Aansterken / dikker worden Goerami (Trichogaster trichopterus)


Dierengein

Member
Lid geworden
15 augustus 2016
Berichten
10
Locatie
Nederland
Hallo,

Een kennis van mij had een probleem met haar aquarium. Een nachtmerrie voor elke liefhebber denk ik. Lekkage. De voorruit kit begaf het en met een knerp en een waterval liep hij leeg. Maar goed dat ter zijde.

Ik werd dus gebeld of ik de paar vissen die ze had wilde opvangen. De soorten pasten bij mij vissen en stond net op het punt wat vissen te gaan kopen, dus breng maar.

De vissen waren in slechte conditie. Erg mager. Bij de Goeramies kon je de buik duidelijk zien terwijl dat een geheel hoort te zijn met de staart. Ook de ruglijn heeft een deuk die er zover ik weet niet hoort.

Het vrouwtje van de Goerami heeft de nacht dan ook niet overleeft.

IMG_7569.JPG


De kuhli die we gelijktijdig hadden aangeschaft is kleiner in lengte en de helft in breedte.


De Goud barbeeltjes zijn het het minst slecht aan toe, daarvan is er maar 1 echt slecht 2 matig en de vierde is niet vet, maar nog acceptabel.
IMG_7579.JPG


Normaal voer ik 1 x per dag. af en toe 2x.

Ik ben gestart met gespreid voeren van kleinere hoeveelheden. Zowel diepvries (Artemia, witte mug, rode mug en daphnia) als vlokkenvoer Tetramin.

Ik voer gevarieerd, maar wat kan ik nu het beste geven om ze vlot op kracht te krijgen?
Ik ga er vanuit dat voedingswaarden wel verschillen tussen de verschillende soorten voer.

Ik heb ook (waarschijnlijk niet helemaal verstandig) een nieuw vrouwtje aangeschaft voor de Goerami. Hij leek minder actief nadat zijn vrouwtje was overleden. Nu ook nog kwijnen leek mij niet bevorderlijk.

Graag tips mocht ik nog iets extra kunnen doen.
 
Mijn diamant goerami heeft ook moeite met eten van grove stukken. Deze spuugt dat uit.
Ik heb nu het droogvoer vermalen. En schep daar meerdere keren per dag wat van op het water.

Het blijft drijven. De goerami slurpt dit dan lekker op. Langzaam aan eet ze nu ook grotere stukjes.

Een voederzeefje is ook erg handig. Cyclops en Bosmiden komen daar langzaam uit. De vissen vinden dit geweldig.

Zie voederzeefje.
7F754D86-5553-48F2-8617-349560350152.jpeg
 
Top bedankt. Ik had al gezocht, maar niet gevonden. Ik ga een artemia kweekje opzetten, want dat heb ik nog liggen. Mijn eigen vissen doen het goed op kant en klaar en dan wordt je lui, maar als ik naar voedingswaarde kijk dan kunnen deze het goed gebruiken. Ik ga ook even een voederzeefje halen. Want ik had ook al gemerkt dat ze niet graag van de grond eten of kunnen eten. De barbelen daarin tegen wel.

Ik hoop dat het goed komt met ze. (Ik moet nu wel een groter aquarium. hahaha (vind ik)
 
Levende witte mug gaat er hier in als gods woord in een ouderling, heeft een hoge voedingswaarde.
Levende watervlooien is voor gourami's ook een feest, al is de voedingswaarde wat lager.
 
Even een update. Ze krijgen nu 2x (ochtend en avond) soms 3x (als ik niet hoef te werken) artemia en tropische mix diepvries (om en om). tussendoor een paar korrels granulaat of vlokken. De beloofde kweek verse artemia nog niet opgezet, maar het is weekend. Dus nu heb ik daar wel tijd voor.

1 barbeel gaat het denk ik niet trekken. Ik denk dat die teveel "beschadigd" is. Hij eet en is actief, maar de zwemblaas lijkt niet meer in balans. Als hij niet zwemt dan zinkt hij. Toch jammer. De andere drie kan ik in formaat niet meer van elkaar onderscheiden. Dus met hen komt het wel goed.

Ook de gourami gaat wel goed. Misschien is het wishfull thinking, maar hij lijkt in mijn ogen wat meer gevuld. Hij is actiever. Ik weet niet of ik iets raars zeg, maar hij lijkt wel blijer. Hoewel ik hem nog niet heb zien lachen. :D

Ook de kuhli lijkt wat het beter te doen. Is actiever en lijkt (zover ik dat goed kan zien tussen de planten) ook voller.

De vissen die ik al had die lijken vatsiger, nu denk ik meer dat dat komt door het vergelijk dan dat ze werkelijk zwaarder zijn. Hoewel ik mijn enige guppy een paar keer als imitatie ballon molly heb rond zien zwemen. Die stopt dus ook niet met eten. Zeker de eerste dagen. Hij lijkt nu wel door te krijgen dat hij het rustiger aan kan doen. Of schrijf ik nu teveel intelligentie toe aan de vissen?

Wat me wel (ook) opvalt is dat ze nu allemaal naar boven schieten als ik alleen maar langsloop. Normaal deden mijn vissen dat pas als ik aan de deksel zat. Heeft toch iets met een verwachtingspatroon te maken.

In elk geval blij met de adviezen. Heeft zeker geholpen. Ik schiet volgend weekend nieuwe foto's. Dan zit er 2 weken tussen, dan moet er wel verschil te zien zijn.
 
Ik had een foto update beloofd.

De barbeel lijkt toch op te knappen. Stoer visje. Hij zwemt nog niet 100% normaal, maar zinkt ook niet meer als een baksteen. Het verschil met de foto hierboven is best wel groot, vind ik zelf. Het is hem toch echt.
IMG_7645-001.JPG


Ook de gourami ziet er veel beter uit. Van mij mag ie nog wel iets voller, maar we gaan duidelijk de goede kant op.
IMG_7671.JPG


PS Ik heb geen helena's dat lijkt maar zo. hahahaa
 
Dat ziet er inderdaad al een stuk beter uit! Die gourami kan nog wel een flinke lading voer gebruiken maar denk dat het wel in orde gaat komen.
Goed gedaan!!
 
Wel leuk om weer even te updaten. De barbelen zijn inmiddels koffervisjes geworden.
20180127_235344.jpg
20180127_235840.jpg
Ik vind ze ook erg leuk.

Ook de gourami doet het wel goed hoewel hij wel veel ruzie zoekt wat ik toch minder graag zie. Hij heeft twee vriendinnen, maar dult ze eigenlijk geen van beide in zijn buurt.

15170945110831708382176.jpg
Ondanks dat hij best veel eet is hij niet zo vatsig geworden als de barbelen.

Maar krijg er niet meer spek op. Hij voelt zich verder wel prima. Misschien als ik zijn vriendinnen eruit haal dat hij rustiger wordt en minder verbrand. Hij is absoluut dikker geworden.
 
Dat gaat de goede kant op! Gourami mag inderdaad nog wel wat grammetjes erbij hebben, maar hij ziet er al stukken beter uit dan eerder!
En dat hij zijn vrouwtjes niet ziet staan (zwemmen, ja...) dat komt wel goed. Niet alle gourami's zwemmen de hele dag bij hun soortgenoten, totdat de temperatuur om slaat en op het juiste niveau komt om te paren :)
 
Nou... Heb de Gourami eergisteren verhuisd naar mijn 2e bak. Hij joeg zijn vriendinnen zo op dat er zondag eentje ernstig beschadigd was. Ze is hieraan maandag overleden. Ook geen ideale situatie nu want in de 2e bak woont mijn Betta familie.Ik heb ze ook lang geobserveerd, maar zag even geen andere optie. Ik moet wel zeggen dat hij daar veel rustiger is. Mijn Betta man had hem in het begin al een paar keer gewaarschuwd, met een hoop bamborie zoals een Betta dat kan. De vrouwtjes vonden hem ook maar een raar ding. Maar er gebeurde verder weinig. Vanmorgen toch een kleine beschadiging aan de Betta man, maar hij is er niet rauwig onder en in de tijden dat ik de bak observeer gebeurt er weinig. Veel beplanting ook in die bak. Dus een echte "hunt" zoals hij in de andere bak kan lukt daar niet.

Ik kijk het even aan. Misschien helpt deze cooldown en anders moet ik toch kijken of ik hem elders kan onder brengen. Ik denk dat het ook ruimte is. Ik heb helemaal geen grote bak en dat voert de territoriale druk natuurlijk ook erg op. Ik wil al een tijdje een meter bak of max 120, maar nog geen kunnen vinden die in mijn budget past.
 
Ik heb bewondering voor je. Je herkent ze bijna niet meer. ;)
Magere vissen voerde ik 2 a 3 keer per dag met name met eiwitrijkvoer zoals artemia(nauplien), zwarte muggenlarven maar ook droogvoer.

Wel jammer dat er een overleden is. Maar aan je verzorging ligt het in ieder geval niet.

Heb je al eens op Marktplaats gekeken naar een tweede aquaria? Soms staan er aquaria op die nog zo goed als nieuw zijn.
 

Terug
Bovenaan