Aanschaf los Aquarium zonder intern Filter


Wolf1976

Well-known member
Lid geworden
10 april 2021
Berichten
78
Leeftijd
48
Beste Forumleden,

Na lange tijd bven ik weer voornemens om te starten met de hobby, heb voorheen een 2 meter bak gehad met Discussen en ben nu op zoek naar en bak van 1,5 meter.

Waar ik tegenaan loop is dat de meeste mooie betaalbare bakken (Juwel, Aqualantis etc) allemaal met en intern filter worden geleverd of met meubel.

Gezien ik eigenlijk een los filter wil toepassen ben ik dus op zoek naar enkel de bak met verlichting voor een betaalbare prijs (met intern filter kan ook enkel betaal ik dan onnodig voor iets wat ik niet gebruik)

Wie o wie heeft tips (tweedehands is natuurtlijk altijd mogelijk enkel zit ik te kijken om nieuwe aan te schaffen rond de 400 euro ex pomp)
 
Quasi iedere winkel kan je dit wel aanbieden.
Je kan ook rechtstreeks naar een aquariumbouwer gaan.
Aqualife heeft bvb een online tool waarmee je alles al op voorhand kan berekenen.
Ze zijn wel verre van goedkoop (maar het is ook verre van rommel die ze verkopen)
 
Quasi iedere winkel kan je dit wel aanbieden.
Je kan ook rechtstreeks naar een aquariumbouwer gaan.
Aqualife heeft bvb een online tool waarmee je alles al op voorhand kan berekenen.
Ze zijn wel verre van goedkoop (maar het is ook verre van rommel die ze verkopen)
Bedankt voor de info, in principe had ik de Juwel Rio 450 op het oog met intern filter enkel twijfel ik of dit handig is, ik wil een aantal Discusvissen (ca 5-6) en wat bijvissen (algeneter, etc)

Of zou het aanpassen van de inhoud van het filter met bv. cirax etc werkbaar zijn ipv buitenfilter
 
ik zou het filter er gewoon uithalen en op marktplaats zetten.
in verhouding is een complete set meestal wel zoveel goedkoper dat dit eigenlijk niets uitmaakt
voor zover ik weet kan je alle juweelbakken zonder meubel kopen
 
Quasi iedere winkel kan je dit wel aanbieden.
Je kan ook rechtstreeks naar een aquariumbouwer gaan.
Aqualife heeft bvb een online tool waarmee je alles al op voorhand kan berekenen.
Ze zijn wel verre van goedkoop (maar het is ook verre van rommel die ze verkopen)
Verre van goedkoop valt wel mee. Ook daar kan je onderhandelen. Destijds bij de bouw van mijn aquarium ben ik bij verschillende bouwers geweest en uiteindelijk scheelde het niet veel qua prijs.
 
ik zou het filter er gewoon uithalen en op marktplaats zetten.
in verhouding is een complete set meestal wel zoveel goedkoper dat dit eigenlijk niets uitmaakt
voor zover ik weet kan je alle juweelbakken zonder meubel kopen
bedankt voor de info, vervelende is alleen dat dan ook de garantie vervalt bij nieuwkoop
 
Ik weet niet waar je woont of waar de bak bezorgd moet worden hoor. Maar De Maanvis in Nijmegen maakt ook bakken op maat en heeft ook veel 'kale' bakken te koop. Ze hebben tegenwoordig zelfs een webshop maar je kunt er ook langsgaan. De fysieke winkel bezoek ik zelf al heel wat jaren en ben echt enorm geholpen door het kundige advies.

Dit is de website: https://demaanvis.nl/
:petjeaf:
 
Ik weet niet waar je woont of waar de bak bezorgd moet worden hoor. Maar De Maanvis in Nijmegen maakt ook bakken op maat en heeft ook veel 'kale' bakken te koop. Ze hebben tegenwoordig zelfs een webshop maar je kunt er ook langsgaan. De fysieke winkel bezoek ik zelf al heel wat jaren en ben echt enorm geholpen door het kundige advies.

Dit is de website: https://demaanvis.nl/
:petjeaf:
hartelijk dank ik woon zelf in Delft maar ga eens kijken
 
bedankt voor de info, vervelende is alleen dat dan ook de garantie vervalt bij nieuwkoop
Waarom zou de garantie op de bak vervallen vervallen?

Bij juwel zitten ze er tegenwoordig gewoon met zuignappen in.
en de meeste winkeliers zijn niet te beroerd om hem even voor je los te halen als je dat vraagt
 
Het lijkt me ook niet dat de garantie op de bak vervalt als je de losse filter niet gebruikt of verkoopt.
 
Waarom zou je een nieuwe bak kopen met een ingebouwd filter en deze er vervolgens zelf uit halen (wat een behoorlijke klus is, en echt heel netjes kreeg ik het zelf niet)? Dan koop je toch een bak zonder ingebouwd filter?
 
Waarom zou je een nieuwe bak kopen met een ingebouwd filter en deze er vervolgens zelf uit halen (wat een behoorlijke klus is, en echt heel netjes kreeg ik het zelf niet)? Dan koop je toch een bak zonder ingebouwd filter?
Bedankt voor de info, kan nu een 3 jaar oude Juwel Rio 450 overnemen incl. JBL 1501 filter, verwarming en verlichting voor 400 euro, dus denk dat ik die richting opga inderdaad
 
Dat klinkt als een prima aankoop als ik het zo hoor. Een bak van 3 jaar oud kan nog vele jaren mee gaan. Over de JBL 1501 lees ik hier op het forum veel positieve ervaringen. Is de bak inclusief meubel en welke verlichting zit er bij? Gaat het hierbij om LED verlichting of zitten er nog TL buizen in gemonteerd? :petjeaf:
 
Dat klinkt als een prima aankoop als ik het zo hoor. Een bak van 3 jaar oud kan nog vele jaren mee gaan. Over de JBL 1501 lees ik hier op het forum veel positieve ervaringen. Is de bak inclusief meubel en welke verlichting zit er bij? Gaat het hierbij om LED verlichting of zitten er nog TL buizen in gemonteerd? :petjeaf:
Hij is met onderkast enkel pas ik deze niet toe, heb een Teakhouten dressoirkast van 2 meter waar ook altijd mijn oude bak van 200x60x60cm heeft gestaan dus stevig zat.

Verlichting is LED zover ik kan zien van Juwel LED Nature
 
ik heb net de Aqualantis volga 350 binnen gekregen hier zit wel een filter bij maar die zit in de doos en zit dus niet in de bak zelf. je zou kunnen kijken naar de volga 450. ook hier wordt wel een filter bij geleverd maar nog niet bevestigd.
 
De filters in de wat kleinere bakken van juwel zijn tegenwoordig met zuignappen uitgerust
1618160414558.png



grote bak van juwel heb ik al een tijdje niet van dichtbij bekeken
 
De filters in de wat kleinere bakken van juwel zijn tegenwoordig met zuignappen uitgerust
Bekijk bijlage 323298


grote bak van juwel heb ik al een tijdje niet van dichtbij bekeken
Voor zover ik weet heeft @benvo gelijk en worden de interne filters bij wat grotere Juwel bakken nog steeds gewoon vastgelijmd. Je kunt het lastig zien aan de buitenkant maar dit ziet er net zo hardnekkig uit als tien jaar geleden. :juggle:
 
Voor zover ik weet heeft @benvo gelijk en worden de interne filters bij wat grotere Juwel bakken nog steeds gewoon vastgelijmd. Je kunt het lastig zien aan de buitenkant maar dit ziet er net zo hardnekkig uit als tien jaar geleden. :juggle:
Ik weet niet hoe het met de juwels zit maar die van aquatlantis worden er pas ingekleeft door de winkelier zelf. (of zo was het toch enkele jaren geleden)
 
Vandaag opgehaald van marktplaat, mooie juwel rio 450 met jbl 1501e greenline filter, tetra luchtpomp, juwel 300watt verwarming en inltaatpijpjes.

Losse filterbak eruit gehaald en later zal de achterwand tot in de hoek gaan komen (verkoper was zo aardig nog een nieuw stuk mee te geven)

Schoongemaakt met azijn en nu even vullen om rotzzoi te weken, dan legen en langzaam opbouwen.

Helaas tijdens sxhoonmaken het glazen buisje van 1 vd leds gebroken :( geeft nog wel licht dus denk dat ik maar een nieuwe moet halen of is daar een oplossing voor.

Wordt filterzand op de bodem en opbouw voor discus.

Filter kwam al met bioloog (bolletjes en pijpjes) en filterschuim dus deze ook goed uitgespoeld zodat ik hem later kan gebruiken. Alleen rubber afdichting vernieuwen voor de zekerheid.

Ac

20210417_130606.jpg
20210417_153006.jpg
20210417_153023.jpg
 
Heb nu op het gebroken stukje glas ducktape gezet, led doet het goed maar denk niet dat dit voor lange termijn gaat werken. Of zijn er nog opties om dit te maken ipv een nieuwe
 
nieuwe glazen of kunststof buis bestellen van de zelfde afmeting
kunststof makkelijker op maat te zagen
 
1 zo'n 1501 filtertje zal niet opgewassen zijn tegen je discussen. Of ze nu al volwassen zullen zijn of nog opgroeiend maakt niet veer verschil. Discus hebben een giga hoop voer nodig.
 
1 zo'n 1501 filtertje zal niet opgewassen zijn tegen je discussen. Of ze nu al volwassen zullen zijn of nog opgroeiend maakt niet veer verschil. Discus hebben een giga hoop voer nodig.
We gaan het zien, ik heb hiervoor een aantal jaar een bak van 200x60x60cm gehad met 1 Einheim filter (kleiner nog als de JBL nu) met ca 5-6 Discussen, bak was altijd helder en waterwaardes goed, gebruikte nooit uitgebreide testen, co2 etc. en dicsussen legde regelmatig zelf eitjes :cool:

Begrijp dat alles beter, groter en uitgebreider kan maar basic gaf bij mij een prima resultaat
 
We gaan het zien, ik heb hiervoor een aantal jaar een bak van 200x60x60cm gehad met 1 Einheim filter (kleiner nog als de JBL nu) met ca 5-6 Discussen, bak was altijd helder en waterwaardes goed, gebruikte nooit uitgebreide testen, co2 etc. en dicsussen legde regelmatig zelf eitjes :cool:

Begrijp dat alles beter, groter en uitgebreider kan maar basic gaf bij mij een prima resultaat
Eitjes afleggen is geen referentie voor iets, helder water al evenmin. Ik weet enkel dat een filter met theoretisch debiet van 3x bakinhoud net genoeg is voor een lichte bevolkt aquarium. (en dan heb ik het eerder over de filterinhoud die aan zo'n debiet vasthangt).
Als je (opgroeiende)discus voert zoals het hoort is de kans op rampen groot.
 
Eitjes afleggen is geen referentie voor iets, helder water al evenmin. Ik weet enkel dat een filter met theoretisch debiet van 3x bakinhoud net genoeg is voor een lichte bevolkt aquarium. (en dan heb ik het eerder over de filterinhoud die aan zo'n debiet vasthangt).
Als je (opgroeiende)discus voert zoals het hoort is de kans op rampen groot.
Bedankt voor de de tips, alle info wordt zeker gewaardeerd!
 
De jbl 1501 heeft een netto debiet van 900 l/h.
900lph zal die bak niet proper houden, er zullen op z'n minst dode plekken zijn (zeker me een beetje inrichting)
Maar de inhoud van de filter is belangrijker en draai of keer het zoals je wil... het een hangt vast aan het ander (bij potfilters)
De hoeveelheid filtermedium die je in een 1500/1/2 kwijt kan is gewoonweg niet voldoende voor een nest opgroeiende discus.
Tenzij je dagelijks/continu wil verversen.
 
900lph zal die bak niet proper houden, er zullen op z'n minst dode plekken zijn (zeker me een beetje inrichting)
Maar de inhoud van de filter is belangrijker en draai of keer het zoals je wil... het een hangt vast aan het ander (bij potfilters)
De hoeveelheid filtermedium die je in een 1500/1/2 kwijt kan is gewoonweg niet voldoende voor een nest opgroeiende discus.
Tenzij je dagelijks/continu wil verversen.
Ik denk een pot met sponzen en daarnaast een pot met siporax kan al verschil maken.
 

Terug
Bovenaan