Wat is er nieuw

Aantal Kardinaal Tetras in een 100cm bak

Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Leeftijd
49
Hallo,

even dubbelcheck. In "visbestand per bakmaat" wordt voor Kardinaal tetra's in een 100cm bak een aantal van 15 stuks genoemd. Maar in dat voorbeeld zitten natuurlijk weer andere vissen dan bij ons.

Wij hebben nu:

4 x killivis: Fundulopanchax Gardneri
3 x Ancistrus
9 x Kardinaal Tetra
4 x Dwerggoerami Trichogaster Lalius

Ik overweeg om de groep kardinalen uit te breiden. Ik zou het leuk vinden om net iets meer schoolgedrag te kunnen zien. We hebben een bak van 100 x 40 x 40cm met een exter filter Eheim 4+ 350. Wat is haalbaar en verstandig. Het liefst heb ik niet teveel onderhoud, dus de belasting wil ik wel een beetje in de hand houden.

Ik overweeg om voor een van de Ancistrus een ander onderkomen te zoeken. Het is een mannetje. We hadden al eens een nestje. Gelukkig heeft maar 1 van de kleintjes het overleefd, maar het risico bestaat dat we straks een bak vol hebben.

Alvast bedankt!

Wow! Zoveel nog? Gaan ze dan niet de andere soorten in de weg zitten?

Gaan de Gardneri en de Gourami s samen goed want ik weet dat de Gardneri soms ook best fel kan zijn.

4 lalius op 100cm? Dat vind ik een stevig aantal

Eens, we hadden hier 4 Chuna's, bleken bij binnenkomst 3m 1v te zijn. 1m direct teruggebracht, met 2m aangekeken. We hebben geprobeerd zichtlijnen aan te passen met planten enz, maar tevergeefs. Gisteren teruggebracht naar 1m via Marktplaats. Nu er 1m en 1v zijn is de atmosfeer in de bak al minder gespannen dan eerder. Laliussen worden groter, kan nooit bevorderlijk zijn.

Wel eens met de kardinalen, we hebben hier 21 kegelvlekken en dat voelt niet aan als "vol" bij gebrek aan andere scholenvissen.

Dat zijn toch dwergjes? Ik had altijd al 3 Chuna s in een 60cm.
Ze zijn wel een stuk groter dan chuna hoor, en ook een stuk steviger in gedrag.
1m/2v zou misschien kunnen, maar 4 zou ik niet snel doen.

Ja max 8 cm lees ik net en ik heb ze heel lang geleden een keer gehad maar die waren vrij jong en dus veel kleiner maar ja Irido gooide weer roet in het eten.

Even een opmerking over het school gedrag. Sommige vissen in het algemeen en Kardinalen in het bijzonderen scholen wanneer ze zich eigenlijk niet veilig voelen. Wanneer ze zich op hun gemak voelen zwemmen ze graag in een vrije zone, dus zonder plantendekking bijvoorbeeld, in wat meer gedempt licht. In mijn plantenbak, ook een meterbak vertoefden zij zich overdag wanneer het licht fel is graag tuseen de planten, onder dekking dus. Elke avond lieten ze zich zien en vertoonden ze hun zwemkunsten. Maar niet in een schoolvorm. Dat deden ze wel wanneer er nieuwe Kardinalen in mijn bak kwamen en die dus nog moesten wennen.

Gaan de Gardneri en de Gourami s samen goed want ik weet dat de Gardneri soms ook best fel kan zijn.
Op de dag dat de Goerami's erbij kwamen waren de Killi's een beetje vervelend tegen ze. Vonden de goerami's zichtbaar niet leuk. Vanaf de volgende dag lieten ze elkaar met rust. De Goerami's zelf is een ander verhaal. Die zijn altijd met elkaar aan het klieren

Die vraag heb ik ook aan Rifwachter (LFS) gesteld. Vooral omdat het ook twee man, twee vrouw is. Zij dachten dat het wel kon en gaven aan dat ze gewoon weer terug konden als dat niet ging. Ik heb wel het gevoel dat het werkt. Ze hebben een aantal plekjes waar ze graag de rust opzoeken. Onder de anubias en naast de filteruitlaat. Maar meestal zwemmen ze gewoon vrolijk door de bak. Af en toe geven ze elkaar een duw, maar dat lijkt ze niet te deren. De mannen doen het met de vrouwen en de vrouwen met elkaar, maar ze blijven gewoon terug komen. Ze laten zich niet de kaas van het brood eten 🙂
Naar ik begreep is 8cm voor dit ras wel uitzonderlijk. Maar mochten ze toch zo groot worden dan wordt het misschien inderdaad wat krap voor ze.

Even een opmerking over het school gedrag. Sommige vissen in het algemeen en Kardinalen in het bijzonderen scholen wanneer ze zich eigenlijk niet veilig voelen. Wanneer ze zich op hun gemak voelen zwemmen ze graag in een vrije zone, dus zonder plantendekking bijvoorbeeld, in wat meer gedempt licht. In mijn plantenbak, ook een meterbak vertoefden zij zich overdag wanneer het licht fel is graag tuseen de planten, onder dekking dus. Elke avond lieten ze zich zien en vertoonden ze hun zwemkunsten. Maar niet in een schoolvorm. Dat deden ze wel wanneer er nieuwe Kardinalen in mijn bak kwamen en die dus nog moesten wennen.
Ja, dat is eigenlijk wel zo. Vaak zie ik ze in de ochtend samenklitten en dan in de loop van de dag scharrelen ze gewoon lekker rond. Maar ze zitten ook graag achter en tussen planten. Ik dacht als ik er wat meer heb dat ik ze dan ook vaker zie. Ik dacht aan iets van 15 stuks of zo.

Het is een misvatting als je er meer toevoegt je ze dan beter ziet, ze hangen tussen de planten omdat ze zich onveilig voelen door de kale oppervlakte en de felle bak licht, beter voeg je drijfplanten toe zodat ze zich beschermd voelen, ga je ze vanzelf vaker zien

Op de dag dat de Goerami's erbij kwamen waren de Killi's een beetje vervelend tegen ze. Vonden de goerami's zichtbaar niet leuk. Vanaf de volgende dag lieten ze elkaar met rust. De Goerami's zelf is een ander verhaal. Die zijn altijd met elkaar aan het klieren

Die vraag heb ik ook aan Rifwachter (LFS) gesteld. Vooral omdat het ook twee man, twee vrouw is. Zij dachten dat het wel kon en gaven aan dat ze gewoon weer terug konden als dat niet ging. Ik heb wel het gevoel dat het werkt. Ze hebben een aantal plekjes waar ze graag de rust opzoeken. Onder de anubias en naast de filteruitlaat. Maar meestal zwemmen ze gewoon vrolijk door de bak. Af en toe geven ze elkaar een duw, maar dat lijkt ze niet te deren. De mannen doen het met de vrouwen en de vrouwen met elkaar, maar ze blijven gewoon terug komen. Ze laten zich niet de kaas van het brood eten 🙂
Naar ik begreep is 8cm voor dit ras wel uitzonderlijk. Maar mochten ze toch zo groot worden dan wordt het misschien inderdaad wat krap voor ze.

Ja, dat is eigenlijk wel zo. Vaak zie ik ze in de ochtend samenklitten en dan in de loop van de dag scharrelen ze gewoon lekker rond. Maar ze zitten ook graag achter en tussen planten. Ik dacht als ik er wat meer heb dat ik ze dan ook vaker zie. Ik dacht aan iets van 15 stuks of zo.
Meer Kardinalen betekend niet dat ze zicht ook vaker laten zien. Als gezegd deze vissen zoeken van nature de beschutting op. Bij gedempt licht voelen ze zich ook veiliger en zwemmen ze graag in een vrijere ruimte.

Ik bedoel ook niet dat ze zich bewust verstoppen. Ze scharrelen gewoon lekker rond. Het komt vaak genoeg voor dat er overal wel eentje zit. Ik heb ook eerder weinig licht dan veel. Alleen omdat er genoeg planten zijn, en daar ook lekker tussendoor scharrelen, komt het weleens voor dat je ze weleens echt moet zoeken. Ik dacht eraan om de groep te vergroten naar iets van 15 stuks oid. Dan is de kans net iets groter dat er altijd een paar te zien zijn.

Hoi Ronald_J

Ik heb jaren kardinalen gehad in een 125 liter Rio. Mooi scholen deden ze eigenlijk nooit. Sinds een jaar heb ik op aanraden van mijn lfs eens kegelvlekbarbelen gekocht. Zelfs met twaalf exemplaren scholen deze beter dan mijn kardinalen ooit gedaan hebben. Naast de kardinalen zitten er ook een stuk of vijf cory's in. Dus als het geen halszaak is misschien het proberen waard. Zover ik weet hebben deze barbeeltjes nooit gedoe met andere vissen. Volgens mijn lfs zijn de barbeeltjes ook sterker dan kardinalen dwz minder kans op dat er wat gaan hemelen.

Ik heb hier een 50a60 kardinaaltjes in een 170cm bakje en die zwemmen wel eens samen maar echt scholen durf ik het niet noemen.
Op een meter zou 25 een mooie groep zijn , hou ook rekening met enkele die uitvallen.

21 trigonostigma truncata hier (LFS had er niet meer), worden niet groter dan 3 centimeter. Scholen heel vaak, echt een genot om te zien. Zeker tegen de tetra's die mijn grootvader altijd hield.

Heb nu een maand geleden de groep uitgebreid van 9 naar 15. Dat geeft best een duidelijk zichtbaar verschil. Het komt minder vaak voor dat de meesten achter planten zitten. Ze lijken ook meer te durven. Ze komen ook vaker boven bij eten. Eerst bleven ze meer in de middenlaag hangen. En ze verstoppen zich ok minder snel als ik in de bak bezig ben.
Al kan dat ook komen doordat de anubias flink gegroeid zijn.

Ik heb een schooltje vuurneons in de bak, je ziet ze alleen bij het voeren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan