achterwand hergebruiken


I

Inuz

Guest
Kan ik deze achterwand nog gebruiken?
Zat bij het tweedehands aquarium. Er mist een hoekje af en het is gewoon piepschuim. Ik weet niet waarmee het bewerkt is. Ik heb niet zo zin om zelf epoxy of zo te gaan halen. Het enige wat ik heb liggen is van die achterwandenkit.
Ja hij is niet mooi, maar ik wil hem laten begroeien met mos, dus dat maakt me niks uit.
DSC08117_zpse6bf31f2.jpg

DSC08118_zps9e17d298.jpg
 
Ik zou het doen, ff losse delen van het hoekje afhalen?
 
Indien er geen schrapers in komen zou ik hem ook gebruiken, zet de wand ondersteboven, dan heb je de kapotte hoek aan de benedenkant en kan je er lekker iets voor zetten :)
Wel zou ik de kapotte hoek wat recht snijden en op die kopse kant een beetje kit smeren(maar dit laatste is niet echt nodig)
 
Ik heb hem in de container gegooid.
Omdat de rest ook al de verf los liet. Ik had nog een wandje liggen, maar die was net niet breed genoeg maar nog wel helemaal goed (niet in water geweest ook). Maar dat komt wel goed. Beter safe than sorry, voor de garnalen.
 
Dan maak je toch een ander ;)
een piepschuimplaat en enkele kleurtjes schoolbordverf, op een uurtje tijd heb je een mooie achterwand ;)
 
Ja maar dan moet ik ook epoxy gebruiken. Ik heb wel schoolbordenverf liggen, maar dat is knalblauw en geen piepschuim. Ik wou er niet te veel geld in steken, aangezien het een kweekbak is...
Die wand die ik er nu al in heb geplakt is net 10cm te kort, daar komt toch de filter voor. Plak er even een zak achter voor de lichtinval
 
Waarom epoxy? als je geen schrapers/algeneters hebt is dit niet nodig ;)
maar jij doet er natuurlijk mee wat jij wil :)
 
Komen garnalen in, ik denk dat die ook wel schrapen toch..
Hahaha ja ik ben dwarskop :D
 
Begrijp ik daaruit dat je piepschuim (al dan niet nog beschilderd met schoolbordenverf) zonder te kitten probleemloos in een aquarium kunt gebruiken?
 
Ja vraag ik me ook af, en dat schoolbordenverf, geeft geen stoffen af?
Anders ga ik straks wel aan de klus voor de 60cm, wel een idee..
 
Kitten zal wel moeten, anders heb je een mooi drijvend wandje. :D Heb her en der gelezen, dat men schoolbordverf aan de binnenkant gebruikt, zelf zou ik dat niet doen.
 
Neen, je moet het altijd nog wel kitten, maar dat had ze volgens mij nog liggen. ;)
 
Crash zei:
Kitten zal wel moeten, anders heb je een mooi drijvend wandje. :D Heb her en der gelezen, dat men schoolbordverf aan de binnenkant gebruikt, zelf zou ik dat niet doen.

Schoolbordverf aan de binnenkant doen is geen enkel probleem, zolang je de regeltjes respecteert natuurlijk ;)
 
Ja kit had ik nog liggen inderdaad ;)

en wat zijn die regeltjes dan? alleen geen schrapers? of moet het eerst ook uitlogen?
 
Dus je kunt met verf en piepschuim een achterwand maken? En daar hoeft geen epoxy op? (Tenzij je schrapers neemt).
Want dat is voor mij ook het experimenteren waard ;)
 
Inuz zei:
en wat zijn die regeltjes dan? alleen geen schrapers? of moet het eerst ook uitlogen?

Logen hoeft niet, dit omdat je zo'n wand bijna altijd buiten de bak maakt.
De regeltjes zijn zoals bij de epoxy, droogtijden, als je de verf volledig laat uitharden, dan kan deze zeker binnen in je bak gebruikt worden.
 
Kan ik straks wel wat maken voor de 60cm daar komen alleen chocogourami's in :)
Kan gewone beits ook? heb nog zwarte verf liggen, waren wat enthousiast geweest met inkopen toen we gingen verhuizen haha nog 5 potten over ;)
 
@Ineke; begrijp ik het goed dat je geen epoxy nodig hebt om een 3D achterwand in je aquarium te maken?
 
Als Luc het zegt...
Ik heb dat nooit gedaan :) zelf maken... ben niet zo handig haha maar wil het best eens proberen. Als de vissen dood gaan is het luc zijn schuld ;) :engel:
 
Mijn vader wil vanmiddag naar Stadskanaal (dicht bij Borger waar ik woon :p). Daar is een action :p even opzoek naar schoolbordverf en hier in Borger hebben ze wel piepschuim :) (en anders hier ook wel schoolbordverf).

Weet jij hoe duur een potje schoolbord verf is, Ineke? En zou 1 pot genoeg zijn voor 70x30?

Sorry dat ik je topic vervuil :p. :sorry:
 
Maakt niks uit, leren we van toch :D

Ik heb eens schoolbordenverf gekocht, felblauw. Zo'n klein potje. Kostte ongeveer 8euro, maar dat was speciaal omdat het niet zwart was. Ik weet niet of ze bij de action schoolbordenverf hebben, maar bij de hema dacht ik wel. Geen idee hoeveel je nodig hebt, ben niet zo goed in hoeveelheden verf schatten (daarom heb ik ook 5 potten verf over :p )
Maar lijkt me dat het wel voldoende moet zijn. Heb eens een kast geschilderd met 2 derde pot 750ml, 500ml dus, 3 keer lakken. Dus dan moet zo'n klein potje 250ml wel genoeg zijn lijkt mij.....
 
Ok�, bedankt.

Hij kan vast ook wel tegen zout water?

8euro, dat is te doen :D
 
zout water? weet ik niet... lijkt me wel dat zout het wel sneller af breekt (kijk maar naar huizen langs de kust) misschien toch epoxy dan..
maar jij hebt toch gewoon zoet water niels?
 
In een zeeaquarium zou ik dit zeker niet doen, heb je geheid een boel problemen.

Als je mij het merk en de naam geeft Inuz zal ik eventjes opzoeken hoeveel je nodig hebt en hoelang deze moet drogen alvorens in je bak te lijmen.
 
Tja... Epoxy ga ik niet doen vind ik te duur voor een expiriment.

Ik zit te denken aan een lichtbrakwater avontuur ;). Zoutgehalte op 1.005-1.006. Niet heel zout dus.

Weet iemand of dat kan??
 
Nou luc dat is gewone verf van de action..
Maar ik denk dat schoolbordenverf wel mooier is, dat is mat.
Die schoolbordenverf die ik heb is blauw, dus die ga ik niet gebruiken. Was van de verfzaak, zonder labeltje/merk

ik zou de gok dan niet nemen niels..
 
Nee... Ik denk het ook niet. Maar ik weet niet hoe dat met licht brak zit.

Zout water is 33g per liter ( xo uit mijn hoofd) en wat ik wil is maar 8,9 gram
 
nilo1804 zei:
Tja... Epoxy ga ik niet doen vind ik te duur voor een expiriment.

Ik zit te denken aan een lichtbrakwater avontuur ;). Zoutgehalte op 1.005-1.006. Niet heel zout dus.

Weet iemand of dat kan??

Neen, kan niet in brak als zout water,
maar als je me niet geloofd zal je op de blaren moeten zitten vrees ik.
 
misschien dan schoolbordenverf aan de buitenkant doen niels :) kun je er ook makkelijk weer af schrapen he, als je dat wilt
 
nilo1804 zei:
Als je geen "echte" achterwand wil en enkel niet doorzichtig wil maken, is de buitenkant verven het makkelijkste. Geen last van belletjes zoals met ene poster. Ik heb mijn drie bakken zo gedaan, zwart schoolbordverf aan de buitenkant.
 
Crash zei:
Kitten zal wel moeten, anders heb je een mooi drijvend wandje. :D Heb her en der gelezen, dat men schoolbordverf aan de binnenkant gebruikt, zelf zou ik dat niet doen.

Nee hoor, hier zit de wand geklemd (gewoon heeeeeel precies op maat gemaakt door meneer Kouwtje)
Geen lijm, kit of wat dan ook aan te pas gekomen.
Is overigens wel een wand van Juwel uit de winkel, maar dat is toch ook gewoon piepschuim?
 

Terug
Bovenaan