Wat is er nieuw

Aanschaf groter aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Vuurgarnaal96
  • Startdatum Startdatum
V

Vuurgarnaal96

Guest
Beste forumleden,

ik heb nu een 60 centimeter bak met 2 stukken kienhout, cryptocrine, anubia, mosbal, javavaren, javamos, vuurgarnalen, zwarte tetra's, diamantzalmen, platy's en corydoras.

Na enkele jaren dit bakje te hebben gehad, wil ik graag een groter aqarium. Ik wil namelijk graag malawicichliden gaan houden. Mijn vraag is nu hoe groot de bak hiervoor moet zijn.
Ik wil eigenlijk niet nieuw kopen, omdat dit erg duur is (of heb ik dit mis?).
Is het verstandig om dan van marktplaats te kopen?

Met vriendelijke groet

Marktplaats kan zeker wel.
Het is wel handig als je weet hoe oud het aquarium is, ook ivm de kitranden dat ze niet helemaal uitgedroogd zijn. Doen de lampen het nog en hoe zit het met de krassen.

last but not least, hij moet uiteraard niet lek zijn dus ff testen door hem gevuld met water te zien! 😀

Hoe oud mag het aqarium dan ongeveer zijn?
En hoe groot moet het aquarium ongeveer zijn voor het houden van malawi's?
Zouden sommige aquariumzaken ook showaquariums die ze in de winkel hebben staan verkopen?

Voor malawi's rond de anderhalve meter.

Botia zei:
Voor malawi's rond de anderhalve meter.

Voor Utaka,s.

M.Buna,s kunnen al in 1 m.Wand bewoners.

Zijn stuk kleiner dan de Utaka,s. voorgrond .

1,5 meter wordt helaas te groot. Dan toch maar kijken naar ander vissenbestand.
De reden dat ik voor malawi's wou gaan, is omdat ik qua inrichting en planten het nooit goed voor elkaar krijg. Verder nog suggesties?

de mbuna's vind ik niet zo mooi :O

Vuurgarnaal96 zei:
De reden dat ik voor malawi's wou gaan, is omdat ik qua inrichting en planten het nooit goed voor elkaar krijg.

Daar zit dus de uitdaging 😉

Met mijn 60 centimeter bak zijn de keuzes beperkt en hierdoor wil ik ook een slagje groter.
Om even terug te komen op de aanschaf van een groter aquarium:
- hoe oud mag een aquarium maximaal zijn?
- en komt het wel eens voor dat aquariumzaken showaquariums verkopen?
- zijn er nog suggesties voor modellen die een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben?

Meer dan 200 zou ik eigenlijk niet willen uitgeven.

Ik zou zelf geen aquarium nemen dat ouder dan 8-10 jaar is, het komt wel eens voor dat aquariumzaken dit doen, maar dat is niet vaak he 😛. Kijk eens op marktplaats, ikzelf had een meterbak plus een filter voor 70 euro.

Van Marktplaats kun je zeker weten een aquarium kopen! Wij hebben twee maanden terug een aquarium met meubel van 160l x 60h x 50d gekocht voor 250�.. Hier zaten ook een potfilter van Eheim en T8 van Dennerle bij. Ik moet toegeven dat het echt een koopje was. De bak is al ruim 20jaar oud en er is helemaal niks mis mee. Deze mensen hadden de bak toentertijd wel helemaal op maat laten maken. Toen we zijn gaan kijken was het aquarium gevuld en zaten er nog een paar vissen bij die we ook over hebben genomen. De bak staat hier nu gevuld en we hebben er absoluut geen spijt van! Het enige wat was: de kleur van het meubel stond ons niet zo zeer aan, dit hebben we opgelost door er een laagje buitenlak op te kwasten.

Wat ik je aanraad:
- Ga niet over ��n nacht ijs, denk goed na over de afmeting die je bak mag hebben en kijk vooral veel en vaak op Marktplaats. Je zult ervan staan te kijken hoeveel mensen van een bak af willen, zelfs bij jou in de buurt.
- Reageer per e-mail of BEL als je een bak heel graag wilt hebben, bieden werkt niet.
- Kijk of je een "compleet" aquarium kunt kopen, met filter en lampen, dat scheelt ook een hoop geld.
- Ga absoluut bij de mensen thuis kijken als de bak nog gevuld is! Het is altijd leuk om met zulke mensen te praten over de hobby en zo kun je kijken of alles wel naar behoren werkt.

De leeftijd van een aquarium maakt vrij weinig uit, als er altijd water in heeft gezeten kan een kitnaad moeilijk uitdrogen (denk ik). Ik zou me eerder zorgen maken over de leeftijd van lampen en het filter. Een verkoper zal je zonder morren de leeftijd van de spullen wel vertellen.

Je andere vragen kan ik weinig antwoord op geven. Voor de verkoop van showaquariums en de prijs/kwaliteit zou je het eens na kunnen vragen bij een LFS dan heb je meteen een antwoord uit de beste hoek.

Hopelijk heb je hier iets aan! Succes ermee!

Hallo,

ten eerste wil ik iedereen hartstikke bedanken voor het meedenken.
Na wat meetwerk kwam ik erachter dat ik een 1 meter aquarium wil.
Een zuid-amerikaanse biotoop met wat grotere planten zoals valisneria spreekt me erg aan.
Zouden bij een meterbak ook enkele maanvissen gehouden kunnen worden?
En wat zijn eventuele bijvissen?

Ik zal marktplaats in de gaten houden, heb nu al wat gemaild enzo naar rio 180's en vision 180's. Welk model is eigenlijk het best/mooiste?

Vuurgarnaal96 zei:
Hallo,

ten eerste wil ik iedereen hartstikke bedanken voor het meedenken.
Na wat meetwerk kwam ik erachter dat ik een 1 meter aquarium wil.
Een zuid-amerikaanse biotoop met wat grotere planten zoals valisneria spreekt me erg aan.
Zouden bij een meterbak ook enkele maanvissen gehouden kunnen worden?
En wat zijn eventuele bijvissen?

Ik zal marktplaats in de gaten houden, heb nu al wat gemaild enzo naar rio 180's en vision 180's. Welk model is eigenlijk het best/mooiste?

Maanvissen kun je niet in een meterbak houden. Dus denk kleiner zoals Dwerg cichliden of een koppel kleinere cichliden.

Al toevallig naar de Pseudotropheus Demasoni's gekeken?
Of de Pseudotropheus Saulosi.
De Labidochromis caeruleus Yellow?

Vind ik persoonlijk toch wel een van de mooiere kleinere Malawi's, en het zijn mbuna soorten.

Deze soorten kunnen in een meter aquarium en zoals je aangeeft weinig onderhoudt aan Malawi aqua.

Die zien er inderdaad mooi uit!! Zijn die bij de meeste aquarium zaken te koop? Woon zelf in Drenthe dus 😉

Ik ben al wat aan het mailen voor wat leuke bakjes dus dat schiet ook al mooi op!

Weet niet welk formaat je kwijt kan, als je bijv 1,2m kwijt kan zou ik eerder dat doen dan een 1m, zeker met mbuna malawi's.
Ik heb zelf recent mijn 1,2m bak van gezelschapsbak naar Malawi omgebouwd en heb de Pseudotropheus Demasoni 13 stuks en de Labidochromis caeruleus Yellow 5 stuks, tevens ook nog 2 aulonocoura's fire fish. Verder breukstenen (intratuin 29 cnt kilo), wit zand en wat Vallisneria als planten. Enige onderhoud is wekelijks even verversen.

Deze cichliden zijn idd bij de meeste zaken te koop. Ga ervanuit dat de demasoni's al voor ca 8eur en de Labidochromis caeruleus Yellow ca 6 eur. Bij veel zaken zijn deze duurder, vooral demason�'s al gauw 13eur p/s. Maar er zit zeker speling op de prijs indien je een bestand in een keer koop. Ik heb zelf ook in een keer mijn ebstand gekocht waar deze beide soorten 9,95stuk waren en daarbij 25% vd totaalprijs afgepraat. Via marktplaats zijn ook veel hobbykwekers te vinden die deze vissen voor ca 5eur stuk verkopen.

kijk anders eens op de site van verduijn cichlids in Rotterdam. Die heeft op de site heel veel soorten staan en zeker bij pseudotropheus en labridochromis soorten de beschrijving, afbeelding erbij staan en in hoev liter ze kunnen.

als je 1,2 bakken bekijkt kun je eens zoeken naar een juwel vision260. Die zijn lekker hoog en groot kijkvlak en zijn redelijk goedkoop op marktplaats te vinden. (ik heb er ook een 😉 )

Aha kijk bedankt voor het goede advies!! Welke materialen ik moest gebruiken wist ik inderdaad ook nog niet. 1,2 meter wordt lastig, maar zal nog even nameten.
Hoe gaat het trouwens als je een gevulde vak koopt, doen ze de vissen dan allemaal in een zakje?

Beste rms90,

Voor Mbuna's is 1.20 m juist genoeg maar om aulonocara's te houden heb je minstens 1.50m nodig.
Ook is jou bestand verkeerd opgebouwd.
Je hebt zowel groen eters als carnivoren in je bak.
De groen eters hebben een lang darmkanaal en kunnen niet goed om met dierlijke eiwitten.
De carnivoren hebben een kort darmkanaal, en zij halen te weinig voedingstoffen uit plantaardig voer.
Als jij er voor kan zorgen dat je de ene soort enkel dierlijke eiwitten geeft, en de andere groenvoer is er niets mis.
Maar een voer voor beide soorten is fout.
Je zal voor het welzijn van je vissen de aulonocara's in een andere bak moeten plaatsen.
Bak te kort en verkeerd voedsel!

JbMalawi

Beste JBMalawi,

Dit hebben we al besproken op Malawifreaks.
Het is een topic van een ander dus ik ga er nu niet teveel over zeggen want anders wordt dit topic te veel ''vervuild''.
Ik raad de topicstarter toch ook geen aulonocara's aan in mijn vorige posten, heb het alleen over mbuna soorten waarvoor die kan kijken. Voer (new life spectrum) is het probleem niet en zoals ik al eerder aan heb gegeven op malawifreaks is dat wanneer ik zie dat het niet goed gaat dat ze naar een kennis gaan met een grotere bak. Meer wil ik er niet over kwijt.

Prettige zondag verder 🙂

Je wilt een bak kopen waar vissen bijzitten?
Neem aan dan ze die dan in afsluitbare emmer of dergelijke doen of indien het maar een paar vissen zijn in een zakje ja. Je kan bijv ook kijken voor een meter bak die wat dieper is, veel bakken zijn standaard ca 35cm diep, er bestaan ook aquariums van rond de 40 a 50cm diep of mensen die destijds zelf een aqua hebben laten ontwerpen met eigen afmetingen, heb je toch weer meer liters.
Vuurgarnaal96 zei:
Aha kijk bedankt voor het goede advies!! Welke materialen ik moest gebruiken wist ik inderdaad ook nog niet. 1,2 meter wordt lastig, maar zal nog even nameten.
Hoe gaat het trouwens als je een gevulde vak koopt, doen ze de vissen dan allemaal in een zakje?

Ik zie vaak aquariums op marktplaats en dat ze dan per se de vissen er ook bij willen doen. vandaar. 1,2 zal echt precies passen, moet ook geen 10 centimeter breder zijn.

Wat ik nou niet snap van mensen, dat ze die vissen niet gratis op marktplaats zetten als ze er persee van af willen, dan zijn ze binnen 5 min weg. Dan zadel je een toekomstig koper er ook niet mee op. Wat ook kan is de vissen inleveren bij een speciaalzaak, die hebben vaak in bejaardenhuizen ed onderhoudsbakken en die worden daar dan ondergebracht.

Helemaal mee eens!

+1,
Ik ben ook op zoek naar een leeg, groter aquarium maar krijg er altijd een heel bestand en planten bij aangeboden.
Dat heb ik ��n keer gedaan (vervoerd in een grote emmer met deksel) maar dat doe ik niet meer, was een te grote aanslag voor de vissen (hoewel ze het wel allemaal overleefd hebben, was anderhalf uur rijden)

Tja en vaak zijn het net weer eens vissen die jij niet zo mooi vind.
Dan zit je daar mooi weer mee dus.

Zie je kleine krasjes trouwens goed in een Mbuna-bak?
Op mp staan er veel met kleine krasjes.

Durf ik je echt niet te vertellen.
Jer zou er bijvoorbeeld bij die mensen kunnen kijken en vragen of ze de bak vullen voor je.
Dan kan je zien of de krasjes zichtbaar zijn en tevens of de bak niet lekt.

Lijkt een Juwel Rio 180 liter je niks?
Dit is een 1 meter bak die ik zelf ook waarschijnlijk wil aanschaffen in de toekomst.
(heb nu een Juwel Lido 120 maar wil ook voor groter gaan, maar ik moet net als jij rekening houden met formaat, deze bak is het maximaal haalbare voor mij)

Nadeel van een Juwel is wel dat er alleen de duurdere tl buizen in kunnen.
Ik heb daarom voor Ferplast gekozen. Daarin kunnen de veel goedkopere en ook goede buizen van bv Philips.

jessicapilon zei:
Nadeel van een Juwel is wel dat er alleen de duurdere tl buizen in kunnen.
Ik heb daarom voor Ferplast gekozen. Daarin kunnen de veel goedkopere en ook goede buizen van bv Philips.

Maar hoe vaak vervang je die TL buizen? Dit hoeft toch bijna nooit te gebeuren. Ik heb mijn Juwel aquarium nu al 5 jaar en er zitten nog steeds de orginele TL buizen in. En de planten zijn ook nog steeds groen 😉

Vuurgarnaal96 zei:
De reden dat ik voor malawi's wou gaan, is omdat ik qua inrichting en planten het nooit goed voor elkaar krijg. Verder nog suggesties?
Als dat de reden is, kun je ook nog aan Midden-Amerika denken 😉

~ Ivo

Tsja, Juwel adviseert om Jaarlijks de TL buizen te vervangen, ik vind dit redelijk absurd.
Tenzij je duidelijk gaat merken dat de intensiteit minder word en/of planten het slecht gaan doen, zal ik geen nieuwe TL buizen gaan aanschaffen.

Haha, ja Juwel wil graag verdienen aan de al zo dure buizen.
T5 zwakt af tot 90% dacht ik uit mn hoofd en dan wordt de buis niet minder. jaarlijks vernieuwen is zonde van het geld vind ik.

@Ludger
Tja hoe lang ze meegaan hangt natuurlijk af van de brandduur. Maar vaak vind men de standaard lampen niet mooi en dan koop je er dus bij de aanschaf al andere tl s in. ik heb ook kleur 840 van Philips erin gekocht.
Dan ben je met de Ferplast goedkoper uit dus, als je dan de gewone T5 van Philps neemt.
Dat scheelt snel samen enkele tientjes al.
Al vind ik 5 jaar wel erg lang hoor, maar jaarlijks is ook niet nodig lijkt mij.

2e voordeel is de ingebouwde tijdklok 😉.

Er staat inmiddels sinds vrijdag een juwel rio 240 met tetratec 700 ex potfilter 🙂
Vandaag even een nieuwe thermostaat en 1 blauwe tl lamp in geplaatst.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan