Wat is er nieuw

Aansluiten co2 installatie

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pukyfish
  • Startdatum Startdatum
P

Pukyfish

Guest
Ok, mijn aquarium staat (450l).....er zitten planten in en de filter draait.
Op marktplaats heb ik een co2 installatie gekocht. Fles, drukmeters, atomizer, magnetisch terugslagventiel....en nu?

Ik heb luchtslangen, kan ik die gebruiken? Of moet ik speciale co2 slangen gebruiken? En hoe sluit ik de drukmeters aan op de fles? Gewoon er op draaien? En hoe zit dat met dat terugslagventiel? Moet die op een tijdklok? Ik heb er echt geen kaas van gegeten.......dus denk dat ik jullie hulp hard nodig heb.

Ik weet er ook niet zoveel van maar een aantal duidelijke foto's wat je hebt gekocht zou erg helpen. Dan kunnen andere leden je vast op weg helpen!

de magneetklep moet met een timer , een uur voor dat het licht aan gaat moet hij aan gaan en een uur voordat het licht uit gaat moet hij uit schakelen , ( is mij tenminste verteld , ik had ook speciale slang nodig ivm de dampdichtheid

Het is verstandiger om echte co2 slang te gebruiken. Je kan de drukmeters inderdaad zo erop draaien en het is handig om een magneetventiel te gebruiken want anders loopt de co2 24 uur door.Magneetventiel kun je dan simpel op een tijdklok zetten inderdaad.
Ook zou ik een continutest kopen zodat je altijd zicht hebt op de hoeveelheid co2 in je water.

de magneetklep moet met een timer , een uur voor dat het licht aan gaat moet hij aan gaan en een uur voordat het licht uit gaat moet hij uit schakelen , ( is mij tenminste verteld , ik had ook speciale slang nodig ivm de dampdichtheid
Ik zou hem niet de hele dag vol open laten staan.
Normaal zit je met een pH controller (computer) die uitschakeld wanneer de ingestelde ph is gehaald.
Blijkbaar is er nu geen pH controller.
Neem dan een tijdschakelaar met van die pennetjes zodat je steeds een uur aan laat staan en weer 30 minuten uit en dan weer uur aan en 30 min uit etc.
Zo krijg je dat de pH beetje schommelt net als bij een pH computer.

EDIT: IN DE NACHT DUS UIT, ZIE ONDERSTAANDE BERICHTEN

Altijd de zwarte co2 leidingen gebruiken, die kunnen beter tegen de druk wat uit de gasfles komt.
Die rubber luchtslangetjes zijn daar niet geschikt voor.
Magneet ventiel zo dicht mogelijk bij de fles vlak achter de druk meters.

Altijd werken met een terugslag ventiel om water weg te houden uit je slang, die zo dicht mogelijk bij de reaktor (aquarium).

Heb je een dubbele meter?
De ene meet de druk in de gasfles de ander de werkdruk op de zwarte leiding.
Zet die nooit hoger dan 1.5 a 2 bar.

Heb je een naaldventiel? Daarmee regel je de hoeveelheid bubbels per seconde/minuut.
Het is handig met een bellenteller te werken, daarin een beetje water doen zodat je de bellen goed kan tellen en je met het naaldventiel goed kan tunen.

Laatst bewerkt:
Tijdschakelaar-Analoge-tijdschakelaars.jpeg

zo eentje bedoel ik, deze kan je met die pennetjes redelijk naukeurig aan en uit zetten.

Neem dan een tijdschakelaar met van die pennetjes zodat je steeds een uur aan laat staan en weer 30 minuten uit en dan weer uur aan en 30 min uit etc.

Tja maar tijdens de nacht wordt er geen co2 vebruikt dus dan kun je hem beter een 1-2 uur voor het licht aangaat laten aan gaan en 1-2 uur voor het licht uitgaat weer uit laten gaan. Maar goed er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Tja maar tijdens de nacht wordt er geen co2 vebruikt dus dan kun je hem beter een 1-2 uur voor het licht aangaat laten aan gaan en 1-2 uur voor het licht uitgaat weer uit laten gaan. Maar goed er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
ja tuurlijk dat spreek ik ook niet tegen, wat ik bedoel is wanneer ie in de ochtend aan gaat dan niet de hele dag aan maar via 1 uur op 30 min af.
Donker is altijd co2 uit, anders gaan je vissen happen naar lucht.

sterker nog in de nacht gaan de planten juist co2 afgeven en o2 opnemen, omgekeerde proces.

Bedankt voor de reacties. Ik zie dat ik nog wel wat mis....dat wordt dus nog shoppen .

Volgens mij mis ik nog een naaldventiel, al weet ik dat niet helemaal zeker.... in ieder geval co2 slang, tijdklok en bellenteller. Oh en inderdaad heb ik geen ph controller. Gelukkig heb ik niet veel en geen "moeilijke" vissen en voornamelijk planten.

Volgens mij mis ik nog een naaldventiel, al weet ik dat niet helemaal zeker.... in ieder geval co2 slang, tijdklok en bellenteller. Oh en inderdaad heb ik geen ph controller. Gelukkig heb ik niet veel en geen "moeilijke" vissen en voornamelijk planten.
die is niet los maar zit aan je druk meter, op het plaatje hierboven dat dingetje wat links onder uitsteekt.

doe eens een foto van die van jou?

Ik denk dat ik het naaldventiel al zie....die aan de slang...toch?
20191217_195212.jpg
20191217_195212.jpg

Misschien een rare vraag, maar waar dient die uitgang tussen de 2 meters voor? Ik neem aan dat de uitgang met de dikke moer bedoeld is voor op de fles....toch?

Die grote zwarte knop is om je werkdruk op de zwarte leidingen te regelen.
Die zilveren knop links is je naaldventiel om het aantal bellen per tijd te regelen.
Die grote bout onderin draai je op je fles.

Je bedoelt dat gaatje in die zwarte knop?
Daar doe je niks mee, misschien is dat de overdruk beveiliging maar weet niet zeker, ken deze meter verder niet.

ow ik zie nu wat je bedoeld tussen die twee meters.
Geen idee waar die voor is, had ik niet op die van mij.

ok , dat met die tijdschakelaar een uur voor het uit en aan gaan is mij ook zo verteld , maar wat jij zegt met die klok met pinnetjes is ook niet zo`n gek idee

Heb je gelijk in Ben lijkt me ook niet een standaard drukregelaar meer iets voor het kroeg gebeuren

Om kosten te besparen zou ik geen ph controller door maar een dropchecker. Deze hang je 3 cm boven de bodem en op basis van de kleur kan je bepalen of je voldoende co2 toevoegd. Begin voorzichtig en ga om de paar dagen iets omhoog. Doe je te veel zullen je visjes stikken .​

een uur aan laat staan en weer 30 minuten uit en dan weer uur aan en 30 min uit etc.
Zo krijg je dat de pH beetje schommelt net als bij een pH computer.
Sorry, dit is de eerste keer dat ik dit hoor..... Is volgens mij niets mis met 1 a 2 uur voor licht aan, inschakelen en 1 uur voor licht uit, uitschakelen, en daartussen gewoon aan laten staan. Zie niet in waarom dat moet schommelen?

Dat is precies wat een pH controller ook doet.
Net als de thermostaat van je verwarming.
Zodra er teveel is schakelt het uit. Zodra er te weinig is schakelt het weer in. Dus per definitie heb je een schommeling in co2 of warmte in je aqua.
Zonder pH controller kan je echt onmogelijk bepalen of je teveel toevoegt. Door steeds een pauze in te lassen bescherm je jezelf een klein beetje meer tegen dode vissen. Maar ook hierbij heb je geen garantie dat je niet teveel toevoegt.

Eigenlijk vind ik dat als je niet weet wat je doet je helemaal niet met CO2 moet rommelen en al helemaal niet zonder pH controller.

De meer ervaren aquariaan zou zich nog wel kunnen redden en bijsturen maar de ts echt nog niet.

Dat is precies wat een pH controller ook doet.
Net als de thermostaat van je verwarming.
Zodra er teveel is schakelt het uit. Zodra er te weinig is schakelt het weer in. Dus per definitie heb je een schommeling in co2 of warmte in je aqua.
Zonder pH controller kan je echt onmogelijk bepalen of je teveel toevoegt. Door steeds een pauze in te lassen bescherm je jezelf een klein beetje meer tegen dode vissen. Maar ook hierbij heb je geen garantie dat je niet teveel toevoegt.

Eigenlijk vind ik dat als je niet weet wat je doet je helemaal niet met CO2 moet rommelen en al helemaal niet zonder pH controller.

De meer ervaren aquariaan zou zich nog wel kunnen redden en bijsturen maar de ts echt nog niet.

Over het algemeen heb je met een controller een stabiel systeem welk dag én nacht evenwichtig blijft.

Nou, alles draait. Er zat toch al wel een naaldventiel op. Heb alles gedaan wat jullie adviseerden behalve de controller...die heb ik (nog) niet.
Ik heb er ook een diffuser van jbl tussen zitten. Al had ik me daar wat anders bij voorgesteld....Ik vind de co2 bellen nogal groot. Hoort dat zo? Ik had verwacht dat het meer als mist het aquarium in zou komen. In ieder geval als bijna niet zichtbare belletjes.

Nou, alles draait. Er zat toch al wel een naaldventiel op. Heb alles gedaan wat jullie adviseerden behalve de controller...die heb ik (nog) niet.
Ik heb er ook een diffuser van jbl tussen zitten. Al had ik me daar wat anders bij voorgesteld....Ik vind de co2 bellen nogal groot. Hoort dat zo? Ik had verwacht dat het meer als mist het aquarium in zou komen. In ieder geval als bijna niet zichtbare belletjes.
Vaak moet alles nog een beetje indraaien en zal je het per dag zien afnemen.

Je hebt een verscheidenheid aan diffusors, kan niet beoordelen of die wat je nu hebt, geschikt is voor je bak. Wat Ton ook al aangaf, er is vaak een indraaiperiode. Kijk het dus even aan. 🙂
Als je nog een visual nodig hebt van hoe je CO2 aansluit; check dan dit filmpje eens.

heb net zelf ook een jbl inline diffuser geplaatst , wat een plastick rotzooi is dat tegenwoordig toch ook , heb alle schroefdraden met tape moeten verpakken anders was het niet eens fatsoenlijk vast te draaien , kwaliteit is ver te zoeken tegenwoordig , , dat je bellen groot zijn is niet normaal , als je ze al; ziet zijn ze nog geen halve mm schat ik zo in

Hmmm, die bellen die ik zie zijn echt wel een aantal mm in doorsnede. Ik kijk het even aan, maar ben er niet gerust op. Dropchecker kleurt al wel mooi groen in de meest dode hoek. Het werkt dus wel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan