Wat is er nieuw

Achterwand maken op alternatieve wijze?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mascha&Ivo
  • Startdatum Startdatum
M

Mascha&Ivo

Guest
Na wat zoekwerk op het forum en het www komt als manier voor het zelf bouwen van een achterwand steeds de manier met piepschuim, pur, tegellijm, evt. verf en epoxy naar voren.
Nu hebben wij met onze achter- en zijwand van lavasteen een deel van de zijkant en achterkant vrijgelaten van steen en de open ruimte eenvoudigweg opgevuld met een laagje siliconenkit (aquariumsafe uiteraard).
Voor de beeldvorming het resultaat: klik en klik.

Nu is eigenlijk onze vraag: zou zo een gehele achterwand gemaakt kunnen worden met piepschuimplaten in de gewenste vorm gesneden, met daarop enkel siliconenkit?

Bedankt voor het meedenken alvast!

M&I

Ik vind het een interessante vraag Ivo want zit ook al heel lang te denken om zelf een achterwand te maken maar zie er tegenop al dat gedoe met tegellijm en epoxy.
Vraag me alleen af of het wel zo gezond is om het op zo'n grote schaal te gebruiken in een aquarium.

Is natuurlijk een feit dat onze bakken aan elkaar zitten met dit spul maar gemiddeld 8 van die dunne naadjes is toch een ander verhaal dan een hele achterwand.
Dit speelt ook mee in het verhaal dat dingen vastplakken en afkitten ook weer een verschil is om het als 1 grote onbedekte afdeklaag te gebruiken ivm de hechting,zeker in combinatie met piepschuim.

Ik zat zelf al te bedenken om de kit als het nog nat is met zand te bedekken bv.

Sorry dat het geen antwoorden zijn maar ik denk wel mee 😉

Als er dan een klein gaatje zit ergens of er kan op een andere manier water achter komen dan krijg je last van stilstaand water. Dat lijkt me een probleem. Verder is siliconenkit niet echt snoeihard lijkt me dus misschien raakt het wel snel beschadigd. Het klinkt niet heel ideaal in mijn oren, misschien eens proberen in het klein?

Wat ,om een tube leeg te knijpen,en gelijk met kleurzand te mengen?

Alleen de vraag,hecht het dan nog.
Zou je een extra tube moeten hebben,om hechtlaag te zetten.
En de kleur snel verwerken,iv,vm.pottijd.

Henk-age zei:
Als er dan een klein gaatje zit ergens of er kan op een andere manier water achter komen dan krijg je last van stilstaand water. Dat lijkt me een probleem. Verder is siliconenkit niet echt snoeihard lijkt me dus misschien raakt het wel snel beschadigd. Het klinkt niet heel ideaal in mijn oren, misschien eens proberen in het klein?

Heb je met andere wanden ook.

Henk-age zei:
Als er dan een klein gaatje zit ergens of er kan op een andere manier water achter komen dan krijg je last van stilstaand water. Dat lijkt me een probleem.

Een klein of groot gaatje maakt echt niet uit ivm stilstaand water.

Je neemt piepschuim, maakt er wat reli�f in en schildert hem met schoolbordverf, laat hem een weekje drogen(uitharden en hij kan zo de bak in.
Voordeel van schoolbordverf is dat je enkele kleuren kan mengen, zodat er kleurschakeringen komen.

Henk-age zei:

Ik denk dat het juist niet snel beschadigd,kit is veerkrachtiger dan bv glas of een juwel Rock achterwand.

EDIT- ik denk dan dat schoolborden verf juist weer heel gevoelig is voor beschadigingen Luc.

Seabait zei:
Henk-age zei:

Ik denk dat het juist niet snel beschadigd,kit is veerkrachtiger dan bv glas of een juwel Rock achterwand.

EDIT- ik denk dan dat schoolborden verf juist weer heel gevoelig is voor beschadigingen Luc.
Een beschadiging met schrapende L-nummers zie ik misschien wel gebeuren. Daarom gebruiken mensen ook vaak meerdere lagen van de epoxy (als ik het goed heb begrepen).

luc zei:
Je neemt piepschuim, maakt er wat reli�f in en schildert hem met schoolbordverf, laat hem een weekje drogen(uitharden en hij kan zo de bak in.
Voordeel van schoolbordverf is dat je enkele kleuren kan mengen, zodat er kleurschakeringen komen.
Dus, in gevallen is pur, tegellijm en epoxy overbodig?

~ Ivo

Als je L nummers wilt houden, zou ik epoxy adviseren.

Is bij ons in ieder geval niet aan de orde, maar wel een goede wetenswaardigheid 🙂

Wat voor sliconenkit had je in gedachten, transparant?

Kijk, denk weer dat men iets mis begrijpt.

Ik ben altijd al een voorstander om met tegellijm en epoxy te werken geweest,

heeft men enkel een gezelschapsbak en geen schrapers dan is zo'n wand niet nodig.
en kan piepschuim met een kleurtje schoolbordverf erop zeer zeker, niks is dan goedkoper.
Iig zal schoolbordverf ook vele malen goedkoper zijn dan dat je alles moet bedekken met siliconen.

Klopt l nummer in combinatie met een achterwand van kit lijkt me niet slim maar meer uit het oogpunt dat de vis kit zal binnenkrijgen dan dat de kitlaag beschadigd raakt.

Wat betreft schoolborden verf vraag ik me af of dit wel verstandig is om onderwater te gebruiken want bij de beschrijvingen staat overal dat het alleen voor binnenshuis geschikt is maar kan ook een andere reden hebben.

Hmm interessant Luc!

Seabait zei:
Klopt l nummer in combinatie met een achterwand van kit lijkt me niet slim maar meer uit het oogpunt dat de vis kit zal binnenkrijgen dan dat de kitlaag beschadigd raakt.

Wat betreft schoolborden verf vraag ik me af of dit wel verstandig is om onderwater te gebruiken want bij de beschrijvingen staat overal dat het alleen voor binnenshuis geschikt is maar kan ook een andere reden hebben.

Voordeel is wel dat je aantekeningen kan maken voor je vissen met wat er allemaal op het menu staat de betreffende dag 😛

Wij schilderen al jaren wanden met schoolbordverf, eenmaal deze is uitgehard komt er niks meer vrij.

Wel te verstaan dat men deze voldoende laat uitharden.

Idd, klopt helemaal.

Heb mijn tekst veranderd omdat ik niet goed gelezen had 😉

De glans vinden wij zelf in de bak erg meevallen, maar dat is zeker ook deels smaak. Qua kosten denk ik inderdaad dat schoolbordverf veel gunstiger zal uitpakken. Ik ging er al vanuit minimaal een drietal tubes kit nodig te hebben voor al snel een tientje per tube.

Twee lagen schoolbordverf is neem ik aan niet noodzakelijk (of misschien wel averechts)?

~ Ivo

luc zei:
Wij schilderen al jaren wanden met schoolbordverf, eenmaal deze is uitgehard komt er niks meer vrij.

Wel te verstaan dat men deze voldoende laat uitharden.

Oke,nou een betere bevestiging als antwoord op m'n vraag is er niet.

Zo zie ik bv hier op de club veel oude bakken met vloerbedekking op de wanden,had ik me anders ook niet kunnen voorstellen.

Ik heb 4 mm MDF Achter de bak gezet,is zandkleurig.
zie nu de jongen op het glas zitten.
Kan je ook verven en behandelen.
Staat er alleen achter in.pl.van erin.

Bertus zei:
Ik heb 4 mm MDF Achter de bak gezet,is zandkleurig.
zie nu de jongen op het glas zitten.
Kan je ook verven en behandelen.
Staat er alleen achter in.pl.van erin.

Kan natuurlijk ook,
alleen kan je er bv. geen plantjes zoals Anubias of Javavaren erop prikken 😉

Nee,is ook een Sturi kweekbak.
Staan genoeg planten in.
xiEYWh8gCQOlSibEJgVLZiuiyLjm14X0.jpeg

Nog een andere vraag: is er nog enige reden om aan te nemen dat een pH van (laten we zeggen) 5 een probleem vormt voor een (al dan niet dubbele) laag schoolbordverf?

Ivm zuurder water dan wij normaal zijn in onze aquaria, heb ik geen ervaring.
Dan denk ik dat je beter gediend bent als de fabrikant van de schoolbordverf raadpleegt.

Maar mijn gedachte hieromtrent is dat het weinig kwaad kan,
alleen kan/mag je mijn laatste zin niet als zomaar voor waarheid aannemen.

Mijn gedachte was ook dat het allemaal wel los zal lopen. Zeker als je leest wat de pH waarde van diverse zaken eigenlijk is: http://nl.wikipedia.org/wiki/PH#Van_pH_14_tot_pH_0

Laagje schoolbordverf in een paar flessen consumptieazijn of cola laten staan en we zijn alweer iets zekerder van ozne zaak 😉

~ Ivo

Laagje schoolbordverf in een paar flessen consumptieazijn of cola laten staan en we zijn alweer iets zekerder van ozne zaak wink

Dan weet je niet veel meer,

Je gaat plots van 5 naar 2,8 en 3.
Dat is geen serieuze/ernstige redenatie, want daar zit een te groot verschil in. 😛

luc zei:
Dat weet je niet veel meer
Ik bedoel het meer als volgt: als het met 2,8 en 3 zonder problemen verloopt gaat, zou 5 al helemaal geen enkel probleem moeten zijn. Als 2,8 en 3 niet goed gaat kun je inderdaad geen conclusies kunt trekken trekken over 5.

Ik was misschien onduidelijk wat ik bedoelde 😉

~ Ivo

Zwarte aquariumkit eventueel bestrooid of vermengd met zand lijkt me een goede optie als achterwand voor een nano aquarium. Ik heb nog een paar plaatjes plexiglas waar op ik het zou kunnen doen en dan die vastlijmen als achterwand in mijn Aqua 40.
Enig idee hoeveel aquariumkit ik dan nodig zou hebben? Achterwand is 29,5 x 26,5 cm.

Hangt ervan af hoe dik je die laag doet.
Aan de hand daarvan kun je bepalen hoe veel je moet halen.
dan doe je 2,95*2,65*X= aantal liters kit

X staat dan voor de dikte in decimeter.

Als het goed is klopt het zo 😉

Heel gaaf die achterwand zo! Misschien 'leen' ik jullie idee wel voor mijn aankomende paludarium.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan