Aantal vraagjes over goudvis


E

Emmat

Guest
Goedenavond,

Ik lees de afgelopen dagen al heel wat forums af, maar heb mijn antwoorden niet kunnen vinden. Dus vandaar dat ik het via deze weg probeer.

Ik heb vorige week donderdag een goudvis gekregen. Er zat een aquarium bij, maar deze vond ik een beetje klein voor deze vis. Het is een grote goudvis, dus ik heb een grote aquarium genomen. Hij heeft zat ruimte maar toch was aan het eind van de dag het aquarium al niet helemaal helder meer. Toen ik hem over verhuisde naar het grote aquarium heb ik het water uit het 'oude' aquarium meegenomen. En het verder aangevuld, het aquarium is al echt niet meer schoon meer, het water is gewoon niet helder meer. Is toch niet de bedoeling dat ik 1/3 van het water om de halve week ga verversen toch? Er zitten plantjes in, een mineraal blok, een filtertje en een zuurstofpompje. Hoe houd ik mijn water helder?

Verder hapt de vis ook de hele tijd in het water. Ik had gelezen dat wanneer de goudvis boven water helpt, hij naar zuurstof had. Maar hij had niet boven water maar in het water. Het lijkt wel alsof hij de hele tijd plantjes eet, en dan stukjes van plantjes blaadjes en zo. Is dit normaal?!
Hij reageert ook helemaal niet snel op eten, hij eet alleen al zou hij het toevallig tegen komt. Verder is hij niet super actief, hij hangt maar een beetje een zwemt futloos wat rond.

Verder zit de vis ook alleen wat ik heel erg zielig vindt. Ik heb overal op internet gelezen dat goudvissen gezelschapsdieren zijn en niet alleen gehouden moeten worden. Ik ben vandaag naar de dierenwinkel teruggekeerd waar hij vandaan komt om een goudvis erbij te halen. Omdat het best wel een grote goudvis is raadde zij mij aan om er geen kleine erbij te doen, omdat hij op deze kan gaan jagen. Toen zei ik dat ik dan wel hetzelfde formaat goudvis erbij wou, en ook dit raadde zij af . Omdat de bij de goudvissen altijd alleen hebben gezeten. Ze hebben altijd apart gezeten zodat alle aquariums vol waren. Is toch best wel gek en zielig dat je die beestjes als opvulling van je aquarium gebruikt wordt door ze nooit meer met andere vis samen kunnen zijn? En daarbij hebben goudvissen toch maar een geheugen van een paar seconden dus is toch niet dat ze het echt heel erg gewend zijn om alleen te zitten? Kan ik echt niet proberen om maar desnoods twee kleine goudvisjes of een grote goudvis bij te doen?

Ik hoor graag antwoorden! Bij voorbaat dank!

Groetjes Emma
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om je goed te kunnen adviseren is het verstandig om wat meer informatie over de bak te geven. Hoe groot is de bak en welk filter heb je?
 
Goedemorgen Emma,

Heb je een sluierstaart goudvis of een enkelstaart?

Een sluierstaart heeft 50 liter per vis nodig en een lang aquarium omdat ze wel tot 30 cm kunnen groeien. Een gewone enkelstaart moet in een vijver leven omdat deze nog groter kunnen worden en veel meer horen te zwemmen met hoge snelheid. Dus een 60. Cm aquarium met 54 liter is ook te klein.

Je hebt net een groter aquarium gekocht maar ik denk dat dit ook een kleiner soort is. Een aquarium met filter moet je eerst een paar weken indraaien. Het water wat je heb meegenomen is bij lange na niet genoeg om je nieuwe aquarium stabiel te laten blijven.

Je visje geeft ammoniak af en poept in het aquarium zodat het water giftig wordt. Dat hij niet eet, sloom is en aan de oppervlakte hangt is een teken dat hij in giftig water zwemt. Bovenin is het schoonste water met het meeste zuurstof, daarom hangt hij daar.

Met 1 keer in de week 1/3 verversen gaat het echt niet goed komen. Voor nu zou ik om de dag minimaal de helft of zelfs meer verschonen zodat je filter bacteriën kan opbouwen. Het filter moet je niet teveel schoonmaken. Af en toe even de bovenste spons uitspoelen.

Een goudvis geeft tevens groeihormonen af die het water aantasten. Hou je de goudvis in een te klein aquarium blijf je problemen houden dat je waterkwaliteit slecht blijft. De goudvis zal vergroeien omdat hij te klein zit.

Misschien een goedkope oplossing. Een speciekuip bij gamma voor 10 euro van 100 liter met het filtertje erin. Dit is ook geen ideale oplossing maar dan heeft de vis voorlopig genoeg water. Ook zal je hier veel vers water in moeten wisselen, zeker een maand lang.

Schaf jezelf een watertest aan zodat je het water kan meten en zal je zien als het water giftig word zodat je weet dat je moet verversen.
 
Misschien ook een foto nog van de bak?

Dit is een foto van de bak.

IMG_1040.JPG
 
Goedemorgen Emma,

Heb je een sluierstaart goudvis of enkelstaart

Je visje geeft ammoniak af en poept in het aquarium zodat het water giftig wordt. Dat hij niet eet, sloom is en aan de oppervlakte hangt is een teken dat hij in giftig water zwemt. Bovenin is het schoonste water met het meeste zuurstof, daarom hangt hij daar.

Bedankt voor je antwoord!
Hij hangt juist onderin het aquarium. Is het een idee als ik hem met zijn huidige water, en coor de helft schoon water, in zijn ouder aquarium doe?! Dan kan ik het geote aquarium helemaal laten indraaien voor een paar dagen?

En hoe zit dat met een maatje voor hem kopen.

Ik heb wel door dat hij eigenlijk in een vijver thuishoort. Maar ik heb de vis nou eenmaal gekregen en kan hem moeilijk wegdoen. Verder zou ik ook niet weten waar ik hem zou moeten uitzetten. Dan zou het echt een hele grote vijver worden die de gemeente beheert. Er zitten in mijn dorp heel erg veel reizigers dus is ook niet slim om hem in een kleine vijvertje in iemand zijn achtertuin te doen, dan is hij zo weg.

Dit is de vis die ik heb

IMG_1041.JPG
 
Verder zou ik ook niet weten waar ik hem zou moeten uitzetten. Dan zou het echt een hele grote vijver worden die de gemeente beheert.
Nooit een vis in de vrije natuur uitzetten! Is niet goed voor de natuur in Nederland!;)
Dan kan ik het geote aquarium helemaal laten indraaien voor een paar dagen
indraaien duurt enkele weken;)

Wat ik zou doen:
Elke dag helft van het water verversen.
Groter aquarium halen en laten indraaien (50liter per vis en het liefst een zo groot mogelijk aquarium)
Als je een groot aquarium hebt, soortgenoten halen.;)
 
Nooit een vis in de vrije natuur uitzetten! Is niet goed voor de natuur in Nederland!;)

Als je een groot aquarium hebt, soortgenoten halen.;)

Ik ga hem ook zeker niet uitzetten in de vrije natuur!

Ook nadat de dierenwinkel mij advieseerde van niet? Om hem alleen te laten zitten?
 
Dit soort goudvissen moeten in een bak van minimaal 2,5 meter worden gehouden, en het liefst in een vijver. De 50 liter per vis regel geldt alleen voor sluierstaarten.
 
Hallo Emma,

Ik vind het erg sneu voor jou en je vis maar je kan hem echt niet houden. Hij gaat vergroeien en ziek worden tot de dood erop volgt. Jouw visje hoort lekker uit te groeien in een vijver. Je kan hem pas in het voorjaar als het warmer is in een vijver zetten. Voor vogels Enzo hoef je niet zo bang te zijn want jouw goudvis kan supersnel zwemmen. Dat zie je in je kleine bakje niet maar dat komt wel goed hoor.

Wellicht weet je een huis waar ze een vijver hebben en zijn die mensen zo vriendelijk om je goudvis een plekje te geven. Mensen die een vijver met vissen hebben weten meestal wel wat het beheer van een vijver inhoud.

Een aquarium kopen van 2,5 meter zal geen optie zijn, neem ik aan. Een nieuw aquarium en ook je oude moet minimaal 3 weken indraaien. Het gaat om Bacterieen in je filter. Die hebben tijd nodig om te groeien zodat ze vuil kunnen omzetten. Dit is nogal een ingewikkeld proces en heeft tijd nodig.

Koop in ieder geval geen vriendje voor hem erbij. Je bedoel het goed maar dan heb je 2 vissen in een ellendige situatie.

Het enige wat je nu kan doen is echt veel vers water van dezelfde tempratuur geven. Je mag zelfs meer dan de helft eruit halen als dit nodig is. Ik zie dat je aquarium ook niet geheel gevuld is. haal veel oud water eruit dat hij nog in een laagje staat en dan doe je vers kraan water erin aquarium lekker vol. Wel even tempratuur meten. 1 graadje verschil is niet heel ernstig maar liever niet. Je filterpijpje waar het water uit komt zet je naar boven gericht zodat je golfjes op het oppervlak zie. Dit geeft zuurstof wat je visje nodig heeft.

Zoals ik al schreef is een grote speciekuip of curverbox ook prima. Dit kost niet zoveel. Er hoeft geen bodem in maar wel een filtertje bij voorkeur met een luchtpompje. Plantjes erbij en ik weet zeker dat je goudvisje het dan voorlopig wel uithoud. Als het wat warmer word kan je de kuip buiten zetten om hem alvast te laten wennen voor zijn verhuizing.

Des te meer liters vers water hij van jou krijgt des te beter het voor je vis is.
 
Ik lees net dat je al naar de dierenwinkel ben geweest om een tweede te halen en nog wat vragen.

Ik ben blij dat ze je er geen hebben verkocht maar het verhaal klopt niet. Ik denk dat de winkeleigenaar ook wel weet dat goudvissen niet in een aquarium horen maar veel mensen kopen ze nu eenmaal en weten er verder niets van. Je zie ze in dierenwinkels in aquariums van 20 liter en verkopen dit gewoon omdat het geld in de kassa la brengt. Na een paar weken komen die mensen weer want de vis is ziek en dan verkopen ze nog extra medicijnen etc. Dit is commercieel belang van de winkel.

Wat jij noem het happen van de vis dit hoort zo. Het bekje gaat telkens op en neer. Zie het als een slokje water nemen en het lichaam van de vis pakt de benodigde stoffen eruit.

Soms jagen goudvissen op elkaar dit heet paaien. Een vrouwtje heeft eitjes in de buik en het mannetje gaat het vrouwtje opjagen en op het vrouwtje beuken zodat de eitjes eruit komen. Dit hoort zo.

Geheugen vind ik moeilijk maar mijn sluierstaarten eten uit me hand. Als ze mijn hand in het water zien weten ze dat er eten is dus ik denk dat ze over jaren geheugen beschikken anders zouden ze dat vergeten.

Een goudvis die niet eet is niet gezond of zit in ongezonde omstandigheden. Goudvissen kunnen zich dood eten omdat ze altijd honger hebben omdat ze geen maag hebben. In princhipe al zou je ieder half uur voer erin gooien vreten ze dit op.

Hier een foto van mijn visjes. Kun je het verschil zien hoe groot ze gaan worden. Dit zijn sluierstaarten, kleintjes van een half jaar en grote van 2 jaar. Jouwe worden nog groter.

IMG_0263.JPG
 
Ik lees net dat je al naar de dierenwinkel ben geweest om een tweede te halen en nog wat vragen..

Bekijk bijlage 8941

Ja wat ik ook zo erg vond, is dat degene die hem hebben gehaald, het kleinere aquarium mee naar binnen hebben genomen. Daar is niets over gezegd!

Ik heb net het aquarium schoon gemaakt, ja ik moet iets, en hij is na een uurtje al veel actiever en kwam meteen op het eten af!

Ook heb ik de plantjes samen gebonden zodat hij wat meer ruimte heeft.

Hierbij een foto

image.jpg
 

Terug
Bovenaan