Aanslag op intern filter wegkrijgen na overname aquarium


Sumpants

New member
Lid geworden
29 februari 2024
Berichten
2
Ik heb recent een aquarium overgenomen en ben deze helemaal aan het schoonmaken. Het aquarium zelf is aardig goed gelukt, alleen het filter is erg moeilijk schoon te krijgen. Er zit een soort geribbeld plastic op waar een enorme laag donkerbruine aanslag op zat. Ik heb geschraapt, geboend en gepoetst, maar nog is het niet schoon. Ik heb ook geprobeerd met wat azijn te poetsen, maar zonder resultaat. Kan ik hem anders een nacht in het azijn zetten als ik de interne filters eruit haal en hem daarna heel goed afspoel voor ik hem in het aquarium plaats? Of zijn er nog andere wondermiddeltjes die ik kan proberen?
 
mechanische met een schuurspons of staalwol kom je ook een heel eind bij kunstof
 
Bruikbare tips. Bedankt allemaal, ik ga ermee aan de slag!
 
Misschien ten overvloede, geen azijn en chloor combineren!
Nee dat klopt en dat bedoelde ik ook niet. Wat wel kan is dat je iets wat in de chloor heeft gelegen afspoelt en dan in een bakje water zet met een scheutje azijn erbij om te ontchloren.
Dan komt er amper nog chloordamp af en voor de zekerheid kun je anders even buiten zetten voor een paar uur.
 
Schoonmaken met chloor/bleekmiddel. Zelf heb ik het al gedaan met dunne bleek. Eerst voorzichtig proberen! Denk aan het verwijderen van rubber ringen e.d. Daar na goed naspoelen met water.
 
Gaat wel krassen geven, hoe klein dan ook er veroorzaakt weer sneller aanslag.

Wow, dan krijg je op kunststof echt krassen. Daar zou ik dus maar zeer voorzichtig mee zijn. Of eigenlijk, maar dat is mijn mening, niet doen!!

Dat valt reuze mee.
een schuursponsje dat niet hagelnieuw is kan je prima als 1 naar laatste stap voor polijsten gebruiken\

maar ik polijst wel vaker iets de techniek is ook een diing als je op 1 plekje gaat rossen krijg je inderdaad wel krassen
 
Ik poets ook de binnenfilters van SF vaak met zo n groen schuursponsje maar ik zie daar geen krassen door ontstaan.
 
Daar heb je net als bij schuurpapier verschillende type van de fijne variant geeft een prima resultaat bij het schoonmaken van hard kunstof.
veel beter dan met zwakke zuren.
 
Als het een mengsel is met kalk; azijn in een pannetje opwarmen en daarna erin leggen. Alle kalk is in een minuutje weg, zonder schrobben. Of eroverheen gieten.
 
Als het een mengsel is met kalk; azijn in een pannetje opwarmen en daarna erin leggen. Alle kalk is in een minuutje weg, zonder schrobben. Of eroverheen gieten.
Hangt ook af van hoeveel kalk erop zit maar het werkt wel en ik zou dan schoonmaakazijn nemen en de filter daarna heel goed afspoelen.
 

Terug
Bovenaan