Wat is er nieuw

Achtergrond plant gezocht

• Onderwerp starter Onderwerp starter Biologist
  • Startdatum Startdatum
B

Biologist

Guest
Hoi allemaal,

Even jullie input gezocht over welke achtergrondplant er in mijn aquarium past. Het gaat over de rio 180 en de plek achter het hout:
20190502_103743.jpg

Er staat nu ambulia, maar dat woekert me teveel en verliest onderaan de bladeren. Belgisch groen al eerder geprobeerd, maar daarmee hetzelfde probleem.

Ik zoek een hoge plant (40-50cm) die het op een donkere plek goed doet. Dacht zelf al aan een Echinodorus, maar er zit ook een Ancistrus in en weet niet of dat zo lekker gaat. Hoge anubias misschien?

Over het aquarium: qua verlichting hangen er 2 jmb high power ledbalken boven, maar achter het hout dus beperkt licht. Er zit geen co2 op de bak en qua voeding voeg ik No3 en po4 toe in verhouding 10:1 en sporenelementen.

Hoor graag van jullie 😀

Mooie javavaren? De trident heeft bijvoorbeeld wat smallere bladen en kan over het algemeen wel tegen wat minder licht. Mooie vallisneria?

Een Anubias zo dicht bij het licht zou wellicht erg ten prooi vallen aan algen.

Misschien wat anders dan een echino of java varen is de Crinum natans, of een Aponogeton ulvaceus.

Dankjewel voor alle reacties allemaal!
Ik zou ook denken aan de Javavaren of een hoge Echino.

Echino was ook mijn eerste keus, maar ben bang dat de Ancistrus daar van gaat snoepen.

Een Anubias zo dicht bij het licht zou wellicht erg ten prooi vallen aan algen.

Dat is ook wel weer zo. Zeker bovenin is het licht behoorlijk sterk.

Misschien wat anders dan een echino of java varen is de Crinum natans, of een Aponogeton ulvaceus.

Hele mooie planten, maar ik zoek iets met echt 'bladvorm' zeg maar, geen sprieten. Rechts erlangs staat namelijk al vallisneria

Ik zou gaan voor een Rotala Rotundifolia 'Green'. Een plant die je goed kan bijhouden en prachtig blijft.

https://www.google.nl/search?q=rota...BAgHEAE&biw=1536&bih=770#imgrc=HhFqvwRWSZ44ZM:

Dit vins ik een hele mooie! Maar kan die ook tegen wat minder licht onderaan of verliest deze dan de bladeren?

Rotala is wel licht nodig maar de groene versie, meestal heeft de Lfs de bovenin aankleurende versie, oppassen dus, kan met minder toe.
Hier zie je de plant linksachter in mijn bak:
IMG_20190327_202317.jpg

Rotala is wel licht nodig maar de groene versie, meestal heeft de Lfs de bovenin aankleurende versie, oppassen dus, kan met minder toe.
Hier zie je de plant linksachter in mijn bak:
Bekijk bijlage 272446

Ziet er goed uit! En fijn dat die met minder licht toekan. Mooie (lelie achtige) plant achterin ook trouwens.

Ziet er goed uit! En fijn dat die met minder licht toekan. Mooie (lelie achtige) plant achterin ook trouwens.
Dat is een Nymphoides sp. Taiwan. Let op: De Rotala is wél licht nodig maar de groene vorm kan met minder licht toe maar is dus nog steeds licht nodig. Je kunt dit bereiken door het onderhoud. Wordt de plant te bushy dan maak je de wat meer open door hier en daar wat lager te toppen waardoor er meer licht doordringt. Zo doe ik het tenminste. Ook trek ik van tijd tot tijd de hele plant eruit en knip er onder een flink stuk af waarna ik de toppen weer terug plant. Op die manier blijft de plant mooi en over het geheel, van onder tot boven, bebladerd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan