Aantal betta's

B

Bettaboy98

Guest
Hoeveel betta's kan ik houden in een aquarium van 180 liter ?En wat is leuk erbij als eventuele lichte aanvulling? alvast bedankt.
 
1 betta.

Kan meer, maar er blijft er 1 over. KEMPVIS. he.
 
Alleen vrouwen bedoel ik zonder man
 
Ik vind dat dames wel samen kunnen hoor. Ik zou wel een laag aantal aanraden. Stuk of 6-7 dames. Houd er wel rekening mee dat er een hiërarchie onstaat. Later extra betta dames of zelfs een man toevoegen kan voor problemen zorgen.

In een 1m bak durf ik ook dames en vrouwen te combineren, dan 1m/3v en veel drijfplanten(ook voor alleen de dames)

Bewoners die erbij kunnen corydoras of kuhlis op de bodem, en een rustige niet vinnenbijtende schoolvis in het midden.
 
Houd er wel rekening mee dat er een hiërarchie onstaat
Daar heb ik ook een stuk over gelezen, er moesten minimaal 5 vrouwen tegelijkertijd geplaatst worden, minder zou voor problemen (kunnen) zorgen, en later nog wat toevoegen ook idd.
 
1 betta man of 1 vrouw. Niet meer. Beter is een kleiner aquarium voor de betta

Nee. Groter is altijd beter.

Begreep dat het afhankelijk was van welke Betta,die lange vinnen kweekvorm zou beter in een kleinere bak kunnen omdat deze snel uitgeput raakt door de vinnen.
 
Oorspronkelijk leven ze in laag water, dus een grote bak zou kunnen, maar niet te hoog.
 
Begreep dat het afhankelijk was van welke Betta,die lange vinnen kweekvorm zou beter in een kleinere bak kunnen omdat deze snel uitgeput raakt door de vinnen.
Als ze sneller uitgeput raken gaan ze meer rusten, inderdaad. Maar of ze in een grote of kleine bak zitten, maakt niet uit.
In een kleine bak zwemt de vis twee keer heen en weer voordat die uitgeput raakt, in een grote bak één keer.

Een kleine bak gaat er niet voor zorgen dat de vis minder actief is, het maakt de activiteit alleen vele malen moeilijker.

Daarbij gaat het hier om vrouwtjes, kortvinnige betta's dus.
 
Ligt meer aan hoe goed je bak beplant is dan het waterniveau. Als je hoge planten hebt waarin ze kunnen rusten dan kunnen ze alsnog makkelijk lucht happen. Ik heb hetzelfde met mijn klimbaars. Die zit ook altijd 5cm onder het waterniveau te chillen op de achterwand tussen de planten zodat hij makkelijk kan luchthappen. betta's zijn ook labyrinthvissen en happen dus lucht. Als de beplanting hoog is en ze daar in kunnen rusten maakt het waterniveau niet veel uit.

Persoonlijk zou ik een groep groter dan 5 vrouwtjes ook aandurven mits goed beplant. De agressie wordt dan onderling goed verdeeld. Misschien is meer nog wel beter. Goede beplanting is dan wel een noodzaak zodat ze ook rust kunnen hebben van elkaar.
 
Als je hoge planten hebt waarin ze kunnen rusten dan kunnen ze alsnog makkelijk lucht happen
Dat is zeker ook een punt idd, als ze niet steeds helemaal van onder naar boven hoeven mag het wel wat hoger zijn
Persoonlijk zou ik een groep groter dan 5 vrouwtjes ook aandurven mits goed beplant. De agressie wordt dan onderling goed verdeeld
Hoe meer hoe beter ja, minimaal 5 heb ik gelezen.
 
Veel stroming zorgt vaak voor vermoeidheid bij langvinnigen is mijn ervaring.
 
Als aanvulling kan alles wel. Als het maar niet te klein is, in je bak past, en geen sierlijke vinnen heeft. Neon tetra's of kardinalen of bijlzalmpjes of .... Best wel wat keus. Als je iets specifieker bent met wat je wilt kunnen we je makkelijker helpen. Wil je bijv. een groepsvis? mooie kleuren? aparte vormen? cichliden? vissen die boven zwemmen?
 
Ik heb dit gelezen op het Betta forum. Zij geven aan dat vrouwen ook kunnen vechten tot de dood. Zij adviseren dus 1 man of vrouw. Kijk eens op hun forum of fb pagina daar wordt je wat wijzer. Daar zitten de betta kenners. Ook kwekers.
 
Ik weet dat Patricia ook een bak heeft/had met veel vrouwen en daar ging het goed. Wat vechten kan altijd gebeuren natuurlijk maar soms hoor je ook wel dat vrouwen elkaar niet zachtzinnig belagen.
Zoals zo vaak ben je dan weer afhankelijk van het karakter van de vis.
 
Ik heb dit gelezen op het Betta forum. Zij geven aan dat vrouwen ook kunnen vechten tot de dood. Zij adviseren dus 1 man of vrouw. Kijk eens op hun forum of fb pagina daar wordt je wat wijzer. Daar zitten de betta kenners. Ook kwekers.
het punt is dat 2 vrouwen mss niet goed samen gaan maar als je er een stuk of 6 neemt wordt de agressie onderling verdeeld en dan is het te doen. Hetzelfde geld ook voor bijv cichliden, snoekcichliden en sommige meervallen.
 
Neon tetra's of kardinalen of bijlzalmpjes of
Bijlzalmpjes zitten toch in de bovenste waterlaag? Ik heb ze zelf nooit gehad dus ik kan het mis hebben.
Als ze inderdaad zich veel ophouden dicht bij het wateroppervlak zou ik ze nooit samen houden met een Betta man. Die zit ook hoog, houdt van rust en bouwt er graag zijn nest waarin hij dan waarschijnlijk gestoord wordt.

Even met een slag om de arm dus omdat ik bijlzalmpjes nooit zelf gehad heb.
 
Bijlzalmpjes zitten toch in de bovenste waterlaag? Ik heb ze zelf nooit gehad dus ik kan het mis hebben.
Als ze inderdaad zich veel ophouden dicht bij het wateroppervlak zou ik ze nooit samen houden met een Betta man. Die zit ook hoog, houdt van rust en bouwt er graag zijn nest waarin hij dan waarschijnlijk gestoord wordt.

Even met een slag om de arm dus omdat ik bijlzalmpjes nooit zelf gehad heb.
ja meestal boven. Is inderdaad niet zo'n slim idee. Maar doelde meer op dat als de ts andere vissen wil het handiger is om wat specifieker te zijn.
 
ja meestal boven. Is inderdaad niet zo'n slim idee. Maar doelde meer op dat als de ts andere vissen wil het handiger is om wat specifieker te zijn.
Ja ik denk dat dat niet kan omdat de Betta op zijn rust gesteld is en hij een territorium heeft rond zijn bubbelnest.
 
Ik weet dat Patricia ook een bak heeft/had met veel vrouwen en daar ging het goed. Wat vechten kan altijd gebeuren natuurlijk maar soms hoor je ook wel dat vrouwen elkaar niet zachtzinnig belagen.
Zoals zo vaak ben je dan weer afhankelijk van het karakter van de vis.


Ja John idd ik heb een bak met 20 vrouwen maar dan praten we over vrouwen uit 1 nest het verschil is dan de hiërarchie is dan al bepaald als ze nog te klein zijn om elkaar daadwerkelijk iets aan te doen plus ze zijn niet anders gewent gaat er bij mij een vrouw uit voor een kweekpoging zal deze ook nooit meer terug in de vrouwenbak gaan want ik krijg geheid heibel in de bak
vergeet niet dat vrouwen ook flink kunnen kempen en echte bitches zijn
plaats geen bijlzalmpjes dit kunnen nog al eens vinnebijters zijn plus zoals al aangegeven wordt ze zitten in de bovenlaag
in je bak kun je best meerdere vrouwen houden maar enkele dingen moet je wel degelijk in acht nemen
minimaal 5 vrouwen het liefst uit eenzelfde nest
veel beplanting dit betekend dan ook veel schuilplaatsen
GEEN man erbij
als aanvulling kun je corydoras erbij doen en een kardinaal tetra bv zorg dat je licht niet te fel is dus plaats drijfplanten en voeg nooit zomaar een extra vrouw toe zorg ook dat je andere vissen als gewent zijn in de bak voordat je de dames plaatst
wil je dames toevoegen is er 1 mogelijkheid maar of dat een oplossing is is nog maar de vraag dat is verbouw je hele bak zorg dat de hele omgeving nieuw is voor alledames dan heb je een kleine kans dat dit lukt
 
Ik heb in mijn 75 liter bak 2 dumbo ears. die komen van mijn 25liter bak. Nooit problemen of aggressie naar elkaar getoond. wel 2 vrouwtjes.
 
Samengevat is ook 2 of meer dames een behoorlijk risico in een bak.
 
@gpatton leuk filmpje maar snap niet waarom je dit plaatst
zoals er verteld wordt zijn dit jonge vissen van ongeveer 6 weken oud eer je ze echt moet gaan scheiden is vaak als ze een maand of 3 oud zijn
 
Terug
Bovenaan