Aanslag/alg in Aquarium


Chantal2304

Member
Lid geworden
1 augustus 2021
Berichten
16
Leeftijd
30
Goedemorgen,

Ik heb al een lange tijd last van een soort aanslag in mijn aquarium. Mijn planten staan er naar mijn mening niet heel fris bij en mijn ruiten, ornamenten en achterwand kleuren groen. Wekelijks maak ik mijn aquarium schoon en probeer ik met een oude tandenborstel mijn achterwand schoon te krijgen, maar dat wordt wel vervelend.

Ik heb een 125 liter bak met Corydorassen, Pareldanio's en sinds twee dagen een groepje Japonica garnalen. Ik gebruik sinds twee weken All-in-One plantenvoeding van Planted-box. Hier schijnt ook fosfaat, nitraat, etc. in te zitten. Mijn licht staat 6 uur aan per dag, wel echt fel licht. Ik heb (nog) geen dimmer.

Ik denk zelf aan een dimmer. Of zou het probleem zitten in Co2? En hoe los ik dat op, ik had gehoopt dat het aquarium zou kunnen draaien zonder toevoeging van Co2. Alle tips zijn welkom :)
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    177 KB · Weergaven: 71
  • 2.jpg
    2.jpg
    224.4 KB · Weergaven: 72
  • 3.jpg
    3.jpg
    196.4 KB · Weergaven: 70
Goedemorgen @Chantal2304 - Chantal.

Heb je al het water getest qua waterwaardes? En dat borstelen, misschien is een keukenborstel wat handiger maar het zal niet meevallen. Als de planten er niet fris bij staan dan missen ze duidelijk iets, bijvoorbeeld nitraat en fosfaat kan dat zijn. Verlichting zou ik eerder kiezen voor 8 uur.
 
Laatst bewerkt:
Waterwaarden zijn handig om te weten maar als je licht zo fel is en geen co2 gebruikt dan denk ik dat daar de oorzaak ligt. Dan is de hoeveelheid co2 te weinig tov het licht.
 
Hoe weet je dat je licht fel is? Ik bedoel dit, je planten zien licht anders dat jij dit ziet. Dit heeft te maken met het feit dat onze ogen zich aanpassen aan een lichtsterkte. (Loop maar eens van een donkere naar een lichte plek, je ogen hebben een moment nodig maar stellen zich daarna weer in op de lichtsterkte.) Je moet daarom eerst uitzoeken welke lichtsterkte je planten vragen! Pas daarna bepaal je of je huidige instelling een wijziging behoeft. 6 uur verlichting is sowieso te weinig. Je bent minimaal 8 uur van een op je planten aangepaste lichtsterkte nodig.
 
Wellicht is wat info over de verlichting handig. Ik weet wel van mijn oude 80cm met 125 liter dat je ook zonder co2 of drijvers een tekort aan co2 zou hebben maar goed dat was een andere bak. Tegenwoordig zit je vrij snel met teveel aan licht als je geen co2 of drijvers/dimmer gebruikt.
 
Toch maar even vermelden... Je kunt het beste waterwaardes testen met een koffertje druppeltesten. Werkt als controle wat fijner, secuurder.
 

Terug
Bovenaan