 jaar een Juwel rekord 800 te hebben gehad (naar volle tevredenheid) is het nu toch tijd voor iets groters.
Mijn oog is gevallen op een Juwel rio 300 en hier wil ik een mooie gezelschapsbak van maken. Dit aquarium is al veel besproken op het forum, maar hier nogmaals de afmetingen:
121cm x 51cmx 66cm met een bruto inhoud van 350 Liter.

Mijn plan is om het binnenfilter te verwijderen en te vervangen door een extern filter.
Ik twijfel nog tussen een grote JBL e1501 van 1500l/h of tweemaal een JBL e701 van 700 l/h.
Beide is voldoende om 4x het bruto vermogen van het aquarium rond te pompen per uur.
Twee filters geeft wat redundantie, mocht er eentje uitvallen, maar neemt in de kast meer ruimte in beslag.

Voor de inrichting wil ik gebruik maken van het beroemde witte filterzand en ik wil zelf een achterwand van leisteen maken.
Het idee is om een acryl/plexiglas plaat te "betegelen" met dunne leisteen plakken.
Deze plaat kan dan in het aquarium gekit worden, wat mij beter lijkt dan de leisteen rechtstreeks op het aquarium te kitten.

Verder een mooi groot stuk hout en een aantal gemakkelijke planten.
Echinodorus, vallisneria, anubias, cryptocoryne en eleocharis, etc.

Dan de bewoners, ik zit zelf te denken aan het volgende bestand:
20x Zwarte fantoomzalm (hyphessobrycon megalopterus)
10x Puntius Schuberti (gezien op de Vivariumbeurs en ik vond ze meteen erg leuk!)
10x Corycoras (Aeneus of sterbai)

Mijn huidge aquarium draait al lange tijd stabiel op PH 7 en 23C, wat voor al deze vissen moet kunnen volgens verschillende online databases.

Het is een lang verhaal geworden, maar geeft hopelijk wel een goed beeld van mijn plannen.

Graag zou ik hier wat advies/tips krijgen om dit plan wat bij te schaven.
- Welke filter(s) raden jullie aan (1x e1501 of 2x e701)?
- Past het visbestand een beetje bij elkaar?
- Algemene opmerkingen over bovenstaande?

Groeten,
Joey
 

Terug
Bovenaan