Aanzuig- en uitstroombuis vervangen. Waar halen?


tharealmb

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2013
Berichten
428
Locatie
Sneek
Website
www.martijnbouius.nl
Hallo Aquarianen,

Mijn nieuwe aquarium staat (EINDELIJK) en alles gaat goed. Het enige "probleem" wat ik nog heb met inrichten, is het aanzicht van de aanzuig- en afvoerbuis. Deze zijn groen, en mijn achtergrondposter is mat zwart.

Ik had al een EHEIM set gezien die doorzichtig zwart is, en voor de uitstroom zou dat een goede oplossing zijn, maar....

De aanzuig-slangmaat is maat 19/27. Dat maakt het vinden van zo'n buis erg lastig.

A) weet iemand waar ik WEL die maat kan vinden?
B) Kan ik de huidige set ook verven? en zo ja waarmee? ik kan niet echt vinden van wat voor plastic de buizen zijn.
C) Kan ik straffeloos van 19-27 converteren naar 16/22? of krijgt het filter dan problemen?

De buis volledig verstoppen achter beplanting of stenen gaat hem niet worden in mijn geval.
 
Kijk eens bij JBL ! Invoer en uitstroom van mijn Cristalprofi 1501 zijn zwart. Ik weet de maten niet ...
 
ik heb ze vandaag nog gezien die van jbl die zijn in uw maat te krijgen 19/27
was wel in een winkel in belgie
de uitstroom van de pomp naar de bak toe kan je reduceren maar dan neemt de uitstroom kracht toe de aanzuig van het filter zou ik niet reduceren want dan moet hij meer moeite doen voor de zelfde hoeveelheid water aan te zuigen
mijn schoonvader heeft het met krimpkousen gedaan rond de buizen om ze zwart te krijgen
 
E1500 zijn 16/22.
Om welk model eheim gaat het?
 
Het filter is geen eheim. slangmaten weet ik zeker.

JBL zal ik morgen dan naar kijken. hopelijk hebben ze die hier bij de LFS, anders wordt het online.

krimpkous is ook geen gek idee, maar waarschijnlijk niet veel goedkoper als nieuwe buizen.
 
Dat weet ik niet hij had die nog liggen :) denk niet dat dat beestig duur is, je moet natuurlijk niet een topmerk nemen van kousen
In de winkel waar ik ze zag kwamen ze ongeveer een 12 euro,als ik mij goed herinner
 
Tijdens de lunch zal ik even kijken. Maar online kan ik niets van JBL of een ander merk vinden voor 19-27mm. Alles is 16-22mm of 12-16mm.

MOCHT ik nou niets vinden... Is het heel erg om op de aanzuigzijde een smallere slang te zetten? met een reduceerkoppeling?

Ik snap dat het iets van de capiciteit van de pomp zal kosten, maar heeft het verder nog nadelen? heb momenteel een 1500 l/u pomp, dus als ik daar een deel van kwijt raak is niet erg op een 240l aquarium...

Mijn huidige pomp is de sacem marathon 1500.

Als het heel duur zou worden om nieuwe in- en uitflowbuizen te halen, plus bijbehorend materiaal wordt het misschien ook wel een nieuwe pomp... deze werkt prima hoor! maar voor 99 heb je al een goed filter waar alle buizen bijzitten (in het zwart).

Eerst vanmiddag maar even spieken wat ze hebben hier.
 
De winkel waar ik het gezien heb was zoowizo in Kontich, alleen hebben ze geen webshop ofzo, maar misschien dat ze het toch verzenden
Al� ben maar hard op aan het denken
 
Kan het inderdaad zelf ook niet vinden, alleen een groene variant van Eheim.
Je zou eventueel ook gewoon een stuk slang in die maat kunnen gebruiken als aanzuig.
 
kellemes zei:
Kan het inderdaad zelf ook niet vinden, alleen een groene variant van Eheim.
Je zou eventueel ook gewoon een stuk slang in die maat kunnen gebruiken als aanzuig.

Dat is ook nog wel een goed idee inderdaad. Dan moet ik wel wat van die anti-knik bochtjes hebben, maar een zwarte slang heb ik al 1 van (de intake). En voor de uitstroom kan ik dan een normale 16-22mm optie halen.
 
Bizarre is dat ik alweer alleen maar gifgroene 19/27 bochtjes vind van Eheim ;)
Deze..
http://www.discuskwekerijdeijssel.nl/a-8244593/anti-knik-bochten/eheim-bocht-voor-slang-19-27/
Of deze..
http://www.aquaplantsonline.nl/p/3605/eheim-bocht-voor-slang-1927-mm/?search=bocht&page=2

Gek dat je die maat zo weinig vind eigenlijk.. vraag me inderdaad af of je straffeloos er een reduceer-koppeling naar 16/22 tussen kunt zetten. In dat geval zou ik dat doen waarschijnlijk.
Maar dat laat ik even aan anderen om te beantwoorden.
 
Valt me sowieso op dat er maar weinig buizen te vinden zijn, en dat ze allemaal gelijk zijn. Behalve de zwarte eheim sets die hoekig zijn, zijn ze allemaal redelijk gelijk. En allemaal zijn ze niet echt heel makkelijk om ze strak tegen de achterwand te krijgen.

Maar als iemand weet of reduceren een optie is, dan hoor ik het graag :)
 
De Hornbach verkoopt het per meter dacht ik. gewoon lange stukken in diverse diktes.
 
jessicapilon zei:
De Hornbach verkoopt het per meter dacht ik. gewoon lange stukken in diverse diktes.

Heb je het dan over de buis? of over een slang... want een slang gaat waarschijnlijk knikken, en bij de dikte 19/27 wordt het dan erg lastig hem knikloos tegen de achterwand te krijgen, terwijl de klep nog dicht kan...
 
Het ID van de krimpkousen vind ik zelf nog lang zo gek niet.

Misschien ookeen ID: kun je niet ergens een stukje zwarte PVC vandaanhalen waar de bestaande inpast en die er overheen schuiven wat gaatjes boren en klaar.
 
MauriceM zei:
Het ID van de krimpkousen vind ik zelf nog lang zo gek niet.

Misschien ookeen ID: kun je niet ergens een stukje zwarte PVC vandaanhalen waar de bestaande inpast en die er overheen schuiven wat gaatjes boren en klaar.

PVC vind ik toch wat spannend, gezien ik dan bochten en koppelingen moet maken. Die kan ik niet gemakkelijk klemmen zoals met de koppelslangen met slangklemmen.

Ze hadden bij de bouwmarkt geen krimpkous niet groter dan 20mm helaas. En bij de 2 LFS hadden ze alleen 12-16 en 16-22...

Dus ik zit nu sterk te overwegen om, in plaats van allerlei kosten te maken, mijn oude filter te verkopen en een nieuwe te kopen. Waarschijnlijk een JBL E901 (prijs/kwaliteit). Mijn huidige filter is een heel werk om los te koppelen (alle slangen moeten leeg, gedoe met emmers etc). Ik kan wel weer X bedrag gaan uitgeven aan halve oplossingen... maar dat heb ik wel afgeleerd met mijn eerste aquarium.

Als iemand weet of een reduceerkoppeling ongestraft kan, dan hoor ik het toch graag want ben erg benieuwd. Lijkt mij dat je vooral meer druk krijgt (water moet sneller stromen), maar zeker weten doe ik het niet...
 
van dat reduceren heeft indertijd lfs mij afgeraden om de aanzuig te reduceren de uitstroom kon zonder probleem.
als het jou niet echt uitmaakt dat bijvoorbeeld de pomp binnen een maand stuk is ofzo noem maar wat dan zou ik het proberen met reduceren.
ik heb ook even gekeken voor krimpkousen hier is de link klik
denk dat dat eerlijk gezegd nog de goedkoopste en makkelijkste oplossing is
of wat ze ook zeiden pvc buis over schuiven is ook niet zo gek
 
Krimpkous ga ik zeker onthoudn voor toekomstige projecten. PVC vond ik wat te spannend ivm eventuele lekkage. genoeg problemen gehad dus koop het liever goed.

dus overlegd hier, en besloten gelijk maar een nieuw filter te kopen. De JBL e901 geworden (heb al een tijdje een oog op dit filter).

heb hem zelfs al aangesloten en draait prima. maar even samen laten draaien, en daarna de siporax verhuizen naar het nieuwe filter.

bedank voor alle hulp, en de info over het afknijpen!
 

Terug
Bovenaan