Wat is er nieuw

Aardlek omgeslagen, advies nodig

NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Leeftijd
56
Ik had net de magnetron gebruikt, paar seconden later valt van de hele groep de stroom uit. Aardlek had goed zijn best gedaan, die stond naar beneden. Weer omhoog willen zetten en dat ging niet. Aquarium bleek ook op die groep te staan trouwens. Not happy.

Ik heb alles op die groep uitgetrokken en ben alles stuk voor stuk weer gaan insteken. Geen probleem, geen stroomuitval nadat ik de laatste stekker weer had ingestoken (tenzij ik iets over het hoofd zie).
De laatste stekker die ik in stak was de verwarming van het aquarium. Dus vol spanning stekker erin - en er gebeurde wederom niets.

Hoe kan dit? Eerst kan ik de aardlek niet terug omhoog zetten. Nadat ik alles uitgetrokken had en weer ingestoken had kon ik de aardlek zonder problemen wel omhoog zetten.
Kan het zijn dat ik een stekker op een andere positie in een stekkerblok heb ingestoken?
Moet ik me zorgen maken om de veiligheid in huis?

Wie kan me advies geven?

Vreemd, hoewel ik het zelf ook één keer heb gehad, en ongeveer de zelfde stappen heb doorlopen als jij hebt gedaan, daarna nooit meer last van gehad, mogelijk iets met een piekspanning :juggle: geen flauw idee of dat wel kan.

Hmmm piekspanning, dan zouden de andere groepen toch ook uit moeten slaan?
Realiseerde me net dat de verwarmingsketel ook wel eens op die groep zou kunnen staan. Die was het ook niet.

Bedoel je piekverbruik? Er stond amper iets aan. Diepvrieskast, koelkast, PC en de gebruikelijk verlichting, Home bakje met ik meen verwarming van 100 of 150 Watt (weet ik niet zo :sorry:)

Daar de aardlek eruit sprong ga ik uit van een externe piekspanning waardoor je apparatuur beschermt blijft, maar ik laat daar graag de mensen met electra kennis daar over oordelen, voor mij is het slechts een vermoeden.

Ps, bij mij was dat op een kerstavond met een huis vol mee eters 😳

Daar de aardlek eruit sprong ga ik uit van een externe piekspanning waardoor je apparatuur beschermt blijft, maar ik laat daar graag de mensen met electra kennis daar over oordelen, voor mij is het slechts een vermoeden.

Ps, bij mij was dat op een kerstavond met een huis vol mee eters 😳
Jee, zal je maar gebeuren.
Ik was al blij dat het nog een beetje licht was (maar heb speciaal hiervoor een flinke zaklamp liggen op een vaste plek).
Ook blij dat me dit niet op de 31ste gebeurde. Maar Kerstavond met het huis vol, dat moet je zeker niet hebben.

Groep overbelast?
Tegelijk verwarmen op maximale wattage plus magnetron is misschien teveel?

Het kan dat er een piek belasting was waardoor de aardlek ging.
Kan ook dat je magnetron of waterkoker pas een aardfout maken als ze warm zijn...
Heb ik hier al eens gehad dat de aardlek pas ging als de magnetron langer dan 10minuten aan stond

Groep overbelast?
Tegelijk verwarmen op maximale wattage plus magnetron is misschien teveel?
Ik had alleen de diepvriekast, koelkast en PC aan, met de gebruikelijke verlichting (magnetron stond al weer op standby).

Ik heb hier wel eens wasmachine, droger, diepvries, koelkast, senseo, en een Fusion 120 tegelijk aan gehad, minstens, Dat levert geen problemen op.

Het kan dat er een piek belasting was waardoor de aardlek ging.
Kan ook dat je magnetron of waterkoker pas een aardfout maken als ze warm zijn...
Heb ik hier al eens gehad dat de aardlek pas ging als de magnetron langer dan 10minuten aan stond

Dankjewel

Hmmm, waterkoker stond uit. Magnetron net gebruikt. Ga dat zeker even testen. Meteen wel te verstaan.

Ik heb het ooit gehad. Komt door de vele trafo’s op die groep.
En vooral de goedkopere trafo loze voedingen.
De condensatoren daarin trekken bij inschakeling enorm veel vermogen.
Maar dat is dus kort genoeg, om de aardlek direct weer uit laten gaan.

Ook gebeurd het wel eens dat als je de aardlek inschakelt, de groep eruit gaat. En die krijg je dan ook niet terug.

Al die voedingen geeft teveel piekbelasting. Als ze eenmaal aan zijn, dan gebruiken ze niet veel.

Even voor de zekerheid.. Was het echt de aardlekschakelaar die eruit vloog of was het gewoon de groep zelf?

Ik heb het ooit gehad. Komt door de vele trafo’s op die groep.
En vooral de goedkopere trafo loze voedingen.
De condensatoren daarin trekken bij inschakeling enorm veel vermogen.
Maar dat is dus kort genoeg, om de aardlek direct weer uit laten gaan.

Ook gebeurd het wel eens dat als je de aardlek inschakelt, de groep eruit gaat. En die krijg je dan ook niet terug.

Al die voedingen geeft teveel piekbelasting. Als ze eenmaal aan zijn, dan gebruiken ze niet veel.

Wat moet ik me voorstellen bij trafoloze voedingen Marcel?
Ik geloof dat er best wat trafo's op die groep zitten, zal er morgen eens naar kijken. Ben nu ontzettend gaar.

Even voor de zekerheid.. Was het echt de aardlekschakelaar die eruit vloog of was het gewoon de groep zelf?

Ik zal het beschrijven.
De aardlekschakelaars staan normaal naar boven (grijs), links naast de test-knop (wit).
Bij de groep die zonder stroom zat, was de aardlekschakelaar (grijs) naar beneden om geslagen.

Zo duidelijk? Anders moet ik fotootje maken.

De aardlekschakelaar zit 'voor' de schakelunit van de groep zelf. Ik kan mij voorstellen dat de groep zelf eruit vliegt en dan was die gewoon (tijdelijk) overbelast. Als de aardlek zelf eruit vliegt dan lekt er iets naar de aarde toe. Meestal zal de groep er zelf uitvliegen en dan is er niet zo veel aan de hand behalve dan dat je de groep overbelast met teveel apparaten aan.

Als je zin hebt, maak even een fototje dan weten we het zeker.

en dan is er niet zo veel aan de hand behalve dan dat je de groep overbelast met teveel apparaten aan.
Helder! Alleen dat overbelast zie ik niet, maar kan dat natuurlijk niet uitsluiten. Is trouwens ook de eerste keer in al die jaren dat dit gebeurt.
Als je zin hebt, maak even een fototje dan weten we het zeker.
Zal dat morgen doen Daniel. Moet nu offline.
Schrijf het op zodat ik het niet vergeet.

Trafo loos zijn de platte voedingen van telefoons en laptops.

Voedingen met trafo zijn zwaar en kubus vormig.

De voedingen zonder trafo gebruiken veel condensatoren en een gelijkrichter. Dit vraagt bij inschakeling heel kort veel stroom.
Full bridge rectifier. Aka Big clive op youtube.

Van een piekje springt de aardlekschakelaar niet.
Kan het zijn dat een van je stekkers wat nat was?

Als het geval is lekt er een beetje stroom weg en valt de aardlek er uit.
Het zal net te veel geweest zijn om ineens terug alles in te schakelen ( elk toestel lekt wel een beetje, maar dat kunnen milli amps zijn).

Als de stroom even vloeit wordt dat vocht warm en kan verdwijnen. Nadien zit je net onder de grens, en dan blijft die op.

Was het een aardlek van 30 of 300mA?

Het zal net te veel geweest zijn om ineens terug alles in te schakelen ( elk toestel lekt wel een beetje, maar dat kunnen milli amps zijn).

Als de stroom even vloeit wordt dat vocht warm en kan verdwijnen. Nadien zit je net onder de grens, en dan blijft die op.

Standaard is 30, zou niet weten waarom je een lek van 300 toe wilt staan als 50 al dodelijk kan zijn

Teveel vermogen (Wattage) op een groep kan zorgen voor het uitspringen van de groep maar ook kortsluiting. Dat hoeft niet direct kortsluiting te zijn van iets dat stuk is. Je kan het zelf, op allerlei manieren ook verzorgen. De beste manier om erachter te komen is; wat deed je op het moment van het gebeuren? Als dat niets oplevert; wat ws je laatste actie voordat het uitspringen plaatsvond?

Standaard is 30, zou niet weten waarom je een lek van 300 toe wilt staan als 50 al dodelijk kan zijn
In België heb je een 300ma die op de gehele installatie staat, en dan eentje van 30 mA per kring voor de natte ruimtes of toestellen. En dit op voorwaarde dat je aardingsweerstand voldoende laag is. Is die slecht, dan moet er een 30ma op elke kring.

Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat er ergens vocht zat. Was alleen niet bezig met dingen die vochtig zijn. Maar uitsluiten kan ik het dus niet. Ik zie wel 1 mogelijkheid. Ik had gekookt in de magnetron en daarbij ontstaat natuurlijk waterdamp. Wellicht dat die damp bij cruciale delen van de magnetron is gekomen en het zetje heeft gegeven. Als dat zo is ga ik daar in de toekomst achter komen.
Hoeveel mA de aardlek is weet ik niet, er staat van alles geschreven naast die schakelaars. Vanmiddag volgt een foto. Dadelijk eerst de deur uit ivm het geknal vanmiddag en de woefs.

Teveel vermogen (Wattage) op een groep kan zorgen voor het uitspringen van de groep maar ook kortsluiting. Dat hoeft niet direct kortsluiting te zijn van iets dat stuk is. Je kan het zelf, op allerlei manieren ook verzorgen. De beste manier om erachter te komen is; wat deed je op het moment van het gebeuren? Als dat niets oplevert; wat ws je laatste actie voordat het uitspringen plaatsvond?
Ik draaide me om richting de keukendeur 😉
Zonder gekheid maar weer. De magnetron had net gepiept, had er het eten uitgehaald, deurtje dicht gedaan, draai me om en de boel valt uit.
Maar wat er nog meer gebeurde weet ik natuurlijk niet. Misschien sloeg net de koelkast aan of de verwarming van het aqua, of misschien wel net tegelijk.
Of door het koken in de magnetron is er vocht bij cruciale delen van de magnetron gekomen...Klinkt in mijn ogen logisch.

Ik pieker me in elk geval suf. Ben blij dat vanmorgen de stroom niet was uitgeschakeld.
De oorzaak is natuurlijk fijn om te weten, maar ik zit vooral niet te wachten op een aqua dat uren zonder stroom is komen te zitten.

In België heb je een 300ma die op de gehele installatie staat, en dan eentje van 30 mA per kring voor de natte ruimtes of toestellen. En dit op voorwaarde dat je aardingsweerstand voldoende laag is. Is die slecht, dan moet er een 30ma op elke kring.
Ah zo, je hebt dus op de inkomende zekering een 300mA aardlek en voor de afgaande groepen een 30mA aardlek?

Hier in Nederland komt na de hoofdzekering een aardlek van 30mA waar maximaal 4 afgaande groepen op mogen.
Wil je meer dan 4 groepen moet je ook meerdere aardlekken hebben.

Je problemen liggen dan in ieder geval in je magnetron. Maar ik geloof nu niet meer in dat vocht. Wel dat er iets niet in orde is in het apparaat. Maar om daar achter te komen is intern onderzoek nodig. Als er iemand in je buurt is die dat wil en kan doen zou ik dat zeker prefereren.

Je problemen liggen dan in ieder geval in je magnetron. Maar ik geloof nu niet meer in dat vocht. Wel dat er iets niet in orde is in het apparaat. Maar om daar achter te komen is intern onderzoek nodig. Als er iemand in je buurt is die dat wil en kan doen zou ik dat zeker prefereren.
Laat een magnetron nu net een van de toestellen zijn waar je als amateur weinig of niks meer kan doen dan een snoertje vervangen. Daar zitten hoogfrequente componenten in, daar kan je zelf niks aan doen. Maar ik betwijfel of een beetje kookdamp voor problemen zorgt, dat is daar voor gemaakt. Natuurlijk, als die 10 jaar oud is en half versleten is het geen slecht idee die te vervangen.

Laat een magnetron nu net een van de toestellen zijn waar je als amateur weinig of niks meer kan doen dan een snoertje vervangen. Daar zitten hoogfrequente componenten in, daar kan je zelf niks aan doen. Maar ik betwijfel of een beetje kookdamp voor problemen zorgt, dat is daar voor gemaakt. Natuurlijk, als die 10 jaar oud is en half versleten is het geen slecht idee die te vervangen.

Dat weet ik. De spanning kan daar zelfs zeer hoog oplopen, vandaar mijn advies om dat te laten doen door iemand die dit kan en wil.

Ik ken helaas niemand die hier echt verstand van heeft. Gezien de leeftijd van het beestje lijkt me verstandig dat ik hem vervang. Ik heb geen idee hoe oud hij is of dat nou 8 of 12 jaar zijn, nu geen idee. Hij komt bij mijn ouders weg toen ze een nieuwe kochten omdat ze vonden dat de oven (is combi magnetron) met max 180 graden niet voldeed. Er is dus wel een goede schatting te maken van de leeftijd.

Hij ziet er nog als nieuw uit maar dat is natuurlijk van de buitenkant, natuurlijk geen idee wat betreft de delen die ik niet kan zien.

Hieronder nog de aardlekschakelaars. Zijn dus 30 mA
De middelste van de grijze schakelaars was dus omgeslagen naar beneden. Op de foto's staan ze nu allemaal zoals ze moeten staan.

IMG-0478.JPG

IMG-0479.JPG

3 aardleks in een flatje? Dat is best veel.
Of zijn dit combinaties van zekering en aardlek?

Op mijn werk hebben we gecombineerde zekeringen waar aardlek in zit.

Geen idee. Zit weer zonder stroom. Is nu gelukkig een grote stroomstoring. Gaat waarschijnlijk wel lang duren.

Heb weer stroom sinds een krap uur.
Ik zag mijn geest al kruipen toen alles uitviel. "Hoe los ik dit op, wie moet ik hiervoor bellen etc".

Weer met een zaklamp naar de aardlekschakelaars en die stonden allemaal goed. Toen begon het kwartje te vallen. En toen ik naar buiten keek wist ik genoeg.
Pfoei... was even schrikken.

3 aardleks in een flatje? Dat is best veel.
Of zijn dit combinaties van zekering en aardlek?

Op mijn werk hebben we gecombineerde zekeringen waar aardlek in zit.
Lijken 3 ALA’s staat ook 16a op vermeld maar kan het niet goed zien

Lijken 3 ALA’s staat ook 16a op vermeld maar kan het niet goed zien
Er staat mij iets van 16a bij, maar weet niet hoe ik daar bij kom. ALA's zegt mij niets hoor :sorry:

Heb je 3 van die dingetjes?
Een ALA is een aardlekautomaat, een zekering en aardlekschakelaar in 1
Ik heb er inderdaad 3.
Zou eens moeten testen wat op welke groep staat. Op groep twee (die om sloeg) in elk geval de hele achterste helft van de flat.
Blijven nog de voorste helft van de woonkamer en de extra slaapkamer over. Kan me bijna niet voorstellen dat die elk op 1 groep staan.

Moet je een close up hebben van dat schema dat bij de schakelaars staat? Heb je daar wat aan?
Kan ik morgen als het licht is maken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan