Wat is er nieuw

Aanschaffen waaierhandgarnaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter JohnnyN81
  • Startdatum Startdatum
J

JohnnyN81

Guest
Bij mijn aquariumvereniging ( Minor te Klazienaveen) zit al een tijdje een waaierhandgarnaal, ooit gebracht door een lid. Nu ben ik dus een aquarium aan het indraaien, en dacht dat waaierhandgarnalen daar een leuke aanvulling op zijn, dus eventueel wou ik deze wel van de AV overnemen. Maar wat zijn de do's en dont's? Eten ze gewoon alles mee wat ik erin gooi, vlokvoer, diepvries etc? Of moet ik er nog apart voer voor hebben? En laten ze de beplanting met rust?

Stofvoer als in vlokkenvoer? Of moet ik echt van dat spul hebben voor jonge visjes?

Stofvoer, vlokken kunnen ze niet pakken met waaiers.
Is te grof.

Ok. En hoeveel zouden ze ongeveer moeten hebben? Gewoon wat tussen 2 vingertoppen past?

Is wel belangrijk dat het voer veel plantaardige ingredienten bevat.
Heb hier bv tabletten met spirulina,doe dan een halfje verkruimelen in de stroming van het filter zodat het mooi door de bak dwarrelt.

Algentabletten vinden ze fijn. Ik heb er vijf en geef zo'n een keer per week een half tabletje.

Voorts: liefst in een goed ingedraaide bak, met wat alg en plantenresten. Vinden ze prettig en halen ze hun voedsel uit (denk ik). Niet met te drukke medebewoners, zoals barbelen en cichliden. Als je er een paar neemt zie je ze meer. De Afrikaanse waaierhand is schuw, maar heel mooi, met leuk gedrag. Bij mij verkleuren ze ook continu, afhankelijk van hun humeur denk ik.

Tip: ze houden van flink wat stroming. Ik heb zo'n uitstroombuis boven het water. Ze hangen daar graag onder, aan de achterwand.

Nog een tip: als ze vervellen, oude vel niet uit de bak halen. Schijnen ze ook weer voedingsstoffen uit te halen.

Laatste tip: ik zou wat mosballen toevoegen, of javamos. Plus wat schuilmogelijkheden (pvc-pijpjes of zoiets). Positioneer die schuilplekken aan de voorkant van je bak, dan heb je meer kans dat je ze ziet.

De mijne eten net zo goed vlokken hoor. Het lukt me wel niet om ze hun voedsel uit het water te laten filteren met hun waaiers, bij mij grazen ze steeds de bodem af en ruimen zo afval op.

Bertus zei:
Is te grof.

Ze kunnen de waaiers ook als grijphandjes gebruiken hoor Bertus.
Heb ze hier gewoon bv muggenlarven zien pakken en opeten.
Als ze echt alleen van de bodem voedsel moeten graaien schijnt het niet goed te zijn voor de waaiers ivm slijtage.

Let er maar mee op met het wennen aan je aquariumwater, het zijn h��l gevoelige dieren. Laat ze dus maar gerust een paar uur in een zak in het aquarium drijven.

Naar het schijnt zouden Afrikaanse waaiers minder gevoelig zijn en na ik ze gezien had in een zoo vind ik ze eigenlijk ook mooier 🙂

DSCN0410.JPG

Herbstnebel zei:
Let er maar mee op met het wennen aan je aquariumwater, het zijn h��l gevoelige dieren. Laat ze dus maar gerust een paar uur in een zak in het aquarium drijven.

Naar het schijnt zouden Afrikaanse waaiers minder gevoelig zijn en na ik ze gezien had in een zoo vind ik ze eigenlijk ook mooier 🙂

DSCN0410.JPG

Als ik me niet vergis is die foto in Emmen genomen?

Dat heb ik dus getracht te doen. Eerst ruim de tijd genomen om op temperatuur te komen. Daarna de zak geopend en wat aquariumwater bijgeschept. Na 20 minuten kwam ik weer bij de bak, is me die zak niet gekanteld...... En de garnaal foetsie. Na goed zoeken gelukkig in het aquarium teruggevonden. Hij is een week of 2 goed schuw geweest, maar inmiddels beweegt hij zich ook wel door de bak heen. Ik heb ook nog even nagevraagd bij de plaatselijke dierenwinkel wat zij gaven, ben er achter gekomen dat ze dus idd voedertabletten accepteren.

Ik dacht dat het een Aziaat was ( bij de AV zat hij meestal verstopt) maar bij nader inzien is het hoogstwaarschijnlijk een Afrikaan.

Hoogstwaarschijnlijk? als je foto's van de Aziatische en deze Afrikaan vergelijkt is het verschil echt duidelijk te zien hoor 😉

Seabait zei:
Hoogstwaarschijnlijk? als je foto's van de Aziatische en deze Afrikaan vergelijkt is het verschil echt duidelijk te zien hoor 😉

Ik had begrepen dat er meerdere soorten Aziaten zijn, en dat de Afrikanen blauw van kleur zijn. Maar juist door dat soort foto's ben ik daaraan gaan twijfelen 😉 Ik hou nog ffe een slag om de arm 😛

Seabait zei:
Bertus zei:
Is te grof.

Ze kunnen de waaiers ook als grijphandjes gebruiken hoor Bertus.
Heb ze hier gewoon bv muggenlarven zien pakken en opeten.
Als ze echt alleen van de bodem voedsel moeten graaien schijnt het niet goed te zijn voor de waaiers ivm slijtage.

Daarom zitten ze ook in de stroming, om alles wat zweeft te vangen.

Met betrekking tot het voeren vraag ik me af of bovenstaande adviezen wel juist zijn. Ik lees het telkens terug hier op het forum dat Waaierhanden bijgevoerd zouden moeten worden, maar dit is, iig voor de Aziatische variant, zeker niet het geval in mijn ervaring.

De Afrikaanse variant is weliswaar een stukje groter dan de Aziatische waaierhand (in dit geval de Atyopsis moluccensis), en heeft daardoor misschien wel bijvoeren nodig, maar voor de Aziatische variant is in mijn ervaring dat dus niet nodig, zelfs niet in een bakje van 46 liter. Heb het diertje inmiddels bijna een jaar en is verschillende malen verveld, dus ondervoed is ie zeker niet.

De waaierhand redt zich prima met alles wat door het water zweeft (detritus en ook voerdeeltjes afkomstig van het visvoer). Ik zou me dus de kosten van aparte poedervoeding besparen, en daarmee extra belasting van het aquariumwater ook voorkomen. Belangrijk is wel dat je een goede stroming in je bak hebt, het zij van je filterpomp, of via een aparte stromingspomp.

Weemism zei:
Met betrekking tot het voeren vraag ik me af of bovenstaande adviezen wel juist zijn. Ik lees het telkens terug hier op het forum dat Waaierhanden bijgevoerd zouden moeten worden, maar dit is, iig voor de Aziatische variant, zeker niet het geval in mijn ervaring.

Zal waarschijnlijk ook met de filtering te maken hebben,heb hier bv 2 buitenfilters op de bak staan die het water kraakhelder maken.

De Afrikaanse waaiers zijn trouwens niet altijd blauw van kleur Johnny,je ziet ook vaak wat bruinige.

Weemism zei:
Waaruit leid jij af dat jouw diertjes niets tekort komen? Ik meen namelijk begrepen te hebben dat door de stevigheid van het exoskelet je nooit een ingevallen buik zult zien bij garnalen, je ziet immers de vorm van het skelet die vormvast is, terwijl ze in werkelijkheid zeer ondervoed kunnen zijn.

~ Ivo

JohnnyN81 zei:
Seabait zei:

Ik had begrepen dat er meerdere soorten Aziaten zijn, en dat de Afrikanen blauw van kleur zijn. Maar juist door dat soort foto's ben ik daaraan gaan twijfelen 😉 Ik hou nog ffe een slag om de arm 😛

Plaats anders eens een foto van je garnaal,kunnen we eens kieken! 😉

Mascha&Ivo zei:
Waaruit leid jij af dat jouw diertjes niets tekort komen? Ik meen namelijk begrepen te hebben dat door de stevigheid van het exoskelet je nooit een ingevallen buik zult zien bij garnalen, je ziet immers de vorm van het skelet die vormvast is, terwijl ze in werkelijkheid zeer ondervoed kunnen zijn.

~ Ivo
Uit het feit dat ie geregeld vervelt zoals ik al schreef. Een ondervoede garnaal zal neem ik aan ook niet groeien (en dus vervellen), en het neem ik aan het ook niet al een jaar volhouden.

Goed punt wel over de filter, als deze zo sterk filtert dat er �berhaupt geen deeltjes in het water zweven zal bijvoeden alsnog noodzakelijk zijn. Zelf heb ik dat bij twee afzonderlijke filters echter nog niet meegemaakt, maar is natuurlijk een mogelijkheid.

Het is dus idd een Afrikaan. Alleen heb ik hem sinds ik terug ben van vakantie nog niet weer gezien. Maar ook geen dode garnaal in de bak gezien, en de waterkwaliteit is nog altijd prima, dus dan ligt ie volgens mij ook niet te rotten onder zijn stuk kienhout. Ik heb alleen weinig zin om dat stuk hout eruit te halen, dan haal ik een heel deel van de bodem omhoog.....

Weemism zei:
Goed punt wel over de filter, als deze zo sterk filtert dat er �berhaupt geen deeltjes in het water zweven zal bijvoeden alsnog noodzakelijk zijn. Zelf heb ik dat bij twee afzonderlijke filters echter nog niet meegemaakt, maar is natuurlijk een mogelijkheid.

Ik vraag me af of dat zo is. Garnalen eten toch ook micro-organismen die op het hout en de planten leven? Zou je die echt kunnen wegfilteren met een te sterk filter?

Ging juist over zwevende organismen die waaiers kunnen opvangen.

JohnnyN81 zei:
Het is dus idd een Afrikaan. Alleen heb ik hem sinds ik terug ben van vakantie nog niet weer gezien. Maar ook geen dode garnaal in de bak gezien, en de waterkwaliteit is nog altijd prima, dus dan ligt ie volgens mij ook niet te rotten onder zijn stuk kienhout. Ik heb alleen weinig zin om dat stuk hout eruit te halen, dan haal ik een heel deel van de bodem omhoog.....

Hij komt vast wel weer te voorschijn 🙂 Die van ons is ook al 3x dood geweest xD hahah. En dan plots is hij er weer.. Meestal is ie dan verveld..

Kena

Inmiddels 2x weer gezien, plus een vervelling. Thank God.

Top dat hij aanwezig is en zich weer laat zien hoor.Het zijn ook meesters in het verstoppen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan